PDA

View Full Version : Tip: Gebruik de standby switch niet!



Grooveyard21
5 augustus 2008, 10:09
Op plexi palace staat een topic waar het afgeraden wordt om de stanby switch te gebruiken op buizenversterkers die gebruik maken van een GZ34 gelijkrichter.

Dit om met name je gelijkrichters buis te ontzien, terwijl het standby zetten van je amp de andere buizen nauwelijks ontziet.

Het voert te ver om hier er technish op in te gaan, daarvoor verwijs ik je naar de betreffende discussie, zie hier (http://vintageamps.com/plexiboard/viewtopic.php?t=75667&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=) de link.

Plexi Palace (http://vintageamps.com/plexiboard/viewtopic.php?t=75667&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=)

pannekoek
5 augustus 2008, 10:18
Op plexi palace staat een topic waar het afgeraden wordt om de stanby switch te gebruiken op buizenversterkers die gebruik maken van een GZ34 gelijkrichter.

Dit om met name je gelijkrichters buis te ontzien, terwijl het standby zetten van je amp de andere buizen nauwelijks ontziet.

Het voert te ver om hier er technish op in te gaan, daarvoor verwijs ik je naar de betreffende discussie, zie hier (http://vintageamps.com/plexiboard/viewtopic.php?t=75667&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=) de link.

Plexi Palace (http://vintageamps.com/plexiboard/viewtopic.php?t=75667&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=)

standby knop zit er niet voor niets op, t zorgt dat je buizen veel langer meegaan en dat ze fatsoenlijk kunnen opwarmen voordat je ze gebruikt

Kim Wilson
5 augustus 2008, 10:19
standby knop zit er niet voor niets op, t zorgt dat je buizen veel langer meegaan en dat ze fatsoenlijk kunnen opwarmen voordat je ze gebruikt
Is dat uit ervaring of van horen zeggen?

Grooveyard21
5 augustus 2008, 10:20
in eerder genoemd onderwerp staat uitgelegd waarom dat voor vele buizenversterkers (GZ34) niet opgaat.

pannekoek
5 augustus 2008, 10:20
Is dat uit ervaring of van horen zeggen?


ervaring.en horen zeggen....
+

het staat zelfs in de handleiding van je marshall versterker
@ groove: oops sorry, zag niet dat het om een gelijkrichter ging :satisfie:

Kim Wilson
5 augustus 2008, 10:21
Ja, in de handleiding van Marshall staat ook dat je hem niet los mag schroeven...

morroow
5 augustus 2008, 10:27
hmmm klinkt allemaal wel logisch op dat forum...
ik heb net ff gecheckt en ja hoor in mijn dc30 zit zoals ik al dacht een GZ34 gelijkrichter...

maar is het nou beter om hem helemaal niet uit te gebruiken?
want wat ik begrijp is dat als je de versterker aanzet het beste gewoon de master volume zacht zet.

maar hoe zit het als je klaar bent met spelen? kun je de amp dan het beste wel even op standby zetten om hem af te laten koelen en dan pas uit te zetten?

Grooveyard21
5 augustus 2008, 10:35
Volgens het plexi forum topic, kun je beste de standby knop helemaal niet gebruiken, dus altijd aan laten staan. Bij aan of uitzetten.

Wel wordt aangeraden je master volume bij het uitzetten naar beneden te draaien, maar das meer om ontlaad geluiden over je speakers te voorkomen.

almarvk
5 augustus 2008, 10:44
ervaring.
En hoeveel buizenversterkers heb jij ook alweer versleten in de tijd dat je gitaar speelt?

gijs_sg
5 augustus 2008, 12:38
precies, pannekoek.
Volgens mij heb jij marshall nou niet bepaald zo lang dat je kan weten of die buizen langer of minder lang meegaan door het wel of niet gebruiken van de standby switch.

ahum ahum +10 voor almarvk dus

guitarnijboer
5 augustus 2008, 12:52
Ook zonder buisgelijkrichter is de stand-by switch niet erg heilzaam voor buizen en Elco's. Dit verschilt wel een beetje van de plaats waar de schakelaar in het curcuit zit maar toch. Iedere keer als je schakelt krijgen de condensatoren en eindbuizen een klap.

Die hele standby switch heeft sowieso maar 1 doel: De versterker op standby zetten!! Verder niets

Gewoon handig als je even niet speelt, voor de show vast de boel aanzet zodat je meteen kunt beginnen als je opgaat etc etc. De heilzame effecten voor de buizen zijn er later bij verzonnen door de ' boutique brigade' en custom bouwers. Daarna wordt het gewoon steeds weer nagepraat.

Je kunt je computer ook op stand by zetten... Wie denkt dat zijn of haar processor hiervan beter gaat presteren???!!

EuroCinema
5 augustus 2008, 12:52
Geldt dit ook voor andere gelijkrichtbuizen?

Chris Winsemius
5 augustus 2008, 13:56
Deze qoute is wel belangrijk:
Note, for the sake of this argument, I am only discussing amps that use a GZ34 rectifier tube or the Weber replacement. So JTM45, AC30, Bassman, etc. Amps with other tube rectifier types or solid state rectifiers are not part of this discussion.
!Note: Bassman amps v/a '61 hebben 'n diodegelijkrichter, bij de reïssues kan 'n gelijkrichtbuis gemonteerd worden maar bij de pre-Ltd.-serie zat er standaard 'n solidstate-rectifier in 'n buisvoetje.

Vroeger (50s theorie, bron onbekend) werd ook weleens verteld dat 'n standby-switch pas v/a een B+ van 700V nodig is, bijvoorbeeld 'n Ampeg SVT (v/a '69).

Ik ben er zelf nog niet over uit maar ik merk wel dat bijna iedereen 'n standby-switch wil, bij de laatste twee StudioCages heb ik 3 standen schakelaars gebruikt; off-standby-on en dat scheelt weer 'n gat/switch.

Arvoitus
5 augustus 2008, 15:13
Ik heb altijd geleerd dat wanneer je een versterker op standby zet, de hoogspanning van de buizen wordt afgehaald?

Dus wanneer je de versterker aanzet, warm je de buizen op met 4/5 volt (dacht ik) waarna je de standby eraf haalt en er een paar honderd volt op zet.

Chris Winsemius
5 augustus 2008, 15:21
Ik heb altijd geleerd dat wanneer je een versterker op standby zet, de hoogspanning van de buizen wordt afgehaald?

Dus wanneer je de versterker aanzet, warm je de buizen op met 4/5 volt (dacht ik) waarna je de standby eraf haalt en er een paar honderd volt op zet.

Op het gloeigedeelte v/d buizen staat ip. altijd 6,3 of 5 Volt als de amp aan staat, met de standby-schakelaar wordt in de meeste gevallen de voedingsspanning (zo'n 300-700 Volt meestal) "vrijgegeven".

Grooveyard21
5 augustus 2008, 15:31
Voor de duidelijkheid hier maar even het hele verhaal uit eerder genoemd forum topic.



The current inrush is one issue, and could be fixed just by adding series diodes to the rectifier from the PT secondaries.

But there is also a voltage spike (over 700v) which can damage the rectifier tube, the output transformer, the filter caps, and the standby switch itself, though the rectifier tube is the most likely one to fail.

This can also be addressed with a varistor across the switch.

But how many mods must one make to safeguard a non-needed switch?

I posted this in a less technically-inclined forum, but I think it explains the issue well:

Better for the amp if you either just leave it on with the master down or turn it off until 5 minutes before you start playing. Standby offers no benefit but every time you engage the standby switch there is a large current inrush and voltage spike. This gradually damages the GZ34 and eventually the filter caps and output tubes. Nominal B+ on these amps is about 325vdc, and the filter caps are rated 400-500vdc. When you flip the standby switch, voltage spikes of over 700vdc with brief but heavy current surges are common. These put undue stress on the parts mentioned above, as well as eventually causing the switch itself to fail.

Sometimes its a lot of fun when the spike/surge causes the rectifier tube to actually arc weld itself. You get a light show and a funky smell. The light show is over fast, but that smell lingers. And sometimes it takes out other parts of the power circuit! Yay!

And the reason people tell you TO use standby is so there is no instantaneous plate voltage on the tubes until the heater filaments in the tubes are warmed up. Thing is, no B+ (plate supply) flows in these amps until the filaments in the GZ34 have warmed up themselves, by which time every other tube in the amp also has its filaments heated.

So there is no valid reason to use standby, but lots of empirical, explainable, and predictable reasons not to.

Note, for the sake of this argument, I am only discussing amps that use a GZ34 rectifier tube or the Weber replacement. So JTM45, AC30, Bassman, etc. Amps with other tube rectifier types or solid state rectifiers are not part of this discussion.

Though really, unless you're talking about an extremely high voltage amp like an SVT (700+vdc B+) cathode stripping is really not a danger, so there still is no compelling reason to use Standby on a Twin or Marshall either.

Lots of techs "know" things based on what they have been told. That really is not knowledge. That is just a good memory.

Let me put this in less technical terms.

It's rare for you to be sitting in a room reading a book and the light in the lamp just goes off.

But it's common to switch on a lamp and have the bulb die at that point.

In the first scenario, the light has a steady voltage and steady current through it. Unless physically vibrated, that filament inside that bulb will keep on going a long long time.

But that same bulb when subjected to the voltage spike and current increase due to the electricity quickly being switched on will fail. The filament that could withstand hours and hours and hours with a steady voltage and current will fail instantaneously when the voltage and current briefly exceed its threshold of failure.

Now, that same bulb on a dimmer would not fail at power up if the dimmer was all the way down when the switch was turned on, and then you slowly brought the voltage up with the dimmer.

This last scenario is what happens when you let the filaments of the GZ34 control the voltage sent to the rest of the amp, rather than using the Standby switch.

Standby = instant on.

GZ34 = slow dimmer increase.

Mitch
5 augustus 2008, 16:50
Misschien om aan de mods hier even te vragen de topic titel iets aan te passen, zodat mensen die niet goed lezen, zoals eierkoek, niet in verwarring kunnen raken. Beetje een tendentieuze kop nu...

caliban
5 augustus 2008, 17:52
dat scheelt weer 'n gat/switch.
Lekker op z'n hollands :D:D


I respect you guys, maar het was te grappig om te laten.

Chris Winsemius
5 augustus 2008, 18:06
Lekker op z'n hollands :D:D


I respect you guys, maar het was te grappig om te laten.

LOL, eindelijk humor in dit topic zonder het zelf direct door te hebben! :)

(Ff serieus: bij vrij compacte ampjes is zoiets zeer handig om bij 'n vrij beperkte frontpaneel-breedte alle benodigde knoppen/etc. te kunnen plaatsen).

Yves Pexsters / TAS
5 augustus 2008, 18:28
Moeilijke kwestie, theoretisch is er wel een en ander dat pleit voor een standby schakelaar:
Als je de buizen een zekere tijd opwarmt alvorens er hoogspanning op te zetten hebben ze de gelegenheid een zgn. electronenwolk (ruimtelading) rond de katode op te bouwen, een beschermende atmosfeer rond het katode oppervlak. Deze beschermt het elektronen afgevend oxidelaagje van de katode tegen de inslag van ionen als gevolg van koud in bedrijf stellen waardoor beschadiging van deze laag verhindert (zgn cathode stripping) wordt……klinkt allemaal aannemelijk, alleen in de realiteit van een gitaaramp zelden wat van gemerkt…… Rectifiers worden bijna steeds koud opgestart, ook geen rooster aanwezig om ionen af te leiden….40-50 jaar oude Philips, Mullard GZ34’s en talloze andere buizen van goeie makelij, de overgrote meerderheid meet na jaren nog steeds 100% emissie en steilheid…

Ik heb een sterk vermoeden dat wanneer de kwaliteit van de buizen goed is (goed vacuum waardoor zeer geringe ionenstroom en geringe katode beschadiging) een stand-by schakelaar niet veel meer gaat bijdragen en bij slechte buizen, die na enkele maanden uitgeput zijn de standby schakelaar het zaakje ook niet gaat redden… Wat mij betreft: een gat minder.
Zo’n gat toch…

pannekoek
5 augustus 2008, 18:36
En hoeveel buizenversterkers heb jij ook alweer versleten in de tijd dat je gitaar speelt?


wel ns op een fietspad gelegen toen er 5 fietsers over je heen reden???

vast niet, ik ook niet

toch weten we dat het best pijnlijk is...

RoelTM
5 augustus 2008, 18:40
wel ns op een fietspad gelegen toen er 5 fietsers over je heen reden???

vast niet, ik ook niet

toch weten we dat het best pijnlijk is...
valt best mee hoor...
de eerste fiets voel je wel, zeker wel

maar bij de 3e of 4e heb je er al geen last meer van...

drap
5 augustus 2008, 19:21
wel ns op een fietspad gelegen toen er 5 fietsers over je heen reden???

vast niet, ik ook niet

toch weten we dat het best pijnlijk is...

Als jij niet van tevoren pijn had ervaren, had je dit ook niet geweten. Ik bedoel, ik trek je lijn ff door.

Vind je het zelf ook niet op z'n minst een beetje logisch dat je met je 'ervaringen' weinig serieus genomen wordt? Je doet echt niets anders dan dat wat je ooit ergens hebt gehoord of gelezen voor doen als jouw ervaring. Hou daar 's mee op joh, veel mensen vinden dit vervelend.

Bernd Veenema
5 augustus 2008, 19:38
Als jij niet van tevoren pijn had ervaren, had je dit ook niet geweten. Ik bedoel, ik trek je lijn ff door.

Vind je het zelf ook niet op z'n minst een beetje logisch dat je met je 'ervaringen' weinig serieus genomen wordt? Je doet echt niets anders dan dat wat je ooit ergens hebt gehoord of gelezen voor doen als jouw ervaring. Hou daar 's mee op joh, veel mensen vinden dit vervelend.

Ik houd niet van hatelijkheden in een topic, maar hier ben ik het zwaar mee eens. Je speelt 1,5 jaar gitaar (zie hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=103896&page=8&pp=10), post 71), hebt alleen een Cube, een TSL en een JVM gehad en je hangt hier nu al de deskundige uit! Man, wat vind ik dat irritant. Ik heb ook niet zo ontzettend veel gear gehad en daarom ga ik ook niet de expert uithangen hier. Laat dat de mensen doen die er echt wat van weten.

the_arod
5 augustus 2008, 19:42
+1

had ik niet beter kunnen verwoorden