PDA

View Full Version : hail hail modern world



bass blom
1 augustus 2008, 09:01
zo ziet een nieuwe 2008 gibson LP standard er van binnen uit..

http://i335.photobucket.com/albums/m446/MarshallCrunch/LPElectronmics.jpg

Marc Oblivian
1 augustus 2008, 09:02
Hmmm...niet point to point:-)
Dacht eigenlijk dat het een foto'tje van een zootje toooooonechambers zou zijn.

JeroenSchaaf
1 augustus 2008, 09:05
Plug and Play systeem? :satisfie:

bass blom
1 augustus 2008, 09:06
zag het op het les paul forum net en daar werd gevraagd of hij ook netwerkaansluiting enzo heeft :D

maar serieus, als je pups switchen wilt wordt het wel een beetje knoeien..
en gaan een hoop mensen misschien alleen gibson pups er in doen omdat ze hem origineel willen houden?

almarvk
1 augustus 2008, 09:06
Voor de montage van Gibson zal het wel erg handig zijn. Maar als er andere elementen in wilt, moet je gaan knutselen?

Wat is trouwens het geluidsverschil ivm de point-to-point methode? Misschien weet Pannekoek daar wat van! ;)

bass blom
1 augustus 2008, 09:08
Voor de montage van Gibson zal het wel erg handig zijn. Maar als er andere elementen in wilt, moet je gaan knutselen?

Wat is trouwens het geluidsverschil ivm de point-to-point methode? Misschien weet Pannekoek daar wat van! ;)


LOL ja, we moetenm maar ff afwachten wat pannekoek ervan zegt :seriousf:

RobertoL
1 augustus 2008, 09:12
Ik vind dat het er heel netjes uit ziet. lekker opgeruimd.

M Kactus
1 augustus 2008, 09:12
Voor de montage van Gibson zal het wel erg handig zijn. Maar als er andere elementen in wilt, moet je gaan knutselen?

Wat is trouwens het geluidsverschil ivm de point-to-point methode? Misschien weet Pannekoek daar wat van! ;)

Dat gaat blijkbaar gewoon met een stekkertje. Ziet er wel leuk uit. Als Dimarzio en SD nu die stekkertjes erbijstoppen, wordt het al helemaal een eitje om elementen te verwisselen! Ik vind het wel logisch, productietechnisch gezien.

bass blom
1 augustus 2008, 09:14
ook heel fijn als je andere pots wilt :cooler:

RobertoL
1 augustus 2008, 09:20
zit dit ook al in andere gitaren of is dit alleen bij de nieuwe Gibson 2008 LP?

bass blom
1 augustus 2008, 09:23
zit dit ook al in andere gitaren of is dit alleen bij de nieuwe Gibson 2008 LP?

geen idee, wellicht gaat het geimiteerd worden :D
wat zal het schelen in manuren? daarom doen ze het natuurlijk..

macwilliams
1 augustus 2008, 09:23
zo ziet een nieuwe 2008 gibson LP standard er van binnen uit..

http://i335.photobucket.com/albums/m446/MarshallCrunch/LPElectronmics.jpg
Dit ziet er wel heel netjes uit, makkelijk als je de p-u's wilt verwisselen. Het zijn vast geen orginele gibson stekkertjes dus moeten ze in de handel verkrijgbaar zijn. En mocht dit stekkertje speciaal voor de firma zijn gemaakt dan moet je ze kunnen bestellen.

Echter, wanneer je dus je p-u wilt gaan splitten heb je dus een probleem. Het is niet makkelijk om er een standen schakelaar tussen te zetten.

Kim Wilson
1 augustus 2008, 09:25
Stel dat dit de standaard wordt, dat lijkt me echt ideaal. Net als met autoradio's. Gewoon ISO-stekkers aan je pickups, en als je andere pots wil, douw je er even een ander printje in.

Maar waarschijnlijk is de gitaristenwereld en de fabrikanten weer te conservatief, en blijft dit bij een probeersel van Gibson. Jammer, want zoiets heeft echt wel toekomst, als het maar door de rest wordt opgepakt.

bass blom
1 augustus 2008, 09:30
Stel dat dit de standaard wordt, dat lijkt me echt ideaal. Net als met autoradio's. Gewoon ISO-stekkers aan je pickups, en als je andere pots wil, douw je er even een ander printje in.

Maar waarschijnlijk is de gitaristenwereld en de fabrikanten weer te conservatief, en blijft dit bij een probeersel van Gibson. Jammer, want zoiets heeft echt wel toekomst, als het maar door de rest wordt opgepakt.

gewoon ff een ander printje :D jaja, dat koop je voor een tientje? :chicken:

JeroenSchaaf
1 augustus 2008, 09:32
Vast niet voor een 10tje!.... wel een mooi systeem

macwilliams
1 augustus 2008, 09:37
gewoon ff een ander printje :D jaja, dat koop je voor een tientje? :chicken:

Dan krijg je van dat goedkope imitatie aftermarket spul. Maar dan net anders. En krijg je hier weer discussies over tone-suck want de koperbaantjes zijn 0,00001milimeter smaller en chinees soldeertin dat minder goed is. Hoe krijg je dat dikke les paul geluid door die dunnere baantjes dat kan immers nooit!


serieus....

M Kactus
1 augustus 2008, 09:42
gewoon ff een ander printje :D jaja, dat koop je voor een tientje? :chicken:

Nou, als je je potmeters nu vervangt moet je de oude toch lossolderen, nieuwe bedrading aanleggen en de nieuwe vastsolderen ? Dat is nu toch niet anders, of zie ik iets niet ?

bass blom
1 augustus 2008, 09:48
Nou, als je je potmeters nu vervangt moet je de oude toch lossolderen, nieuwe bedrading aanleggen en de nieuwe vastsolderen ? Dat is nu toch niet anders, of zie ik iets niet ?

je zou denken dat het problemen geeft als je niet precies zulke pots gaat gebruiken maar dat kan meevallen.

wat ik ook bedenk, die connectortjes, maakt dat wel lekker contact, coorosie op den duur?
en dat terwijl je signaal door een kabel met time management gaat? :D

jimihattricks
1 augustus 2008, 09:52
je kunt toch nog altijd die hele shit eruitrukken en gewoon nieuwe pots en wires etc. eringooien.. zie het probleem niet zo, ben het eigenlijk wel met Kim Wilson eens, lijkt me best handig voor A/B pickuptests enzo, denk ook dat een hele hoop mensen die niet zo handig zijn met soldeertin dit ook kunnen waarderen

budje
1 augustus 2008, 10:02
doet me meer denken aan zoals bijna alle moderne electronica werkt, we maken het zo dat het voor de gemiddelde leek onbegrijpelijk word. nog even en er komt een sticker op "no user servicable parts inside" Dus straks is customizen alleen nog voor de gibson-certified reparatieman anders heb je geen garantie meer. Sterk verhaal? Vraag maar aan een electronicaverkoper!

Danieldg
1 augustus 2008, 10:04
EMG werkt toch ook met stekkertjes? Niet met een print, maar toch.

Kim Wilson
1 augustus 2008, 10:04
je zou denken dat het problemen geeft als je niet precies zulke pots gaat gebruiken maar dat kan meevallen.

wat ik ook bedenk, die connectortjes, maakt dat wel lekker contact, coorosie op den duur?
en dat terwijl je signaal door een kabel met time management gaat? :D

doet me meer denken aan zoals bijna alle moderne electronica werkt, we maken het zo dat het voor de gemiddelde leek onbegrijpelijk word. nog even en er komt een sticker op "no user servicable parts inside" Dus straks is customizen alleen nog voor de gibson-certified reparatieman anders heb je geen garantie meer. Sterk verhaal? Vraag maar aan een electronicaverkoper!
Dat bedoel ik dus. We zien allemaal op voorhand al problemen, waardoor het nooit zal lukken.

Als die prints gemeengoed worden, en ze worden ook in Japan en China en zo gemaakt, kun je kiezen welke kwaliteit je wil. Ja, ze zullen duurder zijn dan losse pots, maar als de massa maar groot genoeg wordt, kan de prijs best naar beneden.

Ga nou eens niet uit van "ja, maar...".

M Kactus
1 augustus 2008, 10:05
doet me meer denken aan zoals bijna alle moderne electronica werkt, we maken het zo dat het voor de gemiddelde leek onbegrijpelijk word. nog even en er komt een sticker op "no user servicable parts inside" Dus straks is customizen alleen nog voor de gibson-certified reparatieman anders heb je geen garantie meer. Sterk verhaal? Vraag maar aan een electronicaverkoper!

Lijkt me logisch dat je geen garantie hebt op je elektronica als je de boel zelf omgesoldeerd hebt.
Het is toch niet ingewikkelder dan daarvoor ? De koperbanen zijn je draden. Voor de rest is er niks veranderd. Het lijkt me alleen veel sneller voor Gibson om zoiets in elkaar te zetten dan om de draadjes te solderen aan al die potmeters. Lijkt me trouwens een rotjob ;).

bass blom
1 augustus 2008, 10:16
ik ben niet vies van moderniseren, als ik plenty cash had stond hier al een robot les paul en/of zo een digitale, geen punt.
ik vind het alleen duidelijk zo iets wat een vent in een pak met een rekenmachine bedenkt en heel tegenstrijdig met dingen als VOS enzo..

Kim Wilson
1 augustus 2008, 10:21
Ach, VOS. Wat doet zo'n eenvoudig printje daar nou aan af?

bass blom
1 augustus 2008, 10:24
Ach, VOS. Wat doet zo'n eenvoudig printje daar nou aan af?

hahaa, ik zou pepe's smoel wel willen zien als hij dit aantreft :D

Kim Wilson
1 augustus 2008, 10:26
Maar dat is dus precies wat ik bedoel. Men is veel te conservatief, waardoor dit al bij voorbaat gedoemd is te mislukken, terwijl het best toekomst heeft. En bij VOS denk ik aan andere dingen dan hoe pots met elkaar verbonden zijn. Hout, constructie, soort pots en pickups, dat soort dingen. Het gaat toch uiteindelijk om de klank, of niet?

taylor
1 augustus 2008, 10:36
misschien wel handig voor de freaks die 100 pickup sets willen proberen voordat ze nog niet tevreden zijn :) voor de rest laat t maar bij t oude werkt prima

Dekkz0r
1 augustus 2008, 10:37
Dat bedoel ik dus. We zien allemaal op voorhand al problemen, waardoor het nooit zal lukken.

Als die prints gemeengoed worden, en ze worden ook in Japan en China en zo gemaakt, kun je kiezen welke kwaliteit je wil. Ja, ze zullen duurder zijn dan losse pots, maar als de massa maar groot genoeg wordt, kan de prijs best naar beneden.

Ga nou eens niet uit van "ja, maar...".


Zal al wel aangekaart zijn maar het lijkt me dus weldegelijk vervelend als jij in je nieuwe Gibson LP besluit je HB te gaan splitten en er dan achterkomt dat je er helemaal geen PushPull pot in kan bouwen, maar dat je dan €80 euro voor een nieuwe set uit moet geven o.i.d.

DarknessAwaits
1 augustus 2008, 10:41
Maar dat is dus precies wat ik bedoel. Men is veel te conservatief, waardoor dit al bij voorbaat gedoemd is te mislukken, terwijl het best toekomst heeft. En bij VOS denk ik aan andere dingen dan hoe pots met elkaar verbonden zijn. Hout, constructie, soort pots en pickups, dat soort dingen. Het gaat toch uiteindelijk om de klank, of niet?

Een beetje rare redenatie als je realiseert dat alle onderdelen van de gitaar van invloed zijn op het totaalgeluid van de gitaar. Bovendien gaat het ook om het totaalplaatje van een gitaar, als ik een 'ouderwetse' gitaar zou kopen en ik tref zo'n printje aan sta ik toch een beetje raar te kijken. Het zal dan misschien niets af doen aan het geluid maar het veranderd toch het karakter.

Daarnaast vind ik het wel gezond dat we als consument kritisch tegenover vernieuwing staan anders zitten we binnen de kortste keren opgescheept met ladingen rotzooi. Het zou mooi zijn als de consument ook wat kritischer zou zijn bij andere producten dan op gitaargebied.

Dit alles gezegd hebbende moet ik wel zeggen dat ik het verder wél een goed concept vindt, net zoals de quick-connect van EMG kan het een hoop gemak opleveren. In een reguliere gitaar (geen vintage, VOS of wat dan ook) zou ik het zeker toegepast willen zien.

bass blom
1 augustus 2008, 10:41
Maar dat is dus precies wat ik bedoel. Men is veel te conservatief, waardoor dit al bij voorbaat gedoemd is te mislukken, terwijl het best toekomst heeft. En bij VOS denk ik aan andere dingen dan hoe pots met elkaar verbonden zijn. Hout, constructie, soort pots en pickups, dat soort dingen. Het gaat toch uiteindelijk om de klank, of niet?

tja, als je het over conservatief hebt, mensen die een tele hebben met 3 zadels, die toen om goedkoop er op zaten en nu omdat het origineel en vintage heet.. :seriousf:
ohja, je kan ze scheef zetten om toch nog enigszins te intoneren :D

Kim Wilson
1 augustus 2008, 10:43
tja, als je het over conservatief hebt, mensen die een tele hebben met 3 zadels, die toen om goedkoop er op zaten en nu omdat het origineel en vintage heet.. :seriousf:
ohja, je kan ze scheef zetten om toch nog enigszins te intoneren :D
Da's bullshit, Bass. Een brug met 3 zadels klinkt duidelijk anders dan een moderne brug. Een koperbaan op een print klinkt niet anders dan een draadje.

Mitch
1 augustus 2008, 10:45
Zal al wel aangekaart zijn maar het lijkt me dus weldegelijk vervelend als jij in je nieuwe Gibson LP besluit je HB te gaan splitten.. .
Was al aangekaart, maar ik vind het simpel en belangrijk genoeg om het nog maar een keer te vermelden. De fysieke ruimte is nu beperkt. Vervangen van pots, e.d. Ja, dezelfde pot nabestellen, maar wat als je een ander merk wil dat niet past?
Productie technisch gezien snap ik het, maar knutseltechnisch: nee.

Kim Wilson
1 augustus 2008, 10:49
Was al aangekaart, maar ik vind het simpel en belangrijk genoeg om het nog maar een keer te vermelden. De fysieke ruimte is nu beperkt. Vervangen van pots, e.d. Ja, dezelfde pot nabestellen, maar wat als je een ander merk wil dat niet past?
Productie technisch gezien snap ik het, maar knutseltechnisch: nee.
Daarom zou het mooi zijn als dit (of een ander, beter) systeem de standaard wordt, voor alle fabrikanten. Dan maakt een ander merk dus niet meer uit. Net als autoradio's. Het maakt niet uit welk merk, maar het past in elke auto.

zjanke
1 augustus 2008, 10:58
Je kunt nu al aftermarket spul bestellen voor een zacht prijsje, elke electronicaboer heeft het meeste standaard op voorraad......
De conservatieve gitarist zal echter wel wachten op een zakje met losse pots, draadjes en condensatortjes waar een Gibson labeltje aanhangt en dan de hoofdprijs willen betalen.....

Als het hetzelfde klinkt maakt het mij niet zoveel uit....

Dekkz0r
1 augustus 2008, 11:03
Daarom zou het mooi zijn als dit (of een ander, beter) systeem de standaard wordt, voor alle fabrikanten. Dan maakt een ander merk dus niet meer uit. Net als autoradio's. Het maakt niet uit welk merk, maar het past in elke auto.


Haha nou vergeet t maar dat iedere radio in iedere auto past qua aansluitingen en dan heb ik het nog niet eens over carkits en mute kabeltjes want daar word je al helemaal schijtziek van. Ja, als iedereen een sony type aansluiting gaat gebruiken komt het helemaal goed, maar dat gebeurt niet. Waarom niet? Omdat VW liever hun fabrieksradio's verkoopt en er daarom een VW aansluiting in elke nieuwere golf zit, met een verloopkabel (meestal standaard geleverd hoor) kan je dan alsnog een sony, of een panasonic of een kenwood aansluiten, maar dat gaat niet zomaar af-fabriek.

Dit kan je nu ook gaan krijgen hiermee, ik zeg niet dat het gebeurd, maar het zou wel rampzalig zijn imo...

M Kactus
1 augustus 2008, 11:04
Was al aangekaart, maar ik vind het simpel en belangrijk genoeg om het nog maar een keer te vermelden. De fysieke ruimte is nu beperkt. Vervangen van pots, e.d. Ja, dezelfde pot nabestellen, maar wat als je een ander merk wil dat niet past?
Productie technisch gezien snap ik het, maar knutseltechnisch: nee.

Als je nu een humbucker wil coilsplitten, moet je eerst kijken hoe de draadjes lopen, uitvogelen waar je je schakelaar wil plaatsen en hoe je die moet bedraden en dan aan de slag met de soldeerbout.

Als je dat met dit bordje moet doen, zijn alle stappen hetzelfde, behalve dat je "draadjes" moet vervangen door printbanen...

En waarom zouden je pots niet passen ? Als het de dikte is waar je mee inzit: Als hij niet door de printplaat past, past hij ook niet door je gitaar. Als het de lengte is: Daar moet je nu toch ook al naar kijken. Je kan niet zomaar eender welke pot kiezen. Je kijkt naar de afmetingen... Ik snap de problemen even niet. Dat zo'n plaatje niet in een VOS hoort, daar kan ik inkomen (ook al heb ik daar slechts enkele topics geleden voor het eerst van gehoord), maar in alle andere gitaren is dit toch geen probleem ?

barno
1 augustus 2008, 11:04
jammer die printplaat. ik ken niks van electronica maar leer wel telkens bij als ik de boel moet gaan solderen voor weer een nieuwe zelfbouw. begin het op den duur zelfs wat te snappen. en nu komen ze met iets waar niets meer aan moet uitgezocht worden, kant en klaar. Dat zal zeker zo goed werken als point to point maar ik ben op dat vlak een onnozele nostalgicus.

doet me denken aan de auto's die ook helemaal verelectronica-iseert zijn. Ruit gaan niet meer open: hopla, naar de garage terwijl je vroeger zelfs als leek aan de slag kon met zo'n probleem.

Maar het is wel tamelijk ongelooflijk dat die printplaat er nu pas komt, ik denk dat ze dat al veel langer wilden doen maar schrik hadden van de behoudsgezinde gitaargemeenschap. terecht :)

bass blom
1 augustus 2008, 11:06
Haha nou vergeet t maar dat iedere radio in iedere auto past qua aansluitingen en dan heb ik het nog niet eens over carkits en mute kabeltjes want daar word je al helemaal schijtziek van. Ja, als iedereen een sony type aansluiting gaat gebruiken komt het helemaal goed, maar dat gebeurt niet. Waarom niet? Omdat VW liever hun fabrieksradio's verkoopt en er daarom een VW aansluiting in elke nieuwere golf zit, met een verloopkabel (meestal standaard geleverd hoor) kan je dan alsnog een sony, of een panasonic of een kenwood aansluiten, maar dat gaat niet zomaar af-fabriek.

Dit kan je nu ook gaan krijgen hiermee, ik zeg niet dat het gebeurd, maar het zou wel rampzalig zijn imo...

ik heb een prachtige pioneer radio cd mp3 speler en binnen een jaar gaat het contact van het frontje rottig doen, soms kan ik niets bedienen, moet ik het frontje er af halen en er weer op zetten.. soort reboot :D krijgen we ook op gitaren binnenkort :seriousf:

hell hell modern world :chicken:

M Kactus
1 augustus 2008, 11:25
jammer die printplaat. ik ken niks van electronica maar leer wel telkens bij als ik de boel moet gaan solderen voor weer een nieuwe zelfbouw. begin het op den duur zelfs wat te snappen. en nu komen ze met iets waar niets meer aan moet uitgezocht worden, kant en klaar. Dat zal zeker zo goed werken als point to point maar ik ben op dat vlak een onnozele nostalgicus.

doet me denken aan de auto's die ook helemaal verelectronica-iseert zijn. Ruit gaan niet meer open: hopla, naar de garage terwijl je vroeger zelfs als leek aan de slag kon met zo'n probleem.

Maar het is wel tamelijk ongelooflijk dat die printplaat er nu pas komt, ik denk dat ze dat al veel langer wilden doen maar schrik hadden van de behoudsgezinde gitaargemeenschap. terecht :)

Jeminee :) Slaat ook op die reactie van Bass hierboven, trouwens.
Er zit toch geen elektronica in ? Het zijn toch maar gewoon printbanen. Waarom kan je daar niets meer aan veranderen en aan andere verbindingen wel ? Het is niet meer of niet minder dan een verbinding, net als een draadje dat is... Ik snap echt niet waarom je gitaar opeens niet meer zou werken door dit plaatje, en waarom enkel een gediplomeerd ingenieur het zou kunnen oplossen ?

JeroenSchaaf
1 augustus 2008, 11:27
Dan moet je de gitaar gaan resetten ;) :sssh:

bagheera
1 augustus 2008, 11:48
ik ben nu nog maar aan het leren hoe ik een gitaar eigelijk volledig in mekaar zit pots , wires de hele reutmeteut.
Ik ben echt niet goed in electronica ik heb het inzicht gewoon niet maar voorlopig gaat het nog maar dit snap ik waarschijnlijk helemaal niet meer.

Misschien een idee voor de technicus / auteur een nieuw dummys boek.
Hoe vervang ik elementen bij de les paul 2008 voor dummy's
of dergelijk

aan de andere kant iedereen zoekt vintage versterkers en gitaren, ja waarom zouden we dan vernieuwing willen in de nieuwe gitaren ?
Ik stel de vraag maar he.

barno
1 augustus 2008, 11:59
Jeminee :) Slaat ook op die reactie van Bass hierboven, trouwens.
Er zit toch geen elektronica in ? Het zijn toch maar gewoon printbanen. Waarom kan je daar niets meer aan veranderen en aan andere verbindingen wel ? Het is niet meer of niet minder dan een verbinding, net als een draadje dat is... Ik snap echt niet waarom je gitaar opeens niet meer zou werken door dit plaatje, en waarom enkel een gediplomeerd ingenieur het zou kunnen oplossen ?

ik ben geen diehard vintage man, maar ik hou van nog enige ambachtelijkheid en het gevoel zelf wat aan te kunnen kloten met allerlei schakelingen zonder zo'n printplaat. ouderwets: ja. sympathiek: ook toch? :)

Soundscape
1 augustus 2008, 12:19
Ik vind verbeteringen alleen maar toe te juichen. Deze constructie ziet er degelijker en praktischer uit dan de vintage constructie. Het is eigenlijk ook belachelijk dat er in de gitaarwereld alleen maar teruggekeken wordt naar productiemethoden van vroeger en vernieuwing ondergeschikt is aan vintage reissues. Natuurlijk klinken veel oude spullen geweldig, maar ik mis hierdoor wel de vernieuwingsdrang. Overigens ook onder gitaristen zelf. Het spel van de meeste gitaristen is meer evolutie dan revolutie. Uitzonderingen als Matt Bellamy en Tom Morello daargelaten.

FruscianteFan
1 augustus 2008, 13:08
Een beetje rare redenatie als je realiseert dat alle onderdelen van de gitaar van invloed zijn op het totaalgeluid van de gitaar.Ik zou eerst maar eens afwachten of je verschil hoort (in een dubbelblinde test dan). Als je al verschil hoort, ben ik benieuwd of je eruit pikt welke de 2008 LP is en welke de conservatief bedrade gitaar. Waarom zou dit per se slechter klinken?

Bovendien gaat het ook om het totaalplaatje van een gitaar, als ik een 'ouderwetse' gitaar zou kopen en ik tref zo'n printje aan sta ik toch een beetje raar te kijken. Het zal dan misschien niets af doen aan het geluid maar het veranderd toch het karakter.Als ik het goed heb begrepen, is de betreffende Les Paul er toch al een met diverse moderne snufjes. Als je deze gitaar koopt, is het dus sowieso al een ouderwetse gitaar met hippe dingen eraan.


Daarnaast vind ik het wel gezond dat we als consument kritisch tegenover vernieuwing staan anders zitten we binnen de kortste keren opgescheept met ladingen rotzooi. Het zou mooi zijn als de consument ook wat kritischer zou zijn bij andere producten dan op gitaargebied.Er is een verschil tussen kritisch zijn en alles wat nieuw is, bij voorbaat afkeuren. Daarbij is zoiets als een printplaat geen heel recente uitvinding. Je zou je eerder afvragen hoe het komt dat iets wat al zolang voorkomt in ongeveer alles wat met elektronica te maken heeft, nog niet in elektrische gitaren zit. Waarschijnlijk komt dat juist doordat gitaristen veel te 'kritisch' zijn ten opzichte van nieuwe technologie.


Dit alles gezegd hebbende moet ik wel zeggen dat ik het verder wél een goed concept vindt, net zoals de quick-connect van EMG kan het een hoop gemak opleveren. In een reguliere gitaar (geen vintage, VOS of wat dan ook) zou ik het zeker toegepast willen zien.Dan zijn we het toch met elkaar eens. Punt is: Bass Blom noemde dit tegenstrijdig met VOS, maar ik geloof niet dat het hier een VOS gitaar betreft. Integendeel, het gaat toch juist om de 2008 Les Paul!

Het lijkt me dan ook best een vooruitgang, afgezien van het feit dat ik er zelf wel van houd om te knutselen in mijn gitaren. Dan heb ik het niet over andere elementen, maar over manieren om de elementen aan te sluiten. Denk dat dat wel wat lastiger wordt. Maar goed, dat doe ik nu ook niet met mijn goede gitaren.

Mitch
1 augustus 2008, 13:18
Dat PTP versus PCB absoluut geen verschil hoeft te maken qua sound was toch dacht ik wel duidelijk vanuit de amp wereld? Of speelt Darkness Awaits uitsluitend over PTP amps?

Chris Winsemius
1 augustus 2008, 13:23
Over 'n tijdje krijg je natuurlijk ook handwired/ptp gitaren :)

Vergelijking zou met precies dezelfde onderdelen (en doorgemeten pots) moeten worden gemaakt. Zonder PCB is er absoluut meer ruimte voor kwaliteits potmeters.

Kim Wilson
1 augustus 2008, 13:29
Over 'n tijdje krijg je natuurlijk ook handwired/ptp gitaren :)

Vergelijking zou met precies dezelfde onderdelen (en doorgemeten pots) moeten worden gemaakt. Zonder PCB is er absoluut meer ruimte voor kwaliteits potmeters.
Hoezo dat? Je kunt een PCB toch zo groot of klein maken als je zelf wilt? Als de koperbanen er maar liggen en de boel maar aangesloten is. Dan kun je IMO net zulke grote pots gebruiken als je wilt. Vereist wel een nieuw PCB, maar als fabrikant zou ik mijn pots ook op een PCB gaan leveren, met diezelfde stekkertjes.

steph
1 augustus 2008, 13:38
Kijk, als dat vroeger al geweest zou zijn, had Peter Green/Gary Moore nooit die uit fase sound gehad!
Of Eddie van Halen nooit z'n Gibson humbucker in die frankenstein strat kunnen doen (ander merk, past niet hahaha)

Chris Winsemius
1 augustus 2008, 13:43
Hoezo dat? Je kunt een PCB toch zo groot of klein maken als je zelf wilt? Als de koperbanen er maar liggen en de boel maar aangesloten is. Dan kun je IMO net zulke grote pots gebruiken als je wilt. Vereist wel een nieuw PCB, maar als fabrikant zou ik mijn pots ook op een PCB gaan leveren, met diezelfde stekkertjes.

Ik had het over de vergelijking.
Qua amps kom je vaak dit tegen op internet: ik heb de printplaat d'r uitgegegooid, andere onderdelen met de juiste vintage-waarde gemonteerd, ander trafootje geplaatst, etc. en nu klinkt ie veel beter dus PCB sucks.

Aangezien er componenten, waarden en trafootje zijn veranderd gaat de pcb-ptp-vergelijking brak.

Ik ben benieuwd naar de kwaliteit v/d gebruikte potmeters, voor de rest zal het niet echt veel uitmaken hoewel 'n goedkope keramische cap meer Fender is dan Gibson :)

bert k
1 augustus 2008, 13:44
zo ziet een nieuwe 2008 gibson LP standard er van binnen uit..

http://i335.photobucket.com/albums/m446/MarshallCrunch/LPElectronmics.jpg

En is er nu helemaal niemand die het irritant vindt dat die pot linksonder scheef zit? Dat is toch niet netjes, rotgezicht...

Kim Wilson
1 augustus 2008, 13:45
Neuh... Daar zit toch een kappie overheen?

Lexvandoef
1 augustus 2008, 13:48
En is er nu helemaal niemand die het irritant vindt dat die pot linksonder scheef zit? Dat is toch niet netjes, rotgezicht...

viel mij ook al op, OCD Bert? :D

macwilliams
1 augustus 2008, 14:00
word wel een k#tklus om te shielden.

Heynis
14 september 2008, 13:09
Hehe, dit is al zo veel ouder dan men denkt. Ik had een ruim jaar geleden een imitatie LP voor reparatie met een dergelijke printplaat erin, en gezien de constructie van de printplaat en afdekplaat was die gitaar ergens halverwege de jaren '70 gebouwd. Trouwens, als het je niet aanstaat kun je het redelijk gemakkelijk weer p2p bedraden, maar dat vraagt wat soldeerskills en technisch inzicht. Er van uitgaande dat men de gitaar niet gaat modden is het best een mooi systeem, en omdat alle zooi nu in een keer als prefab plaatje in de gitaar gezet kan worden maakt het de productie een aardig stuk goedkoper.

Daan_B
14 september 2008, 13:35
Bah, ik haat dit :mad: .
Net als actieve electronica, het hoort gewoon niet bij een gitaar :stop: .

FruscianteFan
14 september 2008, 13:57
Bah, ik haat dit :mad: .
Net als actieve electronica, het hoort gewoon niet bij een gitaar :stop: .Ik haat dit. Ongefundeerde conservatieve opvattingen.

macwilliams
14 september 2008, 13:58
Ik haat dit. Ongefundeerde conservatieve opvattingen.
:seriousf:

YannickH
14 september 2008, 14:02
ziet er netjes afgewerkt uit :satisfie:

barno
14 september 2008, 14:02
Ik haat dit. Ongefundeerde conservatieve opvattingen.

I love 'm, dat soort opvattingen. Als die er niet waren, zou dit forum zowat onbestaande zijn. Geloof me, jij hebt er ook zo'n aantal ... :)

Nielsje
14 september 2008, 14:10
Ik vind het een geweldig plan, en met een beetje 'verbeteringen' kan dit best wel eens een goed systeem worden.

Bijvoorbeeld over dat humbucker splitten: Als je nou een print maakt 'met mogelijkheden', gewoon standaard met een paar loze banen, en die je dan bij je mod gebruikt. Dat zie je nu ook veel bij versterkers, zoals de DSL/TSL marshalls. In de DSL zijn een aantal lege stukken, die dan gebruikt worden bij de TSL. Zoiets zou je ook kunnen bedenken voor de LP.

Bovendien word ik moe van dat geneuzel: "Ik wil geen pcb in m'n gitaar, want bla bla", ik heb verschillende strats, en heb hier verschillende schakelaars, zoals 'old scool' mechanische switch, en de moderne variant die op een print zit.

http://www.guitarpartscanada.com/images/22.jpg

http://www.pierreschwartz.com/3PS1CGAE5_1M_01.jpg

Beiden gebruikt maar de moderne variant is een stuk fijner! Schakelt veel soepeler, en heeft veel minder speling in de overdwars richting. Maar het is niet 'vintage-correct'. Lekker belangrijk, het gaat er toch om dat het kreng z'n werk goed doet? Als zo'n pcb in de les paul het beter doet dan het oude systeem, dan zie ik het probleem niet zo.

Uiteraard blijft dan wel het probleempje van de stekkers over, maar daar kan best een oplossing voor komen. Ik ben voor!

Daan_B
14 september 2008, 14:31
Ik haat dit. Ongefundeerde conservatieve opvattingen.

Conservatief xD!!?
Dat heet een mening, die mag je toch geven!? :satisfie:

Agent_Smith
14 september 2008, 22:03
En is er nu helemaal niemand die het irritant vindt dat die pot linksonder scheef zit? Dat is toch niet netjes, rotgezicht...

Nee, die hebben normaal geproken ook nog nooit precies recht gezeten.