PDA

View Full Version : Wat voor delay pedaal wordt hier gerbuikt?



vincent136
1 augustus 2008, 15:16
hoi,

een kameraad van me vroeg zich af wat voor soort delay hier gebruikt wordt:

http://www.youtube.com/watch?v=E1lqyHXERUs

De delay klinkt als een reverb. Ik heb zelf in mijn Lexicon MX200 een hoop delay's zitten, maar die geven een letterlijke herhaling van je sound, de delay op de video klinkt toch erg anders, net een lange reverb..

Wat voor soort delay is dit?

alvast bedankt :)

peter_heijnen
1 augustus 2008, 15:28
Geen idee wat er in zijn rek zit, maar je hoort delay, reverb en modulatie.

Tristan weet dat mss wel.

Mitch
1 augustus 2008, 15:35
Ik vind 't heel knap als je dwars door al dat bekkenwerk nog zo precies de delays kan horen! Kun je misschien aangeven rond welke tijd je de sound hoort die je zoekt?

En ik weet niet of -ie nou aan zijn amp controls of dela control zit te draaien maar als het het laatste is zal het wel een erg oude 19"bak zijn zonder presets anders zit -ie er niet steeds aan te draaien :D

peter_heijnen
1 augustus 2008, 15:48
En ik weet niet of -ie nou aan zijn amp controls of dela control zit te draaien maar als het het laatste is zal het wel een erg oude 19"bak zijn zonder presets anders zit -ie er niet steeds aan te draaien :D
Hij had vroeger altijd een heel rek vol met 19" bakken en volgens mij gebruikte hij ieder apparaat als dedicated effect. En draaien deed ie ook daar echt altijd aan.

Mitch
1 augustus 2008, 15:55
Je ontwikkelt er natuurlijk wel een aparte stijl door qua timing. Zo eens in de zoveel tijd moet je een lang aangehouden noot hebben anders kun je niet draaien aan de knoppen :D
Geweldige gitarist trouwens hoor.

vincent136
1 augustus 2008, 16:35
Ik vind 't heel knap als je dwars door al dat bekkenwerk nog zo precies de delays kan horen! Kun je misschien aangeven rond welke tijd je de sound hoort die je zoekt?

En ik weet niet of -ie nou aan zijn amp controls of dela control zit te draaien maar als het het laatste is zal het wel een erg oude 19"bak zijn zonder presets anders zit -ie er niet steeds aan te draaien :D

Hij zit er eigenlijk continu wel in..
Helaas heeft de beste man geen mooie website met zijn gear, zal wel leuk zijn geweest

Tristan
5 augustus 2008, 00:24
Hee, Eef!
Weer genoten van die video, wat een te gekke gitarist! :)

Maareuh, ik weet dus ook niet wat voor 19" bakkie hij in zijn rack heeft...

Een aantal dingen die ik wel weet (denk ik):
Hij draait aan de ampcontrols, dat is duidelijk te horen want je hoort het volume en de gain toenemen telkens als hij weer draait...
Ennuh Eef is een man van lange noten hoor Mitch, ech wel, als 'ie dat gaat doen dan weet je dat het goed zit... :D
Die drummer is inderdaad behoorlijk kut en overheersend met zijn cymbals en totaal onlogische anti-groovende breaks (heb toch al zo'n hekel aan cymbal drummers), maar ja...

De amp die hij gebruikt is zo'n Ernst Fliek The Rover preamp en The Traveller eindtrap ding als ik het goed heb en hij heeft tegenwoordig nog maar 1 19" effectbakkie erbij, dus geen dedicated units...

Duidelijk te horen zijn de reverb, delay en chorus die tegelijkertijd gebruikt worden in de patch (alhoewel er volgens mij niet altijd een chorus op het geluid zit heb ik het idee)...
Volgens mij is het een vrij korte delay maar dan wel met een bepaald aantal herhalingen en daarachter dan weer een reverb, heeft een beetje het effect van een ducking delay maar dan met reverb in plaats van modulatie...

Oh ja, ietsje verder in de video schakelt hij ook duidelijk een vrij subtiele octaver erbij aan, met name in die hele bizarre outside stukjes enzo...

Haha, Eef, geweldig!

Eezz
5 augustus 2008, 16:08
Ik meen me van de keren dat ik hem in het Oude Pothuys in Utrecht zag spelen, dat hij zo'n Roland Digitale Delay heeft. SDE-1000, 2000 of 3000 . Ik weet niet precies meer welke, ik ben niet zo bekend met 19".

Wat speel die man altijd super intens zeg, ongelooflijk!

Tristan
6 augustus 2008, 01:56
Ik dacht ook al iets van een Roland ofzo, SE3000 of zoiets inderdaad...
Je haalt me de woorden uit de mond, Eef is een van de meest intens spelende gitaristen die ik ooit gezien en gehoord heb...

vincent136
10 augustus 2008, 14:52
Hee, Eef!
Weer genoten van die video, wat een te gekke gitarist! :)

Maareuh, ik weet dus ook niet wat voor 19" bakkie hij in zijn rack heeft...

Een aantal dingen die ik wel weet (denk ik):
Hij draait aan de ampcontrols, dat is duidelijk te horen want je hoort het volume en de gain toenemen telkens als hij weer draait...
Ennuh Eef is een man van lange noten hoor Mitch, ech wel, als 'ie dat gaat doen dan weet je dat het goed zit... :D
Die drummer is inderdaad behoorlijk kut en overheersend met zijn cymbals en totaal onlogische anti-groovende breaks (heb toch al zo'n hekel aan cymbal drummers), maar ja...

De amp die hij gebruikt is zo'n Ernst Fliek The Rover preamp en The Traveller eindtrap ding als ik het goed heb en hij heeft tegenwoordig nog maar 1 19" effectbakkie erbij, dus geen dedicated units...

Duidelijk te horen zijn de reverb, delay en chorus die tegelijkertijd gebruikt worden in de patch (alhoewel er volgens mij niet altijd een chorus op het geluid zit heb ik het idee)...
Volgens mij is het een vrij korte delay maar dan wel met een bepaald aantal herhalingen en daarachter dan weer een reverb, heeft een beetje het effect van een ducking delay maar dan met reverb in plaats van modulatie...

Oh ja, ietsje verder in de video schakelt hij ook duidelijk een vrij subtiele octaver erbij aan, met name in die hele bizarre outside stukjes enzo...

Haha, Eef, geweldig!

Dankje voor de tips. De drummer is overigens wel een tegekke drummer, hij speelt altijd samen met mijn basgitaar leraar (frans vollink) en hebben samen paar jaar terug met veel gastmuzikanten een tegekke fusion cd opgenomen. Hij is inderdaad wel druk met zijn bekkens, maar als je 't live ziet valt je de mond wel open, althans, bij mij. Onwijs strak en goed. Dit soort video's kan ik ook altijd wel waarderen: http://nl.youtube.com/watch?v=B-9Zq9z0NrQ

Maargoed, bedankt voor jullie info. ik ga es wat proberen hier met reverbs achter een delay plaatsen ed.

JelmerOnGuitar
10 augustus 2008, 17:10
Supervette video:D

Maar van zo'n video kan ik idd ook niet horen wat voor delay hij heeft:p Hij draait idd meer gain bij...

Super!

Tristan
10 augustus 2008, 17:13
@vincent136:
Deze video vind ik echt veel beter, natuurlijk begrijp ik ook wel dat hij wel kan drummen, daar ging het ook niet over hoor, maar bij Eef vind ik hem echt verschrikkelijk spelen, hij speelt het voor mij echt kapot daar door op de meest ritmisch onlogische momenten veel te vaak op zijn cymbals te slaan...
In de laatste video hoor je dat 'ie wel kan grooven en echt een nummer kan spelen...

Het heeft trouwens denk ik ook met zijn sound te maken, alles klinkt vrij kort en droog...
Neem de snare bijvoorbeeld, ghostnotes klinken al snel even hard als een gewone snarehit en ik heb het idee dat hij voor een jazzdrummer vrij dikke cymbals gebruikt ofzo, met zo'n droge 'tok' erin, dat alles zorgt ervoor dat het naar mijn idee niet echt ademt en dus minder grooved want dat gaat naast ritmische plaatsing met name ook over de nuance in dynamiek en lengte van de verschillende klanken die gespeeld worden...

Goed, Eef blijft toch wel overeind, waar en hoe en met wie hij ook speelt, maar ik hoor hem persoonlijk liever met andere muzikanten (jammer dat dit filmpje zo'n beetje het beste is wat er te vinden is van Eef op Youtube)...
En het is maar een filmpje natuurlijk, de live-impact kan je daar vaak ook niet helemaal van afleiden...
Met name de drums klinken op die video's vaak anders/slechter dan live, omdat de balans erin verstoord wordt (bijvoorbeeld cymbals die overheersen in de mix, terwijl het eigenlijk niet zo gespeeld is of klinkt)...

Succes met het programmeren... :D

vincent136
10 augustus 2008, 17:36
Ja, ik snap wat je bedoeld. Waarschijnlijk is het gewoon rechtstreeks uit de mengtafel opgenomen, het klinkt niet echt lekker in balans. Jammer inderdaad dat dit de enige goede video is.. de rest is waar ik me bont en blauw aan erger op youtube, slechte kwaliteit video's.. als ik ook 1 ding mocht doen aan youtube gingen al die slechte video's eraf, hehe..

Tristan
10 augustus 2008, 18:17
Haha, tsja, kennelijk brengt de wereld gewoon een hoop bagger voort (en dan niet alleen muzikale bagger) zo te zien en te horen... :D