PDA

View Full Version : Mini-review Vox Heritage AC15TV en AC50CPH



Mitch
31 juli 2008, 11:15
Kim W. en ondergetekende waren gisteren bij de Feedback voor de tuners test en waarom dan niet meteen inpluggen in wat leuk spul? Kim was wel benieuwd naar de tweekanaals Vox, de AC50CPH dus die eerst maar neergezet, met eronder de eenvoudige Vox 2x12 met Warfdales. De bekende kartonnen sound, waar ik inmiddels wel een beetje doorheen kan luisteren.


http://www.voxamps.co.uk/classicplus/images/485_AC50CPH_000.jpg
De tweekanaler heeft keurig gain, volume en driebands EQ per kanaal en dan nog een overall master volume. Erg bruikbaar en praktisch, maar dat soort opties gaan toch altijd wat ten koste van de dynamiek naar mijn idee en dat was ook hier het geval. Maar desalniettemin: aardige, bruikbare sound.
Kanaal 1 was het meest Voxy. Het smeuïge middengebied, aangevuld met de bekende belletjes in het hoog. Wilde ook lekker overaan naar crunch en dat heb ik cleane kanalen van een channelswitcher wel eens slechter horen doen... Heel goed clean af te regelen maar ok lekker op randje of zelfs pure crunch. Het bereik van de gain knop is gewoon zeer goed gekozen, misschien wel het grootste pluspunt t.o.v. vergelijkbare amps.
Kanaal 2 zoekt het qua gain ietsje verder, maar begint ook vrij clean. De voicing is duidelijk anders, meer een grom in het laagmid. De Baja Tele die we als testgitaar hadden klonk daardoor eigenlijk aleen echt lekker op zijn brugelement maar dan had je ook een ontzettend lekkere rocksound. Prima crunch tot medium gain. De hogere gain standen werd de sound niet mooier van, maar als je dit kanaal gebruikt waar 't voor bedoeld is: prima classic rock sound. Als je graag veel met het nek element doet zou ik absoluut kijken naar een betere cab, ik hoorde de bekende Barfdale modder dus daar is vast en zeker verbetering haalbaar.
Nog even een kort, aanvullend vergelijk: er stond een JVM in het hok, die hebben we daarna ook nog even aangesloten. Wat duidelijk opviel was dat die wel harder moest om beter te gaan klinken, met name clean en lichte crunch. Ik vond zelf de JVM eigenlijk nog iets platter dan de AC50CPH. Voor het wat subtielere crunchwerk moest je over naar de rode modus van Cean of de oranje modus van Crunch en eigenlijk klonk dat nog niet erg overtuigend. De andere kanalen smeerden al gauw dicht, leuk voor leads natuurlijk, zo'n berg compressie. Ik kan me voorstellen dat als je meer veelzijdigheid nodig hebt de JVM de beste keus is, zeker door de briljante opties van de footswitch, maar als je het qua sound in de wat minder dichtgesmeerde regionen zoekt is de AC50 een absolute winnaar, met name door zijn dynamiek van clean naar crunch. Voor een dikke leadsound heb je dan misschien geen tweede master of schakelbare boost tot je beschikking, maar da's niks wat een pedaaltje niet op zou kunnen lossen.


http://www.voxamps.co.uk/heritagecollection/images/AC15-H1TV.jpg
Over naar het meest stijlvolle beestje dat er te vinden was: de Heritage AC15TV combo. Twee pre amps, één met EF86 en één 'normale' met 12ax7, low en high inputs per kanaal en een Alnico Blue afijn, kijk voor verdere specs maar op de Vox site. Eerst ingeprikt in de low input van het EF86 kanaal. Oei, eerst de tone op de gitaar een tikkie terug, deze amp heeft helderheid in overvloed. Een berg harmonischen waar je u tegen zegt... wat onmiddellijk opvalt weer en dat was ook zo opvallend op de meeting afgelopen maandag in Wateringen, hoe enorm dynamisch een goeie non-channelswitcher kan zijn.
Is natuurlijk ook al eens een ellenlange discussie over geweest, maar zowel afgelopen maandag als vandaag had ik zoiets van: je kan er over lullen, maar ik denk dat je 't pas begrijpt als je 't hoort of er op speelt. Maar verder met de amp!
Op de low input een mooie overgang naar crunch, heel mooi geleidelijk en nog behoorlijk clean (het bakkie stond niet zachtjes). In de high input duidelijk een schepje drive er bovenop en als het echt clean zou moeten kun je altijd nog de EF86 naar triode schakelen, scheelt ook een stuk volume. Ik zou bijna zeggen: bruikbaar voor thuis! Maar daar doe je deze amp onrecht mee aan.
Het tweede kanaal voelde voor mij wat vertrouwder, had meer een AC30 feel en die ken ik goed. Wat dikker, wat cleaner maar vooral de feel en respons zijn wat anders. Moeilijk uit te leggen en ik heb er ook niet lang genoeg mee getest om het echt goed te kunnen verwoorden. Echter ook hier: een zalige dynamiek, het kon echt van ingetogen tot bulderend met een minimale draai aan je volume knop en verder is bijna alles te regelen met je aanslag. Erg lekker en heel erg mooi!
De algehele brightness vond ik vrij heftig, maar ik had geen tijd om uitgebreid met de Cut knop te experimenteren. Van de AC30 weet ik dat die erg belangrijk is dus ik vertrouw er volledig op dat er een niet te schelle sound uit te halen moet zijn en anders moet je misschien wat meer dan je gewend bent aan de toonknop op je gitaar draaien.

Met een top die net onder de 1000E grens ligt en een schitterend combo met vintage trekjes die daar iets boven ligt neem ik mij petje af voor Vox. Je kan lullen wat je wil over Chinese productie, feit is dat er momenteel goed tot zeer goed klinkend spul verkrijgbaar is vor een zeer redelijke prijs.

Kim Wilson
31 juli 2008, 11:19
Mooie review Mitch. Ik heb er verder dan ook weinig aan toe te voegen.

Die AC15 klonk trouwens wel heel erg mooi helder. En idd die enorme dynamiek, hij reageerde echt goed op je aanslag.

Leerzaam dagje geweest gisteren. :)

almarvk
31 juli 2008, 11:49
Mooie review Mitch!

Misschien om het nog ff wat moeilijker te maken voor KW: kijk ook 's naar Ceriatone in je zoektocht! ;)

Kim Wilson
31 juli 2008, 11:53
Ja, dat heeft Mitch ook al gezegd. Of, als het schip met (teveel) geld aanlegt, een CMW Plexi, gemod naar een bluesy feel.

Ach, eerst maar eens kijken wat ik echt wil, die JVM is de eerste Marshall die ik echt serieus heb getest.

Quink
31 juli 2008, 12:00
Leuke review idd. Thanks!

(Behalve uit GAS-technisch oogpunt).... :nervous:

marc_o
31 juli 2008, 12:04
Vind ze beide erg goed voor het geld. Hoor wel wat klachten over de 15 qua tourbestendigheid, maar de sound is te gek. Het is en blijft wel een typische single-coil versterker, maarja, als je dat weet is er heel wat moois uit te toveren.

rickert
31 juli 2008, 12:07
Die witte Vox vind ik echt geweldig. Ik heb mijn Gretsch in de winkel meerdere malen getest, omdat ik het geld nog niet had en wel aanbetaald had:D, en ik heb toen verschillende amps gehad en die Vox hoorde ik toch echt waarom Gretsch zo gaaf is. Hij gaat alleen wel LOEIhard.

Les Paul R8
31 juli 2008, 12:19
Damn....krijg ik toch weer last van GAS....zo'n schattig wit Voxje......

Mitch
31 juli 2008, 12:36
Damn....krijg ik toch weer last van GAS....zo'n schattig wit Voxje......
Hahahaha!
Voordeel is dat deze geen overige toevoegingen nodig heeft om zo gearticuleerd te klinken als jouw zwaar gepimpte AC15CC ;)

E-J
31 juli 2008, 12:49
Mooie review Mitch. Lekker luchtig en duidelijk. De "veelzijdigheid" van 3-4 kanaalsversterkers bekoort mij nog steeds niet. Ook ik ben aan het kijken voor een oude eenkanaler, in mijn geval een Marshall JMP 2204. Eenkanalers kunnen dan niet zoveel, maar ze kunnen dat ene trucje dan wel vaak beter dan een versterker met meerdere kanalen.

Mitch en Hans, hebben jullie wat op het oog? Of was het slechts kijken en luisteren en na afloop dromen :D

groetjes,
Emiel

Tristan
31 juli 2008, 12:55
Ik heb die AC15 Handwired ook getest, die helderheid (in mijn ogen te helder en daardoor dus schel en dun) is er met geen mogelijkheid uit te draaien, ik vind de AC30CC duidelijk een veel betere amp...

Laatst heb ik een jongen met een Tele op zo'n AC50CPH gehoord, die had echt een supersound, heerlijk clean/crunchy met de welbekende Vox belletjes maar niet te schel en wel met ballen...

Mitch
31 juli 2008, 13:23
@EJ: Kim zit wel in de overwegingsfactor om te switchen van Fender naar Marshall, van mij was het pure nieuwsgierigheid.

@Tristan: Chris zei ook al dat -ie 'mt té helder vond en ik zeg 't eerlijk: ik heb er niet de tijd voor genomen om 't er zelf uit te draaien op de amp, maar jouw ervaring is dus dat het niet lukt. Nou helpt een stugge, nieuwe Alnico blue ook niet mee aan een rond gleuid natuurlijk, maar goed...
Die 50watter is een verdomd aardig en prima inzetbaar ding, zonder meer. Heb 'm ook alleen met een Tele gehoord, ik vraag me wel af hoe hij zich houdt onder humbuckers. Vooral kanaal twee lijkt daar een tikje te dik voor in het laagmid.

Chris Winsemius
31 juli 2008, 13:28
Voor het geld denk ik dat het standaard behoorlijk ok is, die AC15HW. Qua looks is ie gewoon fanastisch.

Ik had 'm even getest met m'n eigen Stratje met toenmalige SD AII pro elementen (vrij warm van karakter) en toen was dat hoog zeer/behoorlijk aanwezig, net tè imho. Ik heb 'm helaas niet geprobeerd met 'n LP + hals HB, ben benieuwd hoe ie dan het laag handelt.

Misschien eens zo'n top proberen met 1 of meerdere Celestion M20s?

Wil sowiezo wat mods ontwerpen voor de AC15/30HWs.

Kim Wilson
31 juli 2008, 13:31
...

Mitch en Hans, hebben jullie wat op het oog? Of was het slechts kijken en luisteren en na afloop dromen :D

groetjes,
Emiel
Nou, ik heb nog niet zoveel ervaring met versterkers en verschillende karakters, maar ik heb het idee dat ik wat anders wil. Niet dat die Bandmaster slecht klinkt, helemaal niet. Maar ik denk dat er amps zijn die meer naar mijn smaak zijn. En we waren toch bij Feedback, dus dan heb je ook de mogelijkheid om even een paar amps te testen. Ik had nog nooit een Marshall of een Vox getest (ja, een JCM900 combo, waar ik absoluut niks mee kon), dus vandaar.

Maar ik ga nu zeker niet over één nacht ijs, hoor. Die Fender voldoet nog prima, dus er is geen haast bij. Ik wil eerst nog een hele hoop amps gaan testen om erachter te komen wat ik echt zoek. Mitch kan bij elke amp precies vertellen hoe die klinkt, ik nog lang niet. Die JVM had het net niet voor mij, maar ik wist niet waarom. Tot Mitch zei dat ie zo dichtgesmeerd klonk. Kijk, dan weet je ineens waar je op moet letten.

marc_o
31 juli 2008, 13:39
Voor het geld wat je neerlegt voor de witte AC 15, heb je ook de fender bassman 2 keer 10, en dat heeft wel wat meer geluid en vibe naar mijn bijzonder onbescheiden mening. Spaar een klein beetje bij en je komt al snel in matchless 2e handsgebied....maarja, zo kunnen we wel bezig blijven.

marc_o
31 juli 2008, 13:40
Laatst heb ik een jongen met een Tele op zo'n AC50CPH gehoord, die had echt een supersound, heerlijk clean/crunchy met de welbekende Vox belletjes maar niet te schel en wel met ballen...

Ik heb die ook eens getest, alleen weet ik niet meer of het de 50 of de 100 was, echt dik in orde!

marc_o
31 juli 2008, 13:43
Nou, ik heb nog niet zoveel ervaring met versterkers en verschillende karakters, maar ik heb het idee dat ik wat anders wil. Niet dat die Bandmaster slecht klinkt, helemaal niet. Maar ik denk dat er amps zijn die meer naar mijn smaak zijn. En we waren toch bij Feedback, dus dan heb je ook de mogelijkheid om even een paar amps te testen. Ik had nog nooit een Marshall of een Vox getest (ja, een JCM900 combo, waar ik absoluut niks mee kon), dus vandaar.

Maar ik ga nu zeker niet over één nacht ijs, hoor. Die Fender voldoet nog prima, dus er is geen haast bij. Ik wil eerst nog een hele hoop amps gaan testen om erachter te komen wat ik echt zoek. Mitch kan bij elke amp precies vertellen hoe die klinkt, ik nog lang niet. Die JVM had het net niet voor mij, maar ik wist niet waarom. Tot Mitch zei dat ie zo dichtgesmeerd klonk. Kijk, dan weet je ineens waar je op moet letten.

Wie weet hou je wel van dichtgesmeerd....dan issie prima.
Uiteindelijk moet de herrie die uit die speaker komt je simpelweg aanspreken, en dan zal het feitelijk worst zijn of het point-to-point, transistor of moddeling is.....als je het niet mooi vindt, ben je klaar...

Kim Wilson
31 juli 2008, 13:48
Nee, ik hou niet van dichtgesmeerd. Ik speel meestal akkoorden waar ik wat nootjes bijpak, en op die JVM kwam dat er totaal niet uit. Ik weet nu dus dat ik daarop moet letten, dat ik dat wel kan horen. En ja, dat dat dichtgesmeerd heet, maakt idd niet uit.

En uiteindelijk gaat het erom dat het naar mijn smaak goed klinkt. :)

marc_o
31 juli 2008, 13:49
Nee, ik hou niet van dichtgesmeerd. Ik speel meestal akkoorden waar ik wat nootjes bijpak, en op die JVM kwam dat er totaal niet uit. Ik weet nu dus dat ik daarop moet letten, dat ik dat wel kan horen. En ja, dat dat dichtgesmeerd heet, maakt idd niet uit.

En uiteindelijk gaat het erom dat het naar mijn smaak goed klinkt. :)

Juist, je leert het wel!!!!!


hahahaha

Kim Wilson
31 juli 2008, 13:50
Ja, hè? Nog even, en dan koop ik ook nog een Rivera!





:seriousf:

drap
31 juli 2008, 13:51
Mijn distortion is ook behoorlijk dichtgesmeerd en ik speel ook accoorden met extra opgedrukte nootjes. Het kan wel hoor :satisfie: Maar ik kan me voorstellen dat het voor blues niet wenselijk is.

Kim Wilson
31 juli 2008, 13:53
Nee, ik miste echt de definitie. Ik hoorde wel dat ik iets deed, maar het mag nog wel een heel stuk gedefinieerder. Misschien zou het ook wel goed gaan als ik mijn pedalenplank voor het cleane (oranje) kanaal zou leggen, maar dat heb ik nog niet getest.

marc_o
31 juli 2008, 13:56
Ik vind die JVM overigens een hoop te gekke geluiden in huis hebben hoor, pak je Les Paul, beentjes wijd op het podium en rocken maar!!!!!



voor jou is het niks, jij speelt van die ouwelullenblues.:hippie:

Kim Wilson
31 juli 2008, 14:00
Oh, ik vond de JVM zeker niet verkeerd klinken, zelfs niet met de 1960 cab die eronder stond (T75's vermoedelijk). Lekker rock&roll. Als ik een eenkanaals zou hebben die ongeveer als clean orange of red klinkt, maar dan met meer definitie, zou ik al een heel eind op weg zijn.

drap
31 juli 2008, 14:15
Toch maar 's een Vintage Modern testen? ;) Als ik m'n versterker aangepast heb moeten we sowieso nog speakers testen, kan je mooi m'n VM testen. Of de nood moet héél erg hoog zijn zodat het gas niet meer te bedwingen is natuurlijk :satisfie:

Kim Wilson
31 juli 2008, 14:20
Toch maar 's een Vintage Modern testen? ;) Als ik m'n versterker aangepast heb moeten we sowieso nog speakers testen, kan je mooi m'n VM testen. Of de nood moet héél erg hoog zijn zodat het gas niet meer te bedwingen is natuurlijk :satisfie:
Nee hoor, ik zie me binnen de aankomende twee jaar nog geen nieuwe set aanschaffen. En ik ben idd wel heel erg benieuwd naar die VM.

Mitch
31 juli 2008, 14:30
Vroeger kon ik ook slecht door dat soort dingen heen luisteren en kon ik het slecht benoemen maar zeker door de meetings die de gelegenheid gaven om veel verschillende dingen te testen en te beluisteren is dat gelukkig een stuk toegenomen. Niet dat ik mezelf nou ineens wil bestempelen tot expert, asjeblieft niet, maar met het beetje dat ik snap en hoor is het dan weer leuk om iemand anders te helpen zoeken naar een geluid/amp/pedaal/whatever.
Het forum op zijn leukst vind ik dat :)

Maar goed, zo'n JVM is inderdaad niks voor Kim, de overall klank is gewoon niet open genoeg. Zijn manier van aanslaan is niet hard en als je dan een duidelijke sound wil overhouden als je subtiel af en toe een snartje erbij pakt dan heb je toch meer 'overall' helderheid nodig dan de JVM kan bieden en een beetje meer punch. Want da's dus de grap: je kan niet kijken naar de gear alleen, maar ook weer hoe het past bij de speelstijl. We hebben niet allemaal van die kameleon eigenschappen als Michael :D

E-J
31 juli 2008, 14:35
Als ik het zo hoor is een oude Marshall met niet teveel watt (max 50) wel iets voor onze Kim! Ik zou zeggen, ga eens een aantal 1974x, JTM45, Plexi's en dergelijke proberen...

Kim Wilson
31 juli 2008, 14:36
Ja, daar was ik al bang voor. :D

drap
31 juli 2008, 14:36
Als ik het zo hoor is een oude Marshall met niet teveel watt (max 50) wel iets voor onze Kim! Ik zou zeggen, ga eens een aantal 1974x, JTM45, Plexi's en dergelijke proberen...

Dat zeg ik, de Vintage Modern!

JeroenSchaaf
31 juli 2008, 14:40
Nee hoor, ik zie me binnen de aankomende twee jaar nog geen nieuwe set aanschaffen. En ik ben idd wel heel erg benieuwd naar die VM.

de gene die dat zeggen,... hebben meestal snel een nieuwe set in huis!

nog geliciteerd met je nieuwe Tuner!

Kim Wilson
31 juli 2008, 15:24
Thanks!


Hmmm, er staat nu een JCM800 Lead 50 watter uit '84 op Marktplaats. Verdomde kut-GAS... :sneaky:

EDIT>
En een Plexi 1987x, voor hetzelfde geld...

EDIT2>
En een gemodde JTM45 RI (handwired) voor 700 euries, in de UK...

JeroenSchaaf
31 juli 2008, 15:33
Thanks!


Hmmm, er staat nu een JCM800 Lead 50 watter uit '84 op Marktplaats. Verdomde kut-GAS... :sneaky:

EDIT>
En een Plexi 1987x, voor hetzelfde geld...

PLEXI :) Linkje? :sssh:

Kim Wilson
31 juli 2008, 15:34
Ja daag, zoek hem maar mooi zelf op. Het is de enige plexi op MP.

marc_o
31 juli 2008, 15:40
Verdomde kut-GAS... :sneaky:



Smerig!!!!!

Kim Wilson
31 juli 2008, 15:42
Man! Echt, als rotte vis!

drap
31 juli 2008, 15:46
Hans, die 1987X ga je niet gelukkig van worden. Ik heb dat ding getest, ik kon 'm namelijk ook redelijk goedkoop krijgen (volgens mij is ie bij Tonika nog steeds te koop, een occasion). Op lagere volumes klinkt dat ding echt heel dun, ook als de buizen eenmaal een beetje opgewarmd zijn, echt een krasbak. Als je die lekker wilt laten klinken dan moet ie wel héél erg hard en dan adviseer ik je goeie oordoppen. Ik had 'm amper op 4 en ik vond het al knetterhard. En als ik zeg dat het hard is, dan is het ook echt oordverdovend hard :D

Kim Wilson
31 juli 2008, 15:47
Zou een PPIMV dat niet kunnen oplossen?

Misschien eens bij Tonika kijken, even zelf luisteren...

Mitch
31 juli 2008, 15:48
Zoiets had ik 'm ook al ingefluisterd gisteren :satisfie:

Kim Wilson
31 juli 2008, 15:51
Ja, maar dat ging toch over de MKII? :chicken:


Ik had niet in de gaten dat dat ook een 1987 was...

drap
31 juli 2008, 15:52
Zou een PPIMV dat niet kunnen oplossen?

Misschien eens bij Tonika kijken, even zelf luisteren...

Ik weet niet wat het met het karakter van die versterker doet en het kost je ook nog weer een duit centen extra. Voor dat geld zou ik eerder naar een 1959SLP reissue kijken, de handwired versie. Die heb ik ook bespeeld, kon 'm helaas niet betalen, maar die was wel errug fijn. Ondanks z'n 100 watt gaf ie veel sneller een lichte crunch en klonk ook veel warmer dan de 1987X, wat feitelijk de 50 watt versie van de 1959SLP is. Serieus tot nu toe de beste Marshall die ik heb mogen bespelen. Nou zijn dat er ook weer niet zoveel en het meest de modernere versies, maar ik vond het wel een hele aangename ervaring.

Advies van mijn kant als je van het Britse karakter houdt, de Orange Rockerverb serie. Ook mogen bespelen (in Zwolle nog wel, jouw regio), hele fijne ervaring.

JeroenSchaaf
31 juli 2008, 15:54
Gevonden! ding al een keer getest bij Tonika! gaat ook tyfus hard..

Getest was heel even, maar vond dat bassige wel mooi!

Kim Wilson
31 juli 2008, 15:57
Thanx Drap, voor de info. Die Rockerverb zal ik ook eens opzoeken (ik neem aan bij de Grote Eén?). En de 1959LP ook maar eens aan de tand voelen, ik huiver alleen voor die 100 watt...

Lexvandoef
31 juli 2008, 16:07
Thanx Drap, voor de info. Die Rockerverb zal ik ook eens opzoeken (ik neem aan bij de Grote Eén?). En de 1959LP ook maar eens aan de tand voelen, ik huiver alleen voor die 100 watt...

Marshall 2061x? :hippie:

drap
31 juli 2008, 16:11
Opzich is het nauwelijks harder dan de 50 watt van de 1987X, alleen heb je het voordeel dat je wat overhoudt (ben ik nu door schade en schande achtergekomen). Ik zou 'm thuis dan weer niet gebruiken, in ieder geval niet zonder mastervolume, maar in bandverband lijkt ie me echt te gek. Jimi Hendrix was er tevreden mee, evenals Pete Townsend en ik meen ook Clapton een bepaalde periode, dan moet het wel goed zijn, onieda :satisfie:

edit: En wat Lex zegt. Zou ik zeker testen als je de mogelijkheid daarvoor krijgt. Ik heb 'm helaas nooit getest en heb daar stiekem toch een beetje spijt van.

De Rockerverb was bij Big One inderdaad, de 50 watt combo versie.

Kim Wilson
31 juli 2008, 16:14
Waar ik trouwens nog wel mee zit:

...
Advies van mijn kant als je van het Britse karakter houdt, de Orange Rockerverb serie. Ook mogen bespelen (in Zwolle nog wel, jouw regio), hele fijne ervaring.
Wij spelen voornamelijk Chicago, Westcoast en Texas blues, allemaal Amerikaanse stijlen, en in ons genre zie je eigenlijk alleen maar Fender amps. De bluesmuzikanten die wel Marshalls gebruiken, spelen meestal powerblues/bluesrock. Danny Bryant, Omar van de Howlers, de SRV-wannabees, dat soort. Moet je dan de meute volgen, of gewoon schijt hebben en je eigen kop volgen?

Mijn portemonnee zegt het eerste, mijn hart zegt het laatste, en mijn verstand zegt dat ik er een goeie Marshall-achtige naast moet kopen, die proberen in de band (met de Bandmaster als backup, mocht het toch absoluut niet passen), en dan een besluit maken.

marc_o
31 juli 2008, 16:16
Kijk anders voor een Rivera, heb je beide sounds.

Kim Wilson
31 juli 2008, 16:16
En die kosten ook zoveel als beide sets? :D

Lexvandoef
31 juli 2008, 16:17
Waar ik trouwens nog wel mee zit:

Wij spelen voornamelijk Chicago, Westcoast en Texas blues, allemaal Amerikaanse stijlen, en in ons genre zie je eigenlijk alleen maar Fender amps. De bluesmuzikanten die wel Marshalls gebruiken, spelen meestal powerblues/bluesrock. Danny Bryant, Omar van de Howlers, de SRV-wannabees, dat soort. Moet je dan de meute volgen, of gewoon schijt hebben en je eigen kop volgen?

Mijn portemonnee zegt het eerste, mijn hart zegt het laatste, en mijn verstand zegt dat ik er een goeie Marshall-achtige naast moet kopen, die proberen in de band (met de Bandmaster als backup, mocht het toch absoluut niet passen), en dan een besluit maken.

Je moet toch gewoon spelen met de sound en gear die jouw past, als dat voor jou Marshall is moet je toch gewoon doen ;)

drap
31 juli 2008, 16:21
Schijt hebben en dat aanschaffen wat je het beste klinkt. Opzich, in ieder geval qua buizen, zou ik dan een JTM45 of Vintage Modern proberen, gezien de KT66's. Een JTM45 was toch ook ooit van de Fender Bassman afgeleid? Ik begeef me nu op glad ijs als noob zijnde, maar voor zover ik weet gaan er ook vrij makkelijk 6L6 buizen in.

Maar goed, staar je zeker niet blind op alleen Marshall. Er zijn echt wel meer goeie versterkers. Ik heb eigenlijk te weinig getest en heb die Vintage Modern destijds gekocht, ik was ook echt helemaal weg van het geluid, maar achteraf had ik toch wel wat meer willen testen. Meer dan drie merken ben ik toch niet op gekomen die dag. Wellicht had ik wat meer geduld moeten betrachten, maar ja, gas enzo...

Kim Wilson
31 juli 2008, 16:22
Je moet toch gewoon spelen met de sound en gear die jouw past, als dat voor jou Marshall is moet je toch gewoon doen ;)
Nou, dat is dus de vraag. Ik vind wel dat mijn sound en gear in dienst moet staan van de band. En wellicht past mijn favoriete sound wel helemaal niet in onze muziek...

Michael AE
31 juli 2008, 16:28
Ik zou gaan voor wat jij het mooiste vind klinken. Geld staat wel altijd in de weg, maar tegenwoordig is er genoeg leuk spul voor een goede prijs te vinden.

Als je een leuke Marshall sound wil, zou ik niet voor de modernere varianten gaan, want dat lijkt me voor jouw stijl niet echt geschikt. Ik zou eerder voor een 2061 gaan of zo'n bluesbraker combo, alhoewel ik die zelf een beetje aan de schelle kant vind.

Je kan natuurlijk ook bij Ceriatone een Matchless kloon kopen of Chris iets moois laten bouwen. Heb je voor een redelijk bedrag toch een hele vette amp voor jouw ding.

Anyway, ik zit niet erg dicht bij je in de buurt, maar als je wat wil proberen of advies wil, laat maar weten!

Lexvandoef
31 juli 2008, 16:28
Nou, dat is dus de vraag. Ik vind wel dat mijn sound en gear in dienst moet staan van de band. En wellicht past mijn favoriete sound wel helemaal niet in onze muziek...

Ja natuurlijk, en je gaat ook niet met een diepe beukende metalsound spelen neem ik. Maar je kan best blues spelen met een cleane licht overstuurde Marshall. Of wat je andere favoriete sound dan is.
Op wat voor spullen speelt jullie andere gitarist eigenlijk? Het is ook wel wenselijk om (in dienst van de band) niet 2 compleet dezelfde sounds te hebben.

Kim Wilson
31 juli 2008, 16:32
Ja natuurlijk, en je gaat ook niet met een diepe beukende metalsound spelen neem ik. Maar je kan best blues spelen met een cleane licht overstuurde Marshall. Of wat je andere favoriete sound dan is.
Op wat voor spullen speelt jullie andere gitarist eigenlijk? Het is ook wel wenselijk om (in dienst van de band) niet 2 compleet dezelfde sounds te hebben.
De andere gitarist heeft een ES135 en een Bassman '59 RI. Niet echt hetzelfde dus. :satisfie:


@Michael:
Thanx voor het aanbod! Hoorn is nou ook weer niet de andere kant van de wereld, dus misschien kom ik wel een keertje koffie drinken, onder het genot van een paar mooie amps. :)

marc_o
31 juli 2008, 16:32
Staat bij een forumlid een hele leuke JTM 60 212 combo te koop, ideaal voor jouw muzieksoort.

PM maar als je wil weten wie het is.

Lexvandoef
31 juli 2008, 16:34
Staat bij een forumlid een hele leuke JTM 60 212 combo te koop, ideaal voor jouw muzieksoort.

PM maar als je wil weten wie het is.

Tillens (peter)?

Die woont bij mij om de hoek :D

Kim Wilson
31 juli 2008, 16:41
Je hebt PM, Marc. :)

Mitch
31 juli 2008, 17:01
Goeie tip. Na wat ik gisteren gezien en gehoord heb zou dat best eens een hele aardige amp voor Kim kunnen zijn, zeker het cleane kanaal dat relatief ontzettend warm is voor een Marshall. Niet te vergelijken met een DSL/TSL.

drap
31 juli 2008, 17:07
Wel de parallel fx loop ff doorlussen! Dan klinkt ie pas echt warm. Ik heb zelf de 1x15 inch versie. Het cleane kanaal is heel warm in te stellen, met een heel lekker randje en een hele fijne natuurlijke compressie. Moet wel zeggen dat die van mij enigszins is aangepast door Chris. Die kun je binnenkort ook gerust testen Hans.

Kim Wilson
31 juli 2008, 18:59
Thanx voor de tip! Ik zal hem eens pm'en.

Levert zo'n ding wel een beetje druk? Het mooie van de Marshall-achtigen vind ik die enorme beuk die erin zit, maar ik heb het gevoel dat je daar een gesloten kast voor moet hebben...

drap
31 juli 2008, 19:18
Het is niet de meest powervolle Marshall, beetje Marshall oneigen zelfs, maar het clean is heel helder, zelfs met een stevige rand eraan en hij reageert heel goed op pedalen. Het is ook een vrij middige versterker, wat met jouw tele waarschijnlijk erg lekker twangy wordt. Ik vind 'm ook erg fijn icm met singlecoils. Enige nadeel, de fx loop is niet echt bruikbaar voor pedalen, gaat ie dun van klinken. Ik heb dan ook alle pedalen gewoon voorin de versterker. Hij gaat trouwens wel behoorlijk hard als het moet.

rickert
31 juli 2008, 20:24
En hij is van Tillens geweest.... Fokkin hell man! Van Tillens!!! LEGENDARISCH ZEG IK U!

Mitch
31 juli 2008, 20:32
Die Kim is net Eef man.... binnen no time mijn serieuze review veranderd in een off topic slow chat :seriousf:



Nee, voor het goede doel hoor. Als we je meer kunnen laten rocken.... :rockon: Heb je trouwens die bandana's nog getest later?

Kim Wilson
31 juli 2008, 22:37
Ach, wie zit nou te wachten op een Vox?

En die bandana's heb ik niet getest. Ze hadden mijn kleur niet...




Maarreh, wil zo'n JTM60 wel een beetje rock&rollen, Marshall style bedoel ik? Mitch weet wel wat ik bedoel, de Jovink/Mooi Wark sound.

Chris Winsemius
31 juli 2008, 22:43
Maarreh, wil zo'n JTM60 wel een beetje rock&rollen, Marshall style bedoel ik? Mitch weet wel wat ik bedoel, de Jovink/Mooi Wark sound.

Heb in 3bergen 'n aantal amps voor Bert en Arnold van Mooi Wark gemod; globaal wat cleanere plexies. Ze wisselen vrij veel van amps.

JTM60 ken ik niet zo goed, 1962 (combo) of JTM45 als startpunt lijkt me 'n goeie optie.

drap
31 juli 2008, 22:50
Maarreh, wil zo'n JTM60 wel een beetje rock&rollen, Marshall style bedoel ik? Mitch weet wel wat ik bedoel, de Jovink/Mooi Wark sound.

Daar kan ik heel kort in zijn; nee. Althans, het scheurkanaal is niet verkeerd, maar ook weer niet als vele andere Marshalls. Opzich ook vrij weinig gain. Maar je hebt een OCD toch? Dat ding slikt overdrives en distortions om het leven. Dat clippie van wijlen Varicose Veinz op het eerste Gitaarnetfestival is over de JTM60. Weet niet of je daar wat mee kan, maar misschien krijg je een beetje een idee.

Mitch
31 juli 2008, 22:56
Als je een OCD in huis hebt kun je altijd rock 'n rollen. Punt. Drap, we zijn het weer eens jongen :dance:

drap
31 juli 2008, 23:19
Is een tit amazing!

Lexvandoef
1 augustus 2008, 01:55
En hij is van Tillens geweest.... Fokkin hell man! Van Tillens!!! LEGENDARISCH ZEG IK U!

Niet te vergeten dat Tillens een Zwijndrechtenaar is natuurlijk :cheerup:

Tristan
1 augustus 2008, 02:47
Hee Hans,

Wat betreft Marshall en die sound zou ik dan echt naar de 2061x kijken, met een mooi Vernet 2x12 kastje met Heritage G12M's zoals Mitch eronder dan ben je helemaal klaar...
Of natuurlijk zo'n CMW Plexi Junior met een Vernet 2x12 kastje met Heritage G12M's, dat is zeker zo goed...

De 1959 Handwired vind ik niet zo goed, erg schel als je 'm vergelijkt met de 2061x en de CMW, heeft gewoon niet die mojo en is ook een heel pak duurder...
De Vintage Modern heb ik nog nooit getest, lijkt me ook wel een interessante bak...

De reissue Marshalls (1987x 1959SLP etc.) zou ik absoluut niet doen, dat zijn vrij schelle en stugge krasbakken, ook de Bluesbreakers, daar haal je ook veel moeilijker een Bluesy maar toch beukende sound uit dan uit de 2061x/CMW Plexi Junior...

Als je toch eens richting Michael rijdt dan wil ik ook wel langskomen en mijn 2061x meenemen hoor...

Kim Wilson
1 augustus 2008, 09:15
Ja hey, Tristan, het geld groeit me niet op de rug hè? :D

Nee, ik hoef niet alle gain uit de amp zelf te halen, als ie met een paar pedalen (OCD) maar wel kan beuken als een Marshall. Mijn Bandmaster wil ook wel beuken met die OCD, maar da's toch anders...

drap
1 augustus 2008, 11:55
Het is een EL34 versterker, dus dat reageert wel wat anders dan jouw Fender, ook met pedalen. Mijn bevinding is dat het vaak wat ranziger klinkt. Een 6L6 is wat netter.

Kim Wilson
1 augustus 2008, 12:21
Ja, dat is ook de bedoeling, dat ie anders reageert. Ik wil een wat rauwere en strakkere sound hebben, met meer mids en een lekker strakke duw.

Mooi Wark speelt tegenwoordig trouwens met één Marshall en één Brunetti. Geen idee welke types. Misschien moet ik ze maar eens een mailtje sturen. :satisfie:

Dosmanos
1 augustus 2008, 13:34
Jarenlang heb ik als main amp een Super Reverb uit 1965 gehad, een echte geen reïssue. Daarnaast heb ik nog steeds een '67 deluxe reverb. Onlangs heb ik een 2061x gekocht die uitblinkt in dynamiek, balans en de kwaliteit van clean naar lekkere crunch . Moet zeggen dat ik eigenlijk geen marshall man ben, maar met de handwired 2061X hebben ze een erg fijne amp gemaakt. Daar kun je echt de "Mooi Wark sound" uithalen (als je dat al wil..) Overige Marshalls vind ik meestal dun, koud en krasserig. Enige minpuntje is dat de trafo's het wel eens op willen geven, maar naar ik van de inporteur begreep is dat probleem opgelost. Tsja, dat zeggen ze natuurlijk altijd..

Overigens voor de topic starter: uitstekende review, dank daarvoor!

Dosmanos
1 augustus 2008, 13:37
Overigens gebruikt iemand van Mooi Wark, weet niet wie, een gemodificeerde Marshall 1987x. Wel overhoop gehaald met nieuwe MM trafo's etcetera. Kast met greenbacks er onder. Dr. Tube (Xavier)heeft dat volgens mij gedaan.

Chris Winsemius
1 augustus 2008, 13:52
Overigens gebruikt iemand van Mooi Wark, weet niet wie, een gemodificeerde Marshall 1987x. Wel overhoop gehaald met nieuwe MM trafo's etcetera. Kast met greenbacks er onder. Dr. Tube (Xavier)heeft dat volgens mij gedaan.

Bert komt overal :)
DrTube, VanWeelden, ondergetekende, etc.
Brunetti gaat er uit begreep ik eind juli.

Kim Wilson
1 augustus 2008, 14:03
Ik heb Tillens al een mail gestuurd om een keer te gaan testen. :chicken:

Harry
1 augustus 2008, 14:06
jij moet gewoon aan de Bedrock.....

Rocketman
1 augustus 2008, 18:49
Best lekker die Voxjes, alleen jammer van die kartonnen sound. :roll:

Lexvandoef
1 augustus 2008, 18:50
Best lekker die Voxjes, alleen jammer van die kartonnen sound. :roll:

Dan moet je er andere speakers in keilen ;)

Maar ik snap wat Mitch er mee bedoelt, ik heb maandag een AC15CC met een blue Alnico (en wat andere buisjes) gehoord, en dan klinkt mijn ac15 met wharfdale dus echt als een kartonnendoossie :satisfie:

Soundscape
1 augustus 2008, 18:56
Ik vind alleen de meerprijs voor een AC15 of AC30 met Alnico Blue speakers wel erg groot. Verdienen ze goed mee...

Fuhgawz
1 augustus 2008, 18:56
jij moet gewoon aan de Bedrock.....

Ik heb pas over een Bedrock 1000 serie gespeeld van een vriend van mij. Heeerlijke sound!! Alleen jammer dat er zo moeilijk aan te komen is tegenwoordig.
Ook die AC50CPH lijkt me trouwens zeer interessant. Maar het advies is dus ga voor de head en neem er een ander cabinetje bij..

Lexvandoef
1 augustus 2008, 19:01
Ik vind alleen de meerprijs voor een AC15 of AC30 met Alnico Blue speakers wel erg groot. Verdienen ze goed mee...

De speakers zelf zijn ook echt duur hoor, ik vind het de meerprijs in elk geval wel waard.

Kim Wilson
1 augustus 2008, 20:35
De meerprijs is het IMO zeker waard. En ze verdienen er niet goed mee, die speakers zijn gewoon zoveel duurder.

Soundscape
1 augustus 2008, 21:14
Mijn AC30 Brian May heeft standaard al Alnico Blues, dus ik weet niet hoe groot het verschil is met de standaard speakers. Hoe dan ook, ik heb sterk het idee dat je bij Celestion betaald voor de reputatie van de Alnico Blue speaker. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat die speaker zoveel meer zou moeten kosten, maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Het zou me in ieder geval niet verbazen aangezien de naam of reputatie van een product vaak in de prijs door berekend wordt. Of dit terecht is of niet kun je natuurlijk over twisten. Een goed voorbeeld (off topic in dit geval) vind ik het verschil in prijs tussen een Gibson LP R8 en R9.

Lexvandoef
1 augustus 2008, 21:16
Ik zou zeggen, zet voor de gein je AC30 Brian May (die versie met 1 knop? Doe je goed;)) eens op een vox cab met die Wharfedales, dan hoor je het verschil wel ;)

Mitch
1 augustus 2008, 21:17
Misschien dat het verschil in land van productie er ook iets toe doet :satisfie:

Michael AE
1 augustus 2008, 21:31
Persoonlijk vind ik de CC1 al beter klinken dan de CC2 met Wharfedales. :sssh:

Mitch
1 augustus 2008, 21:52
Ja, maar ook dat is een betere speaker, de Century. Mensen kiezen snel voor de CC2 omdat het 'standaard' is dat een AC30 twee speakers heeft. Ook verkrijgbaarheid speelt een rol, veel dealers durfden het niet aan om de CC1 in te kopen, maar de CC1 is een stap lekkerder klinkend dan de CC2.

Luke-wannabe
2 augustus 2008, 00:34
Thread niet gelezen, Mitch, maar erg heldere, fijne review. Vox is echt heerlijk :satisfie:

Rocketman
3 augustus 2008, 14:24
na ja ik klink voorlopig wel als karton, heb ook net weer een ander gitaartje gekocht. Die klinkt echt totaal anders vergeleken met mijn Tennessean. GFS Nashville pickups vs. Hilotrons. Ik overweeg een pickup swap naar TV-Jones. Voor dat bedrag kan je wel een aardige blauwe speaker kopen. Echter ook ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven.

Mitch
3 augustus 2008, 14:34
Je bedoelt dat je nu aan de Warphdales zit? Lastige keuze, topklasse elementen of topklasse speaker. Als je nu aan de AC15CC zit zou ik zeggen: speaker.

Pepe
3 augustus 2008, 15:45
na ja ik klink voorlopig wel als karton, heb ook net weer een ander gitaartje gekocht. Die klinkt echt totaal anders vergeleken met mijn Tennessean. GFS Nashville pickups vs. Hilotrons. Ik overweeg een pickup swap naar TV-Jones. Voor dat bedrag kan je wel een aardige blauwe speaker kopen. Echter ook ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven.

Wat voor gitaar is dat?

Ik ken je aversie tegen alles wat anders is dan je Tennie. In dat geval zou je de hilo's van TVJones alleen een beetje in de buurt daarvan komen als je ze op een dunne semi hollow monteert.
Mijn classic TVjones zitten op een medium (yellow anniversary) hollow body en dat klinkt echt heel anders dan mijn oude tennie.
Die compacte Liverpool clang is geheel terug te voeren op de combie smalle singlecoils en smalle hollow body.

Rocketman
3 augustus 2008, 16:16
Ik ken je aversie tegen alles wat anders is dan je Tennie.

Huh ik vertel net dat ik een ander gitaartje heb gekocht met humbuckers en dat ik een pickup swap naar TV-jones overweeg. Dat vind ik toch aardig baanbrekend voor iemand met een aversie tegen alles wat anders is dan een Tennie. Ik zou misschien TV-jones hilo's willen maar classics kan ook. Ook het geluid wat ik nu heb met die Nashvilles vind ik erg geinig alleen blijft er verrekte weinig clean over zo. Daarom ook zou ik nog eerder een overstap naar de AC30 maken voordat ik mijn zuurverdiende centen uitgeef aan een blauwe speaker. Kortom ik zal zeker ooit de meest prachtige speaker kopen het staat alleen nog niet helemaal bovenaan mijn verlanglijstje.

Oh en dit gitaartje heb ik t over;
http://gretschpages.com/forum/other-guitars/ratrod-proudly-presents-the-dean-psychobilly-hot-r/9679/page1/

Pepe
3 augustus 2008, 16:22
Er zijn alternatieven voor die dure blauwe jongens he

Er is de Weber blue dog en de Eminence Red Fang. Die laatste staat op marktplaats of gitaarmarkt voor 90 euro en anders Thomann voor 125.

Tristan
3 augustus 2008, 18:11
Die Weber is inderdaad erg mooi, alhoewel ik niet weet hoe die in een Vox klinkt hoor, heeft een heel andere en meer fluwelige klank dan de Alnico Blue, ik denk dat je daarmee de harmonischen van de Vox niet echt naar boven tovert...

Een Vintage 30 is ook nog een optie, met name in een closed back cab vind ik die speakers geweldig werken in combinatie met Vox achtige amps (misschien wel beter dan Alnico Blue's eerlijk gezegd)...

De clipjes die ik van de Red Fang heb gehoord vond ik echt compleet bagger...

Pepe
4 augustus 2008, 01:17
Een Vintage 30 is ook nog een optie,

ja, in principe is alles van 8 ohm 12 inch een optie maar het ging een beetje om de klankkarakteristieken van de blue.

Elke speaker heeft zijn fans en non fans zo blijkt maar weer. Hier op gitaarnet staat een clipje met links de fang en rechts de blue, kan je zelf uitmaken wat je vindt.

Tristan
4 augustus 2008, 02:01
Op dat klankkarakter doelde ik juist, de Vintage 30 is mijns inziens een erg goede match met Vox achtige amps, met name ook in een closed back cabinet...
De Vintage 30 is volgens de Celestion site trouwens ook ontwikkeld als een speaker met de klankkarakteristiek van de Alnico Blue maar dan met gebruik van een zwaardere keramische magneet...
Het clipje van de Red Fang en de Alnico Blue dat je aanhaalt doelde ik ondermeer op, daar valt de Red Fang naar mijn idee behoorlijk door de mand...