PDA

View Full Version : Een 12-snaar andersom



RUIS
3 augustus 2008, 23:59
Hoewel ik bassist ben speel ik ook gitaar, dus ik mag hier wel meedoen, toch?
Naast 6-snarigen heb ik ook een 12-snarige akoestische gitaar. Het geluid is voor sommige nummers erg mooi, maar het spelen is zo lastig. Op een 6-snaar lukt simpel tokkelwerk wel, maar ik wil dat ook op die 12 doen. Het grootste probleem zit 'm daarbij in de E, A en D snaren (die ik dan met m'n duim speel). Ik raak voornamelijk de octaafsnaren waardoor het niet goed klinkt, geen laag in het geluid. Bij de G, B en hoge E snaren grijp ik ook wel 's mis, maar dat is minder storend.
Is het een idee om de snaren andersom op de gitaar te leggen? Niet lefty-wise, maar zo dat m'n duim eerst de 'normale' snaar raakt en dan pas de octaafsnaar. 12-snarige Rickenbackers hebben dat ook, maar zo eentje heb ik niet om even te proberen. Zou het tokkelen dan makkelijker zijn, en zou het geluid drastisch veranderen? Ik weet dat er dan een nieuwe kam op de gitaar moet komen. Daarom wilde ik hier even vragen of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben voordat ik een kam en een hoop tijd verdoe aan iets dat niet werkt.

Mr.Fingers
4 augustus 2008, 00:12
Ik wou hier juist een topic over aanmaken, want ik heb het juist zo gedaan, op "de verkeerde manier" (zoals Rickenbacker & Alembic).

Allereerst: geluidsgewijs ben ik er erg tevreden over, de gitaar klinkt veel "gepolijster", minder schel & hoog, en je spaart er ook je octaafsnaren mee als je met geweld strumt (want de meeste energie wordt opgevangen door de dikke bassnaren). Spelen is wel wat anders, de topkam moet lichtjes aangepast worden (vooral de sleufjes van de lage E en octaaf moeten verbeed/versmalt worden), en dan nog is de actie van de snaren onderling erg verschillend (octaafsnaren liggen dichter bij de hals als de bassnaren). Verder heb ik m'n topkam niet gemodificeerd, gewoon even voor experiment er op. Erg hard wennen in het begin, maar nu ben ik het al gewoon.

Op zich zeker een aanrader, zeker als je fingerpicking doet

http://img49.imageshack.us/img49/9026/imag0690iu2.jpg

RUIS
4 augustus 2008, 00:19
Inderdaad, zo bedoel ik. Blijft het geluid wel die 12-snaar-zang? Want dat is natuurlijk de hele reden erop te spelen. Zelf zou ik denk ik wel de kam aanpassen of vervangen. De mijne is geen waardevolle gitaar, mag best een beetje aangepast worden. Merk je ook dat bij tokkelen het duimwerk makkelijker gaat en dat je de bassnaren beter hoort?

Woml
4 augustus 2008, 08:37
Ik speel op mijn 12-snarige een paar stukjes waarbij het nodig is dat de snaren op de "standaard" manier zitten. Omdat je hier en daar bij een duimaanslag juist het accent op de hoge snaar wilt hebben...
Het lijkt me een leuk experiment, maar ik denk dat ik er een nieuwe 12-snaar voor zou moeten aanschaffen :chicken:

Blend
4 augustus 2008, 10:21
@ Fingers: goed idee! Ik zit er zelf ook erg aan te denken om m'n 12string zo te veranderen. Ik moet toch nog een goede topkam hebben, maar kan je die topkammen ook gewoon zó kopen? (dus á la rickenbacker)

Mr.Fingers
4 augustus 2008, 10:47
@Blend: Ik heb de topkam niet gewijzigd, buiten dan de sleufjes voor de lage E snaar & z'n octaaf, die heb ik iets breder gemaakt (voor de lage E snaar), en opgevult (voor de octaafsnaar). Verder heb ik niets aan de kam gewijzigd. Je kan gewoon topkammen kopen van rickenbacker zelf, maar het nadeel is dat die erg smal zijn (42mm breed, tegenover de 50mm die het normaal is)

@RUIS: Je mist echt wel het sprankelende hoog van een 12-string zoals je ze normaal hoort,de bassen komen veel harder door, de octaven wat minder, maar je hoort nog zeer duidelijk dat het een 12-string is hoor. Qua tokkelen gaat het duimwerk toch net ietsje vlotter, maar het blijft werken natuurlijk.

RUIS
4 augustus 2008, 13:10
Dan is het misschien toch wel iets dat ik ga proberen. Thanks.

Blend
4 augustus 2008, 15:00
Hey Fingers, een beetje offtopic, maar jij hebt ook de actie van je gitaart zelf aangepast toch? Zou je me 'n keer kunnen vertellen hoe je dat allemaal hebt gedaan?

Mr.Fingers
4 augustus 2008, 16:00
Beetje morellen met de trussrod tot de relief goed stond, en dan de brug eruit gepakt, en de onderzijde bewerkt met een schuurpapiertje, tot de actie acceptabel laag te noemen was. Werkje van lange adem (snaren eraf, stukje afschuren, paar snaren er terug op, niet goed, terug eraf, nog wat schuren,...)

Blend
8 augustus 2008, 18:35
@Blend: Ik heb de topkam niet gewijzigd, buiten dan de sleufjes voor de lage E snaar & z'n octaaf, die heb ik iets breder gemaakt (voor de lage E snaar), en opgevult (voor de octaafsnaar). Verder heb ik niets aan de kam gewijzigd. Je kan gewoon topkammen kopen van rickenbacker zelf, maar het nadeel is dat die erg smal zijn (42mm breed, tegenover de 50mm die het normaal is)



50 mm normaal? De mijne is volgens mij zo'n 45 mm, weet het niet zeker want ik heb het opgemeten met een GEO-3hoek, haha.

Maar ik begrijp dus dat de actie onderling anders is? Het is dus beter om 'n speciale topkam aan te schaffen? Hoeveel kost dat ongeveer?