PDA

View Full Version : sounds van een gitaar



Orpheo
3 augustus 2008, 21:52
zoals bekend ben ik nogal les paul-gek. Ik wil t liefst op LP's spelen vanwege de looks en feel. Toch wil ik bij tijd en wijlen een strat of tele-sound hebben. ik kan natuurlijk bij warmoth (omdat ik niet een stock-gitaar meer wil) een flattop LP kopen van alder of ash, en een maple/maple of maple/rosewood neck kopen, en dan stratpups erin douwen.

Toch wil ik 't wat subtieler. Hoe zijn strat-sounds uit een niet-strat gitaar te halen, volgens jullie? moet 't perse een strat zijn? ook in shape?

Luke-wannabe
3 augustus 2008, 21:57
Ik denk heus wel dat als je een Lp vormige gitaren uit de zelfde materialen als een Fender haalt, dat je dan eigenlijk een Strat in je handen hebt. Ik denk persoonlijk niet dat de vorm zoveel uitmaakt.

Tho
3 augustus 2008, 21:59
Vorm zal weinig uitmaken inderdaad. Hout is de grootste factor

Mitch
3 augustus 2008, 22:01
Toevallig hadden piezo en ik het daar nog over op de laatste meeting. De consensus is dat halsmateriaal een grotere stempel op de sound drukt dan body materiaal en/of de houtsoort van de achterkant van de body.
Probeer anders eens een esdoorn hals, palissander toets en dan splitbare humbuckers? Of als je het gekker wil: esdoorn hals en toets en een swamp ash body en daar dan splitsbare buckers op...

EuroCinema
3 augustus 2008, 22:02
Mensuur is wel echt van belang imho en is anders bij een strat dan bij een LP. verder heeft de hoek van de headstock volgens mij ook nog wel wat invloed op de sound.

Orpheo
3 augustus 2008, 22:06
Toevallig hadden piezo en ik het daar nog over op de laatste meeting. De consensus is dat halsmateriaal een grotere stempel op de sound drukt dan body materiaal en/of de houtsoort van de achterkant van de body.
Probeer anders eens een esdoorn hals, palissander toets en dan splitbare humbuckers? Of als je het gekker wil: esdoorn hals en toets en een swamp ash body en daar dan splitsbare buckers op...

ik wilde 't zelf (nog) niet zeggen, maar ben 't er wel mee eens. op het warmoth forum zegt men hetzelfde (over effect van de hals).

mijn gokje is dat als ik een hals heb de de resonantie-eigenschappen heeft van een maple/maple neck (bijvoorbeeld canary, bloodwood of padouk, met een ebben toets, of gewoon maple/maple, hoewel ik dat niet neem vanwege de lak :) ) met een korina back, maple top, trem en stratpups, je een heel erg eind komt.


het probleem met splitbare humbuckers is vooral dat je niet echt een singlecoil krijgt, ook al split je het echt goed. de magneet van een humbucker is gewoon te sterk voor een goeie coiltap-sound, en de spoelen zelf zijn over 't algemeen ook te groot. of ik moet iets hebben met een enkele redelijk grote alnico3 magneet of iets kleinere alnico5, met mismatched spoelen (9k ohm en 6k ofzo).

snappen jullie 't nog? of is dit te technisch? :P

Kakihara
3 augustus 2008, 22:09
Mensuurlengte is volgens mij een van de belangrijkste factoren voor de klank denk ik. Meer nog dan het bodyhout vermoed ik. Nekhout lijkt me ook een redelijk belangrijke factor net als het brugtype

Orpheo
3 augustus 2008, 22:11
Mensuur is wel echt van belang imho en is anders bij een strat dan bij een LP. verder heeft de hoek van de headstock volgens mij ook nog wel wat invloed op de sound.

mensuur... tja ach. 1,5 centimeter lang. wow. daar sla ik steil van achterover qua spelen. nee dus :) ik bestel dan gewoon een fender-scale.

headstock angle....? moah. heeft vooral met druk te maken op de topkam. een strat gebruikt string retainers, gibson een hoek.


Hoe langer hoe meer ik neig naar gewoon een simpele ash/ash LP, lichte burst, flamed maple neck en toets, en MEDIUM output pickups (geleerd van mijn PRS swamp ash-uitstapje) met coiltaps (zie vorige post).


of gewoon walnut back maple top :)

Orpheo
3 augustus 2008, 22:14
Mensuurlengte is volgens mij een van de belangrijkste factoren voor de klank denk ik. Meer nog dan het bodyhout vermoed ik. Nekhout lijkt me ook een redelijk belangrijke factor net als het brugtype


waarom denkt iedereen toch dat mensuur zo belangrijk is voor sound? dat is echt marginaal. hell, ik heb 't zelfs getest met mijn 2 necks; ik heb 2x een rosewood/rosewood neck, de een 25.5'' en de ande 24.75''. scheelt nauwelijks iets in tone. de 25.5'' maakte 't geluid iets meer spanky, maar dat had ook te maken kunnen hebben met de feel die de gitaar me geeft.

Ik denk dat tone vooral word gemaakt door de vingers, maar niet alleen daardoor, maar nog sterker de feel die je hebt bij een gitaar. een strat nodigt uit je te spelen op een bepaalde manier, en ook al heb je een LP met dezelfde houtsoorten en andere specs, een LP nodigt je uit op een ander emanier te spelen, en dus zal de sound ook niet lijken op die van een strat, omdat je probeert een LP-sound te halen uit een strat-in-lp-vorm, en vice versa.



of is dit 't bier dat spreekt? :satisfie:

Mitch
3 augustus 2008, 22:17
het probleem met splitbare humbuckers is vooral dat je niet echt een singlecoil krijgt, ook al split je het echt goed. de magneet van een humbucker is gewoon te sterk voor een goeie coiltap-sound, en de spoelen zelf zijn over 't algemeen ook te groot. of ik moet iets hebben met een enkele redelijk grote alnico3 magneet of iets kleinere alnico5, met mismatched spoelen (9k ohm en 6k ofzo).

snappen jullie 't nog? of is dit te technisch? :P
Nog net, professor (onderschat je publiek niet...)
Ik weet dat splitsbare HB's nooit hetzelfde karakter krijgen als echte single coils, maar ik noemde ze omdat ik weet dat je eignelijk geen strat-fan bent. Een splitbare humbucker lijkt me dan juist geschikt, omdat het toch de helderheid heeft, maar wel meer body. Een mimatchend paar spoelen is lastig, moet je laten winden en dan zit je ook weer met en groter verschil in volume, zou ik niet doen.
Afijn, hoe dicht jij bij een strat wil komen is jouw feestje natuurlijk. Ik zie alleen nu de gitaar alweer gesloopt worden omdat je die strat pups toch niks vindt. :listen:

Orpheo
3 augustus 2008, 22:21
Nog net, professor (onderschat je publiek niet...)
Ik weet dat splitsbare HB's nooit hetzelfde karakter krijgen als echte single coils, maar ik noemde ze omdat ik weet dat je eignelijk geen strat-fan bent. Een splitbare humbucker lijkt me dan juist geschikt, omdat het toch de helderheid heeft, maar wel meer body. Een mimatchend paar spoelen is lastig, moet je laten winden en dan zit je ook weer met en groter verschil in volume, zou ik niet doen.
Afijn, hoe dicht jij bij een strat wil komen is jouw feestje natuurlijk. Ik zie alleen nu de gitaar alweer gesloopt worden omdat je die strat pups toch niks vindt. :listen:

zie dat ergens ook wel gebeuren.

besides, ik vind een p90 wel toffer (ondanks de hum) en als ik een echte strat wil hebben, neem ik wel fender. voor een side-kick gitaar vind ik 600 a 800 euro écht teveel (warmoth dus). een fendertje heb je al voor 450 met wat geluk, soms minder (of gewoon all parts).


ach ik moet 't nog eens goed doordenken. wellicht moet ik m'n spel aanpassen, m'n techniek, om die quack gewoon uit een LP te halen, zonder coiltaps, maar alleen met tone en volumepots :)

Felanovic
3 augustus 2008, 22:21
Ik heb bij mijn LP ook de humbuckers gesplit. Gewoon om de gitaar iets veelzijdiger te maken, maar eerlijk gezegd gebruik ik de functie nooit. Ik hou gewoon van LP-sound.

Verder schakelt die via push-pull knop bij mij tone-knoppen, dus je ziet er niks van.

Wel vind ik dat het volume dropped in "single coil" stand, dit zou misschien op te lossen zijn met een pick-up booster.

ps. als Zakk Wylde Hendrix-songs speelt op zijn LP vindt ik dat ook vet (misschien wel vetter), maar das een kwestie van smaak.

Orpheo
3 augustus 2008, 22:44
Ik heb bij mijn LP ook de humbuckers gesplit. Gewoon om de gitaar iets veelzijdiger te maken, maar eerlijk gezegd gebruik ik de functie nooit. Ik hou gewoon van LP-sound.

Verder schakelt die via push-pull knop bij mij tone-knoppen, dus je ziet er niks van.

Wel vind ik dat het volume dropped in "single coil" stand, dit zou misschien op te lossen zijn met een pick-up booster.

ps. als Zakk Wylde Hendrix-songs speelt op zijn LP vindt ik dat ook vet (misschien wel vetter), maar das een kwestie van smaak.

ik kan op 4 van de 5 warmoth lp's van mij de humbuckers splitten, en gebruik het regelmatig, maar een echte STRAT sound of echteTELE sound of echte P90 sound heb ik er niet mee. probleem is ook dat dat lastig te definieeren is. ik denk ook gewoon dat ik graag een strat en tele en p90-axe heb, voor de heb.

en ja, ik vind 't ook tof hoe zakk 't speelt, maar ik wil soms gewoon die glassy tone die SRV produceert, of knopfler.

en dat met coiltap je volumedrop hebt is logisch :) en juist wenselijk. maar ik vind 't zo jammer dat 't verschil nooit zo groot is als dat ik zou willen. van bv dikke OD -> coiltap -> lichte crunch.

Felanovic
3 augustus 2008, 22:52
Hmmmzzz,
ik vind juist de feel van coiltap wel redelijk (voor strat-sound heb je denk ik gewoon een strat nodig idd), alleen het volume verschil vind ik juist het meest irritante. En ook daarom gebruik ik het bijna niet.

De Ibanez RG2020 prestige van mn broer kan ook van humbucker naar single coil stand, maar die heeft totaal geen volume drop of iets dergelijks. Maakt die gebruik van een ander systeem of iets dergelijks?

barno
3 augustus 2008, 23:02
strat klank: imo

belangrijk

mandatory: maple neck
body hout: geen mahonie oid, wel ash, alder etc...

pups: scoil. period. geen gedoe met split hb etc...

minder belangrijk

Vorm van de body speelt wel een rol net zoals plaatsing van pups (cfr discussie waarom klinkt strat nooit echt als een tele ...)
Mensuur heeft ook belang (maar dan heb ik het over de echte vintage strat klank waar TS waarschijnlijk niet naar verlangt)

Luke-wannabe
3 augustus 2008, 23:30
Ik zou dan inderdaad voor p90's gaan, Orph.

Orpheo
3 augustus 2008, 23:30
strat klank: imo

belangrijk

mandatory: maple neck
body hout: geen mahonie oid, wel ash, alder etc...

pups: scoil. period. geen gedoe met split hb etc...

minder belangrijk

Vorm van de body speelt wel een rol net zoals plaatsing van pups (cfr discussie waarom klinkt strat nooit echt als een tele ...)
Mensuur heeft ook belang (maar dan heb ik het over de echte vintage strat klank waar TS waarschijnlijk niet naar verlangt)
vintage strat klank...? tja ik wil met mijn stratje hendrix, SRV, knopfler en hank marvin kunnen spelen, nja dat kan natuurlijk met een LP ook wel, maar ik wil vooral die sounds uit een gitaar halen. als 't uit een LP kan; leuk! maar ik wil 't eens in een strat hebben. maar wel een leuk, goedkoop ding ;)

FruscianteFan
3 augustus 2008, 23:49
Grappig hoe je het topic opent met "zoveel mogelijk Strat-sound in een LP/niet-strat" en dat je nu alweer zegt dat je voor een echte Strat-sound gewoon een Fender moet kopen.

vulvasonic
3 augustus 2008, 23:51
Ik gooi er nog maar even een factor tegenaan. Afgaande op mijn eigen ervaringen moet ik stellen dat een non-trem strat aanzienlijk anders klinkt dan een 'normale' versie met tremolo systeem. Zelfs als je de tremolo blokkeert, dan spelen de eigenschappen van de constructie ervan een belangrijke rol in het totaalgeluid van de gitaar.

Mitch
4 augustus 2008, 00:02
en dat met coiltap je volumedrop hebt is logisch :) en juist wenselijk. maar ik vind 't zo jammer dat 't verschil nooit zo groot is als dat ik zou willen. van bv dikke OD -> coiltap -> lichte crunch.
Hm, dat haal ik er toch wel uit hoor, met die Black Dogs. Zal ook een beetje liggen aan de interactie met de amp. Met de uit-fase stand én de splitstand samen kom ik toch wel een eind qua holle quack sound. Oké, niet clean, met een beetje drive klinkt het dichterbij.
Eignelijk is dat ook wat je kan komen: dichtbij.
Maar goed, je hebt al zo lang zitten mopperen op strats, dat is het allemal niet, P90's kun je niet verdragen vanwege de brom....of je bent ineens een stuk meer open-minded geworden na je vakantie of je bent op weg naar je volgende wegwerp-aankoop.

RUIS
4 augustus 2008, 00:04
Terwijl Robert Cray met z'n hardtail altijd een onmiskenbaar stratgeluid heeft.

vulvasonic
4 augustus 2008, 00:10
Terwijl Robert Cray met z'n hardtail altijd een onmiskenbaar stratgeluid heeft.

Hij is de uitzondering die de regel bevestigt. :D

barno
4 augustus 2008, 00:56
niet onbelangrijk en ook wel logisch: de quintessential strat sound komt voor mij ook uit een Fender amp ... okee voor Hendrix is het marshall maar he's a league on his own...

kassie
4 augustus 2008, 01:15
ook de feel van de gitaar speelt mee aan je spel. Ik heb gitaristen als Hendrix en Bonamassa een LP sound uit een strat horen halen. En ik zelf met een equilizer een Telecaster sound uit een les paul. kwestie van alle mids eruit halen.

Voor mij is het vooral de hals die parten speelt. Ik maak veel gebruik van bends en een gitarist als stevie ray vaughn bijvoorbeeld ook. Er is een wezenlijk verschil tussen een bend die op een LP gemaakt wordt en op een Strat. Qua gevoel dan weliswaar meer dan qua sound. Maar dit zal waarschijnlijk niets nieuws voor je zijn.

Ik ben ook op zoek eigenlijk naar een strat. Ook al zijn ze spuuglelijk, je haalt er toch een andere sound uit dan een LP. En kapotgooien on stage kan altijd met strat. Daar zijn ze immers voor gemaakt.

barno
4 augustus 2008, 01:54
@kassie: hendrix een LP sound? hoor ik totaal niet, ik hoor een strat op hoog volume door een marshall

Solidkick
4 augustus 2008, 08:32
Voeg een S-1 aan je collectie toe.
Meer Fender zal een Gibson nooit worden.

Otje
4 augustus 2008, 08:36
ik wil soms gewoon die glassy tone die SRV produceert, of knopfler.Ga 's een Hagstrom Super Swede proberen. Echt. Zelfde mensuur als Fender en een unieke sound (ook onversterkt) door het materiaal dat ze voor de toets gebruikt hebben. "Glassy" is precies het goede woord. Daarnaast voorzien van uitstekende humbuckers..... die ik zelf bijna altijd in single-coil mode gebruik via de standaard aanwezige coiltap. Voor de rest is de bespeelbaarheid top - zeer lage actie, geen buzz, weinig frictie. De sustain houdt nooit op. Enige wat vervelend kan zijn is de bereikbaarheid van de hoogste fret. Die is namelijk niet bereikbaar tenzij je Jeff Healey heet.

Orpheo
4 augustus 2008, 10:32
Hm, dat haal ik er toch wel uit hoor, met die Black Dogs. Zal ook een beetje liggen aan de interactie met de amp. Met de uit-fase stand én de splitstand samen kom ik toch wel een eind qua holle quack sound. Oké, niet clean, met een beetje drive klinkt het dichterbij.
Eignelijk is dat ook wat je kan komen: dichtbij.
Maar goed, je hebt al zo lang zitten mopperen op strats, dat is het allemal niet, P90's kun je niet verdragen vanwege de brom....of je bent ineens een stuk meer open-minded geworden na je vakantie of je bent op weg naar je volgende wegwerp-aankoop.


ik mopper op strats omdat ik ze niet mooi vind qua looks :P de tone vind ik wel heel erg gaaf (bij tijd en wijlen). ik heb ook gemerkt dat 'in de buurt'niet goed genoeg is. het moet echt de strat-sound zijn, en echt de p90 sound. dingen als prails werkt niet, heb ik gemerkt. was 't maar zo'n feest.

ik heb op mijn custom 2 p90's zitten, en die tone vind ik wel heel erg lekker. de brom is niet te harden, maar goed, dan moet ik er maar geen heavy metal mee spelen (bij wijze van :P ) maar toch; ik heb liever een superstille p90, hoewel dat het hele p90 karakter ondermijnt (schijnt...)


@frusciante-fan: ik wilde eigenlijk meer uitzoeken via dit topic wat nu een strat een strat maakt, in sounds dus.

EuroCinema
4 augustus 2008, 11:10
waarom denkt iedereen toch dat mensuur zo belangrijk is voor sound? dat is echt marginaal.

Een los aangeslagen noot zal niet anders klinken met de ene mensuur dan met de andere. Een bend wel, omdat de snaar een andere lengte heeft en dus anders reageert.

Orpheo
4 augustus 2008, 11:55
Een los aangeslagen noot zal niet anders klinken met de ene mensuur dan met de andere. Een bend wel, omdat de snaar een andere lengte heeft en dus anders reageert.

het speelt anders, toegegeven, maar andere sound? niet mee eens. niet écht in ieder geval :)

Jorikjet
4 augustus 2008, 11:57
ik mopper op strats omdat ik ze niet mooi vind qua looks :P de tone vind ik wel heel erg gaaf (bij tijd en wijlen).
hoeveel maakt het uit hoe de gitaar eruit ziet? als je er op speelt zie je het toch bijna niet, en als de tone goed is....!

Orpheo
4 augustus 2008, 12:05
hoeveel maakt het uit hoe de gitaar eruit ziet? als je er op speelt zie je het toch bijna niet, en als de tone goed is....!

maakt veel uit, vind ik. ik vind de slagplaat lelijk, ik vind de pickups zelf al lelijk, ik vind de brug onhandig spelen, de hals zit onhandig in de body (voor mij). hoe een LP gemaakt is, maakt 't dat een LP voor mij lekkerder speelt. en gewoon mooier is. ik zie toch echt wel tijdens 't spelen die carved top, de mooie vlam in het hout, de mooie inleg, die mooie headstock...

Jorikjet
4 augustus 2008, 12:10
succes dan

zoon van Piet
4 augustus 2008, 12:24
waarom denkt iedereen toch dat mensuur zo belangrijk is voor sound? dat is echt marginaal.

of is dit 't bier dat spreekt? :satisfie:

Misschien is het de LP die spreekt.. ik had ooit een strat met 24.75 schaal. die klonk nóóit echt strat.. vanalles geprobeerd, maar die 'snap' kreeg ik niet.. het verschil in tone kan bij stratelementen dramatischer zijn dan bij humbuckers.

Overigens mis ik in de discussie de oeroplossing: simpelweg de LP-humbuckers in tegenfase zetten en in het middenstandje spelen. Luister naar Peter Green (http://www.youtube.com/watch?v=bSZHT2XvoLM) het is niet écht strat, maar wel lekker doorzichtig helder en fendery.. uit een schittrende ouwe LP ( die later de axe van gary moore werd..)

Disclaimer: deze man werd waanzinnig.. misschien staan de hogere machten niet toe dat LP-ers stratsounds nastreven... ;)

Orpheo
4 augustus 2008, 12:46
Misschien is het de LP die spreekt.. ik had ooit een strat met 24.75 schaal. die klonk nóóit echt strat.. vanalles geprobeerd, maar die 'snap' kreeg ik niet.. het verschil in tone kan bij stratelementen dramatischer zijn dan bij humbuckers.

Overigens mis ik in de discussie de oeroplossing: simpelweg de LP-humbuckers in tegenfase zetten en in het middenstandje spelen. Luister naar Peter Green (http://www.youtube.com/watch?v=bSZHT2XvoLM) het is niet écht strat, maar wel lekker doorzichtig helder en fendery.. uit een schittrende ouwe LP ( die later de axe van gary moore werd..)

Disclaimer: deze man werd waanzinnig.. misschien staan de hogere machten niet toe dat LP-ers stratsounds nastreven... ;)

ghehe is mogelijk :D maar gary moore speelt ook veel op les pauls, maar toch ook regelmatig op strats en tele's.

maar t gaat me er niet om de sound van een strat uit een lp te halen, met mahonie back, maple top, maar uit een gitaar in de vórm van een LP. of je dan dezelfde feel en vibe, mojo, kan krijgen als van een echte strat.

barno
4 augustus 2008, 12:53
ghehe is mogelijk :D maar gary moore speelt ook veel op les pauls, maar toch ook regelmatig op strats en tele's.

maar t gaat me er niet om de sound van een strat uit een lp te halen, met mahonie back, maple top, maar uit een gitaar in de vórm van een LP. of je dan dezelfde feel en vibe, mojo, kan krijgen als van een echte strat.

ik heb een zelfbouw gebouwd met totaal andere vorm als LP maar wel met bijna alle specs qua hout en constructie enpups. en ja: ze klinkt helemaal LP. Ergo, bouw een LP, genre Studio met ash body, non angled neck, desnoods met wraparound brug, maple neck (wel met fender mensuur), liefst ook maple fretboard, drie scoils.

P90 is voor mij eigenlijk humbucker (techn speaking not natuurlijk, maar een strat met P90's klinkt niet als een strat natuurlijk)

Chris Winsemius
4 augustus 2008, 13:49
Hoi Orpheo

't Goedkoopste is het aanschaffen v/e Strat maar qua vorm/eigenschappen-wensen kwam ik net op het volgende uit:
- houtsoorten, mensuurlengte, plaatsing elementen en tremolo als 'n Strat
- bij Strat-kop goed kijken naar de snaarafstanden, plaatsing string-retainers (?) en dan kijken hoe die eigenschappen bij 'n LP-kop toe te passen zijn, standaar kop zal ook wel gaan
- volume Strat-body checken (lengte, breedte en diepte) en dat "omzetten" naar 'n LP-body-vorm
- slagplaat gebruiken voor plaatsing elementen (en knoppen)
- geschroefde hals

In feite 'n LP die (25,5"/24,75") 1,03030303030303030303030303030303 x groter is dan normaal en dan kijken (qua dikte body) hoe je het volume v/d Strat-body "daar in" krijgt, geen gewelfde "top" gebruiken.

Houtsoorten:
- maple neck (one piece, rosewood board of maple-board)
- alder of ash body
om de basis-klank te bepalen.

© ™ Chris Winsemius ;)

Felanovic
4 augustus 2008, 14:55
maakt veel uit, vind ik. ik vind de slagplaat lelijk, ik vind de pickups zelf al lelijk, ik vind de brug onhandig spelen, de hals zit onhandig in de body (voor mij). hoe een LP gemaakt is, maakt 't dat een LP voor mij lekkerder speelt. en gewoon mooier is. ik zie toch echt wel tijdens 't spelen die carved top, de mooie vlam in het hout, de mooie inleg, die mooie headstock...

100% mee eens....

Orpheo
4 augustus 2008, 20:29
hmm. m'n vriendin heeft me net uitgemaakt voor grote idioot, als ik een strat wil hebben. citaat: ' je speelt er een week op, 2 hooguit, en daarna staat ie stof te vergaren en koop je er een LP voor in de plaats!". en ze heeft nog gelijk ook...

Hendriks
4 augustus 2008, 20:40
Ik zou eens een Patrick Eggle proberen oid.

barno
4 augustus 2008, 20:53
Ik zou eens een Patrick Eggle proberen oid.

ik zou es een andere vriendin proberen

Pepe
4 augustus 2008, 21:15
Ik vind het geluid van een teruggedraaide P90 niet eens zo heel erg verschillen van een tele -de ene tele is de andere natuurlijk niet als een terzijde-

De tele jr. (wie kent hem nog) was meer dan een aardige poging van Fender om de tele te kruisen met een junior. Die was van mahonie maar ik denk dat wanneer men essen had gebruikt het voordeel voor de tele was beslecht, nu was het gewoon een tele contour met een Jr geluid.

Die asbak van de tele zorgt voor de spank maar goed, het blijft een benadering.

Kwa strat. Dat airy stratsoundje hangt van zo veel kleine factoren af, dat lukt alleen maar als je die kleine factoren gebruikt. Een split humbucker kan dun klinken maar voor die belltone is dat niet geschikt.

jerome
4 augustus 2008, 23:35
Ik heb eens op een handgemaakte Explorer gespeeld met een geschroefde maple hals (met Explorerkop) met maple toets en een alder body met 1 single coil halspu en een splitsbare humbucker.
Die plank klonk fantastisch, klonk als een Strat.
(Ok, een single coil geschakelde humbucker klinkt (meestal?) minder lekker dan een single coil maar ik ben BTW toch meer een HSS Strat liefhebber...)

Hevig door die lekkere gitaar geïnspireerd heb ik zelf ook zo'n Explorer gebouwd met dezelfde specs, met enig verschil een mahonie body.
Jammer joh, maar deze klinkt dus niet als een Strat.
Wel ergens tussen een Strat en een Explorer in, maar imho te weinig Strat.
Ik denk daarom dat het hout van de body dus idd enorm meespeelt.
Ik ben eigenlijk al een tijd van plan om voor deze gitaar een nieuwe Explorerbody van alder te maken, misschien toch maar eens haast achter zetten...