PDA

View Full Version : GFS Pickup wiring vraagje



RoelTM
1 augustus 2008, 10:55
ik heb voor mijn gitaar 2 GFS humbuckers gekocht.
deze hebben beide 6 'gewone' polen, en 6 verstelbare polen.
ze zitten al in een elementenraampje, en die loopt schuin af, dus ze kunnen maar op een manier in de gitaar
op die manier zitten de verstelbare polen aan de buitenkant
(dus bij de neck pup aan de neck kant, en bij de brug pup bij de brug)

ook heb ik er een wiring-schema bij gekregen (bij gebrek aan een scanner heb ik er even een foto van gemaakt)

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/08/01/1217579321-70.jpg

volgens het schema moet de zwarte draad aan de aarde verbonden worden en de groene aan de volume pots (richting output dus)
(de rode en witte moeten aan elkaar verbonden worden, en aan de aarde verbonden voor coil tap)

als ik er dus een singlecoil van zou maken, zou de verstelbare coil buiten het schema liggen, geen probleem tot zover.
maar nu staat er bij dat voor 'single coil mode' ALLEEN de buitenste coils mag gebruiken, en dat zijn dus de verstelbare coils
maar die vallen volgens dit schema dus af, verkeerde coil dus...

nu is mijn vraag, moet ik dan het aarde en output draadje (zwart en groen) verwisselen, of mag dat al helemaal niet?
wat natuurlijk ook kan is dat de pup verkeert om in het raampje zit, en dat de verstelbare polen naar binnen moeten staan...???

kan ik de draden zomaar omdraaien, of moet ik de pup's andersom in het raampje doen???

aaronstonebeat
3 augustus 2008, 11:35
Draadjes omwisselen is geen enkel probleem zolang de shielding van het element niet met één van de twee verbonden is; die moet apart zijn.

Ik geloof dat het wel gebruikelijk is dat verstelbare polen aan de buitenkant zitten.

RoelTM
3 augustus 2008, 17:36
dan ga ik maar gewoon een beetje experimenteren of dat dan kan...
de verstelbare polen zitteninderdaad gewoon aan de buitenkant

er staat trouwens ook nog bij dat de Seymour Duncan schema's ook toegestaan zijn, en daar is het oko 'omgedraait',
dus met zwart als +