PDA

View Full Version : problemen met sweeps



Adisturbedgreenday
4 augustus 2008, 22:15
Ik ben al ff bezig met wat sweep picking te proberen, de meeste aspecten willen wel al lukken... MAAR soms krijg ik in de achtergrond wat harmonic geluid als ik speel rond de 12e fret en dan (vooral met distortion) stoort het de sweep die anders wel mooi klinkt. Iemand tips?

Op voorhand bedankt! :rockon:

Speulert
5 augustus 2008, 14:37
Tja beetje moeilijk te zeggen zo, zorg bij het sweepen dat je echt elke noot afzonderlijk speelt en ook gelijk weer dempt.Dus niet alsof je een akkoord speelt en alles door laat klinken.
Ongewenste bijgeluiden zijn het gevolg van het slecht fretten van noten en/of dempen.

Guitarmania
6 augustus 2008, 19:45
Sweeps = problemen

Soulflyhigh
7 augustus 2008, 20:15
Sweeps = problemen
En als dat geen problemen meer vormt ga je sweeps combineren met tappen ;)

rjong999
7 augustus 2008, 21:06
of met losse handen...

Guitarmania
8 augustus 2008, 22:18
Allemaal potentie tot problemen. Probeer gewoon muziek te maken. Waarom zou je je gitaar niet gebruiken voor datgene waar die voor bedoeld is? Mooie muziek. Maakt niet uit met welke techniek je die laddertjes en melodietjes neerlegt.

rjong999
8 augustus 2008, 22:22
alsof de ware kunst niet in het aantal noten per seconde ligt...

Guitarmania
8 augustus 2008, 22:24
Het schijjnt dat een mens niet kan horen onder of boven een aantal herzjes. Geldt datzelfde niet voor het aantal noten per seconde?

Manuvdv
8 augustus 2008, 22:50
Laat me raden.. Jullie bashen het sweepen zo hard omdat jullie het zelf niet kunnen?

Tho
8 augustus 2008, 23:21
Laat me raden.. Jullie bashen het sweepen zo hard omdat jullie het zelf niet kunnen?

Ja beetje jammer dit inderdaad. Dhr. Soulflyhigh weet in ieder geval wél hoe het moet!

Trocar
8 augustus 2008, 23:23
Allemaal potentie tot problemen. Probeer gewoon muziek te maken. Waarom zou je je gitaar niet gebruiken voor datgene waar die voor bedoeld is? Mooie muziek. Maakt niet uit met welke techniek je die laddertjes en melodietjes neerlegt.
*zucht*
Zeg dan niets.

OT: Lastig probleem omdat de 12de fret makkelijk harmonics geeft, dus als je je vinger optilt om te dempen krijg je dat effect een beetje. Ik kan niets anders bedenken dan je rechterhand bij het dempen te betrekken, al zou het vreemd zijn om je techniek aan te passen voor speciaal de 12de positie. Misschien je vinger minder dicht op de fret plaatsen (wat eigenlijk ook weer niet optimaal is). Ermee leren leven zou ook een optie zijn, maar wel een enorme dooddoener natuurlijk. ;)

Soulflyhigh
9 augustus 2008, 03:48
Laat me raden.. Jullie bashen het sweepen zo hard omdat jullie het zelf niet kunnen?
Grappig dat je het zegt volgens mij zei Batio net zoiets. De mensen die shredden altijd het hardst kraken zijn de mensen die het niet kunnen :)

rjong999
9 augustus 2008, 10:00
*zucht*
Zeg dan niets.

OT: Lastig probleem omdat de 12de fret makkelijk harmonics geeft, dus als je je vinger optilt om te dempen krijg je dat effect een beetje. Ik kan niets anders bedenken dan je rechterhand bij het dempen te betrekken, al zou het vreemd zijn om je techniek aan te passen voor speciaal de 12de positie. Misschien je vinger minder dicht op de fret plaatsen (wat eigenlijk ook weer niet optimaal is). Ermee leren leven zou ook een optie zijn, maar wel een enorme dooddoener natuurlijk. ;)
Ik weet eigenlijk ook geen echte oplossing anders dan er mee leren leven of afdempen met rechts. Ik heb er nooit zo op gelet maar het is idd wel een probleem(pje)

jaspie
9 augustus 2008, 12:41
Grappig dat je het zegt volgens mij zei Batio net zoiets. De mensen die shredden altijd het hardst kraken zijn de mensen die het niet kunnen :)
vrij logisch toch? Als je het niet mooi vind, waarom zou je het dan leren?

Maiden Michiel
9 augustus 2008, 14:17
*zucht*
Zeg dan niets.

OT: Lastig probleem omdat de 12de fret makkelijk harmonics geeft, dus als je je vinger optilt om te dempen krijg je dat effect een beetje. Ik kan niets anders bedenken dan je rechterhand bij het dempen te betrekken, al zou het vreemd zijn om je techniek aan te passen voor speciaal de 12de positie. Misschien je vinger minder dicht op de fret plaatsen (wat eigenlijk ook weer niet optimaal is). Ermee leren leven zou ook een optie zijn, maar wel een enorme dooddoener natuurlijk. ;)

Inderdaad, goed sweepen behoeft een combinatie van demping met beide handen (palm rechts en vingers links)

Adisturbedgreenday
11 augustus 2008, 19:04
*zucht*
Zeg dan niets.

OT: Lastig probleem omdat de 12de fret makkelijk harmonics geeft, dus als je je vinger optilt om te dempen krijg je dat effect een beetje. Ik kan niets anders bedenken dan je rechterhand bij het dempen te betrekken, al zou het vreemd zijn om je techniek aan te passen voor speciaal de 12de positie. Misschien je vinger minder dicht op de fret plaatsen (wat eigenlijk ook weer niet optimaal is). Ermee leren leven zou ook een optie zijn, maar wel een enorme dooddoener natuurlijk. ;)

Hehe sorry dat ik niet meer veel geantwoord heb, maar zeer bedankt dat je me een goed antwoord geeft, ik vind het gwn zo raar dat niemand anders erover klaagt terwijl het voor mij nogal duidelijk klinkt op di 12e fret. (mss spelen goeie shredders zo snel dat je het niet merkt? Oo)

Adisturbedgreenday
11 augustus 2008, 19:09
Inderdaad, goed sweepen behoeft een combinatie van demping met beide handen (palm rechts en vingers links)

Ik heb al veel mensen gezien die dat adviseren, maar bedoel je met de rechterhand dan een zeer lichte palm mute te doen of om op een neerwaartse sweep het vlees aan het begin van je duim te gebruiken om net gespeelde snaren extra te dempen (dat doe ik al automatisch maar het maakt niks uit bij opwaartse sweeps)? Of is er nog een methode die ik niet ken? :o

En tot slot van m'n replies wil ik nog zeggen, als je sweepen niks vind OK, maar geef zelf toe, het kan voor zoveel gebruikt worden (supersnelle scale runs/arpeggios, of een zeer klein snel stukje om je solos interessanter te maken enzovoorts...)

Soulflyhigh
11 augustus 2008, 19:12
Je kunt met je rechterpalm inderdaad muten. Je zou het kunnen vergelijken met een soort heel licht palmmuten. Als je het goed doet kun je dat opwaarts ook.

Tenslotte maak je niet zo druk over wat mensen hier vinden. Als jij lekker wilt sweepen dan doe je dat toch. Ik wel in ieder geval ;)

Adisturbedgreenday
11 augustus 2008, 19:38
Je kunt met je rechterpalm inderdaad muten. Je zou het kunnen vergelijken met een soort heel licht palmmuten. Als je het goed doet kun je dat opwaarts ook.

Tenslotte maak je niet zo druk over wat mensen hier vinden. Als jij lekker wilt sweepen dan doe je dat toch. Ik wel in ieder geval ;)

Klonk ik alsof het me kon schelen? :D in ieder geval ik ben elke dag men sweeps op metronoom aan het oefenen, ik kan ze op 208 noten/minuut (dat klereding gaat niet sneller lol) en ik oefen ze ook regelmatig op een lager tempo gewoon om ze goed in de vingers te krijgen. Ik wil ze gewoon zoooo graag kunnen! :strat:

Thundermane
11 augustus 2008, 21:01
Klonk ik alsof het me kon schelen? :D in ieder geval ik ben elke dag men sweeps op metronoom aan het oefenen, ik kan ze op 208 noten/minuut (dat klereding gaat niet sneller lol) en ik oefen ze ook regelmatig op een lager tempo gewoon om ze goed in de vingers te krijgen. Ik wil ze gewoon zoooo graag kunnen! :strat:
Idd, ik ben ook niet zo lang nog into sweeps, maar op het moment zijn sweeps mijn grootste bezigheid.
Lijkt mij gewoon kwestie van herhalen tot in de eeuwigheid totdat het lukt.
En dan te beginnen met lage snelheid, en dan steeds sneller oefenen.
Tot nu toe heb ik overigens nog geen last gehad van bijgeluiden op de 12e fret :o
Maarja ik vind sweeps sowieso een aparte speelstijl, omdat je de picking-hand veel losser gebruikt, ik ben aanvankelijk vooral zeer krampachtige gallops gewend :p

Guitarmania
11 augustus 2008, 21:15
*zucht*
Zeg dan niets.


Sorry, dooddoener idd.

Wat ik eigenlijk bedoel, maar dat is ook een vraag aan jullie, is dat m.i. alternate je vrij maakt. Vlgs mij dwingt sweepen je tot bepaalde toonzettingen. Elke snaar 3 tonen of zoiets. Terwijl muziek af en toe vergt dat je arpeggio's doet of 2 om 3.

Nog weer belangrijker is het ritmische gevoel. Als je rechterhand je motor is, dan moet ie in de maat op en neer gaan. Soort funk-slag maar dan over alle muziek. Ik vraag me af hoe je strak blijft als up en down belangrijk is voor je techniek. Je moet steeds weer goed uitkomen. Je aandacht gaat ineens uit naar zaken die in wezen niet heel belangrijk zijn voor strak spelen.

rjong999
11 augustus 2008, 23:24
Sorry, dooddoener idd.

Wat ik eigenlijk bedoel, maar dat is ook een vraag aan jullie, is dat m.i. alternate je vrij maakt. Vlgs mij dwingt sweepen je tot bepaalde toonzettingen. Elke snaar 3 tonen of zoiets. Terwijl muziek af en toe vergt dat je arpeggio's doet of 2 om 3.

Nog weer belangrijker is het ritmische gevoel. Als je rechterhand je motor is, dan moet ie in de maat op en neer gaan. Soort funk-slag maar dan over alle muziek. Ik vraag me af hoe je strak blijft als up en down belangrijk is voor je techniek. Je moet steeds weer goed uitkomen. Je aandacht gaat ineens uit naar zaken die in wezen niet heel belangrijk zijn voor strak spelen.
Dat is helemaal waar: sweeping geeft minder gelijkmatige, rithmische aanslag dan alternating. Maar ik vind dat je het belang vanstrak spelen ook niet moet overdrijven. Er zijn stromingen in gitaarland die het niet kan schelen wat je speelt als het maar strak is én hard aangeslagen. Daar hoor ik iig niet bij.

Dus blijf ik maar braaf naast de alternating loopjes ook mijn sweepjes oefenen

Trocar
12 augustus 2008, 01:06
Sorry, dooddoener idd.

Wat ik eigenlijk bedoel, maar dat is ook een vraag aan jullie, is dat m.i. alternate je vrij maakt. Vlgs mij dwingt sweepen je tot bepaalde toonzettingen. Elke snaar 3 tonen of zoiets. Terwijl muziek af en toe vergt dat je arpeggio's doet of 2 om 3.

Nog weer belangrijker is het ritmische gevoel. Als je rechterhand je motor is, dan moet ie in de maat op en neer gaan. Soort funk-slag maar dan over alle muziek. Ik vraag me af hoe je strak blijft als up en down belangrijk is voor je techniek. Je moet steeds weer goed uitkomen. Je aandacht gaat ineens uit naar zaken die in wezen niet heel belangrijk zijn voor strak spelen.
Het zou best kunnen dat je hierin gelijk hebt (rjong999 is het iig met je eens), en ik wil je opmerking ook niet bagatelliseren, maar als ik een sweep wil spelen (omdat ik het tof vind klinken oid), dan doe ik dat. That's it.

Je kunt alternate picken en je kunt sweeppicken en wanneer je daartussen kunt kiezen vind ik dát juist vrijheid in spel. Ik snap wat je bedoelt met de 'gedwogen toonzettingen' maar het is geen 'moetus' om die sweep te pakken als je dat niet wilt. Ik vind het een meerwaarde om het wel te kunnen als ik het zou willen. Ik zie het 1 ook niet als een definitieve vervanging van het ander. Als je bewust die afweging kunt maken zie ik niet waarom je dat niet zou doen. (Zoals jij misschien al de beslissing hebt genomen het juíst niet of nooit te doen op grond van wat jij typt).
De wetenschap dat het ritmisch misschien strakker kan, weegt voor mij absoluut niet op tegen het feit dat ik een sweep (snel, langzaam, metal, jazzy, thematisch of even 1 keer tussendoor) mooi of leuk of prettig qua spel kan vinden en daarom speel. Daarom dus :)

joeys
15 augustus 2008, 00:23
Ik ben ook net begonnen met sweepen. Best leuk om te oefenen (eerst heel langzaam en steeds oefenen totdat het sneller gaat).
Wat ik wel merk is dat wanneer ik terug-sweep (dus met je plectrum omhoog gaat), dat ik dan automatisch met mijn rechterhand iets demp (lichtjes op de snaren drukken met mijn buitenkant van mijn handpalm en pink).
Zie ook clipje van op YouTube vanaf 2.38 tot 2.42 sec. (zoek dan ff op "joey improvisatie sweep").
Daar gebruik ik onbewust dus telkens mijn handpalm en pink om het te dempen v.a. de 12e fret.

Speulert
15 augustus 2008, 09:07
Sorry, dooddoener idd.

Wat ik eigenlijk bedoel, maar dat is ook een vraag aan jullie, is dat m.i. alternate je vrij maakt. Vlgs mij dwingt sweepen je tot bepaalde toonzettingen. Elke snaar 3 tonen of zoiets. Terwijl muziek af en toe vergt dat je arpeggio's doet of 2 om 3.

Nog weer belangrijker is het ritmische gevoel. Als je rechterhand je motor is, dan moet ie in de maat op en neer gaan. Soort funk-slag maar dan over alle muziek. Ik vraag me af hoe je strak blijft als up en down belangrijk is voor je techniek. Je moet steeds weer goed uitkomen. Je aandacht gaat ineens uit naar zaken die in wezen niet heel belangrijk zijn voor strak spelen.

Ja gaat even helemaal voorbij aan het feit dat sweeppicking een heel eigen karakter en klank geeft. Die je met alternate niet kunt bereiken.en als je in diesnt van de muziek speelt en niet alleen om op indruk te maken kun je hier hele mooie dingen mee neerzetten.

Ik bedoel ik kan ook master of puppets gaan spelen met alternate en zonder palm mute omdat ik dan strakker kan spelen. Maar ja dat is heeft toch een heel ander karakter dan downstroke palmmuten. Zelfde geld voor sweepies.

En kwa 3 tonen en ritme vehaal haal je hier denk ik sweeps en economy picking door elkaar.Maar ben net wakker dus mischien snap ik het gewoon niet goed.
Ik bedoel luister naar Frank Gambale,toch wel bekend om zijn indrukwekkenden sweeppicking kunsten.Niet echt iets mis met zijn timing lijkt me

EuroCinema
15 augustus 2008, 17:09
+1 sweeping kan inderdaad gewoon strak gebeuren, kwestie van oefenen. Jazzers als Benson gebruiken vaak sweepjes over drie, vier snaren en kunnen daarbij loeistrak swingende triolen timen. Om maar te zwijgen van Gambale inerdaad :o

DiazArif
18 augustus 2008, 21:04
Ik ben nieuw voor sweepen :)
is het moeilijk?
mn broer is er namelijk een tijdje mee bezig maar ik vraag me af of ik het zou kunnen.
Iemand tips om dit op de correcte/beste manier te leren? :punk:

rjong999
18 augustus 2008, 22:02
Ja gaat even helemaal voorbij aan het feit dat sweeppicking een heel eigen karakter en klank geeft. Die je met alternate niet kunt bereiken.en als je in diesnt van de muziek speelt en niet alleen om op indruk te maken kun je hier hele mooie dingen mee neerzetten.

Ik bedoel ik kan ook master of puppets gaan spelen met alternate en zonder palm mute omdat ik dan strakker kan spelen. Maar ja dat is heeft toch een heel ander karakter dan downstroke palmmuten. Zelfde geld voor sweepies.
Daar ben ik het eigenlijk wel helemaal mee eens, ik zou niet willen beweren dat sweeps niet nuttig zijn ofzo. Ik zou hooguit willen waarschuwen dat je sweeps niet als een soort van shortcut zou moeten gebruiken, als een extreme vorm van economic picking eigenlijk, als de muziek er niet om vraagt. Verder moet je vooral gewoon spelen waar je lol in hebt, en er is trouwens ook helemaal niks mis met een beetje uitsloven lijkt me :)

Thundermane
19 augustus 2008, 11:37
Ik ben nieuw voor sweepen :)
is het moeilijk?
mn broer is er namelijk een tijdje mee bezig maar ik vraag me af of ik het zou kunnen.
Iemand tips om dit op de correcte/beste manier te leren? :punk:
Het beste is om het te leren van iemand die je kent en die het kan, vraag maar aan je broer als hij het kan!
Het is wel moeilijk idd en ik zelf vind het niet aan te raden om het uit jezelf te leren omdat je het dan heel makkelijk verkeerd aanleert, terwijl het dan dus beter zou kunnen.
Sweeps zijn een aparte techniek en speelstijl wat toch wel behoorlijk afwijkt van normaal spelen.
Bij sweeps gaat het namelijk niet alleen om welke tonen je pakt, maar ook hoe je je handen gebruikt.
Ik zelf let heeel erg op mijn techniek met sweeps in de zin van: dan maar langzaam, het hoeft nog niet goed te klinken, zolang ik het maar GOED doe.

Kris Haex
20 augustus 2008, 00:27
Sweepen is inderdaad een leuke techniek, ik beheers het goed over twee en drie snaren. Ik oefen het ook over vijf snaren en het lukt steeds beter en beter. Maar er zijn inderdaad ook gitaristen die niet sweepen en evenzeer veel snelheid halen op andere manieren. En iemand die sweept is daarom niet beter dan een "niet-sweeper". Ik dacht dat bijv. Steve Morse sweepen ook maar niets vindt. Maar ja je kan ook zoiets vinden van finger tapping, sommige vinden dat foetelen. Ik oefen dan maar zoveel mogelijk dingen. Het kan je alleen maar verrijken.

Wouter van Dijk
21 augustus 2008, 18:32
Klonk ik alsof het me kon schelen? :D in ieder geval ik ben elke dag men sweeps op metronoom aan het oefenen, ik kan ze op 208 noten/minuut (dat klereding gaat niet sneller lol) en ik oefen ze ook regelmatig op een lager tempo gewoon om ze goed in de vingers te krijgen. Ik wil ze gewoon zoooo graag kunnen! :strat:

Even kleine opmerking: Jouw metronoom geeft BPM (beats per minuut).
Dat is een bepaalde snelheid. Het tempo dat daaraan vast zit bepaal je zelf,
dus je kan twee keer zo snel spelen als je metronoom, redeneren dat je metronoom hele noten speelt en jij dus halve noten. Dan is iedere tik van de metronoom dus een maat. Door de verhouding door te rekenen kan je alle snelheden oefenen met een metronoom die niet verder gaat dan 208 BPM,
dus alles van hele noten tot triolen tot 32sten tot quintuplets en septuplets (kwintolen en septolen?). Als je mensen exact wil laten weten hoe snel je iets kan spelen kan je beter noten/minuut gebruiken (wat je ook doet, maar je suggereert dat je metronoom niet sneller gaat dan dat, vandaar mijn reply)

Adisturbedgreenday
23 augustus 2008, 23:52
Even kleine opmerking: Jouw metronoom geeft BPM (beats per minuut).
Dat is een bepaalde snelheid. Het tempo dat daaraan vast zit bepaal je zelf,
dus je kan twee keer zo snel spelen als je metronoom, redeneren dat je metronoom hele noten speelt en jij dus halve noten. Dan is iedere tik van de metronoom dus een maat. Door de verhouding door te rekenen kan je alle snelheden oefenen met een metronoom die niet verder gaat dan 208 BPM,
dus alles van hele noten tot triolen tot 32sten tot quintuplets en septuplets (kwintolen en septolen?). Als je mensen exact wil laten weten hoe snel je iets kan spelen kan je beter noten/minuut gebruiken (wat je ook doet, maar je suggereert dat je metronoom niet sneller gaat dan dat, vandaar mijn reply)

Bedankt voor de reply, maar ik suck echt in bvb 2 noten mooi in de tijd van 1 beat te spelen :chicken:

Adisturbedgreenday
23 augustus 2008, 23:58
Anyway... snaren muten/dempen met de rechterhand lukt me niet helemaal, ik kan enkel met een neerdalende sweep muten met de duim/vlees waar duim aan vast zit. Als ik op youtube naar filmpjes kijk van goeie sweepers (dat heb ik al zoooo veel gedaan :sssh: ) zie ik dat hun r-hand wat op de brug rust, maar dan zie ik (vooral bij Yngwie Malmsteen) dat die z'n pick mooi tussen z'n pups houd. Als ik probeer om m'n hand op de brug te laten rusten voelt het precies nooit natuurlijk aan en moet ik m'n pick anders vasthouden/palm mute ik de snaren echt hard wat ook niet de bedoeling is. Nog enige andere tips zouden wel fijn zijn. :chicken:

rjong999
24 augustus 2008, 01:25
Bedankt voor de reply, maar ik suck echt in bvb 2 noten mooi in de tijd van 1 beat te spelen :chicken:
...wel een goede oefening anders...