PDA

View Full Version : andere sound door opendraaien volumeknop?



Wilson
4 augustus 2008, 13:38
Ik heb een vraagje over een merkwaardigheid die laatst opmerkte bij mn eigen versterker en die ik ook bij andere versterkers heb waargenomen. Als ik de volumeknop helemaal op 10 zet en daarna het volume regel door de mid treble en bass knoppen rond de 1 á 2 zet, krijg ik een heel andere sound dan als ik volume op pak m beet 3 zet en de toneknoppen op halverwege. In het eerste geval krijg ik namelijk een veel doffere tone met veel bass en vooral meer mid dan als ik mn versterker normaal instel. Ik heb het tot nu toe alleen nog maar bij Fender (buizen)versterkers geprobeerd, maar in alle gevallen krijg ik met een normale setting de gebruikelijke heldere fenderklank en met de aangepaste setting een veel doffere klank. Mijn ervaring is dat deze laatste setting erg goed klinkt voor een traditionele jazzsound, bovendien klinkt een overdrive er ook een stuk beter over. Mijn vraag is nu: hoe komt dit en, kan het kwaad?

Liquid_Metal
4 augustus 2008, 13:46
Zeker bij buizen is het logisch dat je geluid anders wordt als je met het volume speelt. Buizen klinken beter als ze hard staan en veel gitaristen vinden ze zelfs niet mooi klinken als ze zachtjes staan. (daarom zijn er ook verschillende apparaatjes waarmee je dit kan oplossen).
Wat jij nu doet is je equalizer gebruiken om een cutback te maken in je volume terwijl je het volume in de preamp zelf hoog zet. Je krijgt dan een soort oversturing (hogere piek, en bij buizen vinden we dat mooier :D) in je preamp, die je onderdrukt in je equalizer (low,mid,hi).
Veel versterkers hebben op het drive-kanaal een gain en een volume knop en met veel gain en weinig volume heb je dan veel overdrive. Andersom heb je weinig overdrive.
Zelfde verhaal gaat op voor het verschil tussen preamp en poweramp. Je kunt je preamp hard zetten en je poweramp zacht, of andersom. Uiteraard verschillen beide settings in geluid.
Het lijkt mij niet dat dit kwaad kan, hoewel ik geen buizenexpert ben.

humbucker
4 augustus 2008, 13:50
ik snap het niet helemaal vrees ik,

het is toch logisch dat je wanneer je je tone knoppen allemaal maar op 1-2 (6-7uur) zet dat je geluid doffer is dan wanneer je ze allemaal op 12 uur hebt staan?

Negative K3 fan
4 augustus 2008, 13:56
Het is heel logisch dat je geluid op die manier compleet anders is en ik moet toegeven dat ik het creatief vind dat jij op die manier je sound weet te vinden. En nee, het kan geen kwaad, dus vooral doen!

pimmetje
4 augustus 2008, 14:11
Kan idd geen kwaad is helemaal normaal.
Los van dat 't geluid bij buizen (en speakers!) verandert als je de zooi verder open draait, verandert ook hoe we het geluid (hoog/mid/laag) horen. Google hiervoor maar 's op Fletcher-Munson curve.

pol
4 augustus 2008, 14:15
is vrij logisch dat je amp stiller is met de toneregeling laag, meeste amps hebben dan ook een passieve toonregeling, en het enige wat die kan is signaal weghalen, niks boosten...

vandaar dat ze bij oudere amps dikwijls de toonregeling op 10 zetten om meer distortion te krijgen, en als je de toonregeling volledig uitschakelt (orange heeft zo'n functie op sommige amps) heb je nog meer signaal wat naar de eindtrap gaat.

dat buizenamps echt hard moeten om goed te klinken vind ik zeker niet altijd waar, je hebt wel wat volume nodig om de speakers goed aan het werk te zetten, maar verder ga je bij een opname niet zo enorm veel verschil merken, zolang je de eindtrap niet gaat oversturen natuurlijk, dan krijg je wel grotere verschillen.

Chris Winsemius
4 augustus 2008, 18:05
Kun je misschien aangeven om welke Fender amp (+ jaartal) het gaat?

Mr.Bluesbreaker
4 augustus 2008, 18:33
Herken het wel wat, op mijn 2203 is met de master laag en de drive hoog een wat ielig geluid, en als de master op 4 komt gaat het echt ademen en duwen.
(maar dan wil je er niet meer in de buurt bij staan zonder gehoorbescherming)

Bij een mid 70's silverface bassman 135 voor gitaar die ik eens gebruikte voor opnames gaf het mooiste resultaat om de master (ja, die zat er helaas op:)) wat hoger te zetten en het kanaalvolume wat lager voor een strakkere onderkant.

Over het algemeen (heel kort door de bocht) heb ik het idee dat het bij moderne/cq. '235 functies' buizenamps wat minder heftig is, daar wordt het over het algemeen gewoon wat lekkerder door op volume.