PDA

View Full Version : Waarom in Eb?



Highway49
1 augustus 2008, 13:22
Ik heb gezocht naar een topic hierover, en vond het ook, alleen ging dat over welke bands in Eb stemmen, en niet zozeer waarom.

Ik vraag me dit soms sterk af bij Guns 'N Roses. Ik hoor dan vaak mensen zeggen dat dat voor de zang is, ligt het meer in zijn bereik. Bij nr's als Patience, don't cry etc kan ik daar inkomen, vanwege de open akkoorden.

Maar nummers die vooral uit powerakkoorden zijn opgebouwd snap ik het eigenlijk niet zo van. Alleen bij het laagste powerakkoord klink je dus een halve toon lager (E wordt Eb), en alle andere chords kun je ook gewoon 1 fret terugpakken (Als zij 1-3-3-0-0-0 spelen, ofwel een E in hun stemming, kun je gewoon 0-2-2-0-0-0 spelen). Ofwel, is er nog een andere reden waarom ze dat doen?

Wat ik persoonlijk wel een voordeel vind, beetje raar misschien, maar aangezien Slash vrij veel bends doet, gaan deze makkelijker omdat je snaren ietsje losser staan...ik hoor het graag!

WillemdaGuide
1 augustus 2008, 13:24
Het speelt sowieso iets soepeler, en kun je iets makkelijker dikke snaren erop knopen wat natuurlijk weer anders klinkt.
Ik speel eigenlijk al sinds het begin in Es, was destijds lekker makkelijk om nummer van gnr, live, graanday ed uit te zoeken.

toch klinkt het wel iets anders, vind het moeilijk te omschrijven maar die halve noot maakt toch iets verschil in klank....

peter_heijnen
1 augustus 2008, 13:44
Het is gewoon vetter.

Tubescreamer
1 augustus 2008, 13:54
Volgens mij gaat het feit dat het zomaar een fret lager spelen is niet altijd op.
Zelfs als het lijkt dat een nummer alleen maar uit powerchords is opgebouwd, gebruikt men toch vaak de "open" akkoorden zoals A, E, G, D enz.
Althans bij GNR is dat zo, en voor dat soort stijlen rock sowieso wel.

Voorbeeld: als je Eb staat gestemd, en je slaat op de 5e fret een A powerchord aan, is dat eigenlijk een Ab/G#. Als je dan zou denken: wel potver%@#$!, ik wil dat het een A is en geen Ab/G#, kun je 'm op de 6e fret spelen.
Je hebt dan wel een A qua toon, maar je hebt dan niks meer aan de losse A, E en D snaren, of aan het open A akkoord. En die wil je wel blijven gebruiken; althans dat lijkt me in een boel gevallen wel handig, daarom staan een boel nummers natuurlijk ook in E,G,D,A,C.....

Geen idee wat de reden van bijv. GNR is, het zal wel een combinatie zijn van de genoemde factoren.....maar als je dus andersom gaat redeneren, denk ik dat men er niet meer zo over nadenkt moment dat je omlaag staat gestemd.
Je gaat dan ook niet tegen elkaar zeggen: speel eens een F#, terwijl de 3e fret e-snaar ("G")bedoeld wordt.

WillemdaGuide
1 augustus 2008, 14:47
Je gaat dan ook niet tegen elkaar zeggen: speel eens een F#, terwijl de 3e fret e-snaar ("G")bedoeld wordt.

Ik heb anders altijd de grootste lol wanneer mijn bandleden om te stemmen een A vragen en ik ze erop wijs dat dit eigenlijk een G# is....

Tubescreamer
1 augustus 2008, 19:26
Kijk in zulke gevallen uit voor de reactie van de drummer....he just might kill you :D

eddyvanbuiten
5 augustus 2008, 12:58
Kijk in zulke gevallen uit voor de reactie van de drummer....he just might kill you :D

drummers denken dat je het bij een F#m over een vieze meneer hebt

eddyvanbuiten
5 augustus 2008, 13:03
Als zij 1-3-3-0-0-0 spelen, ofwel een E in hun stemming, kun je gewoon 0-2-2-0-0-0 spelen

133xxx bedoel je denk ik; tsja dat kan, maar als zij een E spelen wordt het lastig om in Eb te spelen. als je nummers in Eb mee wilt spelen, zou ik mn gitaar toch echt in Eb gaan stemmen.
waarom Eb? omdat het vet klinkt.

Tubescreamer
5 augustus 2008, 17:43
133xxx bedoel je denk ik; tsja dat kan, maar als zij een E spelen wordt het lastig om in Eb te spelen. als je nummers in Eb mee wilt spelen, zou ik mn gitaar toch echt in Eb gaan stemmen.
waarom Eb? omdat het vet klinkt.
Ja, én, je kunt je losse snaren dan niet meer gebruiken. Of ben ik de enige die daar een probleem mee heeft? :chicken:

Guitarmania
6 augustus 2008, 19:38
Volgens mij hebben mensen onbewust een beter gehoor dan ze denken. Veel songs staan in kruis- en molloze toonsoorten. Ergens wordt dat door het publiek als oppervlakkig ervaren, zonder dat ze weet waardoor dat komt.

Een es is daadwerkelijk anders dan een E. Het heeft een ander gevoel. Als op de radio (of waar dan ook) veel songs achter elkaar worden gespeeld die allemaal in A of in E staan, dan trekt je toch de aandacht als je in Es speelt. Geen mens die het kan benoemen, maar onbewust komt het aan.