PDA

View Full Version : België's trots: dEUS



Baker
3 augustus 2008, 14:44
Ik heb net kaartjes gekocht voor dEUS op 5 december in Paradiso Amsterdam.

Fantastisch lijkt het me om deze band een keer in paradiso te mogen aanschouwen. Ik heb ze voor het eerst gezien in 1995 op Pinkpop. Ik kende ze toen helemaal niet maar ik ben de dinsdag na pinkpop meteen naar winkel gerend om hun CD te kopen. Sinsdien ben ik de band altijd blijven volgen. Ik heb ze op lowlands live gezien (weet niet meer welk jaar) en ik heb al hun studio CD's.

Ik mag wel zeggen dat het door de jaren heen toch wel mijn favoriete band is geworden. Het klinkt europees, soms rauw, soms breekbaar, soms ingewikkeld, bijna altijd zeer melodieus en altijd een beetje vreemd maar erg erg lekker. Vooral de gelaagdheid van de muziek vind ik super. Hun songs zijn als schilderijtjes waar je keer op keer weer nieuwe details in ontdekt.

Maar goed, wat vinden jullie van België's trots: dEUS?

Demoi-crazy
3 augustus 2008, 14:57
Ik als Belg zou dit dan waarschijnlijk een schitterende band moeten vinden?! ;-)
Nee, ik vind ze niet slecht helemaal niet maar ik ben zeker geen grote fan.
Er zijn Belgische band die zeker even goeie zelfs betere muziek maken en die niet zo in de spotlight staan..onterecht.

Maar gelukkig verschillen smaken!!!

Baker
3 augustus 2008, 15:02
Ik heb inderdaad wel eens begrepen dat dEUS nogal zwaar gehyped wordt iedere keer in België. Lijkt me inderdaad zwaar frustrerend voor andere bands en hun fans. Maar goed, hier in Nederland is het toch echt niet zo'n grote naam hoor. Ze zijn wel erg bekend bij de liefhebber, en ze staan op Lowlands en 3x in Paradiso, maar dan houdt het ook wel op. Gehyped worden ze hier zeker niet. Misschien maar beter ook.... hoewel, ik vind het wel jammer dat hun single The Architect hier niet opgepikt is. Toch echt wel een gaaf nummer hoor. Ik had toch wel een beetje gehoopt dat in ieder geval 3FM hier iets mee zou doen maar helaas......

stonerdaf
3 augustus 2008, 15:16
Vond "Worst Case Scenario" een goed album, de rest, op een paar nummers na, vond ik heel wat minder.

En het helpt natuurlijk niet dat ik de heer Barman zelf de grootste omhooggevallen eikel vind die België rijk is, zich profilerend als de voorvechter van gelijke kansen en racismebestrijding, maar volgens mij een goed uitgekiende marketingtruc om dEUS terug wat in de belangstelling te krijgen.

Baker
3 augustus 2008, 15:23
Nou... ik vond Worst Case Scenario ook geweldig zie mijn openingspost. Maar toch vind ik tot nu the Ideal Crash het beste album. Minder experimenteel als de eerste 3 albums. Maar wel uitgebalanceerde melodieën en alle nummers "horen" bij elkaar en zijn allemaal prachtige schilderijtjes die samen een meesterwerk vormen. (vind ik dan)

Maar goed, over die marketing truc, ik weet het niet. Bob Geldof en Bono wordt vaak hetzelfde verweten. "Hoge bomen vangen veel wind" is een typisch nederlands gezegde.... Maar laten we het bij de muziek van dEUS houden....

M.COM
3 augustus 2008, 15:35
Ze hebben prachtige nummers geschreven maar ze worden inderdaad overhyped hier in België. Afsluiter van Werchter vond ik er ook net iets over. Maar ze geven België toch wel iets van internationale bekendheid (cfr. hun gig op MTV paar jaar geleden e.d.). Suds & Soda vind ik nog altijd 1 van mijn favorieten dus slecht vind ik ze absoluut niet. Er mag alleen wat meer aandacht geschonken aan het ander Belgisch talent (waaronder Triggerfinger bijvoorbeeld).

Jimwoud
3 augustus 2008, 16:01
Ze hebben zeker goede nummers. Ben toch wel jalours dat België echt veel goede bands hebben die het in het buitenland ook leuk doen. Goose, Soulwax, A Brand, K's choice, etc.

Mr.Fingers
3 augustus 2008, 16:13
Nu is dEUS op hun beste peil. Ze hebben alle rotzooi eruit gefilterd, een paar goede muzikanten aangetrokken, die er staan zowel in de studio als live. Ze hebben toch al wel een paar meesterwerken voortgebracht, waar menig amerikaanse groep een puntje aan kan zuigen. Hun laatste plaat vind ik wat minder, maar swat, je kan niet alles hebben.

http://www.youtube.com/watch?v=6iaCjVQ--rQ

Die outro :satisfie: Moet niet onderdoen voor grote groepen uit de "u naait het steeds"

@JimWoud: Jullie hebben Anouk, dat is al erg genoeg ;)

@M.COM: afsluiter van werchter is "wel terecht". Het is mooi om "het beste festival ter wereld" te kunnen afsluiten met een klepper van eigen bodem. Een beetje chauvinisme mag wel!

Vetzak
3 augustus 2008, 16:55
http://www.youtube.com/watch?v=6iaCjVQ--rQ



Oké, da's inderdaad niveau. Maar voor de rest ben ik absoluut geen fan en daar zit, om het met Stonerdaf te zeggen, de omhooggevallen eikel Barman voor een groot deel tussen. Nu, waar ik mij vooral aan stoor hier is iets allesomvattender: dEUS was een vroeg symptoom van de ziekte Humo. Sinds begin jaren '90 bepaalt dat blad middels de Rock Rally welke Belgische groepen op Studio Brussel gedraaid en op Werchter/Pukkelpop geprogrammeerd worden. Al is een band kut, ééns ze de RR gewonnen hebben zitten we er geheid mee, want Humo zorgt er wel voor dat ze in de kijker blijven - ze kunnen natuurlijk geen gezichtsverlies lijden. Op zich is dat alles nog draaglijk, ware het niet dat Humo door even omhooggevallen eikels geschreven wordt, en al vijftien jaar finales vol sissymuziek levert. En door de mengeling van vulgariserende en intellectualistische toon van het blad, waar 99 procent van de lui die zichzelf hip en verstandig wanen met hun grote voeten intrappen, wordt dat allemaal geslikt als zoete koek.

Om een beter idee te geven: muziek als die van Arctic Monkeys en RR-winnaars the Van Jets (http://nl.youtube.com/watch?v=kseW5U_htGU&feature=related) wordt door Humo omschreven als 'vuige, ranzige rock & roll'... Dat is godverdomme pussybritpop!

Ach ja, een beetje off topic misschien, maar toch, ter duiding aan onze Nederlandse vrienden hoe het komt dat gehypete Belgische bands door sommige forumleden met argusogen bekeken worden kan het wel dienen.

Mr.Fingers
3 augustus 2008, 17:14
Van die rockrally is deels waar. Akkoord, ze zijn de enige nationale springplank, waar "onbekende" groepen het stardom ingeschoten worden. Maar hoe vaak is het al niet gebeurd dat de winnaar van de rockrally een stille dood sterft, en dat de nr 2 of 3 enorm succesvol wordt. En de rockrally heeft veel voortgebracht hoor. dEUS, maar ook Noordkaap, De Mens, Gorki,... het zijn allemaal al gevestigde waarden in het "Vlaamsche Firmament". Wie kent de groep "charlie 45" of "the beautiful babies"... Niemand, nochtans nrs 1 & 2 van de rockrally, dEUS was toen finalist, maar stond niet op het podium. Dus je stelling van: "de rockrally dramt alles door je strot" is echt wel overroepen. De mensen bepalen zelf wel wat ze goed vinden en wat niet, en al een geluk voor de groepjes blijkt de smaak van de mensen redelijk goed aan te sluiten bij de smaak van de humo-jury.

En over "the van jets"... Ze zijn wel wat ruiger als "pussy brit pop", Artic Monkeys, The Kooks, Last Shadow Puppets... Allemaal weners vergeleken met "the jets"

Kris Haex
3 augustus 2008, 17:37
El Guapo Stuntteam!!

Vetzak
3 augustus 2008, 17:51
El Guapo Stuntteam!!

Voila: net als een jaar of twee geleden over Triggerfinger lees je daar in Humo geen woord over, want ze hebben zich buiten de rockrally om naar de populariteit gespeeld. Pas als ze er écht niet meer omheen kunnen zal er eens een interviewtje verschijnen, en daarna ze zullen het ook nog proberen te laten lijken alsof Humo El Guapo door dat interview gevestigd heeft.

wrc_46
3 augustus 2008, 22:09
Ik vind de commentaar op Humo ook deels terecht. Het blad hemelt veel te veel hun eigen bands op.
De reviews over groepen die deelnemen aan de Rockrally zijn ook wel heel grappig, zo werd School of Quiet verweten dat ze TE strak speelden. Ik heb ze live gezien en voor mij had die band gerust in de finale mogen zitten, ze hebben ontzettend goede nummers en beesten van muzikanten. Nuja dit is allemaal persoonsgebonden.


On topic: Deus is een goede band met een paar geweldige nummers. Mauro is ook een gitarist met een geweldige uitstraling.

Deus - Sun Ra

http://www.youtube.com/watch?v=gNOp3PSdRJM

britsie
4 augustus 2008, 08:44
Voila: net als een jaar of twee geleden over Triggerfinger lees je daar in Humo geen woord over, want ze hebben zich buiten de rockrally om naar de populariteit gespeeld. Pas als ze er écht niet meer omheen kunnen zal er eens een interviewtje verschijnen, en daarna ze zullen het ook nog proberen te laten lijken alsof Humo El Guapo door dat interview gevestigd heeft.
Je staat uit je nek te lullen Vetzak want El Guapo Stuntteam stond wel degelijk in de finale van Humo's RockRally (de editie die gewonnen werd door The Van Jets).
Voor de rest vind ik dat je Humo niet hoeft te lezen (doe ik al jaren niet meer) en je oren moet gebruiken om te beoordelen of je muziek goed vind.

Maar om niet volledig Off Topic te gaan: ik vond Pocket Revolution het beste album van dEUS omdat het een coherent, stevig album is gemaakt met goede muzikanten. Want dat vond ik een probleem van dEUS vroeger: ze konden live prachtige nummers afwisselen met experimenteel geneuzel wat resulteerde in zeer onevenwichtige concerten. Hun concert vorig jaar op Werchter (na Pocket Revolution) vond ik het beste dat ik ooit gezien heb van dEUS. (en ik ben een grote fan van Mauro 'Evil Superstars' Pawlowski)

stonerdaf
4 augustus 2008, 09:50
Wie kent de groep "charlie 45" of "the beautiful babies"... Niemand, nochtans nrs 1 & 2 van de rockrally, dEUS was toen finalist, maar stond niet op het podium.

Damn, Fingers, zijn er ook dingen of onderwerpen waar jij niets over weet ?

Ik blijf me verbazen als ik reacties van jou lees op maakt niet uit welke onderwerpen, en al helemaal als ik bedenk hoe oud je maar bent.

Way to go !

PS: Triggerfinger ftw

Vetzak
4 augustus 2008, 11:44
Je staat uit je nek te lullen Vetzak want El Guapo Stuntteam stond wel degelijk in de finale van Humo's RockRally (de editie die gewonnen werd door The Van Jets).


Oké, blijkt te kloppen. Maar wel raar dat ze voor de rest totaal geen aandacht hebben gekregen, in tegenstelling tot Absynthe Minded, ook geen winnaar, lang niet zo populair als El Guapo, maar ze hoeven maar een scheet te laten en ze staan met hun kop in Humo. Misschien omdat El Guapo destijds al iets te bekend was en dus niet meer als ontdekking geclaimd kon worden?
Verder lees ik den Humo ook maar om mij eens te ergeren, dat doet een verzuurde Vlaming als ik namelijk graag. :p

Mr.Fingers
4 augustus 2008, 11:47
Damn, Fingers, zijn er ook dingen of onderwerpen waar jij niets over weet ?

Ik blijf me verbazen als ik reacties van jou lees op maakt niet uit welke onderwerpen, en al helemaal als ik bedenk hoe oud je maar bent.

Way to go !


Economie, sociale contacten & mensenkennis ;)


@Vetzak: ergens heb je wel een punt hoor. De humo van nu is in geen manier meer te vergelijken met de humo van een paar jaar geleden. Sinds Aimé Van Hecke de grote baas is bij humo, is de kwaliteit gedaald naar "dag allemaal" niveau. Jammer, vroeger kon ik een week voort met de humo te lezen, nu ben ik daar op een namiddag al door.

hendrix2
4 augustus 2008, 12:30
@Vetzak: ergens heb je wel een punt hoor. De humo van nu is in geen manier meer te vergelijken met de humo van een paar jaar geleden. Sinds Aimé Van Hecke de grote baas is bij humo, is de kwaliteit gedaald naar "dag allemaal" niveau. Jammer, vroeger kon ik een week voort met de humo te lezen, nu ben ik daar op een namiddag al door.

Is mij ook opgevallen. Een paar jaar terug was de Humo iets om naar uit te kijken. Nu staat er maar sporadisch een artikel in dat me nog boeit en ben ik er eigenlijk ook op een uurtje of 2 door. Jammere zaak.

Overigens dEUS: ik hou wel van de muziek, vooral Pocket Revolution vond ik een erg geslaagde plaat. Die ligt hier dan ook nog regelmatig op.

M Kactus
4 augustus 2008, 12:32
(en ik ben een grote fan van Mauro 'Evil Superstars' Pawlowski)

De keper op het hoofd! Deus is steengoed, maar Mauro maakt het helemaal af. De rock 'n roll-slagroom, zeg maar. En de Evil Superstars waren precies dat... Evil en Superstars :)

Mr.Fingers
4 augustus 2008, 12:33
De keper op het hoofd! Deus is steengoed, maar Mauro maakt het helemaal af. De rock 'n roll-slagroom, zeg maar. En de Evil Superstars waren precies dat... Evil en Superstars :)

http://www.youtube.com/watch?v=0H_LyLatKDU

Check this out :D (geweldige clip trouwens :D)

hendrix2
4 augustus 2008, 12:35
Door dit topic heb ik nog maar eens My Sister = My Clock bovengehaald. Erg vreemd EPtje van dEUS, moeilijk te vatten vind ik zelf.

Megadeth_
4 augustus 2008, 13:16
Dit is toch ongetwijfeld dEUS beste?

http://cdn.7static.com/static/img/sleeveart/00/000/146/0000014649_350.jpg

Overigens die kritiek op Humo is volledig terecht, het niveau van de artikels is erg gedaald en het gebeurt zelfs vaker dat er me helemaal niets meer boeit.

http://img378.imageshack.us/img378/4646/copyrightjeroom0017oe0.jpg

Gelukkig blijft Jeroom geniaal :sssh:

Baker
4 augustus 2008, 14:45
heel subtiele manier om ook dit topic weer te laten uitdraaien op TETTEN.... ;)

Maar goed, grappig dat alleen belgen reageren op dit topic. Zijn er ook nog Nederlanders die iets van de band dEUS vinden?

beruk
4 augustus 2008, 15:33
Ik vind er wel iets van, ik heb oa hun laatste gehoord, het is mijn ding niet. Ik vind het moeilijk uit te leggen, het is mij te bestudeerd en ik voel niets als ik er naar luister. Diepte punt was hun optreden bij de wereld draait door, toenze met een gettoblaster stonden mee te zingen. Ik hoor dat er heel goed over nagedacht is, over vakmanschap wil ik het niet hebben, ze spelen mij waarschijnlijk helemaal gek, maar ik pik het niet op. Ik ga of voor helemaal ruig: motorpsycho, qotsa en andere stoner herrie of helemaal post rock: tortoise of voor helemaal melig: Weezer.
Vergeleken met Captain Beefheart en Tom Waits vind ik het helemaal niet zo boeiend wat ze maken.

flyswatter
6 augustus 2008, 03:08
Voor mij is dEUS toch dé favoriet, en dat door de combinatie van oud werk en hun huidige live-optredens. Hun laatste 2 platen vind ik muzikaal echt wel super, en er staan een paar pareltjes op, maar ze raken mij toch niet zo als de eerste 3 albums... Hotellounge, Suds&Soda, vooral Instant Street... die nummers zijn voor mij ongeëvenaard!
En dan tegenwoordig live met Mauro erbij :o Zalig! Al had ik ze ook eens graag ten tijde van Trouvé en Carlens gezien, man wat heeft die een stém...

onze_jef
6 augustus 2008, 17:10
Ik vind dat ze best wel sterke songs hebben, maar de hype errond (in België) vind ik er over.

hubert
6 augustus 2008, 20:34
Ik vind er wel iets van, ik heb oa hun laatste gehoord, het is mijn ding niet. Ik vind het moeilijk uit te leggen, het is mij te bestudeerd en ik voel niets als ik er naar luister. Diepte punt was hun optreden bij de wereld draait door, toenze met een gettoblaster stonden mee te zingen. Ik hoor dat er heel goed over nagedacht is, over vakmanschap wil ik het niet hebben, ze spelen mij waarschijnlijk helemaal gek, maar ik pik het niet op. Ik ga of voor helemaal ruig: motorpsycho, qotsa en andere stoner herrie of helemaal post rock: tortoise of voor helemaal melig: Weezer.
Vergeleken met Captain Beefheart en Tom Waits vind ik het helemaal niet zo boeiend wat ze maken.

hear hear!

caliban
6 augustus 2008, 21:09
Oké, da's inderdaad niveau. Maar voor de rest ben ik absoluut geen fan en daar zit, om het met Stonerdaf te zeggen, de omhooggevallen eikel Barman voor een groot deel tussen. Nu, waar ik mij vooral aan stoor hier is iets allesomvattender: dEUS was een vroeg symptoom van de ziekte Humo. Sinds begin jaren '90 bepaalt dat blad middels de Rock Rally welke Belgische groepen op Studio Brussel gedraaid en op Werchter/Pukkelpop geprogrammeerd worden. Al is een band kut, ééns ze de RR gewonnen hebben zitten we er geheid mee, want Humo zorgt er wel voor dat ze in de kijker blijven - ze kunnen natuurlijk geen gezichtsverlies lijden. Op zich is dat alles nog draaglijk, ware het niet dat Humo door even omhooggevallen eikels geschreven wordt, en al vijftien jaar finales vol sissymuziek levert. En door de mengeling van vulgariserende en intellectualistische toon van het blad, waar 99 procent van de lui die zichzelf hip en verstandig wanen met hun grote voeten intrappen, wordt dat allemaal geslikt als zoete koek.

Om een beter idee te geven: muziek als die van Arctic Monkeys en RR-winnaars the Van Jets (http://nl.youtube.com/watch?v=kseW5U_htGU&feature=related) wordt door Humo omschreven als 'vuige, ranzige rock & roll'... Dat is godverdomme pussybritpop!

Ach ja, een beetje off topic misschien, maar toch, ter duiding aan onze Nederlandse vrienden hoe het komt dat gehypete Belgische bands door sommige forumleden met argusogen bekeken worden kan het wel dienen.
Gij zijt mijne kameraad, ik kan me doodergeren aan dat type bands.

En die tom barman, antwerpenaren kunnen al eens een dikkere nek hebben, maar hij gaat er echt over.

Laatst trouwens terug aan het denken aan Mauro zijn soloproject van zeven jaar geleden (kan ook langer zijn). A faint smile was daar een single van. Geweldig nummer, heb ze toen op marktrock gezien, en was echt super. Op internet niks van te vinden merkte ik, dus ik ga verplicht zijn eens wat geld uit te geven aan een cd.

soup
6 augustus 2008, 21:23
Inderdaad, Tom Barman is een arrogante klootzak, iets te. Je mag arrogant zijn maar toch niet zo.

En dat ze op werchter stonden als afsluiter vond ik ontzettend belachelijk, dat is geen groep om mee af te sluiten en al zeker niet een groep die je op dat uur laat spelen.


Nog een arrogante kerel (imho) is Tim van Hamel.

Mr.Fingers
6 augustus 2008, 22:03
Wie had er dan moeten afsluiten volgens jou?


Tim van Hamel is een beetje een hyperkinetische autist, en z'n pose op een podium/interviews is echt geacteerd. Als j'm een beetje kent als de mens Tim van Hamel, blijkt hij totaal het tegenovergestelde te zijn van wat je op een podium ziet. Heel erg schuchter & verlegen (bijna ongelofelijk, maar het is echt zo).


Enja, Barman heeft een beetje een groot ego... een heel groot ego zelfs...

inteDes
6 augustus 2008, 22:04
Laatst trouwens terug aan het denken aan Mauro zijn soloproject van zeven jaar geleden (kan ook langer zijn). A faint smile was daar een single van. Geweldig nummer, heb ze toen op marktrock gezien, en was echt super. Op internet niks van te vinden merkte ik, dus ik ga verplicht zijn eens wat geld uit te geven aan een cd.

Songs from a bad hat is zeker de moeite waard!

caliban
6 augustus 2008, 22:05
Inderdaad, Tom Barman is een arrogante klootzak, iets te. Je mag arrogant zijn maar toch niet zo.

En dat ze op werchter stonden als afsluiter vond ik ontzettend belachelijk, dat is geen groep om mee af te sluiten en al zeker niet een groep die je op dat uur laat spelen.


Nog een arrogante kerel (imho) is Tim van Hamel.
Hij is een twijfelgeval, ik denk gewoon dat hij een hele rare kerel is. Ik ken een aantal mensen die hem redelijk tot heel goed kennen (waaronder ook zijn moeder), en hij is naar dezelfde middelbare school als mij gegaan. Volgens de mensen waarover ik sprak, is het bijvoorbeeld heel gemakkelijk om iemand als Koen Buyse van Zornik (ook naar de zelfde school gegaan) te vragen om voor het een of andere eventement op school te laten optreden, terwijl Tim Vanhamel dat niet gemakkelijk zal doen, maar daarom niet uit dikke nekkerigheid zeggen zij. Ik denk dat zijn arrogantie voor een groot deel komt door het opgaan in zijn act. Ik vond millionaire ok, maar wat overdreven chaotisch bij momenten, maar nu het soloproject van Tim vind ik wel super.

Megadeth_
7 augustus 2008, 14:58
dEUS is samen met The Kids het beste wat België muzikaal ooit heeft voortgebracht. En dat teveel aan aandacht is overdreven, die krijgen ze als ze een nieuwe plaat uitbrengen.

beruk
7 augustus 2008, 15:00
Nou, ik vond tc matic, jo lemaire en arbeid adelt een stuk leuker (blijven hangen in de 80ies, ja)

Mr.Fingers
7 augustus 2008, 15:05
Om over Admiral Freebee, The Machines, Arno,... nog maar te zwijgen

marc_o
7 augustus 2008, 15:09
Inderdaad, Tom Barman is een arrogante klootzak, iets te. Je mag arrogant zijn maar toch niet zo.

En dat ze op werchter stonden als afsluiter vond ik ontzettend belachelijk, dat is geen groep om mee af te sluiten en al zeker niet een groep die je op dat uur laat spelen.


Nog een arrogante kerel (imho) is Tim van Hamel.


Ik heb eens met hem zitten babbelen in de ICP studio's toen ze aan de vorige CD aan het werken waren en ik de gitaarsounds voor Blof deed en ik vond 'm juist wel aardig. Weet waar hij over praat, heeft een eigen visie op zijn muziek en hoe hij dat wil overbrengen. Tegenwoordig moet je zeker met alle winden meewaaien en gedwee zijn om niet arrogant gevonden te worden? wat een onzin....als je kop ook maar een beetje boven het maaiveld uitsteekt...
Tom heeft uitstraling en heeft veel betekend voor de popmuziek in Belgie, wees er gewoon een trots op dat er nog wat normaals uit dat land van jullie komt. (Een land waar ik overigens dol op ben als grensbewoner)

M Kactus
7 augustus 2008, 15:11
Inderdaad, Tom Barman is een arrogante klootzak, iets te. Je mag arrogant zijn maar toch niet zo.

En dat ze op werchter stonden als afsluiter vond ik ontzettend belachelijk, dat is geen groep om mee af te sluiten en al zeker niet een groep die je op dat uur laat spelen.


Nog een arrogante kerel (imho) is Tim van Hamel.

Bij allebei de heren al dagelijks op de koffie geweest ? Ik vind dit soort uitspraken zo idioot. Alsof een podiumact alles zegt over iemand. Barman heeft het Antwerps-zijn tegen. Hij wordt bij voorbaat al beschouwd als een dikke nek, hoewel 50cent en PDiddy er wat meer van kunnen, als je het mij vraagt. Dat valt toch allemaal in het niets ? Alleen omdat rock-'n-roll niet in de smaak valt in België.
En in het geval van Tim Vanhamel weet ik toevallig dat zijn podiumact enkel dient om zijn schuchterheid te overwinnen. Hij zet als het ware een masker op, een van een rockheld. En het werkt. Een van onze meest out-there muzikale genieën.

Megadeth_
7 augustus 2008, 15:17
Om over Admiral Freebee, The Machines, Arno,... nog maar te zwijgen

Admiral Freebee :seriousf: , die mag de veters van Barman nog niet knopen. Dat kun je toch niet menen? dEUS staat daar ver boven en hebben internationaal gezien topplaten gemaakt. The kids speelden onlangs (half jaartje terug ong.) in New York compleet uitverkocht, die 2 bands hebben echt wel een hele voorsprong op de rest.

Ik zou zelfs opkomend talent als The Black Box Revelation en Absynthe Minded boven jou genoemde bands plaatsen.

onze_jef
7 augustus 2008, 15:19
Timmy Tipover, ik dig hem wel!

Kakihara
7 augustus 2008, 15:25
Om over Admiral Freebee, The Machines, Arno,... nog maar te zwijgen
Arno verdient een standbeeld ... in elke Belgische stad. Net als Front 242, maar da's andere muziek :)

caliban
7 augustus 2008, 15:26
Admiral Freebee :seriousf: , die mag de veters van Barman nog niet knopen. Dat kun je toch niet menen? dEUS staat daar ver boven en hebben internationaal gezien topplaten gemaakt. The kids speelden onlangs (half jaartje terug ong.) in New York compleet uitverkocht, die 2 bands hebben echt wel een hele voorsprong op de rest.

Ik zou zelfs opkomend talent als The Black Box Revelation en Absynthe Minded boven jou genoemde bands plaatsen.
Admiral Freebee vind ik echt niks, Tom Barman heeft misschien wel een dikke nek, maar hij heeft fatsoenlijke muziek gemaakt. Absynthe Minded vind ik persoonlijk heel erg goed, The Blackbox Revelation vind ik van die typische retro nest, maar het zijn nog jonge kerels, dus mooi waar ze al staan.
Regi blijft mijn held.

Baker
7 augustus 2008, 16:07
Ik heb het idee dat jullie Belgen door het bekende belgschap van Tom Barman niet meer objectief naar zijn muziek kunnen/willen luisteren. In Nederland speelt dit helemaal niet. Buiten liefhebbers kent bijna niemand hier dEUS laat staan de naam Tom Barman. En dat het zo'n eikel zou zijn gaat volledig aan ons voorbij. Het enige wat ik hoor en zie is een superbegaafd songwriter en een charismatische frontman. Verder sluit ik me bij Marc_Odijk aan dan jullie er goed aan zouden doen trots te zijn op deze band. Wat mij betreft kunnen Golden Earring, Blof, de Dijk, Whithin Temptation Kane en Anouk stuk voor stuk niet eens de schaduw staan van deze geweldige band.

Trouwens, Anouk is ook niet altijd aardig hoor, en kan het ook erg hoog in de bol hebben soms (diknekkig noemen jullie dat geloof ik??) maar daar hoor je hier bijna niemand over.

caliban
7 augustus 2008, 16:27
Ik heb het idee dat jullie Belgen door het bekende belgschap van Tom Barman niet meer objectief naar zijn muziek kunnen/willen luisteren. In Nederland speelt dit helemaal niet. Buiten liefhebbers kent bijna niemand hier dEUS laat staan de naam Tom Barman. En dat het zo'n eikel zou zijn gaat volledig aan ons voorbij. Het enige wat ik hoor en zie is een superbegaafd songwriter en een charismatische frontman. Verder sluit ik me bij Marc_Odijk aan dan jullie er goed aan zouden doen trots te zijn op deze band. Wat mij betreft kunnen Golden Earring, Blof, de Dijk, Whithin Temptation Kane en Anouk stuk voor stuk niet eens de schaduw staan van deze geweldige band.

Trouwens, Anouk is ook niet altijd aardig hoor, en kan het ook erg hoog in de bol hebben soms (diknekkig noemen jullie dat geloof ik??) maar daar hoor je hier bijna niemand over.
Ik denk dat artiesten als Anouk, Golden Earring en noem maar op internationaal heel wat meer betekenen als dEUS, dus hun dikke nek is op een of andere manier misschien nog gegrond. Niemand bij jullie kent dEUS maar iedereen hier kent wel Golden Earring.

Baker
7 augustus 2008, 16:49
nou ja dan moet je het ook zelf maar weten

caliban
7 augustus 2008, 17:19
nou ja dan moet je het ook zelf maar weten
Ik bedoelde er niks slecht mee, gewoon eer voor jullie.

Kakihara
7 augustus 2008, 17:46
Ach, dEUS is goed, punt. En daar mag Tom Barman best trots op zijn (en wij als Belgen ook. Overigens vind ik zijn arrogantie best nog wel meevallen, persoonlijk vind ik iemand als Alex Callier veel arroganter overkomen). Dat ze in het buitenland niet zo populair zijn, ligt voor de hand, daar maken ze de muziek ook niet voor, denk ik. Maar waar ze komen, winnen ze wel telkens fans bij. Filmpjes genoeg op youtube van buitenlandse optredens waar ze als gekken staan te springen op Suds & Soda. Ik kan me wel vinden in de kritiek dat sommige media (Humo vooral dan) dEUS' populariteit in het buitenland flink overdrijft.

Wat betreft Anouk en Golden Earring: ik denk dat vooral Anouk buiten Nederland en België ook niet veel voorstelt. Ze heeft dankzij Nobody's Wife dan misschien wel een stulpje kunnen kopen in de US of A, maar ik vermoed dat de modale Fransman of Spanjaard niet weet wie zij is. Net zo met Golden Earring, in het buitenland ook alleen maar bekend vanwege Radar Love. Maar dan is het Belgische Soulsister ook een fenomeen aangezien zij met Bridge to your heart ooit nummer acht van the billboard 100 gehaald hebben ...

Ach, succes is allemaal zo relatief ;)

Vetzak
7 augustus 2008, 18:08
Laatst trouwens terug aan het denken aan Mauro zijn soloproject van zeven jaar geleden (kan ook langer zijn). A faint smile was daar een single van. Geweldig nummer, heb ze toen op marktrock gezien, en was echt super. Op internet niks van te vinden merkte ik, dus ik ga verplicht zijn eens wat geld uit te geven aan een cd.

Yep, Mauro & the Grooms - songs from a bad hat. Ik heb die toentertijd gekocht gehad, maar allang weer kwijtgespeeld...

-geert-
7 augustus 2008, 18:24
Roses (http://nl.youtube.com/watch?v=8Gj2MCf2G80) dit blijft een klassieker.. kan me nog wel herrineren dat ik deze grijsdraaide op de cd. Vooral de intro, snoeihard vet mooi met die neuriende stemmen. En de rest van nummers boeide me denk ik eigelijk niet zo :D

caliban
7 augustus 2008, 21:57
Yep, Mauro & the Grooms - songs from a bad hat. Ik heb die toentertijd gekocht gehad, maar allang weer kwijtgespeeld...
Goeie muzieksmaak wel precies, wat voor band speel je zelf? En wanneer is schapenrock, ik zit in Leuven op kot, dus misschien geraak ik daar wel.

soup
8 augustus 2008, 17:24
Hij is een twijfelgeval, ik denk gewoon dat hij een hele rare kerel is. Ik ken een aantal mensen die hem redelijk tot heel goed kennen (waaronder ook zijn moeder), en hij is naar dezelfde middelbare school als mij gegaan. Volgens de mensen waarover ik sprak, is het bijvoorbeeld heel gemakkelijk om iemand als Koen Buyse van Zornik (ook naar de zelfde school gegaan) te vragen om voor het een of andere eventement op school te laten optreden, terwijl Tim Vanhamel dat niet gemakkelijk zal doen, maar daarom niet uit dikke nekkerigheid zeggen zij. Ik denk dat zijn arrogantie voor een groot deel komt door het opgaan in zijn act. Ik vond millionaire ok, maar wat overdreven chaotisch bij momenten, maar nu het soloproject van Tim vind ik wel super.



Ik heb eens met hem zitten babbelen in de ICP studio's toen ze aan de vorige CD aan het werken waren en ik de gitaarsounds voor Blof deed en ik vond 'm juist wel aardig. Weet waar hij over praat, heeft een eigen visie op zijn muziek en hoe hij dat wil overbrengen. Tegenwoordig moet je zeker met alle winden meewaaien en gedwee zijn om niet arrogant gevonden te worden? wat een onzin....als je kop ook maar een beetje boven het maaiveld uitsteekt...
Tom heeft uitstraling en heeft veel betekend voor de popmuziek in Belgie, wees er gewoon een trots op dat er nog wat normaals uit dat land van jullie komt. (Een land waar ik overigens dol op ben als grensbewoner)

Je mag gerust arrogant zijn, maar er zijn limieten en hij gaat er naar mijn mening over, dat is wat ik (het publiek/buitenstaander) vind.

Het is natuurlijk logisch als je iemand al een zeer lange tijd kent, van kleins af aan of toch een zeer goede relatie mee hebt door werk etc. dat je een andere mening over die persoon gaat hebben en hem niet direct ''arrogante klootzak'' noemt.

En deus maakt goede muziek, geen commentaar daarop. ;)

Ook heeft iedereen wel een eigen visie over zijn muziek en hoe hij dat wilt overbrengen, redelijk logisch.




Bij allebei de heren al dagelijks op de koffie geweest ? Ik vind dit soort uitspraken zo idioot. Alsof een podiumact alles zegt over iemand. Barman heeft het Antwerps-zijn tegen. Hij wordt bij voorbaat al beschouwd als een dikke nek, hoewel 50cent en PDiddy er wat meer van kunnen, als je het mij vraagt. Dat valt toch allemaal in het niets ? Alleen omdat rock-'n-roll niet in de smaak valt in België.
En in het geval van Tim Vanhamel weet ik toevallig dat zijn podiumact enkel dient om zijn schuchterheid te overwinnen. Hij zet als het ware een masker op, een van een rockheld. En het werkt. Een van onze meest out-there muzikale genieën.

Maakt niet uit of hij van Antwerpen is of niet, ik woon zelf ook in 'Antwerpen'.

Het is maar een kleine moeite om vriendelijk te zijn.


En dat van Tim wist ik nog niet, leek me al wel een schuchter-type.

Ik heb het idee dat jullie Belgen door het bekende belgschap van Tom Barman niet meer objectief naar zijn muziek kunnen/willen luisteren. In Nederland speelt dit helemaal niet. Buiten liefhebbers kent bijna niemand hier dEUS laat staan de naam Tom Barman. En dat het zo'n eikel zou zijn gaat volledig aan ons voorbij. Het enige wat ik hoor en zie is een superbegaafd songwriter en een charismatische frontman. Verder sluit ik me bij Marc_Odijk aan dan jullie er goed aan zouden doen trots te zijn op deze band. Wat mij betreft kunnen Golden Earring, Blof, de Dijk, Whithin Temptation Kane en Anouk stuk voor stuk niet eens de schaduw staan van deze geweldige band.

Trouwens, Anouk is ook niet altijd aardig hoor, en kan het ook erg hoog in de bol hebben soms (diknekkig noemen jullie dat geloof ik??) maar daar hoor je hier bijna niemand over.

Anouk interesseert me niet echt. =)


Serieus, als ik de mogelijkheid had, ik zou zeer graag bevriend raken met Tom Barman en hem goed leren kennen. Ik apprecieer hem zeker als muzikant maar op andere vlakken (ook al ken ik hem niet) minder.

Vetzak
8 augustus 2008, 17:54
Goeie muzieksmaak wel precies, wat voor band speel je zelf? En wanneer is schapenrock, ik zit in Leuven op kot, dus misschien geraak ik daar wel.

Met onze band spelen we iets tussen speedrockabilly, koeienpunk en lolbroekrock, een paar nrs: http://www.myspace.com/gerasenepigs
Schapenrock is alweer een maandje voorbij, maar ik zie dat ge van zonhoven zijt, we spelen daar 27/12 op Teutrock (onze agenda moet nog eens geupdate worden). En één keer per jaar in de Libertad in Leuven! Tot zover de spam, anders krijg ik ruzie met de dEUSfans...

don marco
8 augustus 2008, 17:59
ik vind deus goed, als ik de cd draai tenminste.. Live vind ik het nul komma nix.. 2 keer gezien en twee keer van ellende gaan lopen..

zoals al is gezegd wordt deus serieus hard de hemel ingeprezen.. ze maken goeie muziek ok, maar om ze zo te hypen.. De trots van belgie.. pff.. als ze zouden stoppen, kzou het niet erg vinden.. Genoeg super artiesten hier..

'Lemon' da's nu es een super belgische band.

soup
8 augustus 2008, 18:30
of Arsenal

Zita Swoon is ook niet mis

caliban
8 augustus 2008, 21:39
Zita Swoon is ook niet mis
Dat vind ik echt complete zever.

Mr.Fingers
8 augustus 2008, 22:02
dat is een beetje appels met vrachtwagens vergelijken hé... Om over "Oorzaak Hernia" (Ozark Henry) of "Jan Bleiters" (Jan Leyers). Nog maar te zwijgen. Al een geluk hebben we Novastar & Raymond vh Groenewoud, maar dat zijn halve hollanders :stop:

caliban
8 augustus 2008, 23:03
dat is een beetje appels met vrachtwagens vergelijken hé... Om over "Oorzaak Hernia" (Ozark Henry) of "Jan Bleiters" (Jan Leyers). Nog maar te zwijgen. Al een geluk hebben we Novastar & Raymond vh Groenewoud, maar dat zijn halve hollanders :stop:
Eerste album van Novastar was awesome. Heb hem in 2001 ofzo eens in de Velinx in Tongeren gezien, wat een geweldig optreden. Tweede album was al helemaal iets anders en toen op Werchter gezien, vreselijk saai, de nummers werden uitgemolken dat het niet meer mooi was. Maar dat eerste album, een van de beste belgische dingen vind ik. Raymond heb ik niet echt een mening over, niet geweldig, niet mis, mijn pa vindt het anders super.
En O-zak, mooie muziek qua instrumenten, maar Piet kan zo slecht zijn mond houden. In de tijd heeft hij toch samen met Sarah Bettens de soundtrack van een of andere schandalig slechte tv1-productie inge-duet. (En ja, Sarah Bettens heeft voor mij ook keihard afgedaan, haar huidige nummers zijn niks meer, gelukkig kan ze live nog altijd wat nummers spelen die haar broer heeft geschreven.) Jan Leyers is iets helemaal anders, dat is gemaakt om vreselijk commercieel te zijn.

soup
9 augustus 2008, 22:18
Iets anders maar toch-> goose.

Ik hoop dat hun 2de album kan tippen aan hun 1ste. Laatste keer dat ik ze zag vond ik ze wat minder en speelden ze ook een nieuw nummer wat niet direct ''wauw'' was.

caliban
10 augustus 2008, 14:34
Vind ik ook shit, trouwens grappig, marktrock hun grote 'headliner' the sugababes hebben afgezegd, en wie heeft vervangen, inderdaad Goose. Ik heb het gevoel dat marktrock dit jaar nog een grotere flop is als vorig jaar.
Te weten dat er vroeger bands als the Sheila Divine hebben gespeeld (en dan nog op gratis podia).

Wicked Willy
23 augustus 2008, 15:21
Ik heb dit jaar dEUS 2x live zien spelen (in de Mezz en op Lowlands).......blijft een klasse apart hoor. Ik heb ze nog niet op een slecht plaat kunnen betrappen en de optredens dit jaar waren ook weer heerlijk. Mauro Pawlovski is een super aanvulling op de band, ze hbben nog nooit zo lekker geklonken!

Baker
6 december 2008, 11:22
Gisteren dEUS dan live gezien in een uitverkocht Paradiso Amsterdam.

Enkele verassende nummers zien spelen. "Theme from the turnpike", "What we talk about" en "Morticiachair" zijn nu niet echt nummers die ik verwachtte. Met name het op het album met synths gespeelde "What we talk about" kwam dan ook niet echt uit de verf.

Maar, de "nieuwe" band is goed op elkaar ingespeeld. Hoewel het latere werk wel beter "staat" dan het oude werk, maar dat is ook wel te begrijpen natuurlijk.

Ex soulwax drummer Stéphane Misseghers is een heerlijke drummer. Over de vette PA van Paradiso waren de drums super uitversterkt en Stéphane draagt voor het grootste gedeelte de band, met uiteraard Tom als grote regisseur.

Het basspel en de sound van Alan Gevaert sprak mij minder aan. Ook miste ik in de oude nummers stiekem toch het kenmerkende stem- en gitaargeluid van Stef Kamil Carlens.

Wel vond ik het prachtig om te zien/horen dat al die sferische geluidjes die je op de platen hoort live ook moeiteloos gereproduceerd worden door onder andere een E-bow, een electrische viool, getokkeld of met een strijkstok en al dan niet met distortion, schitterend!

Van de in dit topic genoemde arrogantie was ook weinig te merken. Tom barman en de band lieten aardig merken dat ze het leuk vonden, Tom nam nog een roos aan op het podium, en toen iemand uit het publiek riep om "Magdalena" gooide Tom spontaan de setlist om en zette het nummer meteen in.

Verder was het gewoon een goed concert. Het duurde even voordat de band (en het publiek) echt goed op gang was, maar uiteindelijk lukte dat. En als allerlaatste, toen niemand het nog verwachtte werd toch nog suds&soda gespeeld, onderbroken door een sessie van de nederlandse rappers van "de jeugd van tegenwoordig" Erg vet!

Baker
27 september 2011, 22:28
Nieuwe Album Keep you close is goed te pruimen. De songs zijn weer prachtige gelaagde schilderijtjes. De plaat is een stuk consistenter dan zijn voorganger vantage point. Staat wel tegenover dat ik nog geen knaller heb kunnen ontdekken zoals "The Architect"

Nog even een paar keer draaien.