PDA

View Full Version : frets vervangen/vlakken. zelf??



Wilson
4 augustus 2008, 14:04
De frets van mijn strat zijn nodig aan vervanging/ vlakking toe aangezien ze zichtbaar in hoogte verschillen en op die punten de snaren dan ook aanlopen (vooral bij het benden).

Ik vroeg mij af of het vlakken van de frets een klusje is wat je zelf zonder veel moeite kan doen? Of kan ik toch beter 200 euro neertellen en het laten doen? Ik heb geen ervaring op dit gebied en zo enorm handig ben ik nu ook weer niet en ik heb niet zo'n zin om gelijk de hele boel te verneuken.

Tenslotte: hoe weet ik dat mn frets nog met een vlakbeurt te herstellen zijn? oftewel: wanneer zijn de frets zo ver versleten dat ze beter vervangen kunnen worden?

Mr.Fingers
4 augustus 2008, 14:07
zou je ze niet eerst kunnen laten vlakken? Is minder drastisch/goedkoper als volledig nieuwe frets.

no 1 hops
4 augustus 2008, 14:09
als je met een goede setup de boel toch steeds slechter vind spelen is het misschien tijd voor het vlakken of refretten.
dat refretten hangt af hoeveel slijtage je al hebt.

er komt echter best wel wat bij kijken en wat extra speciaal gereedschap kan dan handig zijn.
maar je vooral goed inlezen via sites en boeken voordat je zelf begint.fret draad opzich is niet zo duur, maar een crownvijl is wel makkelijk.
volgens mij heeft rinze op zijn site een howto staan

aaronstonebeat
4 augustus 2008, 14:52
Op zich is vlakken niet zo moeilijk, maar je moet doordacht en secuur te werk gaan (zoals eigenlijk wel bij alle gitaarklussen); bezint eer ge begint. Idd eerst goed inlezen.
Zo'n kroonvijltje voor het afronden van de bovenkanten is een geweldig stuk gereedschap; scheelt uren werk tov dezelfde klus met vlakke vijltjes.

Ook een onmisbare tool is een viltstift:
Eerst alle frets aan de bovenzijde markeren; dan vlakken (met fijne vlakke vijl of schuurblok, liefst nog met de juiste radius) totdat alle frets aan de bovenkant een kaal streepje vertonen.
Dan opnieuw de frets markeren en afronden totdat ze weer allemaal een kaal streepje hebben (nu veel smaller dan bij het vlakken).
Polijsten, en klaar!

(Dit is in een notendop, hoor; er is meer. Zo moet je bij het vlakken goed opletten dat je niet meer wegschuurt in het midden van de toets, rond 11de/12de fret, dan aan de uiteinden.)

Kan zijn dat je de actie nog een beetje moet bijstellen als je veel weggevlakt hebt.

PS
Verwijder je elementen of plak ze goed af: het is heel vervelend als die na afloop zo'n 'pruik' van fretvijlsel dragen :soul:
PPS
Hoewel de frets die ik nu heb niet magnetisch zijn; maar toch, je wil die troep ook niet in je controlcavity hebben

frekie
4 augustus 2008, 15:54
Als je echt diepe putten in de frets hebt zitten moeten de frets vervangen worden. Dat zou ik maar laten doen. Frets vlakken is zelf te doen maar is wel een secuur karweitje. Vooral niet teveel eraf halen. Ik heb het eens gedaan met een Richwood ES335 kloon, hoop werk maar het is wel het verschil tussen "rammelderammel" en een goede toon en sustain over de hele hals. Dag en nacht dus.
Goede tips in bovenstaande post :rockon:

aaronstonebeat
4 augustus 2008, 16:03
Ik heb nog één aanvullinkje:
Bij het afronden moet er een smal streepje viltstift bovenop de fret overblijven, temidden van 2 banen kaal metaal.

G.G.
4 augustus 2008, 16:21
Verwijder je elementen of plak ze goed af:

Eerst schilderstape en dan dubbelzijdig tape erop. Dan gaat al het vijlsel mooi met het tape mee met verwijderen en schiet het niet ineens naar de magneten toe.

no 1 hops
4 augustus 2008, 18:33
voordeel van de strat is dat de hals eraf kan
zit nu met ee jarock met gelijmde hals en dat is toch meer gedonder om dat weer in orde te krijgen.