PDA

View Full Version : gibson+fender of gibson+boss gt10?



joelvereycken
4 augustus 2008, 12:49
Hallo, ik heb wat geld gespaard en ga daarmee binnenkort naar Music store in Keulen, Alleen ik twijfel om een gibson les paul studio en een fender highway strat te kopen, of een gibson les paul studio en een boss GT-10, wat denken jullie hiervan? ik treed nog niet echt op enzo, maar dat kan binnenkort wel komen over een half jaar/jaar ofzo.

Mr.Fingers
4 augustus 2008, 12:51
Tsja, met een pedaal ga je nooit een Gibson in een Fender kunnen veranderen.

Als je veel nood hebt aan effecten (en ik bedoel ERG VEEL), kan je beter investeren in zo'n multieffectenbak, anders zou ik gewoon voor een Strat gaan, icm de gibson

EDIT: welke versterker heb je nu?

fenderke
4 augustus 2008, 12:52
Hallo,

ALs ik jou was zou ik gewoon de gitaar kope die jij het beste vindt en getest hebt. Als je dan nog geld over hebt zou ik kijken voor die GT 10 van Boss, maar test ook de vox tonelab le of zoom G9.2tt ook twee prachtige moddelers en effecten consoles

Greetz

Jeroen76
4 augustus 2008, 13:12
Yep, ook ik zou gaan voor een gitaar en een effectenbak. Neem wel de gitaar waar je lekker mee uit de voeten kan. Een tweede en derde gitaar komt er vanzelf bij. Ten eerste als backup voor gigs en en tweede vanwege GAS !!

Probeer de versterker te vinden die het dichtst bij je huidige versterker ligt qua sound en heel veel testen. Neem er vooral de tijd voor. Ik heb m'n slechtste keuze's gemaakt, een half uur voor sluitingstijd een gitaar uitproberen werkt dus niet.

Jeroen

joelvereycken
4 augustus 2008, 21:27
Bedankt voor jullie reacties!

Ik speel nu op een Marshall MG 100 DFX
Gitaar: Ibanez S470

ik kan nog steeds niet beslissen, het blijft moeilijk

Ik heb nu een digitech rp200a als effect pedaal,

Wat denken jullie ervan als jullie weten waar ik nu op speel

P>S ik ben nog maar 14 jaar oud en zit nog maar 1,5 jaar op gitaarles :satisfie:

Bram+
4 augustus 2008, 22:02
Volgens mij heb je al eens eerder aangekondigd dat je die twee gitaren wil gaan kopen, en ik vind het een onzalig plan. Je denkt dat je in één keer twee iconen uit de rockhistorie gaat kopen, maar eigenlijk ben je meer een kip zonder kop met een beetje geld die twee gitaren wil gaan kopen die hij niet nodig heeft.

Wat je nodig hebt is een betere versterker (of inderdaad iets als een GT-10, Pod, etc.) en als die s470 niet goed genoeg voor je is, of je stoort je aan de zwevende brug o.i.d. misschien een tweede gitaar (en dan is een LP Studio een optie) maar ga geen goedkope strat en les paul kopen met als idee 'je moet een strat en een les paul hebben als gitarist' want niets is eigenlijk minder waar.

fenderke
4 augustus 2008, 22:06
Die highway's zijn echt top heb er zelf ook een.
En ik heb zelf de vox tonelab le:p
Zeer plezant ( met een buisje) erin.

Wat voor genre speel je vooral ?

crapton
4 augustus 2008, 22:14
Volgens mij heb je al eens eerder aangekondigd dat je die twee gitaren wil gaan kopen, en ik vind het een onzalig plan. Je denkt dat je in één keer twee iconen uit de rockhistorie gaat kopen, maar eigenlijk ben je meer een kip zonder kop met een beetje geld die twee gitaren wil gaan kopen die hij niet nodig heeft.

Wat je nodig hebt is een betere versterker (of inderdaad iets als een GT-10, Pod, etc.) en als die s470 niet goed genoeg voor je is, of je stoort je aan de zwevende brug o.i.d. misschien een tweede gitaar (en dan is een LP Studio een optie) maar ga geen goedkope strat en les paul kopen met als idee 'je moet een strat en een les paul hebben als gitarist' want niets is eigenlijk minder waar.

Is een beetje bot geformuleerd maar ik kan t er wel deels mee eens zijn.

Wat voor soort muziek wil je gaan spelen? Als je een Strat hebt klink je niet meteen als SRV... moet je ook nog wat voor doen... Met een dure gitaar klink je misschien net zo kut als ervoor...

Die S470 is best een redelijke gitaar voor stevige rock, en misschien kan ie wel meer ook. Herman Li heeft ook zo'n ding mocht je dat wat zeggen. Dus een Strat of Gibsun erbij zou ik eerder Strat pakken vanwege de singlecoil sound.

Die MG100 is naar wat ik hier lees niet zo'n beste. Zou ik het geld dat je over hebt eerder in een goede amp stoppen, begin maar eens met een Peavey Valveking en ga dan verder kijken, Bugera, Peavey's, Fendertjes, Fame, Marshall... Nogmaals wat wil je, welke muziek...

Als je nog maar 14 bent en al geld hebt voor EN een Highway Strat EN een LP Studio heb je wel een heel lieve papa en mama... Ik zou voor jouw ervaring maximaal een Peavey Valveking kopen en de rest op de bank zetten, evt nog een pedaaltje erbij. En dan leren spelen... is het belangrijkste... ik zag op Youtube een meisje van 14 die Steve Vai beter naspeelde dan ik het kan... tja...

Squier4ever
4 augustus 2008, 22:18
Bedankt voor jullie reacties!

Ik speel nu op een Marshall MG 100 DFX
Gitaar: Ibanez S470

ik kan nog steeds niet beslissen, het blijft moeilijk

Ik heb nu een digitech rp200a als effect pedaal,

Wat denken jullie ervan als jullie weten waar ik nu op speel

P>S ik ben nog maar 14 jaar oud en zit nog maar 1,5 jaar op gitaarles :satisfie:

sorry, maar je versterker en die digitech zijn momenteel de zwakste schakels in je apparatuur. die marshall klinkt kut, sorry dat ik het zeg en die digitech ben ik ook niet van gediend.

wat voor muziek speel je/wil je spelen? gebruik je veel effecten, zo ja welke absoluut wel en welke niet? ga met dat in je achterhoofd eens een paar buizenversterkers testen en evt. wat losse pedaaltjes.

Mr.Fingers
4 augustus 2008, 22:22
Wat squier zegt. De amp is hier DE zwakke schakel...


Vergelijk het met een Formule-1 piloot die rijd in een Lada Niva... Hoe goed hij ook mag zijn, z'n prestaties zullen kut zijn.


Mijn idee: koop 1 gitaar (gibson of fender), en een goede versterker (peavey, Fender, GOEDE marshall,...), en met de verkoop van de MG & de digitech koop je wat pedalenmeuk aan

omni
4 augustus 2008, 22:23
Zal je altijd zien: heb je geld om maar liefst twee gitaren te kopen, gaan ze het je zitten afraden. Maar gelijk hebben ze wel ;)
Koop een goede versterker, daar heb je veel meer aan!

Luke-wannabe
4 augustus 2008, 22:26
Ook ik raad je sterk aan om 1 gitaar en een goede buizenamp te kopen. Zul je veel meer mee opschieten.

barno
4 augustus 2008, 23:21
+1 on the amp.

je ziet hier niet op een forum dat bekend staat om mensen in te tomen qua gitaaraankopen maar als zelfs hier wordt aangeraden eerst geld te geven aan een degelijke versterker, geloof het dan maar :)

Versterkers zijn mss minder sexy maar een pak belangrijker dan gitaren ifv een degelijk geluid.

fenderke
5 augustus 2008, 15:35
Kijk eens naar de Peavey Valveking ( prijsklasse rond de 400-500 euries)
of de fender hot rod deluxe (prijsklasse 500-690, ebay kan natuurlijk ook nog een stuk goeiekoper )

:hippie:

Row
5 augustus 2008, 15:45
Of je koopt gewoon één goede gitaar. Een gibson les paul standard bijvoorbeeld. En anders gewoon een goede buizenversterker met een gitaar.

Tin
5 augustus 2008, 16:14
Als je van die ibanez naar een gibson of een fender gaat wordt het aardig wennen aan de hals. die zijn namelijk een stuk dikker en een stuk ronder.

Mijn advies. Koop een gitaar met andere amp.
En staar je niet blind op de namen van gibson en fender maar kijk ook eens verder naar andere merken als ibanez , framus , heritage etc etc.

Squier4ever
5 augustus 2008, 16:33
Of je koopt gewoon één goede gitaar. Een gibson les paul standard bijvoorbeeld. En anders gewoon een goede buizenversterker met een gitaar.

je kunt hem wel een goede gitaar aanraden, maar hij heeft al een relatief goeie gitaar. zijn versterker is echter een ongelooflijk kutding. kun je dus beter daar wat geld in stoppen.

The Lo Lands
5 augustus 2008, 16:48
Vergeet die effectenbak als je nog in de leerfase bent. Koop een goede buizen versterker (combo) met minimaal 2 kanalen (clean en overdrive) met eventueel reverb erop. Daarnaast 1 goede gitaar (fender of gibson) voor de stijl die bij jou het beste past. Hiermee heb je de basis om goed te kunnen oefenen en toch je geluid met beperkte middelen te kunnen kleuren. Die effectenbakken zijn natuurlijk heel leuk maar daar ga je niet beter van spelen, less is nog altijd more! Kies eventueel bij geld teveel voor wat knappe pedaaltjes voor delay, distortion, chorus e.d. Kwaliteit vóór kwantiteit is mijn motto.

Succes!

Tin
5 augustus 2008, 16:50
waarom zegt 9 van de 10 mensen hier fender of gibson...
Tuurlijk het zijn geen slechte gitaren maar er is meer dan alleen fender en gibson djeez...

Manuvdv
5 augustus 2008, 16:54
En waarom moet persé al dat geld op? Zoek op je gemakje naar iets wat je wilt, en kijk niet naar de prijs...
Hoeveel men hier ook zit te schijten op de MG-reeks, ik vermoed dat die voorlopig wel voldoet aan je eisen, zeker als je er een of ander effectje gaat tussensteken.

The Lo Lands
5 augustus 2008, 16:55
waarom zegt 9 van de 10 mensen hier fender of gibson...
Tuurlijk het zijn geen slechte gitaren maar er is meer dan alleen fender en gibson djeez... Dat is zijn eigen voorkeur toch?

Heibel
5 augustus 2008, 17:04
Joel,

Laat je niets wijsmaken... Koop eerst 'n fijne gitaar. Een Fenderachtige geeft je denk ik de meeste mogelijkheden en is makkelijk bespeelbaar. Pedaaltjes of effectbakken hebben pas nut als je wat langer speelt, want het klinkt wel mooier, maar je speelt er niet beter van (zoals TheLolands al zei..)Gewoon je huidige versterker en een betere gitaar en zet de centen op de bank voor als je echt weet wat je nodig hebt om je sound te verbeteren..

(maar het blijft leuk om rond te kijken voor leuke spullen...)

Succes..

Tin
5 augustus 2008, 17:08
Dat is zijn eigen voorkeur toch?

Dat mag dan wel zo zijn.
maar iemand van 14 is aardig naief dus als jullie allemaal zeggen gibson fender blabla kijkt ie ook allene maar daarna zoals Heibel al zei laat je niks wijsmaken en probeer van alles uit.

hugo123
5 augustus 2008, 17:12
Dat mag dan wel zo zijn.
maar iemand van 14 is aardig naief dus als jullie allemaal zeggen gibson fender blabla kijkt ie ook allene maar daarna zoals Heibel al zei laat je niks wijsmaken en probeer van alles uit.

Hee tin, kijk naar je sig. Er is ook meer dan Ibanez :stop:

hezz
5 augustus 2008, 18:03
Valt me op dat de TS al 2 pagina's geen commentaar meer heeft gegeven over de richting die hij zal nemen.

crapton
5 augustus 2008, 19:36
Valt me op dat de TS al 2 pagina's geen commentaar meer heeft gegeven over de richting die hij zal nemen.

Op vakantie zeker...

Gelukkig maar dan kunnen wij samen gezellig nog een tijdje doormutsen over hoe een z.g. 14 jarige zijn al dan niet nep centjes moet besteden...

En nu eens goed luisteren: alleen een buizenversterkertje is genoeg, geen nieuwe gitaar, geen modeller...

Wie volgt?

joskedentweede
5 augustus 2008, 19:49
Ik volg het buizenversterker-idee, het doet echt veel hoor, die buizen, ik heb er zelf iets te lang mee gewacht en geld uitgegeven aan een dure gitaar.
Tot ik doorhad dat buizen wonderen doen...

Kakihara
5 augustus 2008, 19:54
Gezien zijn gitaar zou ik ook eerder gaan voor een buizenversterker. De gitaar is best wel degelijk, die Marshall is wat minder vind ik.
Als TS dan toch per sé een nieuwe gitaar wil, roep ik : BLADE!

Kaboemba
5 augustus 2008, 20:08
Ach als iedereen maar wat loopt te roepen (waarvan sommige heel verstandig) dan kan ik er ook nog wel bij.
Koop wat je nodig hebt en bewaar de rest van het geld, over twee jaar weet je opeens wat je wilt en potdomme je hebt het geld er ook nog voor.
Als je 14 bent en straks 16 neem ik aan dat je niet elke maand zo'n uitgave kan doen dus besteed het goed of besteed het niet.
Koop een goede versterker, buizen is mooi maar hoeft niet speciaal zeker niet in combinatie met je rp200 of een gt10.
Desnoods koop je een aktieve monitor, werkt prima met dat soort spul.

Enne probeer is van een gibson of een fender af te wijken en veel te proberen, zal je zien dat er voor veel minder veel meer te koop is.

joelvereycken
11 augustus 2008, 10:23
hier ben ik dan eindelijk weer, ik was ff op vakantie, mijn keuze is gegaan naar een gibson les paul studio alpine white, en een fender classic player '60, weet je wat het is, ik heb deze versterker net en ik ben er tevrede mee, ik ga nu wel weer sparen voor een buizen amp (Randall KH-120?)