PDA

View Full Version : Hiwatt Hi Gain



Luke-wannabe
4 augustus 2008, 13:31
Gisteren bij Feedback geweest om een paar amps uit te testen. Ik wil toch meer vermogen, aangezien ik in bandjes dat wel nodig heb. Ik wil ook wat meer 'druk' hebben wat een combo van een 50 watter met een 2x12 wel heeft. Een 15 watt 1x12 nou eenmaal niet. Ik hoop niet dat hier een duscussie uit voortvloeit, haha.

Ten eerste had ik een Laney Lionheart 20 watt top aangesloten. Opzich leuke versterker. Mooi clean kanaal, mooi drive kanaal. Ging ook redelijk hard voor z'n 20 watt (hij stond wel op een 4x12, dat zal ook wel meegespeeld hebben), maar er is me niet echt iets blijven hangen, wat opzich al genoeg zegt natuurlijk. Ik vind de 20 watt denk ik ook een beetje weinig. Het moet iets meer drukken.

Toen zag ik de Hiwatt Hi Gain 50. En de prijs sprak me erg aan. Waar ik trouwens nog steeds niet uit ben is het volgende: Je hebt de Hi Gain 50 en de Hi Gain 50 SSR (ofzo) op die laatste zit reverb, een effectloop en een een of andere output mute zodat je de preamp afzonderlijk kan gebruiken. Elk logisch verstand zegt dan dat de laatste duurder is door al die opties, maar deze versterker kosste 'maar' 779 eu bij feedback. In Duitsland kost -ie toch al gauw 1200 euro... :o Ja dat dacht ik ook! Ik snap er niks meer van...!
Okeej over naar de tonale kwaliteiten van deze amp.
Het eerste wat mij opviel dat het cleane kanaal heel lekker clean, maar toch er losjes is. Het heeft ook een prettig tophoog. Het cleane kanaal klnkt gefocust, maar toch losjes. Gaat ook vrij hard. Hard genoeg voor in een band.
Het overdrive kanaal vond ik met een Strat erg lekker. Goed gearticuleert, weer erg strak. Een mooi tophoog Lekker middengebied en genoeg laag voor 'oomph'. Maar met hummies (les paul en een Sheraton) had ik een klein beetje mijn bedenkingen er over. Ik ben vanplan om hem nog een keer testen, waarbij ik ook wat pedaaltjes ervoor ga hangen om te kijken hoe -ie daar op reageert en of ik dan een betere sound met humbuckers kan maken.

Al met al was ik in ieder geval erg gecharmeerd van de versterker en met namen het clean. Ik ben van plan om deze versterker te gaan kopen nadat ik het een en ander verkocht heb.
Als je na het lezen van deze 'review' denkt: 'Hee maar dit moet je dan ook even uitchecken, roep maar raak!'

MarkV
4 augustus 2008, 13:36
Elk logisch verstand zegt dan dat de laatste duurder is door al die opties, maar deze versterker kosste 'maar' 779 eu bij feedback. In Duitsland kost -ie toch al gauw 1200 euro... :o Ja dat dacht ik ook! Ik snap er niks meer van...!


Volgens mij komen de Hiwatts die je in Duitsland kan bestellen uit Engeland. Die van feedback zijn de goedkopere chinese/koreaanse versie's dacht ik.

Je zou eens kunnen kijken naar wat oude, tweedehands Hiwatts en SoundCity versterkers, maar die gaan misschien wel veel te hard voor je.

marc_o
4 augustus 2008, 13:37
Heb 'm ook getest en hij heeft, wat ik noem de HiWatt kwaal. Hij wordt pas mooi in een band en hij moet gewoon hard. Heb een jaar of 4 met een HiWatt opgetreden (lead 100R) en ik vond dat altijd prima, maar de sounds breken en pas mooi uit op oorlogsniveau.


Verder is het wel een merk wat voor de verbeelding spreekt, althans, bij mij wel.

Luke-wannabe
4 augustus 2008, 13:49
@ MarkV: Ooh dat kan zijn inderdaad! Kun je dat ergens zien? Ik heb in de gauwigheid niet iets gezien van 'made in england' of juist China..

@ Marc Odijk: Hij word inderdaad pas mooi als -ie rond, of ietsjes voor de helft staat, dat klopt. Wat bedoel je met voor de verbeelding spreekt (ik hoor die uitdrukking vaker, maar weet eigenlijk niet wat het betekend :sssh:)

marc_o
4 augustus 2008, 15:32
Er staat toch een pak muziekgeschiedenis achter je met een hiwatt en het oogt naar mijn onbescheiden mening prima, meer als iemand die zoekt op geluid dan op features of modenaampje. Kortom, het spreekt voor de verbeelding...

beruk
4 augustus 2008, 15:35
Lijkt me ook. Met een held als David Gilmour die er sterren mee van de hemel speelt....
Laatst Motorspycho gezien, die gitarist speelt ook met Hiwatt, onwaarschijnlijk heftige rock kwam er uit geblazen :rockon:
Ik zou het wel weten.

Luke-wannabe
4 augustus 2008, 16:22
Er staat toch een pak muziekgeschiedenis achter je met een hiwatt en het oogt naar mijn onbescheiden mening prima, meer als iemand die zoekt op geluid dan op features of modenaampje. Kortom, het spreekt voor de verbeelding...
Okeej cool, thnx i guess!

Jimwoud
4 augustus 2008, 16:40
Die Hiwatt die je getest hebt is dat een top of combo. Zie dat die 2x12 50watt Hi Gain SER combo bij thomann 1730 kost. Dan zou ik maar gauw die bij feedback halen, hehe

Luke-wannabe
4 augustus 2008, 17:26
Het is een Top. Maar ik denk dat dit (zoals Markv al aangaf) de Chinese versie is ipv de Engelse. En dat daaruit het prijsverschil af te leiden is.

Tristan
4 augustus 2008, 17:42
De Vox AC50 zou ik ook even testen, ik denk dat die namelijk behoorlijk wat raakvlakken heeft met die Hiwatt Higain serie...

Ik ben zelf geen liefhebber van die nieuwe Hiwatt serie, ik heb de Custom 50, Studio/Stage MkII en de Custom 20 getest en alleen de laatste klonk wel lekker...
De Custom 50 vond ik behoorlijk stug en schel klinken, vrij droog en kaal, totaal geen rijkheid of smeuigheid in het geluid, ook niet als je 'm opendraait...
De Studio/Stage MkII klonk dan weer veel te gecomprimeerd en dichtgesmeerd...

Luke-wannabe
4 augustus 2008, 17:43
Okee goede tip, dank je. Vox Ac50 ook maar checken dan.