PDA

View Full Version : recording met microfoon vóór de cab maakt het uit welke mic je gebruikt ??



bagheera
3 augustus 2008, 23:42
hey ik moest deze vraag stellen voor een vriend.

Dus wanneer ik in de studio moet recorden wordt er een mic voor de amp geplaatst nu wij zijn nog " amateurs " en de studio is van die vriend maar echt top materiaal serieus.
Hij heeft een heel degelijke mic die hij gebruikt om de zanglijn op te nemen bij de zangeres maar die zelfde mic wordt tevens voor mijn amp geplaatst om het geluid op te nemen.
Iedereen wilt dat zijn sound op zijn best is dus vandaar de vraag welke mic moet ik die gast doen kopen.
Ik speel nu nog met een fame 60W ( lampvoorversterker) maar daar komt gouw verandering in dan ga ik mijn koch multitone II gebruiken.

ps : ik snap nog niet echt veel van al te technische vaktermen die is echt niet mijn domein van expertise :hippie:

minoin
4 augustus 2008, 00:04
Lees eerst even alle sticky's door en kom daarna met specifiekere vragen. Als die vriend serieus topmateriaal heeft, weet ik niet wat hij ermee doet want zijn vraag is nogal basiskennis.

Hoedanook, een SM57 wordt veel voor een gitaarcab gebruikt en is zeer multifunctioneel (mits goed gebruikt!). Je kunt ook verschillende condensatormics gebruiken als je de heldere details van een cleane partij op wil nemen.

Let bij het opnemen van een cabinet altijd op de plaatsing, dus experimenteer hiermee.

DeiDRagonas
4 augustus 2008, 00:28
Idd, ik vind t ook n beetje een rare vraag... Als die vriend zo goed spul heeft weet ie toch zelf ook wel welke mic ie dan t beste kan gebruiken? Ik zeg: probeer elke mic die je hebt en kies gewoon de best klinkende! (wat heb je nu allemaal liggen als ik vragen mag?)

Als je dan toch nieuw spul gaat kopen... Ik gebruik voor gitaar cabs in negentig procent van de gevallen twee SM57's van Shure. Maar je kan natuurlijk ook vragen of die kameraad van je "even" een Neumann U87 wil kopen.. :)

Roy

pol
4 augustus 2008, 00:30
beetje rare vraag, tuurlijk maakt de mic uit, elke microfoon heeft zijn eigen klankkleur.

enkele goeie mics voor gitaar:

sm57, sennheiser MD421 (is ook prima op bas en toms), grootmembraan condensator kan ook prima, zie je ook af en toe live gebruikt worden..

en die gast heeft topmateriaal en vraagt aan jou welke mic hij moet kopen ?

raar verhaal....

bagheera
4 augustus 2008, 00:46
beetje rare vraag, tuurlijk maakt de mic uit, elke microfoon heeft zijn eigen klankkleur.

enkele goeie mics voor gitaar:

sm57, sennheiser MD421 (is ook prima op bas en toms), grootmembraan condensator kan ook prima, zie je ook af en toe live gebruikt worden..

en die gast heeft topmateriaal en vraagt aan jou welke mic hij moet kopen ?

raar verhaal....
Bedankt voor de info allemaal

maaar eu wat is er nou zo raar aan dat die gast mij vraagt welke mic goed is

ter toelichting ik had hem verteld over het forum en hij zei gewoon stel die vraag daar is
dan doe je dat toch of niet :confused:

DeiDRagonas
4 augustus 2008, 07:05
Vragen mag altijd natuurlijk.

Als je voor niet teveel geld toch n goed bruikbare mic wil kopen zou je bijv ook eens naar merken als Studio Projects of MXL kunnen kijken. Met Rode's (met puntjes op de o) en natuurlijk de hierboven genoemde Sennheisser MD421 heb ik ook erg goede ervaringen.

R

harrie-beton
4 augustus 2008, 11:01
maaar eu wat is er nou zo raar aan dat die gast mij vraagt welke mic goed is






Ik vind het wel raar, iemand die studio apparatuur bezit (van goede kwaliteit) en zich ook voordoet als iemand die er mee kan werken is dit een vraag uit de categorie "domme vragen".
Kennis van microfoons en microfoonplaatsing is het belangrijkste onderdeel van een goede opname. Andere aspecten zoals effecten en opname medium is minder belangrijk.

bert k
4 augustus 2008, 12:07
Het is net zoiets als iemand met een mooie dure Gibson die niet weet hoe je een E-accoord moet spelen. Het is echt basiskennis.

Han S
4 augustus 2008, 12:29
Het is niet zo makkelijk uit te leggen hoe die dingen werken. Stel dat je een geweldige microfoon hebt waar bijna elke zanger of zangeres wel goed of meer dan goed mee klinkt, dan kan diezelfde microfoon voor een gitaarcab volkomen waardeloos klinken.

Het hangt ook af van hoe je wilt gaan opnemen, de hele basis tegelijk of alles apart. In het laatste geval kun je meer afstand van de speaker nemen, in het eerste geval moet hij er vlak voor om overspraak zoveel mogelijk uit te sluiten en dat zal een totaal ander geluid geven.

Maar ook dan zal een paar centimeter verschil in plaatsing tot een groot verschil in geluid leiden. Het is trial and error, gewoon proberen en vooral goed luisteren, waarbij je moet kunnen beoordelen hoe je geluid zich in de mix van het totale geluid zal gedragen.

En als je mij nou vraagt welke microfoon ik zal pakken als ik helemaal geen tijd heb om dingen uit te zoeken dan zeg ik: een oude Sennheiser MD421 en dan zit je in negen van de tien gevallen gewoon goed. Maar er zijn mensen die hetzelfde zeggen van de SM57 en die hebben ook een punt.

pol
5 augustus 2008, 09:32
en dan kun je ook nog meerdere mics gaan combineren, wordt ook dikwijls gedaan, is wel iets moeilijker omdat je dan heel hard moet uitkijken met faseverschillen tussen de beide mics.

wat veel gedaan wordt zijn 2 sm57's, eentje recht op het midden van de speaker, andere op de rand naar binnen gericht, en dan beide signalen mixen naar smaak...

alles is mogelijk.

rjong999
7 augustus 2008, 21:05
faseverschillen zijn in cubase natuurlijk wel heel gemakkelijk op te lossen...:)

Han S
7 augustus 2008, 21:31
Was dat maar waar.

skanky
7 augustus 2008, 22:01
Faseverschillen blijven altijd, alleen een precieze kopie kan in fase staan.
De truc is om de verschillen tot een minimum te beperken en buiten het hoorbare frequentiegebied te laten plaatsvinden.

Het beste is gewoon de mic's goed plaatsen en zorgen dat het voor je zelf goed klinkt!

rjong999
8 augustus 2008, 00:09
Was dat maar waar.
ik proef enige kritiek...? :)
Als ik met vier microfoons hetzelfde gitaargeluid opneem en ik kijk dan in cubase dan zie ik dat de tracks iets ten opzichte van elkaar verschoven zijn. Ik zet de nulpunten recht onder elkaar en voilá. Wat doe ik fout ?

Han S
8 augustus 2008, 01:00
Je verschuift het binnen het tijdsdomein en dat werkt binnen zekere grenzen, maar alleen als je die vier microfoons ook naar vier afzonderlijke kanalen opneemt. Ik heb daar bloedhete discussies over gevolgd op HC.

Heb je een faseprobleem in je drumgeluid dan kun je schuiven tot je een baard hebt van drie meter, maar dat los je zelden nog op. En ga je met je twee snaremics naar één kanaal dan doe je er niets meer aan.

Bovendien heb ik me laten vertellen dat het gschuif tot op de sample een illusie is en de computer dat wel lijkt te doen op je beeldscherm, maar het in werkelijkheid niet voor elkaar krijgt. Maar ik ben geen computerexpert, noch kan het me boeien.

rjong999
8 augustus 2008, 01:54
Je verschuift het binnen het tijdsdomein en dat werkt binnen zekere grenzen, maar alleen als je die vier microfoons ook naar vier afzonderlijke kanalen opneemt. Ik heb daar bloedhete discussies over gevolgd op HC.

Heb je een faseprobleem in je drumgeluid dan kun je schuiven tot je een baard hebt van drie meter, maar dat los je zelden nog op. En ga je met je twee snaremics naar één kanaal dan doe je er niets meer aan.

Bovendien heb ik me laten vertellen dat het gschuif tot op de sample een illusie is en de computer dat wel lijkt te doen op je beeldscherm, maar het in werkelijkheid niet voor elkaar krijgt. Maar ik ben geen computerexpert, noch kan het me boeien.Goed, maar het ging hier dus over één gitaaramp met meerdere mics. Het geschuif tot op de sample werkt welzeker, je hoort het effect erg goed. Uiteraard alleen bij software die ook "sample-accurate" is.

Ik ben trouwens wel computerexpert. Maar dat maakt verder niet zo veel uit. :)

guhlenn
8 augustus 2008, 10:15
LOL. De truuk met de snare track rechtzetten tov de OH's werkte iig als een tiet, euh, tet. HElemaal in fase zal wel een illusie zijn, maar je komt een heel eind en het effect is duidelijk hoorbaar. WHich counts, IMHO.

rjong999
8 augustus 2008, 16:06
het werkt (imnsho) ook nog als een mooie overspraak-onderdrukking: als door de snare op de kick en de hihat gelijk te zetten de kick en de hihat daarmee verder in tegenfase komen is dat toch alleen maar mooi ?

WICKED
9 augustus 2008, 12:54
Ik heb nog een vraag die bij dit topic past: kan ik een studio project b1 condensator mic voor me koch 4 x 12 cabinet zetten om ook distortion op te nemen of is de shure sm57 echt beter hierin? Nou kan ik wel zeggen dat mijn koch powertone veel in het hoog kan zitten (lead gitaar) maar ook laag met speaker demping (metal gitaar ofzo) wat ik eigenlijk bijna niet zal gebruiken:p. Ik verwacht trouwens niet harder dan 120 db te gaan hoor :p Probleem is dat ik geen 2 mics wil kopen. Ik wil daarnaast ook zang en akoestische gitaar opnemen.

rjong999
10 augustus 2008, 00:16
Ik heb nog een vraag die bij dit topic past: kan ik een studio project b1 condensator mic voor me koch 4 x 12 cabinet zetten om ook distortion op te nemen of is de shure sm57 echt beter hierin? Nou kan ik wel zeggen dat mijn koch powertone veel in het hoog kan zitten (lead gitaar) maar ook laag met speaker demping (metal gitaar ofzo) wat ik eigenlijk bijna niet zal gebruiken:p. Ik verwacht trouwens niet harder dan 120 db te gaan hoor :p Probleem is dat ik geen 2 mics wil kopen. Ik wil daarnaast ook zang en akoestische gitaar opnemen.
Ja, at kan, en wat je beter vindt is een kwestie van smaak.

WICKED
10 augustus 2008, 18:44
oke! ja probleem is een beetje met dit soort dingen dat ik ze niet kan testen.