PDA

View Full Version : Indrukwekkende nummers om te spelen?



Timor
5 augustus 2008, 12:47
Nu ik bijna een jaar gitaar speel, wil ik eigenlijk wel eens wat gitaar gaan spelen in parkjes etcetera. Nu vroeg ik me af of jullie misschien wat nummers weten die niet al te moeilijk zijn om te spelen, maar toch al gauw dat "woah, hij speelt goed gitaar!" effect bereiken.

-=JEROEN=-
5 augustus 2008, 14:42
http://www.ultimate-guitar.com/top/top100.htm

zelf zou ik zeggen:
stairway to heaven - indrukwekkende tokkel
under the bridge - gave lickies
fly me to the moon - lekker jazzy

Qkyrie
5 augustus 2008, 17:02
- sweet home alabama, kent iedereen, is nog aangenaam om te horen.
- layla (acoustic) van clapton, een pareltje en met leuke solo-inbreng van jou kan dat nooit stuk gaan.
- tears in heaven. zelfs zonder zang blyft hij goed. (ja sorry, ben een clapton fan :p)
- een nothing else mattersje misschien?

enzoverder enzovoorts

EuroCinema
5 augustus 2008, 17:26
Hey Joe is voor veel niet-gitaristen nog steeds synoniem met Hendrix en dus met heel goed spelen. Moet lukken.

-=JEROEN=-
5 augustus 2008, 20:34
Little Wing - Hendrix http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

budje
5 augustus 2008, 20:42
erbij zingen! Daar maak je indruk mee

Mr.Fingers
5 augustus 2008, 21:50
All along the watchtower (Am G F, heel den tijd herhalen), en dan op hendrix' wijze... :satisfie:

frankiiee
5 augustus 2008, 23:38
naive - the kooks
under the bridge - rhcp
seaside - the kooks (meezingen is heel erg makkelijk bij dit lied)
drive - incubus
scar tissue - rchp
kvraag het aan - fixkes (zeer ritmisch en leuk om te spelen)
layla - eric clapton
...

M@rtijn
6 augustus 2008, 09:56
Misschien het nummer I don't wanna hurt van Anouk. Vind het mooie akkoorden hebben en als je het een beetje leuk tokkelt klinkt het erg mooi en de meeste mensen kennen Anouk wel...

Voor de rest zou je natuurlijk wat van EC kunnen doen zoals Layla en Tears in Heaven. En Sweet Home Alabama zoals eerder genoemd is ook erg leuk.

Pepe
6 augustus 2008, 11:40
Je bedoelt zonder zang erbij?

Iets wat redelijk makkelijk speelt met een grote wow factor voor den leek is Blackbird, Beatles dus. Iedereen herkent het nummer, dat helpt. Ook zonder zang is het een prachtig stukje gitaar met die oplopende contra harmonieen.


Suggesties als Layla en Peppers... zonder zang blijft er niet veel over, er moet een duidelijke zanglijn in het arrangement zitten natuurlijk. Maar als je tokkelt kom je een eind

Radio Head's Exit music for a film is tricky uitzoeken, de notaties op het web zijn niet accuraat, maar klinkt lekker moody

Timor
6 augustus 2008, 11:48
Met zang kán wel, alleen de zang moet niet te moeilijk zijn, omdat ik niet zing én zang en gitaar tegelijk is gewoon... Pittig.

Pais
6 augustus 2008, 12:05
Fingerstyle blues!! Hoe ik me ook uitsloof in de flamenco - mn fingerstyle bluesje maakt altijd meer indruk dan welk ander stuk dan ook wat ik speel.

Het ligt vaar herkenbaar in het gehoor en klinkt best rijk voor 1 akoestische gitaar.

Pepe
6 augustus 2008, 12:08
Fingerstyle blues!! Hoe ik me ook uitsloof in de flamenco - mn fingerstyle bluesje maakt altijd meer indruk dan welk ander stuk dan ook wat ik speel.

Het ligt vaar herkenbaar in het gehoor en klinkt best rijk voor 1 akoestische gitaar.

Yep. I second that.

Nordaro
6 augustus 2008, 12:14
Met zang kán wel, alleen de zang moet niet te moeilijk zijn, omdat ik niet zing én zang en gitaar tegelijk is gewoon... Pittig.

Kwestie van oefenen ;)

Voor de rest denk ik dat je onderhand wel genoeg keuze hebt hiero, maar misschien kan je nog Lola van de Kinks proberen.

humbucker
6 augustus 2008, 12:41
Milow - You don't know

Am - F - G - Am - F - G - C - Em

Timor
6 augustus 2008, 13:48
Yep. I second that.
Ehm, klinkt heel interessant, maar een nummer dan, of wat moet ik me er bij voorstellen? :nervous:

Pepe
6 augustus 2008, 14:38
Als je begint met een E/A/B 12bar progressie kan je makkelijk de grondtonen van E en A gebruiken en wat standaard blues licks daar tussen gooien. Eenvoudig om dat uit te breiden dan naar gelang je beter wordt.

Pais
6 augustus 2008, 15:13
Ehm, klinkt heel interessant, maar een nummer dan, of wat moet ik me er bij voorstellen? :nervous:

Zoek eens op youtube op Fingerstyle blues lesson, mississippi blues, delta blues, fingerpicking blues etc... Het staat er vol mee en het is heel geschikt om na te spelen van een ander (want als je dit vanuit tab probeert te spelen, kun je er horendol van worden)
PS dit soort stukjes http://nl.youtube.com/watch?v=ZK116Zjq1Eg
Ik heb op mn werk hem niet helemaal bekeken, maar ik krijg de indruk dat dit wel een geschikte is om mee te beginnen.

Thom TK
6 augustus 2008, 16:14
Road Trippin' van RHCP, erg mooi vind ik altijd.

Guitarmania
6 augustus 2008, 19:33
Worden veel slow songs voorgesteld. Ik denk dat je een paar klassieke up tempo's moet pakken. Slow songs zijn levens gevaarlijk. Een beginnende drummer weet vaak geen maat te houden en een band verstilt nogal eens waardoor je de interesse van je publiek krijtraakt.

Ik stel voor:
- Easy Lover van Phil Collins (verzin je eigen solo in Dm-penta);
- Get the funk out van Extreme (definitely je eigen solo);

Standaard goed te spelen. Staat als een huis. Dat solo niet is na te spelen doet daaraan niet af. Gewoon je eigen solo. En pak een strakke maar gemakkelijke van Metallica. Thin Lizzy heeft ook gave songs om te spelen.

Hollemans
8 augustus 2008, 10:58
Blue van Malmsteen.

Ibanez666
8 augustus 2008, 11:51
volgens mij is elk nummer daar wel geschikt voor. Heb ooit zon wow opmerking gehad toen ik mn gitaar aant stemmen was ;-)

Yvoshkiro
31 augustus 2008, 18:39
... nummers weten die niet al te moeilijk zijn om te spelen, maar toch al gauw dat "woah, hij speelt goed gitaar!" effect bereiken.
=>

Blue van Malmsteen.
Yeah Right...



volgens mij is elk nummer daar wel geschikt voor. Heb ooit zon wow opmerking gehad toen ik mn gitaar aant stemmen was ;-)

:D

Guitarmania
31 augustus 2008, 21:03
Radio Head's Exit music for a film is tricky uitzoeken, de notaties op het web zijn niet accuraat, maar klinkt lekker moody

Radio Head. Ik ken RH omdat ik ze af en toe voorbij hoor en zie komen. Die band heeft een giga aantrekkingskracht op me, maar ik weet niet wat het is, ik ben bang voor RH. Een vriend van mij was ooit bang voor Joy Division. Durfde hij niet te draaien.

Is dat misschien een topic: Nummers om bang voor te zijn?

Pepe
31 augustus 2008, 22:41
Radio Head. Ik ken RH omdat ik ze af en toe voorbij hoor en zie komen. Die band heeft een giga aantrekkingskracht op me, maar ik weet niet wat het is, ik ben bang voor RH. Een vriend van mij was ooit bang voor Joy Division. Durfde hij niet te draaien.

Is dat misschien een topic: Nummers om bang voor te zijn?

oh, Joy Division.. die heb ik nog gezien met Curtis erin, begin 80 in Roosje, Nijmegen.
Rare man. En een bassist met een 1 vinger systeem. Zijn toch goed terechtgekomen. Curtis dan minder...

RoelTM
31 augustus 2008, 22:44
through the fire and flames (http://nl.youtube.com/watch?v=0jgrCKhxE1s) vind ik wel 'redelijk' indrukwekkend... :chicken:

Reel Big Fish
31 augustus 2008, 22:52
Hehehe, wel jammer, ik heb ze ook Fields of Rock vorig jaar live gezien en van al dat snelle gitaarwerk maakten ze weinig tot niets waar... :( Hoe dan ook wel een vet nummer! :D

Yvoshkiro
31 augustus 2008, 23:21
through the fire and flames (http://nl.youtube.com/watch?v=0jgrCKhxE1s) vind ik wel 'redelijk' indrukwekkend... :chicken:
de vraag is welke nummers indrukwekkend lijken maar helemaal niet moeilijk te spelen zijn. Fire and Flames => kutmoeilijk

Stefan. Ptzl
1 september 2008, 00:47
highway to hell- AC/DC
whatever you want- status quo
paradise city -guns 'n roses
summer of 69- bryan adams

Outrage
1 september 2008, 10:13
Dust In The Wind van Kansas. Je hebt snel de indruk van tweestemmigheid eens je de relatief gemakkelijk tokkel onder de knie hebt!

ErikE
1 september 2008, 11:44
Bourree van Bach doet het ook altijd goed!

http://nl.youtube.com/watch?v=jKSg8t4zyLg

Reel Big Fish
1 september 2008, 12:03
Nogmaals, de bedoeling is dat het makkelijke nummers zijn, die voor het niet-gitaar spelend volk impressive is. Die Bach is niet echt eenvoudig ;)...

RHCP - Californication doet het goed

-=JEROEN=-
1 september 2008, 16:01
Lezen is ook een vak.

Timor speelt nog geen jaar gitaar en zoekt hoogstwaarschijnlijk naar akoestiese nummers, en jullie komen met Bach, Fire&flames, Phil Collins en Extreme aanzetten.

Klojo's

ErikE
1 september 2008, 16:37
Pff, Bourree is een van de eerste stukken die ik leerde spelen...

Alsof het intro van Under the bridge zo makkelijk is.

Aansteller! :sneaky:

Guitarmania
3 september 2008, 23:24
Indrukwekkend (off topic), weet ik niet. Maar ik las laatst dat Bono over zijn eigen U2-gitarist (The Edge) zei dat The Edge het gitaarspel giga heeft beinvloed en veranderd.

Ergens ben ik het wel met Bono eens. Met dat verschil dat geen (beginnende) gitarist ooit The Edge als voorbeeld heeft genomen. Gitaristen denken liever in solo en begeleiding (akkoorden). Dat onderscheid heb ik al langer raar gevonden.

Kan iemand mij vertellen waarom gitaristen zo'n onderscheid maken tussen solo en akkoorden?

Ik heb een aantal bekende gitaristen geinterviewd die bij Miles Davis hebben gespeeld of veel aan Miles hebben gehad. Mike Stern en Scofield bijvoorbeeld. Al die gitaristen hadden het over " schilderen" . Het heeft hen onderscheiden van al die miljoenen anderen die vreselijk goed konden spelen maar na jaren studeren op zolderkamertjes toch een kantoorbaan moesten nemen omdat ze de zoveelste waren die " alle solo's van Steve Vai konden naspelen" . Muziek maken is een kwestie van schilderen. Een kloddertje roze hier, en een kloddertje roze daar. Noten plaaten. Inkleuren.

En dat is precies wat The Edge doet.

Eigen-heid! Do your own thing!

Pepe
4 september 2008, 01:17
Kan iemand mij vertellen waarom gitaristen zo'n onderscheid maken tussen solo en akkoorden?



The Edge? Alsof er nooit een Cliff Gallup, Hendrix, Andy Summers, Keith Richards, Jeff Beck of Mick Ronson.. om eens wat bekende gitaristen op te noemen waarbij soleren en akkoorden vaak in elkaar overlopen.
Die strikte scheiding zie je vaak bij amateurs, de pro's die hun ladders kennen gaan daar toch anders mee om.

Dat arrangeren met drieklanken en contrapunten, volgens mij heeft The Edge vroeger heel veel Zeppelin geluisterd, Page all over.

tidalwave_sideburns
4 september 2008, 06:12
Vrij eenvoudig maar indrukwekkend nummer?


How the Gods kill, van Danzig (http://nl.youtube.com/watch?v=sH_aSAiYr_0)

Die pinchharmonics zijn wat lastig maar

- op den duur heb je dat wel onder de knie
- akoestisch kom je zonder er wel mee weg.