PDA

View Full Version : Strat series-parallel switch met RWRP PU



crapton
1 augustus 2008, 07:18
Ik heb een Lite Ash Strat en wil er een humbucker sound uithalen door een eenvoudige wiring mod - vgl de S-1 switch van Fender.

Dwz de bridge PU in serie kunnen zetten met de andere PU's. Is een eenvoudig schakelaartje.

Mijn midden PU is echter Reverse Wound Reverse Polarity Seymour Duncan. IK vraag me af of de PU's zo uit fase komen te staan met die mod en het dan niet goed werkt.

Wie heeft ervaring hiermee?

piezo
1 augustus 2008, 11:47
Hoef je niet bang voor te zijn. Integendeel, juist met een RW/RP middenelement kun je een serieschakeling maken die ook nog humbucking is. Een schema kun je wel vinden op www.guitarnuts.com.

aaronstonebeat
2 augustus 2008, 00:02
Ik zou het toch even nader bestuderen. Uit eigen ervaring weet ik dat het nog niet meevalt om 3 spoelen met 1 knop van serie naar parallel te schakelen. Dat vergt bv. een 6P2T (6 pole double throw) -switch.
Punt is dat als elementen in serie geschakeld zijn, ze 'met de plussen en de minnen' aan elkaar hangen; als ze parallel staan, hangen ze allemaal met dezelfde kant aan de plus cq. de min. Om dat in één keer om te gooien, heb je voldoende aansluitpunten nodig; ik vind maar weinig schakelaars die daarvoor geschikt zijn.

Maar los daarvan moet het wel kunnen; als dat middenelement RW/RP is en de andere het tegengestelde daarvan. In geval van W/RP of RW/P (ben ik nog te volgen?) zou je of een niet-humbucking serieschakeling krijgen of één die uit fase is.

Uit fase klinkt trouwens ook verrassend leuk! Waar wisselen van parallel naar serie je geluid een stuk vetter maakt, klink je uit fase juist heel dun; een beetje bizar maar naar mijn idee goed bruikbaar op het 'momento dado'.

Nog iets om te overwegen als je toch serieschakeling overweegt: 3 spoelen in serie klinken nog vetter dan 2!

aaronstonebeat
2 augustus 2008, 00:32
PS

Als je elementen nu in stand 2 en 4 humbucking zijn, blijft dat zo in serieschakeling.

crapton
2 augustus 2008, 08:20
Bedankt voor de suggesties. Ik wil de het schema van Guitarnuts gebruiken de Strat Lovers versie.

Ik heb in mijn Lite Ash Strat nu in de brug een GFS Lil Killer, maar ik mis de singlecoil sound. Dus ik wil de SD PU terugzetten, maar toch als het nodig is een vette humbucker brul kunnen oproepen.

Kan m.i. in die schakeling door mid of nek pos te kiezen en dan de bridge in series te zetten. Is het enige wat ik eigenlijk wil. Lijkt een beetje op de S-1 schakelaar van Fender.

Mijn zorg was dat ik niet met de RWRP PU in tegenfase zou zitten met dit schema, jullie suggereren dat het goed zou moeten gaan dus ga ik het proberen. En anders draai ik de draadjes om op de schakelaar.

crapton
3 augustus 2008, 19:20
Ja het werkt zonder problemen.

Qua geluid is het zeker geen normale humbucker, het is wel vet maar weinig hoog. ALs je echt heavy wil dan is het wel bruikbaar, zeker mid & bridge PU samen.

Alternatief is een echte HB erin, maar dan wel een die als singlecoil precies het Fender singlecoil geluid heeft. Iemand suggesties?

aaronstonebeat
4 augustus 2008, 14:36
Ja het werkt zonder problemen.

Qua geluid is het zeker geen normale humbucker, het is wel vet maar weinig hoog. ALs je echt heavy wil dan is het wel bruikbaar, zeker mid & bridge PU samen.

Alternatief is een echte HB erin, maar dan wel een die als singlecoil precies het Fender singlecoil geluid heeft. Iemand suggesties?

Ik denk dat dat nog niet meevalt. Fenderelementen hebben een andere architectuur dan de meeste humbuckers: de spoelen zijn hoger en smaller en de polepieces zijn magneten terwijl dat bij humbuckers vaak alleen stalen polepieces zijn, met de magneet eronder.
Smalle hoge spoelen geven meer hoog, platte brede spoelen meer mid; vgl een Fender element bv. met een P90.

Daar komt ook nog bij dat in een humbucker de spoelen vrijwel identiek zijn en vlak naast elkaar staan.

Ik zou in jou geval waarschijnlijk eens proberen twee Fender pickups met ongeveer dezelfde impedantie (maar met tegengestelde polariteit) vlak naast elkaar te monteren (en opletten hoe om je de draden verbindt ivm fase).

Nog iets dat in me opkomt is een varitone systeem (verschillende condensatoren parallel aan het element, net als bij een toonregeling), dat beinvloedt nl. de resonantiefrequentie van een element; en dat is weer een heel belangrijke factor in de sound.

Lees dit 'ns door: http://buildyourguitar.com/resources/lemme/