PDA

View Full Version : Bass en elek. op dezelfde versterker?



bouf
31 juli 2008, 12:56
Hallo,

kan/mag je een bassgitaar en elektrische gitaar op dezelfde versterker aansluiten of heb je voor beiden een aparte versterker nodig?

Ik heb er totaal geen benul van?

The Lo Lands
31 juli 2008, 13:00
Hallo,

kan/mag je een bassgitaar en elektrische gitaar op dezelfde versterker aansluiten of heb je voor beiden een aparte versterker nodig?

Ik heb er totaal geen benul van?Mag wel maar is niet altijd aan te raden door het veschil in frequentieresponse. De Fender Bassman 100 is bijvoorbeeld wel voor beiden toepasbaar. Er zullen er nog wel meer zijn?

Baker
31 juli 2008, 13:00
het kan wel, maar of het handig is....

Als je af en toe thuis een beetje bas wil oefenen dan kan het wel.
Maar in een band raad ik het je niet aan.

Pas dus op als je een bas op een gitaarversterker aansluit.
Ik zou hem niet hard zetten dan. Een teveel aan laag kon wel eens funest zijn voor je speakers.

Volgens mij maakt het niet uit of je een gitaar in een bass amp prikt. (correct me if i'm wrong)

bouf
31 juli 2008, 13:03
Dus er zouden versterkers zijn die voor beiden geschikt zijn.

Weet er iemand welke?

Heibel
31 juli 2008, 13:06
Hey Bouf,

Als je een "zware" gitaarversterker hebt is dat geen probleem. Een beetje gitaarversterker heeft een dusdanig breed frequentiebereik dat het gewoon kan. De speaker zelf is het probleem, omdat deze specifiek gebouwd is voor het versterken van de "fijne frequenties" van een gewone electrische gitaar.

Het is echter een bekende opnametruc om de bas op te nemen via een gitaarversterker, dat klinkt minder modderig. Voor thuis is het geen probleem. In een bandsituatie mis je wel het echte dragende "laag" van de bas. Zou ik dus altijd een echte basversterker nemen.

Beantwoord zo?

bouf
31 juli 2008, 13:09
Bedankt,

conclusie: Best 2 aparte versterkers

almarvk
31 juli 2008, 13:11
Deze gaat naar Moderne Versterkers.

bass blom
31 juli 2008, 13:11
daarom ben ik een bassbox aan het bouwen en dan ga ik met mijn gitaarversterker bassen op die box :p

een vriend zei, he? maar een basversterker heeft toch een heel andere frequentie?
nou, die bassman is het beroemdste voorbeeld dat een basversterker prima bruikbaar is voor gitaar. :satisfie:

E-J
31 juli 2008, 13:17
Het ligt vooral aan de speakers. Kunnen die tegen basgeweld?

Andere bekende voorbeelden van zogenaamde "all purpose amplifiers" zijn de eenkanaalsversterkers van de jaren '60 en '70. Denk hierbij aan Marshalls, Hiwatts, Sound City's etc. Dit zijn wel allemaal verschrikkelijk krachtige versterkers waarbij je flink wat moeite moet doen om er oversturing uit te halen.

Zo gebruikte de bassist en gitarist van de Who in de jaren '60 en begin '70 beide dezelfde versterkers (Marshall, Sound City, Hiwatt), alleen over verschillende cabinetten met natuurlijk aparte speakers. Ook de gitarist, bassist EN toetsenist van Pink Floyd speelde in de jaren '70 over identieke (Hiwatt) versterkers :)

pannekoek
31 juli 2008, 13:23
Dus er zouden versterkers zijn die voor beiden geschikt zijn.

Weet er iemand welke?

roland cube rx

met 4x 4'' speakers, kan gitaar en bas op

RammerStein
31 juli 2008, 14:01
het kan wel, maar of het handig is....

Als je af en toe thuis een beetje bas wil oefenen dan kan het wel.
Maar in een band raad ik het je niet aan.

Pas dus op als je een bas op een gitaarversterker aansluit.
Ik zou hem niet hard zetten dan. Een teveel aan laag kon wel eens funest zijn voor je speakers.

Volgens mij maakt het niet uit of je een gitaar in een bass amp prikt. (correct me if i'm wrong)

een gitaar in een bass amp maakt idd niks uit. Nu m'n vox kapot is en naar de maker is speel ik ook met m'n elektrische gitaar over m'n broer z'n bass amp, je krijgt alleen niet dat mooie elektrische scheurende geluid.

allochthomas
3 augustus 2008, 23:53
heb zelf een vraagje:
zit al een tijdje te kijken voor een goedkope basgitaar, gewoon leuk als extra.
nou lees dat bassen door een gitaar versterker niet slecht is voor de versterker zelf, maar voor de speakers.ik heb zelf een valveking en een marshall 1922 cabinet. kan ik daarmee veilig thuis op spelen, en eventueel als ik wil optreden ofzo een goedkoop bas cabinet er onder prakken? heb namelijk geen zin om meteen een aparte versterker er bij te kopen.

bagheera
3 augustus 2008, 23:59
heb zelf een vraagje:
zit al een tijdje te kijken voor een goedkope basgitaar, gewoon leuk als extra.
nou lees dat bassen door een gitaar versterker niet slecht is voor de versterker zelf, maar voor de speakers.ik heb zelf een valveking en een marshall 1922 cabinet. kan ik daarmee veilig thuis op spelen, en eventueel als ik wil optreden ofzo een goedkoop bas cabinet er onder prakken? heb namelijk geen zin om meteen een aparte versterker er bij te kopen.

dit geldt eigelijk ook voor de originele vraag :

koop een orange versterker die waren bedoeld voor bassen en voor gitaren.
Op zo'n manier gebouwd dat ze voor beiden toepasbaar zijn
ps ik heb dit niet uit eigen ondervinding maar uit een revieuw in het 1 of ander magaziene

allochthomas
4 augustus 2008, 00:03
zucht
ik heb geen zin om een nieuwe versterker te kopen, vandaar mijn vraag of ik kan bassen door mijn versterker of eventueel een bas cabinet er onder prakken.

pol
4 augustus 2008, 00:07
als je een wat vol klinkend clean kanaal hebt kan je daar prima over bassen, basspeaker is wel aan te raden als je echt laag wil, dat krijg je niet uit de meeste gitaar speakers.

allochthomas
4 augustus 2008, 00:17
thnx!
dus ik het gewoon veilig doen op huiskamer niveau? dat ik er geen diepe bas uit kan krijgen dat begrijp ik, daarvoor kan ik eventueel nog een geodkoop bas cabinet onder prakken.

Fuhgawz
4 augustus 2008, 00:43
Op thuisniveau zal dat wel kunnen. Als je hem harder zet zul je merken dat je speaker echt moet werken om die basfrequenties proberen weer te geven, wat problemen kan geven. Maar zolang je de speakers niet te zeer belast is dat geen probleem.

allochthomas
4 augustus 2008, 00:50
prima!
nu maar eens langzaam rond gaan kijken voor een goedkope bas :D (ik vind die van Bass Blom wel erg gaaf)

Nobler
4 augustus 2008, 13:22
Zoals ik het lees vraagt Bouf niet of je gitaar over een basversterker kunt spelen en andersom, maar of je tegelijk met een bas en een gitaar over dezelfde versterker kunt spelen. Volgens mij speelden de Beatles in hun begintijd geregeld over één VOX AC30. Ik weet niet of er dan twee gitaren én een bas over dezelfde Vox gingen of alleen de twee gitaren. Ik heb het nooit geprobeerd met mijn AC30, alleen in mijn begintijd wel eens over mijn 5 watt transistor oefenbakje en dat wil in ieder geval niet met méér dan een instrument tegelijk. Degene met de hoogste uitgangsspanning drukte de ander volledig weg en met ook maar iets vervorming was het helemaal een ramp. Als het kan, dan dus denk ik alleen over een flinke potente buizenbak, en voor de prijs van één zulke amp (reken meer dan 1000 euro) kun je makkelijk twee aparte transistor of hybride versterkers kopen voor bas en gitaar.