PDA

View Full Version : Waarom kiezen voor brede hals op klassieke gitaar ?



VariAxe
1 augustus 2008, 11:38
Hi,

Ik vraag me af wat nou het voor of nadeel is van een brede klasieke hals. Of is dit puur een persoonlijke smaak of gewenning ?

Ik zelf heb het gevoel dat ik makkelijker en sneller speel op een gitaar met een smalle hals. Ook maak ik dan minder fouten.

Maar bijna alle klassieke gitaren hebben een erg brede hals.

Dus waarom die brede hals ??

bagheera
1 augustus 2008, 12:04
misschien vanwege de manier dat noten genomen worden een akkoord word niet altijd gestrumd maar met bv 3 vingers aan 3 snaren trekken en dat heel snel na elkaar ( vanwege de breete neem je mss minder vlug de foute snaar )

maar hey goeie vraag want ik tast ook maar in het duister hoor :chicken:

greencharlie
1 augustus 2008, 12:07
Om plaats te hebben om je vingers te zetten, verzetten en te bewegen zonder dat ze in elkaars weg staan of aan elkaar plakken.
Ook om te tokkelen is het gemakkelijker dat de "stringspacing" wat groter is, zodat je niet per ongeluk een verkeerde snaar mee aanslaat.

Maw: je hoeft je minder te concentreren op het aanslaan vd juiste noten of het plaatsen van de vingers, en kan je meer concentreren op het muziekstuk zelf.

Pais
1 augustus 2008, 12:19
Idd wat hierboven gezegd wordt. De muziek die ik op mijn klassieke gitaar speel, is voor mij niet te doen op een gitaar met een smalle hals. Op een smalle hals vind ik akkoorden vaak wel makkelijker, maar over het algemeen ben ik veel meer gesteld op spelen op een klassieke gitaar.

Enra
1 augustus 2008, 12:39
Min of meer aansluitend op het onderwerp :

Ik bouw en speel op steelstrings met een bredere hals omdat juist fingerpicking dan prettig speelt. Uiteindelijk denk ik echter wel dat smal of breed vooral persoonlijke voorkeur betreft.

jplm
1 augustus 2008, 13:35
Min of meer aansluitend op het onderwerp :

Ik bouw en speel op steelstrings met een bredere hals omdat juist fingerpicking dan prettig speelt. Uiteindelijk denk ik echter wel dat smal of breed vooral persoonlijke voorkeur betreft.

En wat ik gemerkt heb bij gitaren met een brede hals (topkam) is dat de dikte/vorm van de hals ook nogal wat uitmaakt. Ik bedoel, ik heb diverse gitaren met een brede hals (met verschillende breedtes onderling), maar op de gitaren met een iets minder brede hals kun je soms zelfs beter spelen dan op het exemplaar met de breedste hals.
Ik heb daarom altijd maar de stelling: de halsbreedte zorgt voor de ruimte die er beschikbaar is, maar de vorm van de hals bepaalt of je van die ruimte ook daadwerkelijk gebruik kunt maken.

Groet, Jan.

bert k
1 augustus 2008, 13:48
Alweer aansluitend op het onderwerp: Waarom heeft een klassieke gitaar een platte toets ipv een lich gebogen, zoals een Western? Breed vind ik persoonlijk geen probleem, maar gebogen vind ik veel comfortabeler spelen dan vlak. Ik zie geen technische redenen dat een nylonsnarige gitaar daar problemen mee zou hebben.

Pais
1 augustus 2008, 13:52
Alweer aansluitend op het onderwerp: Waarom heeft een klassieke gitaar een platte toets ipv een lich gebogen, zoals een Western? Breed vind ik persoonlijk geen probleem, maar gebogen vind ik veel comfortabeler spelen dan vlak. Ik zie geen technische redenen dat een nylonsnarige gitaar daar problemen mee zou hebben.
Ik vind een bolling in de toets niet fijn. Alleen bij barre akkoorden heb ik er vordeel aan, maar bij veel dingen zit het in de weg.
Er zijn zelfs klassieke gitaren met een lichterlijk holle toets. Ik heb er nooit op gespeeld, maar het lijkt me wel fijn. Het klinkt in mijn oren ook logischer dan een bolle toets; de bassen, die verder weg zitten voor je vingers, komen zo meer naar je hand toe.

Lexvandoef
1 augustus 2008, 14:31
Ik vind een bolling in de toets niet fijn. Alleen bij barre akkoorden heb ik er vordeel aan, maar bij veel dingen zit het in de weg.
Er zijn zelfs klassieke gitaren met een lichterlijk holle toets. Ik heb er nooit op gespeeld, maar het lijkt me wel fijn. Het klinkt in mijn oren ook logischer dan een bolle toets; de bassen, die verder weg zitten voor je vingers, komen zo meer naar je hand toe.

In mijn oren klinkt het juist weer niet logisch ls je kijkt naar hoe je vingers staan. Die volgen bij een steelstring of elektrische gitaar de bolling van je hals, je vingers kunnen niet hol gaan staan (of het is heel erg moeilijk) om zo de holle toets te volgen, bij het spelen van bv barre-akkoorden.

Pais
1 augustus 2008, 14:54
Maar volledige barre akkoorden zie je niet zo veel in de klassieke muziek, of in ieder geval lang niet zoveel als in andere muzieksoorten. Bij het spelen van losse noten, vooral over de bassen, zit die radius juist in de weg.

De gitaar is natuurlijk aangepast aan de wensen van de gebruiker. Ik kan me voorstellen dat het voor een elektrische gitarist idioot voelt, zo'n brede platte toets, maar dat is juist wat klassieke en flamenco gitaristen er zo aantrekkelijk aan vinden.

Sterker nog, mn flamencoleraar vertelde dat hij de hals van een jazzgitaar had vervangen voor 1 met een breedere en platte toets :) Hij kon maar niet wennen aan het smalle halsje.


Maar gitaren met een radius in de toets heb je ook wel bij 'klassieke gitaren' hoor, maar dan zijn ze ineens niet zo klassiek meer. Alhambra heeft nog niet zo lang een serie op de markt die meer de wensen van steelstring/elektrische gitaristen benadert. De halsen zijn ook smaller.
Overigens hoorde ik bij benelly dat ze niet te verkopen waren, omdat ze veel te prijzig zijn voor als 'gitaar voor erbij' voor de westerse gitarist, en voor de klassieke of flamenco gitarist sowieso niet aantrekkelijk zijn vanwege de hals.
De goedkoopste van het stel:
http://www.benelly.nl/Scripts/prodView.asp?idproduct=151808

hezz
1 augustus 2008, 15:44
In mijn oren klinkt het juist weer niet logisch ls je kijkt naar hoe je vingers staan. Die volgen bij een steelstring of elektrische gitaar de bolling van je hals, je vingers kunnen niet hol gaan staan (of het is heel erg moeilijk) om zo de holle toets te volgen, bij het spelen van bv barre-akkoorden.

Nou, ik probeerde het net maar eens. Je vingers kunnen licht hol staan, je zet dat wat meer kracht vanuit het middenstuk van je vinger. Wie weet is het ook wel wat fijner voor de rechterhand omdat de snaren dan een beetje de lijn van je vingertoppen volgen.

Ik moet zeggen dat een nylon-snarige gitaar met steelstring eigenschappen mij als niet-klassiek gitarist best zouden interesseren.

De Selmer-style gipsy gitaren... die zijn staalsnarig, correct? Hoe spelen die ten opzichte van een moderne steelstring? En zijn er ook nylon-snarige versies op?

LaurentB
1 augustus 2008, 16:47
Ik vind een bolling in de toets niet fijn. Alleen bij barre akkoorden heb ik er voordeel aan, maar bij veel dingen zit het in de weg.

Ik denk dat die bolling bij staalsnarige en electrische gitaren vooral bedoeld is om het slaggitaar spelen makkelijker te maken.
Mijn broer heeft een Gibson SG uit begin jaren zeventig en die snaren liggen behoorlijk vlak. Als ik daar een snel, funky slagpartijtje op wou spelen bleef ik snel haken met mijn plectrum.

In zoverre zou er misschien wel iets te zeggen zijn voor flamencogitaren met een iets bolle toets.

Lexvandoef
1 augustus 2008, 20:39
Nou, ik probeerde het net maar eens. Je vingers kunnen licht hol staan, je zet dat wat meer kracht vanuit het middenstuk van je vinger.

Ja dat weet ik, maar dat varieert van persoon tot persoon, en het is toch wel erg licht hol, je kan geen hele grote radius volgen. En het kracht zetten wordt IMO een stuk moeilijker.