PDA

View Full Version : Microfoon voor cabinet of toch gewoon direct naar PA?



Marshallover
27 februari 2003, 08:42
Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen tijdens optredens; een microfoon voor het cabinet en dan dan naar de PA of gewoon van de Line out met een Balanced DI output naar de PA?

Voor diegene die microfoon gebruiken: zijn er bepaalde microfoons die voor dat doeleinde geschikt zijn?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marshallover op 2003-02-27 08:53 ]</font>

PluueeR
27 februari 2003, 08:59
Met een microfoon. Het klinkt veel beter. Volgens mij zijn het condensator microfoons. Maar watvoor merk/type?? geen idee, het geluidsbedrijf regelt dat altijd.

the_trooper
27 februari 2003, 09:12
Met een dynamische microfoon zoals een SM57 (al dan niet de beta-versie) en deze richten net naast de konus van de speaker.

Marshallover
27 februari 2003, 09:26
En waarom Dynamisch?

En wat voor een standaardje gebruik je dan om de microfoon op te zetten?

guhlenn
27 februari 2003, 09:30
gewone mic standaard. Krijg je in elke muziek zaak. Voor live gigs gebruik je meestal geen condensator, die zijn te gevoelig..

Bobsterke
27 februari 2003, 10:07
Ik gebruik 2 SM57 in de beta uitvoering. Microfoons plaats ik met kleine microonstandaards voor mijn cabinets.
Microfoonstandaard is er een die je ook voor de basdrum gebruikt.

pimmetje
27 februari 2003, 11:33
Voor 't opnemen van de hele band in 1x (dus geen sporen of wat dan ook) gebruiken we een paar condensatormics naar een MD.

Bij optredens met PA wordt over 't algemeen een Shure sm57 met een standaardje voor m'n combo'tje gezet. Maar nu zie je eigenlijk vaker en vaker die Sennheiser E609. Zo eentje wordt dan gewoon schuin voor de conus gehangen (snoer boven op de versterker vastgezet... hangt aan z'n snoer).

Shay
27 februari 2003, 14:54
microfoon

Marshallover
28 februari 2003, 07:28
Op 2003-02-27 10:07, schreef Bobsterke:
Ik gebruik 2 SM57 in de beta uitvoering. Microfoons plaats ik met kleine microonstandaards voor mijn cabinets.
Microfoonstandaard is er een die je ook voor de basdrum gebruikt.


Waarom twee microfoons? voor elke speaker 1 of zo?

Hoe versterk je dat dan door naar de pA, kan me namelijk voorstellen dat de geluidsman maar 1 kabel van je wil !!!

Rutger
28 februari 2003, 09:06
Line-out vind ik echt nix, daar krijg je zo'n keyboardgeluid van.

Ja, ik kreeg laatst ook 2 mics voor mn amp. Staat wel stoer :smile: , is dat voor links en rechts over de PA ofzo? Vlg mij waren het ook twee verschillende mics.

Bobsterke
28 februari 2003, 09:57
Op 2003-02-28 07:28, schreef Marshallover:


Op 2003-02-27 10:07, schreef Bobsterke:
Ik gebruik 2 SM57 in de beta uitvoering. Microfoons plaats ik met kleine microonstandaards voor mijn cabinets.
Microfoonstandaard is er een die je ook voor de basdrum gebruikt.


Waarom twee microfoons? voor elke speaker 1 of zo?

Hoe versterk je dat dan door naar de pA, kan me namelijk voorstellen dat de geluidsman maar 1 kabel van je wil !!!



Heb op podium 2 cabinets staan; speel nl stereo. Dus eentje voor links en de ander voor rechts. Kan geluidsman op mengtafel het geluid mooi naar links en rechts over de PA pannen.

Tja wij werken altijd met eigen PA + geluidsman; en die maakt zich niet zo druk over een kabeltje meer of minder :smile:

guhlenn
28 februari 2003, 10:07
een fatsoenlijke geluidsman maakt zich sowieso niet druk over eentje meer of minder..

moretel
28 februari 2003, 11:20
Maar nu zie je eigenlijk vaker en vaker die Sennheiser E609. Zo eentje wordt dan gewoon schuin voor de conus gehangen (snoer boven op de versterker vastgezet... hangt aan z'n snoer).

Doe ik ook op die manier, scheelt weer gesjouw en zooi waar je over struikelt, ik gebruik daar ook een senheiser voor die ik een keer in de aanbieding heb gekocht, zal een naar het type kijken.

Ic3gl0vE
1 maart 2003, 21:57
Op 2003-02-27 08:59, schreef PluueeR:
Met een microfoon. Het klinkt veel beter. Volgens mij zijn het condensator microfoons.




die kun je niet live gebruiken

Sj03rd
2 maart 2003, 22:55
Het is veel mooier om een microfoon danwel twee te gebruiken ipv je line-out. Bij een line-out mis je namelijk het geluid van je kast (incl speaker) en dat kan heel veel schelen...

Ic3gl0vE
2 maart 2003, 23:10
en als je er een speakersim tussenhangt dan?

dml
3 maart 2003, 11:24
Tja, je line-out is meestal niet gefilterd, m.a.w. je krijgt een heel fuzzerig nepgeluid. Een speakersim is leuk maar meestal is dit niet te vergelijken met het geluid dat uit je speaker komt.
Ik gebruik live meestal meerdere mic's:
Voor mijn combo Sennheiser E 609, achterin mijn combo E 604 (is vast ingebouwd).
Voor mijn 4x12 zet ik meestal een ElectroVoice N/D 368 en een E 609. Ik slok daarmee 4 kanalen op maar ik heb geen toonregeling op de mixer nodig. Alle mic's heb ik zelf.

Of je dynamisch of condensator gebruikt maakt niet zoveel uit, is alleen de vraag of de geluidstechnicus hiermee om kan gaan , een condensator is een stuk gevoeliger en daardoor ook fragieler.