PDA

View Full Version : En nu heb ik dan eindelijk de gitaar die ik altijd wilde....



pol2711
5 augustus 2008, 09:21
...en dan moet ik 'm drie x per uur weer op stemming brengen. WTF?
Graftec zadels en nut zitten er in en het is een GLP Standard FGS!!

Die rechtse van die drie:

http://i135.photobucket.com/albums/q154/pol2711/drie.jpg

Die andere twee kan ik een week laten hangen en pak ik van de muur en zijn stemvast, gewoon geen gezeik en speulûh. De LP, waar die andere twee 2x qua prijs inpassen, moet ik elke x weer op stemming brengen. Iemand nog een idee of zie ik wat over het hoofd? Gebruik .010-.056

Voor de rest is het een dijk van een plank waarop het goed toeven is. Alleen dat stemmen maakt me depressief.

Ik heb dan ook maar deze:
1 x TPK Kluson Tuner Keystone Bolt Bushing - Chrome (TPKB3-C)
besteld.

Maaruh...is mijn probleem dan over?? Het helpt maar je mag toch van zo'n dure plank verwachten dat hij in stemming blijft....toch?

Dank voor evt reacties die mijn verder helpen

macwilliams
5 augustus 2008, 09:22
Gefeliciteerd :)

Zitten er net nieuwe snaren op?
Misschien dat je met die nieuwe stemmechanieken al uit de problemen bent. Of toch van dat graphtech spul er op zetten?

EuroCinema
5 augustus 2008, 09:24
Zitten de snaren er wel goed op? Niet teveel windingen?

barno
5 augustus 2008, 09:35
ik snap eigenlijk niet waarom mensen maar steeds nieuwe tuners kopen. Ik heb tientallen gitaren (gehad) en nooit lag het probleem van ontstemmen aan tuners, zelfs niet bij de echte cheapo's.

reden van ontstemmen
1. slecht gevijlde topkam
2. slechte snaar (productiefout of oud)

maar het is wel belangrijk dat je de snaren goed oplegt (cfr eurocinema)

Marc Oblivian
5 augustus 2008, 09:37
Of toch van dat graphtech spul er op zetten?

Zit er al op zei hij.

@TS:
Als je er net nieuwe snaren op hebt gezet: daar zit nog wat rek in, dus dan is het ontstemmen daar aan te wijten.
Ik rek ze eerst goed op, zodat dat veel minder wordt.
De standard tuners van Gibson: hoor je wel vaker over dat deze niet geweldig zijn. Je kan er andere opzetten...Grovers ofzo.
Er is ook een topic waarin iemand hetzelfde probleem had en aftermarket Klusons had gekocht.
Moet je maar even zoeken, wie weet staat daar wat interessants in.

Chroxy
5 augustus 2008, 09:42
Offtopic, maare.. die ibanez? Heeft die geen elementen?

pol
5 augustus 2008, 09:43
ja, die standard klusons van gibson zijn rommel, zeker na een aantal jaren gebruikt komt er altijd speling op die dingen, vervangen door grovers en je hebt nergens last meer van :)

Eko
5 augustus 2008, 09:46
Veel kan inderdaad liggen aan het opzetten van je snaren en een goed gemaakte topkam. Zoek maar eens op het forum naar een draadje over het correct opzetten van je snaren. Teveel windingen bv wordt veel gedaan en dan blijft een snaar rekken. Te weinig gaat hij slippen. In beide gevallen krijgt het mechaniek de schuld zonder de reden te zijn. Als een kam gemaakt is voor bv .09-.46 en je zet er .010 -50 op dan zit er te weinig ruimte in de sleuven om de snaar goed te laten glijden. Het iets opruimen van de sleuven lost dat op.

pol2711
5 augustus 2008, 09:47
Dank heren voor de reacties.

Snaren zijn idd nieuw maar goed opgerekt. Na een paar dagen paar keer flink benden per snaar en dan hoort de rek er wel uit te zijn.
Windingen niet te veel en de eerste winding over het afgeknipte uiteinde, 2e er net onder. 3e en 4e drukken stevig tegen die twee aan.

Graftech zit er op: nut en zadels.

Simpel: bij die andere twee gitaren (die geen graftech hebben) is het al jaren geen probleem met ontstemmen. Zelfs met die Ibanax kan ik duikvluchten nemen met de tremelo-arm en alles blijft perfect in stemming!!

Bleef er voor mij maar één ding over: (en dan heb ik het niet over verkopen :satisfie: ) nieuwe tuners. Dit nadat ik enkele posts op dit forum had gelezen over dit probleem

http://www.marquisdistribution.com/catalog/product_info.php?products_id=161&osCsid=554eac88014dc923c18a53344a2c0266

pol2711
5 augustus 2008, 09:50
@Chroxy: tis een omgebouwde Ibanez met Variax electronica. Elders op dit forum zijn er wel van mij enige posts van te vinden

Luke-wannabe
5 augustus 2008, 11:46
ik snap eigenlijk niet waarom mensen maar steeds nieuwe tuners kopen. Ik heb tientallen gitaren (gehad) en nooit lag het probleem van ontstemmen aan tuners, zelfs niet bij de echte cheapo's.

reden van ontstemmen
1. slecht gevijlde topkam
2. slechte snaar (productiefout of oud)

maar het is wel belangrijk dat je de snaren goed oplegt (cfr eurocinema)
+1! @ Ts: Zorg gewoon dat de snaren goed opgerekt zijn en nergens knellen. Dan kan -ie haast niet ontstemmen.

pol
5 augustus 2008, 11:51
onzin, topkam was goed bij mijn SG standard, snaren lagen er goed op, maar die tuners waren gewoon naar de haaien.

leg me dan maar eens uit waarom ze nu met andere tuners wel goed gestemd blijft ?

Luke-wannabe
5 augustus 2008, 11:56
Ja hehe als je tuners kapot zijn, lijkt het me logisch dat -ie ontstemt. Maar ik lees hier nergens dat ze kapot zijn.

pol
5 augustus 2008, 12:05
ze werkten nog, maar zat teveel speling op.

Luke-wannabe
5 augustus 2008, 12:10
Ok (+1123456)

pol2711
5 augustus 2008, 12:57
I will let jullie allemaal know als ik die tuners er op geschroefd heb. Als het ontstemmen over is dan zat daar dus het probleem, als ie nog ontstemt dan weet ik het eerlijk gezegd ook niet meer. Snaren oprekken, snaren netjes wikkelen..ja zelfs het aantal wikkelingen is nauwkerig gedaan evenals een ander setje snaren. Ja, want misschien was het eerste setje wel een prod. fout. Maw alles is gedaan. Bij die Ibanax deed ik dat allemaal (op het oprekken na dan) niet en ontstemt nooit!

wordt vervolgd!

RobertoL
6 augustus 2008, 09:09
@Chroxy: tis een omgebouwde Ibanez met Variax electronica. Elders op dit forum zijn er wel van mij enige posts van te vinden
Ik heb die posts bekeken, wat een cool ding!

pol2711
6 augustus 2008, 11:52
Dank je RobertLol! Tis abs een cool ding met veel mogelijkheden plus ingebouwd in een goed stukje hout. Heb er locking tuners op gedaan en icm met een Vetta of POD X3 is het gewoon superb wanneer je in een coverband speelt. Gewoon simpel op een knoppie op de grond drukken om een compleet andere sound én gitaar te krijgen. Ik krijg dan ook vele bewonderswaardige blikken na uitleg bij een optreden. Na eerst alle verbaasde blikken tijdens van de medegitaristen in het publiek ;)
Toch is een echte GLP cherryburst altijd mijn droom geweest. Nu ik 'm heb en ik toch hoofdzakelijk rock speel overweeg ik die Ibanax op MP te zetten.
Die Gibson wordt mijn main-axe nadat ik eerst dat f....tuning probleem heb opgelost.

heavy-metal-thunder
7 augustus 2008, 17:56
Heb zelf ook een Gibson Les Paul en die heeft toch merkelijk veel meer last van ontstemmen dan mijn strat of tele. en mijn Ibanez (geblokkeerde floyd rose) of Musicman (grover tuners, meen ik) ontstemt helemaal niet.

De reden ligt imo voor een stuk aan de tuners. De gitaar is ook gevoeliger voor temperatuurswissels. Eens geacclimatiseerd (bij een optreden zo snel mogelijk de gitaar uit de koffer) en na een paar bends (en terug op stemming brengen) blijft ze behoorlijk goed staan, maar tussendoor moet er al eens bij G en B ff bijgedraaid worden. Maar niet zodanig dat het hinderlijk wordt.

Ik vraag me wel af of de gitaar omhoog hangen een impact kan hebben op het uit tune gaan???

Arjan12
7 augustus 2008, 18:11
Dank heren voor de reacties.

Snaren zijn idd nieuw maar goed opgerekt. Na een paar dagen paar keer flink benden per snaar en dan hoort de rek er wel uit te zijn.
Windingen niet te veel en de eerste winding over het afgeknipte uiteinde, 2e er net onder. 3e en 4e drukken stevig tegen die twee aan.

4 windingen vind ik persoonlijk veel, maar het zal vast niet zo veel zijn dat 'ie gaat ontstemmen...

Squier4ever
7 augustus 2008, 18:47
is de topkam goed genoeg uitgevijld?

Misery Signals
7 augustus 2008, 18:55
Ligt het ontstemmen ook niet voor een groot deel aan een hals van magere kwaliteit?
Ik heb nu twee Gibsons (LP Custom en RD Artist), die perfect gestemd blijven. Ikheb echter ook al SG, LP Standard, LP Studio, LP Custom Lite, Nighthawk enz gehad. Die hadden allemaal veel stemmingsproblemen. Ik heb de indruk dat de hogere/duurdere reeksen of de oudere gitaren wel beter stemvast zijn. Beter halshout.
Ik kan verkeerd zijn en verbeter me dan, dit valt me gewoon op.

MS

hezz
7 augustus 2008, 19:09
Waarom zou zijn veel duurdere Gibson een hals hebben van mindere kwaliteit? :???:


Die andere twee kan ik een week laten hangen en pak ik van de muur en zijn stemvast, gewoon geen gezeik en speulûh. De LP, waar die andere twee 2x qua prijs inpassen, moet ik elke x weer op stemming brengen. Iemand nog een idee of zie ik wat over het hoofd?

De 2 goedkopere gitaren blijven prima gestemd.

eazy G
8 augustus 2008, 02:15
Waarom zou zijn veel duurdere Gibson een hals hebben van mindere kwaliteit? :???:



De 2 goedkopere gitaren blijven prima gestemd.

Hij bedoelt dat de "nieuwe in duurdere klasse" (ik denk dat ie customshop bedoelt) en "oudere" gitaren een betere qualiteit hout hebben/hadden in vergelijking met gitaren van tegenwoordig.(iets goedkopere modelen, lees: niet cs modelen??)

Daar ben ik t niet helemaal mee eens. (Ik denk dat alle oudere gitaren beter hout hadden dan de nieuwere)
maar goed dat wil volgens mij niet zeggen dat een "mindere, jongere of wat dan ook gitaar" niet stemvast zou kunnen zijn.

Mijn vraag voor de topicstarter is eigenlijk:
Je moet elke x weer stemmen, moet je alle snaren dan stemmen of zijn t elke x maar een paar snaren die dan ontstemt zijn, of zelfs maar 1 snaar ?

pol2711
8 augustus 2008, 10:04
Hoofdzakelijk de G en B. Maar in principe allemaal maar G en B zie je gewoon teruglopen :sneaky:
Bij die Fender en Ibanez nóóit maar dan ook nóóit tijdens een oefenpartij hoeven te herstemmen of de ruimte moest veel/warmer kouder zijn dan mijn zolderkamer. Bij de LP afgelopen woensdag om de drie nummers herstemmen.
Tja, en als de drummer dat zelfs opvalt zegt het genoeg.
Pas tegen het einde bleef ie langer dan 20 min (zo,zo...) in stemming.

Die Ibanax en Fender zijn nu zo'n 700 waard. Die LP heb ik de vorige week gekocht voor 1350 via MP (en was van een medemember van dit forum).

Maar begrijp me niet verkeerd hoor , ik heb een tuning probleem. Voor de rest is die Gibson all what I ever wanted. Die output, die sustain...ultieme rock/sologitaar :blast: .

Die tuners die ik besteld heb zijn nog niet binnen (waarom duurt dat zo lang, komen ze met de boot?)

Na opschroeven en test komt update

Baker
8 augustus 2008, 15:41
Ik heb de indruk dat de hogere/duurdere reeksen of de oudere gitaren wel beter stemvast zijn.


Nooit geen problemen. Heb een niet al te dure studio. Originele tuners erop. (geen idee wat voor) maar zelfs met een bigsby blijft deze LP op stemming....

http://www.xs4all.nl/~butme/fotos/apparatuur/049.jpg

eazy G
8 augustus 2008, 16:32
Hoofdzakelijk de G en B. Maar in principe allemaal maar G en B zie je gewoon teruglopen :sneaky:
Bij die Fender en Ibanez nóóit maar dan ook nóóit tijdens een oefenpartij hoeven te herstemmen of de ruimte moest veel/warmer kouder zijn dan mijn zolderkamer. Bij de LP afgelopen woensdag om de drie nummers herstemmen.
Tja, en als de drummer dat zelfs opvalt zegt het genoeg.
Pas tegen het einde bleef ie langer dan 20 min (zo,zo...) in stemming.

Die Ibanax en Fender zijn nu zo'n 700 waard. Die LP heb ik de vorige week gekocht voor 1350 via MP (en was van een medemember van dit forum).

Maar begrijp me niet verkeerd hoor , ik heb een tuning probleem. Voor de rest is die Gibson all what I ever wanted. Die output, die sustain...ultieme rock/sologitaar :blast: .

Die tuners die ik besteld heb zijn nog niet binnen (waarom duurt dat zo lang, komen ze met de boot?)

Na opschroeven en test komt update

tsja, ik denk dat t aan de tuners ligt.
Wat meerdere al gezegd hebben mbt dat die Gibson tuners maar poep zijn! Daar ben ik t volledig mee eens.
Heb me altijd al afgevraagd waarom ze dit soort tuners op zon dure gitaren doen ipv gewoon goeie shallers of grovers ofzo
Welke heb je besteld?

pol2711
11 augustus 2008, 10:58
zie onder...maar ze zijn nog steeds niet binnen. Toch per schip dus :confused:



Ik heb dan ook maar deze:
1 x TPK Kluson Tuner Keystone Bolt Bushing - Chrome (TPKB3-C)
besteld.

pol
11 augustus 2008, 11:32
Ik ga toch maar voor 1:18 grovers gaan op mijn les paul classic.

grootste nadeel van die kluson types is dat je maar 1:15 verhouding hebben, stemmen dus wat minder precies, en je kan ze niet aanspannen als er speling op komt, bij die grovers draai je dan gewoon de schroef wat vaster aan.

waarom ze bij gibson die rommel blijven gebruiken is me ook een raadsel, als je dan kijkt naar schecter of edwards, die hebben stock al tonepros bruggen, en grover tuners.

pol2711
16 augustus 2008, 11:35
hè hè...de klusons zijn eindelijk binnen. Pas nadat ik die belastinghoeren ook nog zo'n 20 euro heb gegeven wegens inklarings/importheffingskosten. Ik dacht dat alles tot zo'n 250 dollar vrij zou zijn? Stelletje dieven! Al die paperassen invullen door die 34 ambtenaren kost meer.

Natuurlijk er gelijk op geschroefd en...........probleem is over. Nieuw setje snaren, oprekken en hoppa...in stemming. Haal 'm na een nacht van de muur en...niet meer draaien..stemvast dus. Ben er blij mee anders had ik echt wel een probleem.

Hren allen heel veel dank voor alle suggesties. Waar zou ik toch zonder dit gitaarforum zijn :)

en dan nu nog enkele foto's van mijn trots:

http://i135.photobucket.com/albums/q154/pol2711/gibson2-1.jpg
http://i135.photobucket.com/albums/q154/pol2711/gibson3-1.jpg
http://i135.photobucket.com/albums/q154/pol2711/gibson1-3.jpg

Mr.Fingers
16 augustus 2008, 12:18
damn, kvinnum heel errug mooi!!!

Orpheo
16 augustus 2008, 12:34
tot 50 euro is 't belastingvrij ;) en klaringskosten heb je eigenlijk altijd wel.

verder: mooi ding! gefeliciteerd ermee, ook dat ie nu wel stemvast is. eindelijk mooi bewijs dat 't dus soms wel aan tuners kan liggen!

pol2711
20 augustus 2008, 09:49
Staat nog steeds gestemd alhoewel niet zo fijn als de fender. Daar hoef ik bijna nooit aan welke tuner dan ook te draaien, bij deze nieuwe Gibson is het met name de G regelmatig tunen.
Zal wel met het vele extra hout te maken hebben :)

Mitch
20 augustus 2008, 10:17
tot 50 euro is 't belastingvrij ;) en klaringskosten heb je eigenlijk altijd wel.

Er postte pas iemand een linkje naar een artikel dat dat bedrag aanmerkelijk zou worden verruimd. Ik dacht Ibanez666 en de Telegraaf...

Orpheo
20 augustus 2008, 11:07
Er postte pas iemand een linkje naar een artikel dat dat bedrag aanmerkelijk zou worden verruimd. Ik dacht Ibanez666 en de Telegraaf...

hmhm nog niks over gelezen. ga 't eens opzoeken, thnx :)

Fuhgawz
20 augustus 2008, 12:34
Ja daar heb ik me dus ook in vergist. Dat gebeurt pas in december. Tot die tijd betaal je gewoon inklaringskosten/belasting bij bedragen boven de 22 euro. In december wordt dat 150 euro. Link: http://frontpage.fok.nl/nieuws/94916
Maar vergis je niet! Ondanks dat er in het bericht staat dat de douane nauwelijks controleert doen ze dat WEL! Dat heeft de topicstarter ondervonden, en dat heb ik zelf ondervonden.

Orpheo
20 augustus 2008, 12:43
Ja daar heb ik me dus ook in vergist. Dat gebeurt pas in december. Tot die tijd betaal je gewoon inklaringskosten/belasting bij bedragen boven de (ik geloof) 25 dollar. In december wordt dat 250 dollar. Ik kan de link helaas even niet vinden..

250 dollar, of euro? ik hooop euro. wel balen dat ik zo'n dure gitaarsmaak heb. schiet ik er nog niks mee op, als ik bij warmoth bestel :D

Fuhgawz
20 augustus 2008, 12:46
250 dollar, of euro? ik hooop euro. wel balen dat ik zo'n dure gitaarsmaak heb. schiet ik er nog niks mee op, als ik bij warmoth bestel :D
Ik heb bericht net aangepast, 150 euro wordt het zelfs. Op dit moment zo'n 220 dollar. http://frontpage.fok.nl/nieuws/94916

Maar even terug on topic: TS, vind je het wel een grote vooruitgang ten onzichte de oude tuners? Ik heb namelijk vergelijkbare problemen met mijn Gibson SG Special. Ik heb er een op maat gemaakt benen topkam op laten zetten wat wel een vooruitgang was, maar NOG ontstemt hij veel sneller dan mijn Hagstrom. En voordat mensen zonder te lezen meteen beginnen te mekkeren: JA HET LIGT ECHT AAN DIE NIEUWERE GIBSON MECHANIEKEN!!

Thundermane
20 augustus 2008, 12:47
Staat nog steeds gestemd alhoewel niet zo fijn als de fender. Daar hoef ik bijna nooit aan welke tuner dan ook te draaien, bij deze nieuwe Gibson is het met name de G regelmatig tunen.
Zal wel met het vele extra hout te maken hebben :)
Inderdaad, Les Paul types hebben kennelijk wel vaker last van regelmatig G snaar tunen.
Mijne hoef ik zelden te stemmen en als ik dan moet stemmen dan is het de G snaar.
Btw ik heb ook een schijthekel aan de stock tuners van Gibson, ik hou trouwens sowieso niet zo van Klusons, maarja dat is persoonlijk.

Orpheo
20 augustus 2008, 13:10
Ik heb bericht net aangepast, 150 euro wordt het zelfs. Op dit moment zo'n 220 dollar. http://frontpage.fok.nl/nieuws/94916

Maar even terug on topic: TS, vind je het wel een grote vooruitgang ten onzichte de oude tuners? Ik heb namelijk vergelijkbare problemen met mijn Gibson SG Special. Ik heb er een op maat gemaakt benen topkam op laten zetten wat wel een vooruitgang was, maar NOG ontstemt hij veel sneller dan mijn Hagstrom. En voordat mensen zonder te lezen meteen beginnen te mekkeren: JA HET LIGT ECHT AAN DIE NIEUWERE GIBSON MECHANIEKEN!!

doe eens wat grafiet in het sleufje. dat helpt vaak. en anders zijn 't echt de tuners. als je stemt, hoor je dan soms een soort ' PING" geluidje, als je aan de knop draait? zo ja, dan klemt de topkam nog steeds de snaar af.

pol
20 augustus 2008, 13:15
grover rotomatics moet je hebben, zitten ook standaard op sommige andere modellen.

het kan wel zijn dat je gaten voor je tuners dan breder gemaakt moeten worden, dat hangt af van de versie klusons die er nu op staat, zitten die vanboven vast met een schroef zouden de grovers zo moeten passen.

Orpheo
20 augustus 2008, 13:18
grover rotomatics moet je hebben, zitten ook standaard op sommige andere modellen.

het kan wel zijn dat je gaten voor je tuners dan breder gemaakt moeten worden, dat hangt af van de versie klusons die er nu op staat, zitten die vanboven vast met een schroef zouden de grovers zo moeten passen.

neuh niet mee eens. ik vind gotoh's preciezer, mooier, en vooral: meer bang for the buck! ze zijn immers slechts 25 dollar ;)

pol
20 augustus 2008, 13:33
gotoh's, grovers, allemaal beter als die kluson bucht :)

Orpheo
20 augustus 2008, 13:58
gotoh's, grovers, allemaal beter als die kluson bucht :)

nja, ik vind grovers niet goed (meer). ik weet niet wat 't is, maar ik vind dat grover de laatste paar jaar steeds rammelender wordt. gotoh is mijn first choice voor non-locking, met sperzel als first choice voor locking.

pol2711
2 september 2008, 10:37
even een update...

De klusons zitten er nu een aantal weken op. Een hele verbetereing tov de stocktuners. Thuis is het gewoon van de muur afpakken en spelen, geen herstemmen. Dit moet wel gebeuren als ik naar de oefenruimte ga of in een kroeg iod ga staan. Dan wil ie nog wel eens (met name de G) ontstemmen. Maar ook daar is het na een minuut of 20 over en blijft ie lekker op stemming de gehele avond, ook met flink benden en trekken.
Maw ik ben er supertevree mee.
De tip van een medemember ter harte genomen: gitaar gelijk uit koffer en blootstellen aan de nieuwe omgeving. Ff flink trekken en benden, stemmen en biertje pakken. Voor het spelen nog ff door de tuner en rest van de avond geen last meer. Dit werkt uitsteekbaar zodat ik nu ook die eerste 20 minuten geen problemen meer heb.
Thnx allemaal!