PDA

View Full Version : Linker onderarm loopt "vol"



Heibel
31 juli 2008, 11:11
hey,

Ik speel nu zo'n jaar of 20 electrische gitaar. Ik heb soleerwerk altijd afgewisseld met slag. In een nieuwe band ben ik nu bevorderd tot sologitarist en moet aardig aan de bak. We spelen een aantal Deep Purple covers. Mijn probleem is: gedurende de solo's (ik improviseer) loopt mijn linker onderarm "vol". Ik kan de snelheid dan niet meer bijbenen, waardoor m'n timing en intonatie naar de klote gaan. Ik speel op een strat/ es335 op 0.10 snaren en heb ze bewust al hoger hangen, omdat ik gemerkt heb dat dat meer ontspannen speelt. Ik gebruik denk ik teveel power bij het indrukken van de snaren...

Heeft iemand hier ook ervaring mee, of een idee waar het aan zou kunnen liggen?

arjanb01
31 juli 2008, 11:14
Zoals ik het lees, moet je denk ik toch je snaren wat lager op de toets afstellen, waardoor je minder kracht bij het indrukken van de snaren moet zetten. Je kan dat zelf doen, maar ik laat het altijd door de muziekwinkel doen.
Wanneer je snaren (te) hoog op de toets afgesteld hebt, speelt dit zwaarder waardoor je vingers gaan verkrampen.

Succes !

jaspie
31 juli 2008, 11:16
let ook erg op je houden, laat je hele lichaam ontspannen tijdens je solo's. Het gebeurde mij ook vrij snel als ik niet oplette dat ik verkrampt ging spelen tijdens solo's

heinz3110
31 juli 2008, 11:36
Als je toch improviseert....

Gitaarspelen is af en toe net lopen. Als je de conditie niet hebt, of nog moet opbouwen, heeft het geen zin om 5 km achter elkaar proberen hard te lopen. Beter is om stukjes te rennen en dan weer te wandelen.

Ergo: wissel het af. Een paar snelle stukjes (spurtjes), dan mooie lange lijnen spelen (wandelen).

Het hoeft niet altijd snel om mooi te zijn, vind ik. En de lange noten/lijnen geven ook meteen wat rust in je vingers/pols/arm. En hoofd. :) "Laat het lekker gaan" :)

The Lo Lands
31 juli 2008, 11:42
Vooraf warmspelen is geen overbodige luxe als sologitarist. Daarnaast zoals gemeld de snaren wat lager afstellen voor een snellere actie kan ook helpen. Alleen dit heeft ook vaak met persoonlijke voorkeur te maken.

JeroenSchaaf
31 juli 2008, 11:44
ontspan, en relax voor een optreden, probeer desnoods een 09 setje, of gooi je actie omlaag!

Kim Wilson
31 juli 2008, 11:44
Het lijkt mij eerder een gebrek aan conditie, gewenning en techniek. En ik denk ook dat het door veel oefening over zou moeten gaan.

JeroenSchaaf
31 juli 2008, 11:46
En je hals kennis!

Rutger
31 juli 2008, 11:48
Je maximum snelheid zou eigenlijk hoger moeten zijn dan de benodigde snelheid, dan weet je zeker dat je de snelheid aankunt en je er niet te hard voor hoeft te werken. Want dan ga je inderdaad verkrampt spelen, en dat maakt het weer erger.

Inderdaad regelmatig spelen en je vingers soepel houden, bewust je hand en arm ontspannen terwijl je vingers het werk doen. Haal er zonodig wat vingeroefeningen en een metronoom bij om je snelheid en timing wat op te krikken

Heibel
31 juli 2008, 11:53
thanks voor de reactie...

@ Arjanb01
Ik denk dat mijn actie goed staat afgesteld, heb in ieder geval nooit klachten gehad van andere gitaristen die op de mijne hebben gespeeld. Maar goed altijd nog 'ns 'n 2e blik waard..

@ Jaspie
Ik ben meestal vrij ontspannen..in m'n hoofd..ik zou me misschien meer bewust moeten zijn van ook de fysieke ontspanning

@Heinz3110

Ik ben ook meer van de "één goeie noot" school, met dat soort solo's heb ik meestal dan ook geen problemen. Wellicht dat ik eens 'n warming up moet overwegen..Meestal knallen we meteen d'r in en heb ik de hele repetitie 'n lamme arm..

Zou de Gripmaster (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/de_DE/-/EUR/ViewParametricSearch-SimpleOfferSearch;pgid=0x506TiE_7JSR0EY3hgocYZF000 0t_Q_3K0x;sid=22ct5qj3p2It5uBmUfWnAqY0UaaGa9DgZRg= ?dynamicNavigation=false) wellicht iets zijn? Heb ik nooit geprobeerd, maar nu ik er over denk...

The Lo Lands
31 juli 2008, 11:59
Zou de Gripmaster (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/de_DE/-/EUR/ViewParametricSearch-SimpleOfferSearch;pgid=0x506TiE_7JSR0EY3hgocYZF000 0t_Q_3K0x;sid=22ct5qj3p2It5uBmUfWnAqY0UaaGa9DgZRg= ?dynamicNavigation=false) wellicht iets zijn? Heb ik nooit geprobeerd, maar nu ik er over denk... Ik denk het wel zeker ja! Aan de andere kant kun je ook toonladders spelen op gitaar vooraf. Weet je wat ook goed warmspelen is??? Guitar Hero spelen en dan minimaal op moeilijkheidsgraad 'medium' :)

Heibel
31 juli 2008, 15:50
Weet je wat ook goed warmspelen is??? Guitar Hero spelen en dan minimaal op moeilijkheidsgraad 'medium'

haha..ik zie de rest van de band al kijken als ik die uit m'n gitaarhoes haal!! :rockon:

The Lo Lands
31 juli 2008, 16:15
haha..ik zie de rest van de band al kijken als ik die uit m'n gitaarhoes haal!! :rockon: Voor de gehele band zal je dan rockband moeten meenemen :D

Kris Haex
1 augustus 2008, 18:26
Opwarmen is eigenlijk wel belangrijk, zorg dat je altijd op voorhand wat gespeeld hebt. Ik krijg er zonder opwarming ook wel snelheid in, maar als ik eerst even rustig aan heb gedaan en dan sneller en sneller ga, gaat het vlotter. En niet meer te stoppen dan ha.

eddyvanbuiten
5 augustus 2008, 12:54
probeer desnoods een 09 setje

neeee, 09 setjes zijn net elastiekjes..

MarkV
5 augustus 2008, 12:59
neeee, 09 setjes zijn net elastiekjes..

Dus? Dat jij graag dikke snaren prefereert, wilt niet zeggen dat het geen oplossing kan zijn voor het probleem van de TS...

Er zijn zat mensen die 09 gebruiken en zelfs 08 (Bill Gibbons van zztop bijv., niet iemand die je kan betichten van een gebrek aan toon en rouwheid)

eddyvanbuiten
5 augustus 2008, 13:10
Dus? Dat jij graag dikke snaren prefereert, wilt niet zeggen dat het geen oplossing kan zijn voor het probleem van de TS...
Er zijn zat mensen die 09 gebruiken en zelfs 08 (Bill Gibbons van zztop bijv., niet iemand die je kan betichten van een gebrek aan toon en rouwheid)

nee inderdaad, ieder zijn eigen smaak natuurlijk.

Gitaar4LifeDude
18 augustus 2008, 18:31
dimebag speelde als ik 't goed heb ook op 0.9 en zijn tone is monsterlijk

M@rtijn
18 augustus 2008, 18:42
dimebag speelde als ik 't goed heb ook op 0.9 en zijn tone is monsterlijk

Lukather ook...

Ontopic:
Ik denk dat een goede warm-up echt de oplossing zal zijn. Je gaat toch ook niet een paar kilometer hardloper zonder warming up, ik kan je verzekeren dat je binnen de kortste keren een blessure hebt opgelopen. Dat is ook zo met gitaar spelen. Zonder warming-up belast je je spieren ineens intens en dat kunnen ze gewoonweg niet aan.