PDA

View Full Version : Fender Stratocaster David Gilmour signature



Soundscape
1 augustus 2008, 19:22
Nieuwsbericht (http://www.fender.com/news/index.php?display_article=264) op de Fender site. Binnenkort brengt de Fender Custom Shop de langverwachte signature Strat van David Gilmour uit.
Hij ziet er goed uit en de specs staan me ook wel aan. Alleen vind ik wit een mooiere kleur voor een Strat, maar da's persoonlijk. Doordat het een CS gitaar is, zal hij vast niet zo populair worden als de Eric Johnson signature (door het hogere prijskaartje), maar het zou best eens een hit kunnen worden. Van die laatste gitaar vond ik de sound overigens tegenvallen, te braaf / steriel. Hopelijk wordt dit een Strat met ballen. Wat denken jullie: kopen of slopen?

Mr.Fingers
1 augustus 2008, 19:24
ik maak er zelf wel eentje als ik er een wil. Ik ga me niet blauw betalen voor zo'n V-stickertje op de achterkant van de headstock

nielsduursma
1 augustus 2008, 19:31
Er komen volgens mij 2 versies.
Een custom shop die helemaal gedeukt en gebutst is en precies de dingen mist die die van Gilmour ook mist. Replica dus.
En een versie die nieuw uit de doos komt en die je zelf mag butsen en deuken naar eigen smaak:D

Soundscape
2 augustus 2008, 13:55
Ik had niet het idee dat de relic versie een exacte replica was, maar gewoon een wat meer afgeragde versie (zoals bij de Time Machines). Anyway het origineel is lang niet zo afgeragd als bijvoorbeeld SRV's number one, dus de NOS versie is een prima optie.

Tupelo
2 augustus 2008, 14:00
Aan de specs te zien kan ik mezelf niet voorstellen waarom dit zo speciaal is.
Wanneer ik iets dergelijks zou willen hebben (en ik houd niet van strats) dan zou ik ook liever een stratje upgraden dan een shit load of pleuris te betalen voor dit exemplaar.

Chris Winsemius
2 augustus 2008, 14:05
In het engelse gitaarblad Guitar & Bass stond laatst 'n heel artikel over Gilmour's Strat, 'n boek er over en de replica.

Pepe
2 augustus 2008, 14:09
Aan de specs te zien kan ik mezelf niet voorstellen waarom dit zo speciaal is.
Wanneer ik iets dergelijks zou willen hebben (en ik houd niet van strats) dan zou ik ook liever een stratje upgraden dan een shit load of pleuris te betalen voor dit exemplaar.

True, dat dacht ik al zonder die specs te zien.
De Gilmour strat heeft vele verschijningsvormen gehad in de loop der tijd, trems, pickups, necks.. geen bijzondere dingen allemaal.

Hoe prachtig ik het geluid van Gilmour ook vind, weinig is terug te voeren op de zwarte strat, meer Gilmours touch en effecten amp combinatie.

Eerlijk gezegd vind ik zijn late sixties Echoes en Umma Gumma geluid veel bijzonderder maar dat schijnt dus niet deze strat te zijn.

whammy67
7 augustus 2008, 19:17
Aan de specs te zien kan ik mezelf niet voorstellen waarom dit zo speciaal is.
Wanneer ik iets dergelijks zou willen hebben (en ik houd niet van strats) dan zou ik ook liever een stratje upgraden dan een shit load of pleuris te betalen voor dit exemplaar.
mee eens maar als je voor zo'n Andy Summers Tele $10.500,00 betaalt en nog maar niet te spreken over de EvH-Frankenstein ca $21.500,00, dan valt dit wel weer mee. Replic $4.800 en NOS $4.000,=. Maar ja, bij die anderen ben je natuurlijk veeeeel langer aan het schuren en muntjes plakken.... en ik heb het geld er ook niet voor (over).
btw, ik dacht dat Gilmour EMG's had, hier, las ik net dat er, 1 Custom Hand-Wound Fat ‘50s Single-Coil Strat® Pickup (Neck), 1 Custom-Wound Single-Coil Strat® Pickup (Middle),1 Seymour Duncan SSL-5 Single-Coil Strat® Pickup (Bridge) op zitten.

Arjan12
7 augustus 2008, 19:30
True, dat dacht ik al zonder die specs te zien.
De Gilmour strat heeft vele verschijningsvormen gehad in de loop der tijd, trems, pickups, necks.. geen bijzondere dingen allemaal.

Hoe prachtig ik het geluid van Gilmour ook vind, weinig is terug te voeren op de zwarte strat, meer Gilmours touch en effecten amp combinatie.

Eerlijk gezegd vind ik zijn late sixties Echoes en Umma Gumma geluid veel bijzonderder maar dat schijnt dus niet deze strat te zijn.

Echoes wel, Ummagumma niet geloof ik. Maar je hebt gelijk, of Gilmour op een nieuwe American Standard speelt of deze, je zal weinig verschil horen. Single coil is single coil (behalve de humbucker bij de brug dan), en Gilmour's geluid komt vooral uit zijn amps, effecten en zijn vingers.

Arjan12
7 augustus 2008, 19:32
mee eens maar als je voor zo'n Andy Summers Tele $10.500,00 betaalt en nog maar niet te spreken over de EvH-Frankenstein ca $21.500,00, dan valt dit wel weer mee. Replic $4.800 en NOS $4.000,=. Maar ja, bij die anderen ben je natuurlijk veeeeel langer aan het schuren en muntjes plakken.... en ik heb het geld er ook niet voor (over).
btw, ik dacht dat Gilmour EMG's had, hier, las ik net dat er, 1 Custom Hand-Wound Fat ‘50s Single-Coil Strat® Pickup (Neck), 1 Custom-Wound Single-Coil Strat® Pickup (Middle),1 Seymour Duncan SSL-5 Single-Coil Strat® Pickup (Bridge) op zitten.

Hij heeft EMG's zitten in zijn rode strat (Division Bell, PULSE etc.). Dit is zijn oude gitaar (ca. 1970-1984 en na de mid-90's weer). Ik vind persoonlijk de originele black strat veeeeeel beter klinken.

E-J
7 augustus 2008, 19:39
Even wat rechtzetten. Ik kan begrijpen dat mensen deze gitaar niet zo speciaal vinden, maar men moet niet vergeten dat met deze gitaar albums als Dark Side Of The Moon, Wish You Were Here, The Wall en dergelijke zijn opgenomen!

Pepe, Echoes is uit 1971 en Gilmour speelde toen al op deze gitaar ;) Check Live in Pompeii maar, jazeker dat is dezelfde gitaar! Geluid van de Stratocaster is zeker belangrijk, luister maar naar de Remember That Night DVD, wanneer hij een Les Paul, de EMG Strat, Gretsch pakt. Het is gewoon de hele combinatie.

Whammy67, toen Pink Floyd na Roger Waters weer ging toeren had Gilmour inmiddels zijn rig compleet vervangen door een nieuwe, modernere. Aangezien de shows zo groot werden (alleen stadiums of groter), had hij een Stratocaster nodig die om kon gaan met al die lichten, effecten etc. Met passieve pickups kreeg je toen buitengewoon veel feedback (luister maar naar bootlegs van Pink Floyd na 1977, enorm veel problemen) dus ging hij voor actieve. Hij kocht in 1984 een hoop nieuwe Stratocasters, waaronder een rode met actieve EMG's (en belangrijker nog: de twee boosters), die van 1985 tot 1994 zijn maingitaar was.

Afijn, het geinige aan deze zwarte Stratocaster is dat origineel de body sunburst was, maar dat daar zwarte lak overheen is gespoten. De replica heeft dit ook. Daarbuiten heeft deze gitaar een unieke hals. Ja, het is een duur ding, maar kijk eens wat voor extra's erbij zitten... en Gilmour heeft er aan meegeholpen... niet een van de minste gitaristen.

Al hoef ik hem echt niet. Veel te veel geld :D

Plaatje met info:

http://img247.imageshack.us/img247/1461/dglaunchit9.jpg

FruscianteFan
7 augustus 2008, 20:27
Het hele punt is niet dat Dark Side of the Moon en Wish You Were Here op zijn black Strat zijn opgenomen. Het punt is dat de gitaar eigenlijk niets bijzonders is. Ok, hij is gemodificeerd. Maar dat kunnen de meeste gitaristen die een beetje technisch zijn ook nog wel zelf. Bovendien ligt het echt niet aan die mods dat de gitaar zo klinkt als op DSOTM en WYWH. Zoals al eerder (anders) gezegd: DSOTM en WYWH waren net zo legendarisch als ze opgenomen waren op een willekeurige Strat van goede kwaliteit.

blindfaith85
7 augustus 2008, 20:49
Check eens www.gilmourish.com voor info over the black strat. EN idd je kan zelf modificeren, ben ej waarschijnlijk goedkoper uit. Ik denk dat deze vooral gezien moet worden als ding voor de fans. beetje la de clapton en de SRV enzo

whammy67
7 augustus 2008, 22:10
Whammy67, toen Pink Floyd na Roger Waters weer ging toeren had Gilmour inmiddels zijn rig compleet vervangen door een nieuwe, modernere. Aangezien de shows zo groot werden (alleen stadiums of groter), had hij een Stratocaster nodig die om kon gaan met al die lichten, effecten etc. Met passieve pickups kreeg je toen buitengewoon veel feedback (luister maar naar bootlegs van Pink Floyd na 1977, enorm veel problemen) dus ging hij voor actieve. Hij kocht in 1984 een hoop nieuwe Stratocasters, waaronder een rode met actieve EMG's (en belangrijker nog: de twee boosters), die van 1985 tot 1994 zijn maingitaar was.


thx 4 the info. Ik dacht dat ik veel van die man wist.... dat van dat interfereren met licht e.d. had ik nog nooit gelezen, gehoord. Zelf ook nooit last van gehad, maar ja ook nooit in een stadium gespeeld ;)

beruk
7 augustus 2008, 22:31
Mwah geen lh natuurlijk, ga ik wel even naar de gitarboer om dit in te laten bouwen:1 Custom Hand-Wound Fat ‘50s Single-Coil Strat® Pickup, (Neck),
1 Custom-Wound Single-Coil Strat® Pickup (Middle)
1 Seymour Duncan SSL-5 Single-Coil Strat® Pickup (Bridge) scheelt me waarschijnlijk bakken met geld.