PDA

View Full Version : Speakerkabel voor monitor?



The Lo Lands
31 juli 2008, 10:41
Heren of dames,

Door laatst actief deel te nemen aan het topic over gitaarkabels ging ik eens kijken wat voor kabels ik her en der heb aangesloten waaronder de kabels van mijn externe geluidskaart naar mijn monitoren. Dit zijn jawel Microphone Yellow Cable!!? Het zijn xlr naar jack aansluitingen (gestabiliseerd). Is het beter deze te vervangen voor speakerkabel of kan dit er toch mee door?

Bedankt alvast!

bass blom
31 juli 2008, 10:50
:???: uit je geluidkaart naar je monitors?

dan denk ik, actieve monitors?
speakerkabel?

snap er nix van :chicken:

The Lo Lands
31 juli 2008, 11:03
:???: uit je geluidkaart naar je monitors?

dan denk ik, actieve monitors?
speakerkabel?

snap er nix van :chicken:Ja sorry, vergeten te melden! Het zijn inderdaad actieve monitoren! Vanuit de Edirol FA-66 met Microphone kabel (Yellow Cable is het merk) naar mij Alesis monitoren (xlr aansluiting).

Volstaat de microphone kabel of toch maar deugdelijke speaker kabels aanschaffen?

bass blom
31 juli 2008, 11:10
Ja sorry, vergeten te melden! Het zijn inderdaad actieve monitoren! Vanuit de Edirol FA-66 met Microphone kabel (Yellow Cable is het merk) naar mij Alesis monitoren (xlr aansluiting).

Volstaat de microphone kabel of toch maar deugdelijke speaker kabels aanschaffen?

speaker kabels gebruik je voor speakers, van een vertserker naar een speaker..

wat jij hebt is dus een lijn signaal, een microfoonkabel is dan prima volgens mij.

speakerkabel heeft geen afscherming, goed recept voor brom :D

The Lo Lands
31 juli 2008, 11:15
wat jij hebt is dus een lijn signaal, een microfoonkabel is dan prima volgens mij.Ja ik begon nu ook te twijfelen. De microfoon kabels heb ik destijds naast de monitoren aangeschaft en de verkoper heeft hier verder ook geen extra melding van gemaakt. Bedankt Bass, dan laat ik het zoals het nu is!

Gelukkig maar, anders moest ik zeker gaan voor gouden pluggen en ingestraalde kabels van honderden euros :D

bass blom
31 juli 2008, 11:17
ik zou die kabels wel op rubberen blokjes leggen :satisfie:

Han S
31 juli 2008, 11:23
Ik zou je toch willen aanraden om tenminste voor de Siltech Signature series te gaan, wil je meer microdetail, meer zwart tussen de noten en een betere 'stage' en natuurlijk een grotere dynamiek en niet te vergeten een nog strakker laag.

Zo'n snoertje kost meer dan een nieuwe Les Paul, maar dan heb je ook wat. :D

Siltech. (http://www.siltechcables.com/wawcs0114978/ln-home.html)

Han S
31 juli 2008, 11:25
ik zou die kabels wel op rubberen blokjes leggen :satisfie:

Lege toiletrolletjes werken beter.

Kim Wilson
31 juli 2008, 11:25
Goeie, Han! Dan klinken je MP3'tjes en oefenruimte-opnames-met-md-recorder vast veel strakker!

The Lo Lands
31 juli 2008, 11:29
Zo'n snoertje kost meer dan een nieuwe Les Paul, maar dan heb je ook wat. :D

Siltech. (http://www.siltechcables.com/wawcs0114978/ln-home.html)
Dat zijn die Alesis monitoren wel waard vind je :D

bass blom
31 juli 2008, 12:05
Lege toiletrolletjes werken beter.

ohnee, kurk blokjes moeten het zijn :D

maar wc rollen oogt leuker vast :seriousf:

The Lo Lands
31 juli 2008, 12:10
maar wc rollen oogt leuker vast :seriousf: Maar dan wel degene van het merk wat ik niet noemen zal met gouden randjes :seriousf:

guhlenn
31 juli 2008, 12:37
daarmee compenseer je voor de gebrekkige frequentie reponse van die Alesis, dus all-in -all zeker de moeite waard.

MAar HAn, waarom lege wc papier rolletjes, ik heb altijd begrpen dat de variant met papier een veel beter demping van de tonen onder de 20 Hz geeft waardoor de bass in het hoorbare spectrum strakker en duidelijker word. Moet je wel je reet met je handen afvegen, dus handjesschudden word wat onsmakelijker :D

Roman
31 juli 2008, 12:53
neh, gewoon eierdozen eronder. magisch spul!

Oh, en vd Hul kabels.. ook leuk spul :)

Zo ben ik eigenlijk al een tijdje op zoek naar een goed BAS-gitaar kabel, maar nog niet veel geluk. Ik ken iemand die ergens ooit in Duitsland een super kabel heeft gekocht die het laag van zijn 5 snarige bass ontzettend goed weergeeft. Je hoort gewoon verschil.

iemand?

The Lo Lands
31 juli 2008, 12:53
daarmee compenseer je voor de gebrekkige frequentie reponse van die Alesis, dus all-in -all zeker de moeite waard. Gaan we lelijk doen over mijn supergoede monitoren van Alesis :D

The Lo Lands
31 juli 2008, 12:56
Ik ken iemand die ergens ooit in Duitsland een super kabel heeft gekocht die het laag van zijn 5 snarige bass ontzettend goed weergeeft. Je hoort gewoon verschil. 'ergens ooit', dat klinkt niet echt overtuigend. Heb verder geen idee :)

guhlenn
31 juli 2008, 13:26
Gaan we lelijk doen over mijn supergoede monitoren van Alesis :D

LOL.

Maaruh, neuh, dat is een dooie koe slaan hé ;-)

harrie-beton
31 juli 2008, 17:01
Het is verwarrend met die monitoren, de versterker is ingebouwd dus er hoeft geen speakerkabel naar toe maar signaalkabel. Iedere microfoonkabel of line kabel is geschikt, als er maar veel koper inzit en hij afgeschermd is. De relatief lage frequenties die door deze kabel gaan maakt dat een kabel van 20 euro voldoende is.

Er zijn erg veel fabels over speakerkabels zoals de richting (hihi kabels met pijltjes erop) en "zuurstofvrij en speciaal gewonden voor super audio". Je kunt heel veel geld uitgeven aan kabels maar je hoort geen verschil met een dik stroomsnoer van een bouwmarkt.

Han S
31 juli 2008, 17:07
Harrie, je hebt dit draadje (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=111747) dus gemist?

harrie-beton
31 juli 2008, 19:58
Dat draadje gaat over gitaarkabels. Voor gitaarkabels kan ik me dat voorstellen maar voor een line signaal is dat toch minder van belang?

Roman
31 juli 2008, 20:29
Hangt van de impedantie af.
Een passieve gitaar geeft een hoge impedantie (Hi-Z) welke erg gevoelig is voor storingen, contact, beweging etc (sla maar eens me je gitaar kabel)
Een actieve gitaar geeft een lagere impedantie, je zult dus eigenlijk ook een versterker met een low-z input moeten gebruiken voor optimale efficiënte van het signaal.

Ook is de spanning die door de kabel van belang. Een hoge spanning is minder gevoelig voor storingen.
Een line signaal is een vrij sterk signaal en dus veel minder gevoelig dan een mic-signaal welke erg lage spanning bevat.

Een speaker (passief) heeft een hoge spanning nodig. Een hoge spanning vraagt ook om meer koper. Vergelijk het met water door een slang. Meer water vraagt om een grotere slang.

Ja, kabels maken wel degelijk verschil. Maar je kunt, zoals Harrie al zei, ook doorschieten. zgn zuurstof arme of capacitief lage kabels etc. Duur, maar echt hoorbaar? stja.... ik weet het niet.

Het is, echter, wel belangrijk het juiste type kabel te gebruiken voor je doel. En goede aansluiting, for that matter. Een slechte soldering is funnest voor je signaal.

Dus geen speaker kabel als microfoon of gitaar kabel. Test het maar's. Pak een stuk stroomdraad en sluit je gitaar er met 2 pluggen op aan. lachen...
overigens kun je dat stuk stroom draad prima voor speaker gebruiken. da's dan wel weer grappig.

hansli
31 juli 2008, 20:45
Er zijn erg veel fabels over speakerkabels zoals de richting (hihi kabels met pijltjes erop) en "zuurstofvrij en speciaal gewonden voor super audio". Je kunt heel veel geld uitgeven aan kabels maar je hoort geen verschil met een dik stroomsnoer van een bouwmarkt.

Ehmmmmmmm..... je spreekt uit eigen ervaring?????

Ik kan zelf toch echt wel het verschil tussen dit stroomsnoer en een echt goede kabel horen hoor, maarja, ik heb dan ook heel dikke Vandenhul's, en om het allemaal nog wat erger voor jullie te maken: mijn luidsprekers hebben 4 units (bas/ mid/ hoog/ superhoog), en die hebben allen een eigen kabel en de filters zijn volledig van elkaar gescheiden, geen dikke basspoel die kan gaan intergereren met een mid-spoel.
Ik maak mijn filters zelf, dus ik heb makkelijk praten, maar het verschil met traditionele filters en snoeren is enorm en zeer indrukwekkend.

Als je wilt lachen moet je het volgende eens doen: sluit een basspeaker aan op een versterker en hang er een flinke spoel over, zet muziek aan.
Pak nu een middenspeaker, en zet daar een spoel parallel aan, niet aansluiten op de pc; breng de spoel in de buurt van de basspoel: als je even klooit zul je geluid uit de middenspeaker gaan horen, zacht maar overduidelijk........

1 van de vele vormen van interferentie van interferentie die we kennen, en een overduidelijk bewijs dat het bouwen van filters die zover mogelijk van elkaar verwijderd zijn geen onzin is.
Volgens mij heet dit verschijnsel trouwens inductie........

Han S
31 juli 2008, 20:46
Maar dat is allemaal tig keren genoemd in dat kabeltopic in electrisch en daarom wees ik daar op. Overigens zijn er twee manieren voor een grotere hoeveelheid: een dikkere slang of kabel, of meer druk/spanning en de vergelijking met water is heel goed.

Vandaar dat je luidsprekersystemmen vindt in kerken en omroepinstallaties met het z.g 100 volt systeem. Dat zijn speakers met een hoge impedantie (600 ohm) en je hebt dus aan een dunne draad genoeg en die mag ook heel lang worden.

Han S
31 juli 2008, 20:48
Als je wilt lachen moet je het volgende eens doen: sluit een basspeaker aan op een versterker en hang er een flinke spoel over, zet muziek aan.
Pak nu een middenspeaker, en zet daar een spoel parallel aan, niet aansluiten op de pc; breng de spoel in de buurt van de basspoel: als je even klooit zul je geluid uit de middenspeaker gaan horen, zacht maar overduidelijk........

1 van de vele vormen van interferentie van interferentie die we kennen, en een overduidelijk bewijs dat het bouwen van filters die zover mogelijk van elkaar verwijderd zijn geen onzin is.
Volgens mij heet dit verschijnsel trouwens inductie........

Je maakt van die twee spoelen een trafo? Nu nog een kern en je bent het mannetje. :D

hansli
31 juli 2008, 22:46
Je maakt van die twee spoelen een trafo? Nu nog een kern en je bent het mannetje. :D

daar komt het wel op neer ja.....

de basspeaker kun je vervangen door een belastingsweerstand, hoor je het effect makkelijker.

mijn vader liet het me een keer zien toen we met een filter aan het werk waren, en toen vielen er weer wat schellen van mijn ogen en oren!

en dan is er nog iets: je moet je eens voorstellen wat er in een goedkoop wisselfilter allemaal fout gaat, ook al door het feit dat bij enkele bekabeling alle onderdelen in feite aan elkaar hangen: de spanninkjes die de speakers generen worden ook direct weer over gedragen op de andere filtertakken, met als gevolg een diffuus geluid........

maar ja, ik heb makkelijk praten, want ik heb de kennis om dit soort filters zelf te maken, als je mijn kwaliteit filters moet kopen praten we al gauw over een filter van 500 euro, de 70 kilo wegende zandgevulde joekels van kasten en de vrij dure bezetting aan speakers komen daar nog bij, en dan kan heb je het in totaal al gauw over speakers die kant en klaar in de prijsklasse 10.000 euro per stel vallen, en dat kan ik niet betalen, dat is het mooie van zelfbouw.......

Han S
31 juli 2008, 22:58
http://www.imf-electronics.com/RSPM/fig1.jpg

Sommige filters werken zeer behoorlijk, zoals deze van mijn IMF RSPM MK4, maar ik zou die nog wel eens vierweg actief willen maken. Een actief filter bouwen met X-over punten op 350hz, 3khz en 10 khz, met volumeregelingen per uitgang, Bessel en 12dB/oct. Dan gaan ze nog een stuk beter klinken, al heb je dan wel acht versterkers nodig.

hansli
31 juli 2008, 23:44
sja.....

bovenstaand filter is dus wel typisch een voorbeeld van hoe ik denk dat het absoluut niet moet......

een grote verbetering zou absoluut zijn hier quattroi-wiring toe te passen, actief weet ik zo niet, dat is in de hifi wereld niet echt een item meer, sinds er hoge kwaliteit versterkers met veel vermogen zijn.....

heb je de kwaliteit van de onderdelen wel eens bekeken han, want als ik het goed heb zijn deze imf's uit de jaren 70, en toen waren de beste condensators mkt's, tegenwoordig is er echt veel mooier spul te koop....

in de jaren 70, even uit mijn binnenkort te verschijnen meesterwerk "opa vertelt", was actief natuurlijk heel interessant: het electronica blad "electuur" had een leuke 50 watt versterker gepubliceerd, de "ekwin"...., in feite een gepimpte quad 303, die goedkoop te bouwen was.....
de kwaliteit die je dan met een actief haalde was behoorlijk overdonderend, en als je helemaal duur wilde nam je gewoon een paar luxman eindtrappen of zo, de japanners hadden de europeanen inmiddels al flink ingehaald, maar het zwakke punt waren wel de actieve wisselfilters die niet heel veel te koop waren....

dit weekend ga ik toevallig langs bij een kennis die nog met een pioneer werkt, we gaan es kijken of dat nog aardig werkt, maar uit mijn herinnering weet ik nog dat de klank van met name die pioneer me niet zo beviel: zulke filters voegen immers gewone harmonische vervorming toe, en dat doen passieve onderdelen niet.

als ik jou was han, zou ik die imf's voorzien van nieuwe filters, als je tips nodig hebt moet je me maar eens een pm of een mail sturen.......

wat me wel weer geweldig lijkt is het volgende: het laag aansturen met een goede transistor van plm 200 watt per kanaal, en dan een buizenversterker voor mid en hoog, 25 watt lijkt me voldoende.

het signaal hoeft niet actief gefilterd te worden, het uitgangssignaal van de transitor kan verzwakt en gefilterd zo naar de buizenversterker, gewoon uit de luidsprekeruitgang

maar gezien de kwaliteit van de huidige versterkers is dit imho een beetje overbodig geworden, actief zie je eigenlijk alleen maar in de pa-wereld waar het nog echt om vermogen gaat, de hifi-wereld is toch weer een beetje terug bij 1 versterker, ondanks de bezwaren van dempingsfactoren, die per frequentie-gebied anders zou moeten zijn.....
veel versterkers hebben nu dan ook dempingsfactoren die in het laag hoger zijn dan in het mid/hoog

is die imf trouuwens zo'n beetje hetzelfde als de voormalige tls-80?

dat waren heerlijke luidsprekers, als'ie net zo klinkt als ik me herinner is het grote verschil met mijn luidsprekers de definitie en het pulsgedrag, maar de balans en diepgang was in die jaren onvergelijkbaar met andere mooie dingen als de dm6 en dm7 van b&w, die haalden die kwaliteit pas met de eerste 801's, die in principe beter waren dan de imf, alleen het laag van de imf is zelfs tot nu toe vrijwel onovertroffen, dat halen mijn superluidsprekers ook niet, want een transmission-line is en blijft het mooiste in laag wat er is.......................

Han S
31 juli 2008, 23:53
Ik heb er moderne en dure caps op gezet en eigenlijk klinken die dingen zo vreselijk analitisch dat veel CD's door de mand vallen. Het is idd dezelfde speakerbezetting als de TLS80, vierweg dus met een supertweeter die er pas bij 10khz bij komt.

Moderne versterkers hebben geen klankverschil meer, dat hebben we uitgebreid getest. Wat ik wel merk is dat niet elke versterker matched met elke speaker.
Ik heb in de studio de legendarische Sony G7 (zoek de G10) op een even legendarische Harman Kardon Citation Sixteen, overigens met Gamma speakerkabel van 2*2.5 mm² en dat vind ik persoonlijk nog beter klinken dan de RSPM. Maar ik moet die RSPM's eens proberen met de Citation 16, best kans dat dat nog veel beter gaat.

Speakerkabel ging het over dacht ik niet? maar dat antwoord is er al, actief monitoren: knappe interlink en klaar is Arie.

hansli
1 augustus 2008, 00:21
Moderne versterkers hebben geen klankverschil meer, dat hebben we uitgebreid getest.

Speakerkabel ging het over dacht ik niet? maar dat antwoord is er al, actief monitoren: knappe interlink en klaar is Arie.

mits in dezelfde prijsklasse natuurlijk, want een cheapo ic versterkertje mag je niet vergelijken met een mooi opgebouwde transistor......

en over het klankverschil tussen buis en transistor is niet veel discussie hoor, dat is wel duidelijk, maar wordt meet totde smaakkwesties gerekend, in de hifiwereld dus.......

en sja, het ging idd over luidsprekerkabels, maar je weet hoe een discussie zich soms ontwikkeld

ofc, oxygen free copper, is echt geen sprookje hoor, dit nog even voor de duidelijkheid: ik heb wat oudere monsterkabeltjes die aan het einde heerlijk groen verkleurd zijn; met ofc zou dat niet zo snel gebeurd zijn, ofc heeft gewoon minder ingebonden zuurstof en roest gewoon minder snel

vandenhul is meestal verzilverd ofc, dus nog iets minder roestgevoelig

Han S
1 augustus 2008, 00:42
Ik heb het al een paar keer uitgebreid verteld, over de ABX test tussen een Sony van 170 en een ASR van 9000 euro. Geen verschil geconstateerd door meer dan 20 geconcentreerd luisterende audiofielen. Speakers waren de B&W 801D. Zoek het maar.

Buizen versterkers in hi fi klinken in feite minder goed, maar dat vinden veel mensen prettiger luisteren, my fi dus. We hebben het hier niet over gitaarversterkers hé?

guhlenn
1 augustus 2008, 08:05
Een testje met van den hul en random fatsoenlijke kabel moet dan toch zo gebeurd zijn? Ik ben wel benieuwd!

hansli
1 augustus 2008, 08:24
Ik heb het al een paar keer uitgebreid verteld, over de ABX test tussen een Sony van 170 en een ASR van 9000 euro. Geen verschil geconstateerd door meer dan 20 geconcentreerd luisterende audiofielen. Speakers waren de B&W 801D. Zoek het maar.

Buizen versterkers in hi fi klinken in feite minder goed, maar dat vinden veel mensen prettiger luisteren, my fi dus. We hebben het hier niet over gitaarversterkers hé?


Sja, dat zal dan wel, maar ik heb in mijn leven al zoveel versterkers gehoord, en zoveel verschillen.......

ik weet niet welke versterkers je precies bedoelt, maar geen verschil tussen iets van 170 en 9000 euro kan ik me moeilijk voorstellen, of dat asr is een prutmerk, bestaat ook in de highend wereld, maar gemiddeld hebben dure versterkers hele dikke voedingen, en dus stabiel laag, goedkope versterkers hebben dat nooit.
dat dat verschil niet gehoord wordt door 20 audiofielen kan ik me niet voorstellen, tenzij je natuurlijk gaat luisteren met slechte opnames, zoals iets van dire straits uit de jaren 80, die opnames leken er op gemaakt om het juist op een goedkoop setje goed te laten klinken......

en als iemand al het verschil hoort tussen goedkope en dure caps in een luidspreker, wat denk je dan van het verschil in onderdelen tussen goedkope en dure versterkers......

nogmaals, het klopt dat vroeger de verschillen tussen versterkers groter waren, maar ik durf er aardig wat onder te verwedden dat ik het verschil tussen 200 euro en 10000 euro wel zal horen, je moet alleen even weten waar je op moet letten.....

en we hebben het idd niet over buizenversterkers......

Han S
1 augustus 2008, 10:44
Als we nog een keer en dergelijke test uitvoeren nodig ik je uit. Ik had het al over het matchen van versterkers met speakers. Een Infinity Kappa 9 speaker heeft een impedantiedip tot beneden de 1 ohm en weinig versterkers kunnen dat aan.

De verschillen die gehoord worden zijn gewoonlijk kwantitatieve verschillen, de meeste mensen kunnen zeer kleine volumeverschillen goed waarnemen. Maar dat zegt niets over een kwalitatief verschil.

Het drama begon met de bewering van iemand op een audiofielenforum, een bewering die erg lijkt op die van jou hier boven. Hij beweerde namelijk dat hij het verschil tussen goedkope en dure versterkers heel goed kon horen. Iemand die er alles van af weet en ook auteur is van verschillende hoog gewaardeerde artikelen in de bladen als Electuur, zei toen dat hij dat verschil helemaal niet zou kunnen aantonen in een blinde test, omdat dat verschil er simpelweg helemaal niet is. Maar wel met een mits: beide versterkers moeten binnen hun clipping point blijven en moeten kwa uitgang aan elkaar gelijk worden gemaakt zodat er geen enkel kwantitatief verschil is.

Dat leverde een heftige discussie op en besloten werd om het wetenschappelijk verantwoord te gaan testen. Op dat forum zitten electronici met een academische opleiding en sommigen hebben patenten op hun naam.

Er moest een opstelling worden gemaakt welke de ingangen en de uitgangen van de versterkers wisselt en er werd gekozen voor relais met platina contacten. Een computer met een zg dobbelsteenprogramma koos willekeurig voor versterker X en dat kon alleen degene zien die het bediende.

De club deelnemers had wel gevraagd om een goede en makkelijk aanstuurbare speaker als de enorme B&W 801D en die hebben we bij de importeur geregeld. Een nieuwe Sony amp heeft een van de forumleden gekocht en het forum regelde de peperdure ASR versterker.

Op een zaterdag kwamen de technici al vroeg naar de studio om de boel daar te installeren. Een hoeveelheid kostbare meetapparatuur werd ingezet om de boel aan elkaar te calibreren en daar bleek dat de dure ASR versterker een vervorming liet meten van 10%. Hij werd opengemaakt en er bleek een draadje verkeerd aangesloten. De deelnemers hadden van te voren al besloten naar welke geluidsfragmenten er zou worden geluisterd en de test kon beginnen.

Telkens eerst een geluidsfragment gespeeld via de Sony, welke A werd genoemd, dan hetzelfde fragment via de ASR welke B werd genoemd. En dan een derde keer hetzelfde fragment, maar dan koos de computer voor een van de versterkers en niemand kon weten welke dat was en dat was ook niet te zien of te horen aan het relais.

De uitslag van de test was een gemiddelde van 50% goed, dus puur gokwerk. Je kunt dus concluderen dat niemand het verschil heeft aangetoond. Ik vroeg aan verschillende mensen waar ze nou op letten en de een zegt dat hij op het laag let, de ander op het hoog en weer een ander let op het middengebied. Maar ik hoorde geen opmerkingen over de ruimte in het geluid, de stereodiepte etc.

Toen er een fragment van Tool werd gebruikt ging ik precies in het midden tussen de speakers staan en hoorde dat het fasegedrag van de goedkope Sony aanmerkelijk beter was dan dat van de ASR. Als gevolg daarvan had ik een score van 80% en die 20% was ik waarschijnlijk kwijt omdat ik bij de laatste van de vijf herhalingen werd afgeleid. Elke test werd namelijk vijf keer herhaald dus je hoorde elk fragment 15 keer.

De Sony was dus fasereiner dan de ASR en dat heeft waarschijnlijk te maken met de geïntegreerde voeding van de Sony, waar de ASR en losse dubbele voeding had met vuistdikke kabels er aan.

Nee beste Hans, die verschillen zijn veel kleiner dan je denkt en meestal te klein voor het matige gehoor dat mensen hebben.

hansli
1 augustus 2008, 12:55
Als we nog een keer en dergelijke test uitvoeren nodig ik je uit.
Een hoeveelheid kostbare meetapparatuur werd ingezet om de boel aan elkaar te calibreren en daar bleek dat de dure ASR versterker een vervorming liet meten van 10%. Hij werd opengemaakt en er bleek een draadje verkeerd aangesloten.

Ik doe graag mee....

Ennehhh peperdure apparatuur met verkeerd aangesloten draadjes en dan 10 % vervorming neem ik persoonlijk niet serieus, daar zullen wel meer draadjes verkeerd zitten, want in de high-end wereld komt veel goed- of slecht-bedoelde rotzooi voor.

Zo had ik eens een paar peperdure monsterkabels onder handen die nogal makkelijk bromden.
Ik schroef de zaak los en de bijelkaargemetselde puinhoop die ik daar aantrof is met geen pen te beschrijven, en de kabels kwamen direct van de importeur.
Nog een wonder dat er zo nu en dan wel goed signaal was, ieder simpel kabeltje functioneerde beter.

Toen ik de zaak netjes gesoldeerd had bleek het een bijzonder goede kabel te zijn, gebruik hem al zeker 15 jaar

hansli
1 augustus 2008, 13:00
Toen er een fragment van Tool werd gebruikt ging ik precies in het midden tussen de speakers staan en hoorde dat het fasegedrag van de goedkope Sony aanmerkelijk beter was dan dat van de ASR. Als gevolg daarvan had ik een score van 80% en die 20% was ik waarschijnlijk kwijt omdat ik bij de laatste van de vijf herhalingen werd afgeleid. Elke test werd namelijk vijf keer herhaald dus je hoorde elk fragment 15 keer.

I rest my case, volgende keer maar eens met een echte versterker testen, want dit soort testen zijn niet verantwoord.

Neem een topversterker van een topmerk, en een goedkope van een topmerk, maar geen rare exoten die op een zolderkamertje inelkaar geflanst zijn......

Hoorde de rest die fasefouten ook?

bert k
1 augustus 2008, 13:50
Ik kende het verhaal al, maar na deze toevoegingen begin ik toch dat dure ding een beetje te verdenken. Bij die prijs verwacht je geen fasefouten, dan mag hij terug naar de bouwer.

Han S
1 augustus 2008, 17:13
ASR maakt versterkers (http://www.asraudio.com.au/concept.html) die in de top thuis horen. Er zat alleen iets met een aansluiting verkeerd, verder gewoon een fantastische versterker met een beestachtig vermogen.

Nee, niemand hoorde verder dat fase gedrag want daar let niemand ook op en je moet echt een geoefend gehoor hebben om het te herkennen. Het was overigens geen groot verschil, bij de Sony stond die snare exact kwa plaatsing, bij de ASR ging hij een centimeter of tien heen een weer kwa gevoel.

Ik heb ook wel eens dat verhaal gepost van die DC vinylplaat, die plaatsing in het stereobeeld was onovertroffen, nog nooit beter gehoord en dat heb ik op een CDR staan, moet je horen op de Sony G7 met die HK Cit 16, dat is kikkuh!

(met Gamma speakerkabel om on topic te blijven)

bert k
1 augustus 2008, 17:45
Ja, maar, kom op, je zegt in feite dat het fasegedrag aanmerkelijk slechter was dan die goedkope Sony, dat mag toch niet voor die prijs? Maakt niet uit of de meeste mensen het niet horen. Dit soort amps worden gekocht door mensen met goeie oren. (Of die denken dat ze die hebben.:))

Han S
1 augustus 2008, 18:05
Dat kun je je afvragen Bert, ik denk meer in de richting van teveel geld en te weinig ratio, maar dat mag ik niet hardop roepen.

Want je gaat me niet proberen wijs te maken dat 11 meter speakerkabel voor 30.000 euro, of een netsnoer van 1.5 meter voor bijna 6000 euro getuigt van enige realiteitszin?

En laten we het dan iet hebben over houten volumeknoppen voor 400 euro of vier stukjes van de een of andere plaat wat ze voor helicopters gebruiken voor 100 euro en dat moet je dan onder je CD speler, versterker en speakers zetten.

Kim Wilson
1 augustus 2008, 18:10
Conclusie: niet alle handgemaakte, opgehypede zooi met de naam "boutique" en bijbehorend prijskaartje is altijd beter. Of anders gezegd, veel geld is geen garantie. :satisfie:

bass blom
1 augustus 2008, 18:11
ik ken zo'n gast, die het land door reist om meridian audio aan mensen te verkopen.
hij heeft het heel heel goed en een heel heel dure auto onder zijn kont :D

hansli
2 augustus 2008, 02:59
Nee, niemand hoorde verder dat fase gedrag want daar let niemand ook op en je moet echt een geoefend gehoor hebben om het te herkennen. Het was overigens geen groot verschil, bij de Sony stond die snare exact kwa plaatsing, bij de ASR ging hij een centimeter of tien heen een weer kwa gevoel.

Beste Han, het spijt me te moeten zeggen dat je met deze uitspraak al je geloofwaardigheid verliest.

Als van de 20 audifielen er maar 1 of 2 fasefouten kunnen horen, dan zou ik je aanraden voor de volgende test gewoon 20 mensen van de straat te plukken, en het resultaat zal wellicht hetzelfde zijn....................

Not to be rude, maar come on, dit zijn juist het soort verschillen waar het bij versterkers om gaat, en dat verklaart prijsverschil :soul:

En :hippie: je hebt je eigen verhaal al ondergraven, so I rest my case again!

hansli
2 augustus 2008, 03:21
en dan nog even een toevoeging:

*9&^)( you, dat asr is een high-end merk voor de PA-wereld, mienjong toch, je gaat toch geen pa- met een hifi-versterker vergelijken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!

logisch dat die pa versterker niet beter klinkt, hier gaat het om vermogen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En als ik de site van asr bekijk gaat het idd om heel erg goede pa, maar lousy hifi, want die eisen aan versterkers zijn zo verschillend...........................

Maar nu begrijp ik heel goed waarom er nauwelijks verschil werd gehoord door de "audifielen", zo'n cheapo sony heeft waarschijnlijk standaard minder vervorming dan die pa-versterker..................

maar nogmaals, en ten overvloede: zo'n "test" slaat natuurlijk helmaal nergens op

bert k
2 augustus 2008, 11:46
Dat kun je je afvragen Bert, ik denk meer in de richting van teveel geld en te weinig ratio, maar dat mag ik niet hardop roepen.

.
Nee, ik concludeer dat jij een faseverschil hoort. En met respect voor jouw oren, je bent niet de enige met goeie oren, dus de fabrikant heeft gewoon een produkt te leveren dat goed is.

Han S
2 augustus 2008, 11:53
Het was eigenlijk geen faseverschil, maar een verschil in het stereobeeld en dat hoor je alleen goed als je tussen de speakers staat of eventueel met een koptelefoon. Bij de Sony stond het stereobeeld vast, bij de ASR was dat niet zo en het leek of de snare niet op zijn plek bleef. En aangezien er meer dan 20 mensen zaten te luisteren zaten er maar een stuk of vier precies in het midden en die zaten op een andere manier te luisteren.

Al tijdens de installatie probeerde ik verschillen te ontdekken en dit was het enige verschil dat ik hoorde, kwa geluidskwaliteit was er geen hoorbaar verschil, al werd wel pijnlijk duidelijk hoe matig de gemiddelde CD productie klinkt tegenwoordig.

hansli
2 augustus 2008, 19:25
Het was eigenlijk geen faseverschil, maar een verschil in het stereobeeld en dat hoor je alleen goed als je tussen de speakers staat of eventueel met een koptelefoon. Bij de Sony stond het stereobeeld vast, bij de ASR was dat niet zo en het leek of de snare niet op zijn plek bleef. En aangezien er meer dan 20 mensen zaten te luisteren zaten er maar een stuk of vier precies in het midden en die zaten op een andere manier te luisteren.

Al tijdens de installatie probeerde ik verschillen te ontdekken en dit was het enige verschil dat ik hoorde, kwa geluidskwaliteit was er geen hoorbaar verschil, al werd wel pijnlijk duidelijk hoe matig de gemiddelde CD productie klinkt tegenwoordig.

Nou ja, dan is het helemaal duidelijk, het is gewoon helemaal geen hifi versterker, die asr.......

Volgende keer zou ik trouwens ook eens testen met echte muziek, want dat is een ziekte die je in de high-end wereld ook veel tegenkomt: testen met popopname's, bij voorkeur van figuren als steely dan, typische studio-opnames met veel effecten als noise-gates......
Pak ook gewoon een paar goede klassieke opnames, en dan niet van die overgeproduceerde orkest-opnames waar er tegenwoordig zoveel van zijn, maar opnames die eerlijk en simpel zijn, bij voorkeur met 2 microfoons gemaakt.....

Wellicht is het nog verstandig meteen maar een een platenspeler te gaan testen, 1 phonovoorversterker op verschillende versterkers, en dan zul je de verschillen echt gaan horen

guhlenn
4 augustus 2008, 12:14
Beste Han, het spijt me te moeten zeggen dat je met deze uitspraak al je geloofwaardigheid verliest.

En :hippie: je hebt je eigen verhaal al ondergraven, so I rest my case again!

Tis geen westrijd, en een beetje typische reactie hoor. Maar het ging over die interlinks, en die kunnen we toch testen? Ik denk dat het niet uitmaakt, but i might be wrong. Wat is nou makkleijker dan interlinks testen? één bron, twee keer de opname opnieuw opnemen en het resultaat analyseren, of mis ik dan iets?