PDA

View Full Version : Edge Pro Whammy Bar draait alle kanten op



styxie
3 augustus 2008, 12:04
Beste gitaarnetters,

Ik ben de trotse eigenaar van een Ibanez RG 1570, waar een Edge Pro op zit. Deze zelfde Floyd Rose brug zit ook op de gitaren van onder andere Steve Vai en Joe Satriani. Ik heb een aantal live DVD's van beide gitaristen gezien, en hun whammy bar zit 'vast'. Als zij hem horizontaal op de body zetten (in het verlengde van de snaren), dan valt hij niet automatisch naar beneden, maar hij blijft klem zitten. Bij mijn gitaar is dat niet zo, daar valt hij onheroepelijk naar beneden (zodat ie dus verticaal hangt). Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

3ss
3 augustus 2008, 12:48
Ik heb er geen, maar ik zou denken aan vaster draaien.

Harm
3 augustus 2008, 12:49
Bedoel je de pook, de hendel?

je krijgt volgens mij bij de gitaar een setje van verschillende witte ronde plastic dingetjes (heerlijk als je niet weet hoe iets heet...) die verschillen in dikte, hoe dikker hoe beter de pook vast blijft zitten.
Zet er wat dikkere op...

Ik neem aan dat je dat bedoelt?

Harm

Thom TK
3 augustus 2008, 13:07
Ik heb er geen, maar ik zou denken aan vaster draaien.

Het is een kliksysteem, draaien kan niet.
Wat Harm zegt moet volgens mij ook werken.

Randy
3 augustus 2008, 13:14
De edge pro heeft een bajonet aansluiting. Het klikt vast. Die witte nylon ringetjes heten tremolo bushings. Die moeten vervangen worden zodra je tremolo arm wat losser wordt. Je kan ze volgens mij bestellen bij Vox Humana.

styxie
3 augustus 2008, 13:51
Ja die heb ik erbij gekregen inderdaad, maar na een week ofzo zijn ze weer wat gesleten, en dan heb ik hetzelfde probleem weer. En ik bedoel inderdaad die tremolo arm =)

Speeddemon
3 augustus 2008, 14:18
Styxie, ik heb hetzelfde probleem gehad met m'n Ibanez S540FM TTS.
Wat bleek nou; je moet die pook nog een 'klik' dieper duwen. En als ie DAN nog steeds zwengelt, dan heb je nieuwe (dikkere) tremolo bushings nodig ja.

Het heeft mij een paar jaar gekost (ik heb die gitaar sinds augustus '97) om daar achter te komen. :chicken:

styxie
3 augustus 2008, 17:06
Ik heb het gecontroleerd, maar mijn whammy bar zit er ver genoeg in. Je kunt hem inderdaad een keer doordrukken, maar zover zit hij er al. Ik had ook ergens gelezen dat je aan de onderkant van de brug ergens een moertje kunt aandraaien omdaar mee de arm-opening als het ware vast te schroeven, zodat de arm dan klem zit in de tremolo. Weten jullie hier iets van af?

Harm
3 augustus 2008, 17:19
Ik heb het gecontroleerd, maar mijn whammy bar zit er ver genoeg in. Je kunt hem inderdaad een keer doordrukken, maar zover zit hij er al. Ik had ook ergens gelezen dat je aan de onderkant van de brug ergens een moertje kunt aandraaien omdaar mee de arm-opening als het ware vast te schroeven, zodat de arm dan klem zit in de tremolo. Weten jullie hier iets van af?

Nee, dat werkt niet voor de pook... in de tremelo van ibanez, waar de pook in zit nog iets ingeschroefd, om dat vast te zetten draai je aan de onderkant die schroef vast.. Ik heb die vaak losgehad in de periode dat ik erg veel tremelo werk speelde...

Die witte dingetjes, die zorgen ervoor dat de tremelo vast zit... daar moet je dus dikkere van hebben...

Harm

LP_CL
3 augustus 2008, 17:42
ach ja, die ibanezzen toch... :stop:

Bram+
3 augustus 2008, 18:10
ach ja, die ibanezzen toch... :stop:
Post dan niks als je niks hebt toe te voegen, pisvlek...

Ontopic:
Als je zeker weet dat de armhouder niet kan bewegen (die kun je als het goed is van onder vast zetten), dan is de enige manier om de arm strakker te krijgen inderdaad met de 'bushings'. Als deze versleten zijn, ben je ook de stroefheid kwijt. Een optie is om eerst de punt met tape te omwikkelen en vervolgens de bushings eromheen te doen, dat verhoogt wel de stroefheid. Je moet het niet overdrijven natuurlijk, maar je kunt ermee experimenteren.

Op de nieuwe(re) ZR en Edge Zero brug kun je de arm tegenwoordig strakker draaien, dat is wel een betere oplossing, maar daar heb jij nu natuurlijk niet zoveel aan.

RoelTM
3 augustus 2008, 18:27
hej, probeer dit eens:
als je de tremoloarm een stuk naar beneden duwt (richting gitaarbody)
komt de onderkant van de brug gedeeltelijk in zicht, en zie je misschien (als het het zelfde systeem is al ik heb)
een klein schroefje wat je met een inbussleuteltje kunt aandraaien:

http://img501.imageshack.us/img501/1748/dsc00014jo0.jpg

Liquid_Metal
3 augustus 2008, 18:27
Mijn whammybar viel ook telkens naar beneden, maar met een schroevendraaier en een minuscule imbussleutel is dat zo verholpen.
Zaak is dat je het hele tremoloblok uit de gitaar haalt (schroevendraaier is dus nodig om het plaatje voor de veren los te halen).
Als je dan het buisje waar je whammybar in zit bekijkt zie je dat daar twee heel minuscule imbusjes op zitten. Door die vaster te draaien zal je bar vast blijven zitten. Heeft wel wat finetuning nodig want als je ze te vast draait kan je de bar niet meer draaien of, erger, krijg je m er niet meer in en uit :P.
10 minuten werk. Succes!

@RoelTM: dat werkt zeker ook. Vergeet alleen niet dat er lager nog een imbusje zit. Ik weet niet of je daar op deze manier ook bij komt.

RoelTM
3 augustus 2008, 18:33
verrek... daar zit er ook een, maar die heb je toch niet nodig?
alleen de bovenste aandraaien is genoeg volgens mij, dus je tremblok demonteren is niet nodig (dacht ik...)

Speulert
3 augustus 2008, 18:38
Er word al duidelijk gezegd dat hij een rg1570 met edge pro heeft.
Dus kwa advies heeft bram gelijk.Laatste 2 posts zijn leuk,maar niet van toepassing

macwilliams
3 augustus 2008, 19:33
Ik heb het gecontroleerd, maar mijn whammy bar zit er ver genoeg in. Je kunt hem inderdaad een keer doordrukken, maar zover zit hij er al. Ik had ook ergens gelezen dat je aan de onderkant van de brug ergens een moertje kunt aandraaien omdaar mee de arm-opening als het ware vast te schroeven, zodat de arm dan klem zit in de tremolo. Weten jullie hier iets van af?

Als je je backplate er af schroeft kom je een inbusje tegen, ik weet zo even niet welke maat. wanneer je deze kloksgewijs draait zal je pookie vaster komen te zitten. Dat is bij mijn ondergewaardeerde edge 3 in ieder geval zo.

Speulert
3 augustus 2008, 20:37
Als je je backplate er af schroeft kom je een inbusje tegen, ik weet zo even niet welke maat. wanneer je deze kloksgewijs draait zal je pookie vaster komen te zitten. Dat is bij mijn ondergewaardeerde edge 3 in ieder geval zo.

Zoals ik zal zeg het gaat hier niet om een edge III maar een pro.Dat inbus verhaal is dus niet van toepassing

Liquid_Metal
3 augustus 2008, 21:06
Dankzij dit topic ben ik er nu echter wel achter, zoals ik boven al zei, hoe ik mn bar vast zet. Heerlijk!! Nu werkt ie zoals het hoort :D

Bram+
3 augustus 2008, 23:31
Zoals ik zal zeg het gaat hier niet om een edge III maar een pro.Dat inbus verhaal is dus niet van toepassing
Inderdaad. Samengevat: de Edge III en Edge Pro II (n.b.: de 'goedkopere' versie van de Edge Pro) hebben inderdaad zo'n inbusgaatje om de 'torque' van de arm aan te passen. Een Edge Pro heeft dat (gek genoeg?) niet.

Een andere (duurdere) oplossing is om de hele arm en armhouder te vervangen voor zoiets:
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=139_157_162_163&products_id=957
Dat moet als het goed is passen (misschien even mailtje naar Vox Humana als je serieus interesse hebt). Met zoiets kun je dus de arm 'vastdraaien' net als bij een ZR-trem. De arm staat dan wel iets anders op de trem vergeleken met de standaard EP-arm, dus het is wel even wennen. Ik heb ze ook nog niet gezien in cosmo black.

macwilliams
4 augustus 2008, 10:01
Er word al duidelijk gezegd dat hij een rg1570 met edge pro heeft.
Dus kwa advies heeft bram gelijk.Laatste 2 posts zijn leuk,maar niet van toepassing


Zoals ik zal zeg het gaat hier niet om een edge III maar een pro.Dat inbus verhaal is dus niet van toepassing

Wij dienen met onze beperkte wijsheden de behulpzaamheid!!!! Met uw welnemen natuurlijk, geheel gecorrigeerd dirigeer ik mij naar de hoek en plaats de ezeldoren op mijn hoofd!

almarvk
4 augustus 2008, 10:17
Ik snap nou niet precies waarom je zo uit je slof schiet om een paar posts? Moet het zo hard en nutteloos terwijl Speulert alleen maar duidelijk aangeeft hoe iets in elkaar steekt?

styxie
4 augustus 2008, 14:10
Ik heb even wat fotos gemaakt, ter verduidelijking. Aan de onderkant van de brug zit een klein kruiskopschroefje, zoals op de eerste foto te zien is. En als je de brug helemaal naar beneden duwt kun je inderdaad een moertje zien, zoals je op de tweede foto kan zien.

http://img520.imageshack.us/img520/9985/dsc05229jq3.jpg (http://imageshack.us)
http://img520.imageshack.us/img520/9985/dsc05229jq3.e071d5e804.jpg (http://g.imageshack.us/g.php?h=520&i=dsc05229jq3.jpg)

http://img139.imageshack.us/img139/1634/dsc05230ac7.jpg (http://imageshack.us)
http://img139.imageshack.us/img139/1634/dsc05230ac7.0f7113257d.jpg (http://g.imageshack.us/g.php?h=139&i=dsc05230ac7.jpg)

Speulert
4 augustus 2008, 14:47
Ja ik weet hoe een edge pro systeem er uitziet ik heb hier zelf ook een 1570 staan.Ik durf het bijna niet nog een keer te zeggen.Maar het beste advies is wat bram al gaf.Wat tape om je trem arm en daar de bushrings omheen doen.Hoe vreemd het ook is dat het is niet met schroefjes is af te stellen.
Het kruis kop schroefje houd de veer vast waardoor je de trem arm erin kan klikken
.En wat je op de 2de foto ziet is gewoon het schroefdraad van de tremhouder-houder. daar valt niks aan te draaien vanaf de buitenkant.

styxie
4 augustus 2008, 19:22
Ik heb nu tape om de arm gedaan, en daarna de washers eroverheen, zoals jullie zeiden, maar nu krijg ik de arm bijna niet in de tremolo....

Bram+
4 augustus 2008, 20:31
Ik heb nu tape om de arm gedaan, en daarna de washers eroverheen, zoals jullie zeiden, maar nu krijg ik de arm bijna niet in de tremolo....
Dus heb je te veel tape of te dik tape er omheen gedaan waarschijnlijk. Het heeft niet zoveel nodig, de arm moet nog wel kunnen draaien natuurlijk.

styxie
4 augustus 2008, 21:09
Bedankt voor alle tips jongens, het werkt nu perfect. Ik had er eerst electro tape omheen gedaan, maar die was dus te dik, maar met simpel plakband werkt het prima, alleen is het wel een heel gepriegel om het op maat te knippen. =) Maar het werkt, dus bedankt iedereen!