PDA

View Full Version : Rechtstreeks over de P.A.



BartL
31 juli 2008, 08:37
Beste mede-forummers,
Ik vroeg me af wie van jullie rechtstreeks over de P.A. spelen met bijvoorbeeld een POD XT Live (of Zoom G9.2tt etc.), of een pre-amp (H&K Tubeman, Engl Tubetoner, Koch Pedaltone etc.). Ik bedoel dus niet alleen als jullie thuis spelen, maar ook met repetities en optredens.

Ik zou graag horen wat jullie precies gebruiken en waarom. Ik zit er zelf namelijk weer over te denken om mijn amp weg te doen (veel te zwaar, kan nooit hard genoeg, duur :) , effecten VOOR en NA de preamp vind ik een enorm geklooi met kabels etcetera) en weer iets van bovenstaande aan te schaffen. Ik heb zelf wel al eens met een H&K Tubeman gespeeld, maar helaas heb ik daar nooit mee opgetreden.

Daarnaast: Als iemand van jullie een van bovenstaande apparaten gebruikt, maar wel over een versterker (bijvoorbeeld: Een Tubeman met wat pedaaltjes in de FX Return van een amp o.i.d.) lijkt me dat ook interessant om te lezen.

Graag jullie bevindingen!



Heb reeds gezocht naar een fatsoenlijk topic hierover, maar kon moeilijk iets vinden wat de vraag helemaal beantwoorde

arjanb01
31 juli 2008, 08:44
Ik zou nooit mn amp wegdoen. Rechtstreeks via PA spelen met apparaten als een POD XT live is een goedkope en praktische oplossing. Klinkt als een klok, maar het klinkt alsof je een cdtje afspeelt. Heel netjes, maar vlak zonder druk ("het oempf gevoel zeg maar''). Kies je hiervoor, dan zou ik wel je monitor geluid via in ear laten lopen.
Toch zul je na een tijdje dat zat zijn en weer terug naar een amp verlangen.

Ik zou gewoon dit soort apparaten in de loop van je amp laten lopen. Prima oplossing, maar zou dan wel alleen de effecten gebruiken en niet de speaker en amp simulaties.

DeiDRagonas
31 juli 2008, 09:32
Ik persoonlijk vindt de POD (of elke andere modeller) niet goed genoeg om live direct over de PA te gooien. Ik hoor mezelf dan ook niet goed, want mn zang gaat ook over de monitor waar de gitaar dan ook over moet. De POD is n studioapparaat als je t mij vraagt.

Wel heb ik de POD een tijdje live gebruikt met een coverband vanwege de enorme veelzijdigheid. Deze plugde ik dan direct in de fx return van de amp en gebruikte zo dus de POD als pre-amp en enkel de eindtrap van de versterker. Ging best moet ik zeggen...

Ik heb eens wat dingen samen gedaan met Rene Muttert (ex van Patty Brard) en die gooide zn POD wel steevast direct op de PA. Zn geluid was best ok hoor, maar je hoordt gewoon direct dat t modelling is.

Grt Roy!

peter_heijnen
31 juli 2008, 09:49
Ik ben in '92 begonnen met op lijn spelen in het theater met een soldano preamp en intellifex in een marshall se100. Sindsdien allerlei spullen geprobeerd varierend van boss se70 tot vox tonelab. Ja, het is aan de ene kant praktisch, maar toch mis je ook iets. Tegenwoordig ben ik weer terug naar af met een 1x12 combootje met effectplankje.

marc_o
31 juli 2008, 09:59
Ik ben meestal niet onder de indruk van Line 6 over een PA, maar de koch pedaltone is werkelijk fantastisch. klinkt beter dan de meeste buizenamps, en zeker voor dat geld. Je hebt er een effectloopje opzitten, 4 kanalen buizenplezier en je kunt er geweldig mee opnemen.

Een band als Blof bijvoorbeeld speelt alleen maar over de Pedaltone, wah en delaytje erop en voila, wereldsound voor een paar honderd euro. Het enige is dat je moet zorgen dat je monitorman z'n vak verstaat.

arjanb01
31 juli 2008, 10:20
Speelt Pascal Jacobsen niet meer over een Koch Multitone 50 watter ?
Dat is nieuw voor me ! Maar wel grappig dat een pedaltone het red in de zaalmix ! Hoe doet Pascal dat dan op het podium ? Heeft ie zn gitaar en zanggeluid dan in ear ?
Ik speel al jaren over Koch versterking en ik ga een Multitone 100 watt top halen (met 6l6 buisjes ipv el34 die je vaker ziet).

MSNL
31 juli 2008, 10:22
Ik speel in een allround top-40 band en we gebruiken allemaal in-ear.
Op het podium hebben wij ook helemaal geen luidsprekers meer staan.
Maar voor de gitaarversterking gebruik ik een Palmer PDI-03 powersoak/speakersimulator als vervanging voor de speaker. Ik vind dit heel mooi werken. Het geluid is zeer open en natuurlijk.
(ik gebruik een soldano X99 pre amp, VHT poweramp en lexicon MPXG2 voor de effecten)

Je zult nooit hetzelfde geluid en gevoel hebben als een goede buizenversterker op volume, maar meer het geluid dat vanuit de PA te horen is (dit is meestal toch wel weer anders dan het geluid uit je speakerkast).

Een goede monitor (of in-ears) is uiteraard ook heel belangrijk.
Verwacht geen goed geluid uit een goedkope monitor van een paar honderd euro!

marc_o
31 juli 2008, 10:37
Speelt Pascal Jacobsen niet meer over een Koch Multitone 50 watter ?
Dat is nieuw voor me ! Maar wel grappig dat een pedaltone het red in de zaalmix ! Hoe doet Pascal dat dan op het podium ? Heeft ie zn gitaar en zanggeluid dan in ear ?
Ik speel al jaren over Koch versterking en ik ga een Multitone 100 watt top halen (met 6l6 buisjes ipv el34 die je vaker ziet).

Hij speelt sinds de Umoja tour op een Pedaltone, eerst was dat de mijne, die hij geleend had om umoja-stukken op te nemen in het buitenland, daarna kocht ie er zelf een paar. Aanvankelijk ging er een combo mee als back-up, later ging er gewoon een extra Pedaltone mee. Paskal speelt niet met in-ear, die vindt ie niet lekker zitten dus knalt ie alles over een monitor. Het helpt natuurlijk wel als je met de beste geluidsmensen uit de biz werkt, dan komt ie goed door de mix, en ik vind de pedaltone sowieso veel beter klinken dat de Multitone, het is meer een kruising Multitone/Powertone. De enige gitaarversterker (Vox AC-15) die nu op het podium staat is van Bas (toetsenist) als ie hier en daar een gitaartje meespeelt.

arjanb01
31 juli 2008, 10:44
Ok, interessant verhaal inderdaad. Ik wist dat die Pedaltone goed was, maar beter dan een Multitone ? Waarschijnlijk anders qua klankkleur, dynamiek.

RiffMeister
31 juli 2008, 10:55
Ik heb met een Line6 POD XT Pro tweemaal rechtstreeks over P.A. gespeeld.
Op zich ben ik best te spreken over die POD; iig over een transistor amp.
Maar over de PA? Allebei de keren was het een drama. Op de een af andere manier mis je wel "punch" via de monitor (tweede maal) eerste maal (zonder monitor dus) was het helemaal gokken waar ik zat t.o.v. de rest..

Ik weet niet of er betere pedalen voor zijn, maar ik ben er daarna helemaal gekapt. Tegenwoordig gewoon een VOX met een paar trapboxen ervoor.

marc_o
31 juli 2008, 11:01
Ok, interessant verhaal inderdaad. Ik wist dat die Pedaltone goed was, maar beter dan een Multitone ? Waarschijnlijk anders qua klankkleur, dynamiek.

Blijft een smaakverhaal natuurlijk.....IK vind 'm lekkerder klinken, maar moet gezegd worden dat paskal z'n pedaltones wel zijn gemod door Koch.
Het mooie van de pedaltones is dat ze het prima, zelfs een stuk beter doen met pedaaltjes ervoor de de combo's.

Mitch
31 juli 2008, 11:27
Ik speel nu bij Electric Co een tijdje direct maar dan lekker wel analoog ;)
Tech21 Sansamp met een klein pedalenplankje ervoor. Voor de stukken die ik daar elektrisch moet doen voldoet dat ruimschoots, maar of ik het als 'main practice rig' zou kunnen hebben....moet je wel heel erg rot in je vervoer zitten wil je daar genoegen mee nemen hoor!
Maar goed, het werkt prima. Is leuk clean in te stellen, kan ook naar crunch overgaan (op het Tweed model), de andere twee modes willen alleen maar scheuren. Dat kun je dus op mijn simpele bakkie niet schakelen, op de iets uitgebreidere Tri-AC wel. Ik los het nu op met een klein pedalenplankje maar ik weet bijna zeker als de Tri-AC grofweg dezelfde sound heeft dat je daar met drie kanalen een prima clean/crunch, medium gain en vette lead sound uit kan toveren.
Ook hier weer de toevoeging: je moet live een goede monitor check doen. Wij hebben in principe altijd onze eigen geluidsman mee dus dat werkt prima, maar voor een wedstrijdjesavond of zo of een festival waar je heel snel het podium op en weer af moet, ik weet het niet...

marc_o
31 juli 2008, 11:45
Nou, ik heb laatst op een bruiloft snel wat nummers gedaan met alleen mijn blackstar HT dual pedaal en ik kan je verzekeren dat die sound beter was dat de bijzonder bekende gitarist met z'n line6 meuk....ook erg goed pedaal, helaas geen loop.

RiffMeister
31 juli 2008, 12:16
Nou, ik heb laatst op een bruiloft snel wat nummers gedaan met alleen mijn blackstar HT dual pedaal en ik kan je verzekeren dat die sound beter was dat de bijzonder bekende gitarist met z'n line6 meuk....ook erg goed pedaal, helaas geen loop.

Loop?

+10tekens

BartL
1 augustus 2008, 19:35
Hartelijk dank voor de reacties tot dusver. In algemeen zou ik dus de conclusie kunnen trekken dat iets rechtsreeks in de PA sowieso alleen goed werkt wanneer je ook een goede monitor hebt. Daarnaast is het geluid dan niet "echt".

Kijk, van de ene kant wil ik graag een versterker (heb nu een Rivera Suprema en dat is gewoon een superbak). Van de andere kant vind ik het mega irritant dat - wanneer ik in een klein stukje van een nummer een beetje delay wil - meteen een delay pedaal moet aanschaffen en deze ook nog eens in de loop van de amp moet hangen, omdat het anders baf klinkt. Komt nog eens bij dat ik een vrij matige gitarist ben en het afgelopen jaar nog niet heb opgetreden met mijn huidige band. We zijn allemaal echte hobbyisten, maar zouden het leuk vinden in de toekomst toch eens te spelen.

Daarom ben ik een beetje aan het nadenken over alternatieven. Misschien is voor mij een goede multifx voor in de loop van mijn rivera wel iets. Houd ik toch de perfecte basis (PRS of Fernandes met mijn Rivera) en heb ik toch de mogelijkheid wat effectjes toe te voegen.

...ik blijf nadenken. Als er nog mensen op briljante ideeen komen, laat maar horen!

Mitch
1 augustus 2008, 19:57
Nocki heeft de naam, maar ik denk niet dat je veel voor 'm onderdoet Bart ;)
Anyway, een multi effect achterin je Suprema prikken haalt toch weer een hoop van je sound weg hoor. Moet je wel heel erg fan zijn van verschillende sounds en FX.
Als ik je verhaal zo lees zie ik verschillende dingen. Enerzijds wil je flexibeler zijn, om logistieke redenen teruggaan in gewicht/formaat qua gear, je wil ook wat veelzijdiger kunnen zijn qua sounds zonder al te veel hoeven in te prikken maar anderzijds wil je ook niet te veel concessies doen qua sound.
Ik denk dat je minimaal één van deze eisen, zo niet twee moet laten vallen om eruit te komen.

Mpg even een paar dingen op een ruitje.
Over de PA: kan best, maar dan bij voorkeur analoog met een extern pedalenplankje en in de oefenruimte zit je vast aan je sound over de zanginstallatie en live ben je afhankelijk van de kwaliteit van de monitors én de geluidsman.
Ik heb de luxe dat onze geluidsman momenteel topspul heeft en echt, dan zit er nog steeds punch in mijn sound, al komt het uit een analoog DI kastje als de Sansamp. Anders dan over een 'normale' setup, maar best lekker. (Let wel, over diezelfde monitor heb ik dan mijn akoestische sound, mijn elektrische, mijn synth, mijn zang en beide van de andere gitarist: da's druk, maar met een puike monitor op korte afstand én met gehoorbescherming (filtert de herrie weg) is het mogelijk).
Monitors waarover dit soort dingen goed klinken zijn gewoon dure krengen en die hebben kroegen gewoon niet staan. Simpel.
Ik denk dat de meeste negatieve verhalen over modelling direct over de PA op hetzelfde probleem gebaseerd zijn, maar da's een veronderstelling.

In jouw geval zou ik gewoon eens goed kijken naar de hoogste prioriteiten en dan pas weer gaan nadenken over de oplossing.

dunnoaname
2 augustus 2008, 11:25
Ik heb bij opnames wel eens mijn Blackstar HT distortion rechtstreeks ingeplugd, en sjezus wat een dijk van een sound. Juist door het rechstreeksinpluggen kreeg ik een heel direkte punch zegmaar. niet het geluid wat ik normaal gesproken zoek, maar voor die situatie ( rock) was het perfect.
Direkt inpluggen van line6 apparatuur is waanzinnig handig, maar het klinkt nog steeds als line6 apparatuur.

marc_o
4 augustus 2008, 10:07
Loop?

+10tekens

Loop=effectloop, die zit niet op de Blackstar, en wel op m'n Koch, daar steek ik dan een reverb in en heb je een prima versterking....met extra's dus.

marc_o
4 augustus 2008, 10:10
Hartelijk dank voor de reacties tot dusver. In algemeen zou ik dus de conclusie kunnen trekken dat iets rechtsreeks in de PA sowieso alleen goed werkt wanneer je ook een goede monitor hebt. Daarnaast is het geluid dan niet "echt".

Kijk, van de ene kant wil ik graag een versterker (heb nu een Rivera Suprema en dat is gewoon een superbak). Van de andere kant vind ik het mega irritant dat - wanneer ik in een klein stukje van een nummer een beetje delay wil - meteen een delay pedaal moet aanschaffen en deze ook nog eens in de loop van de amp moet hangen, omdat het anders baf klinkt. Komt nog eens bij dat ik een vrij matige gitarist ben en het afgelopen jaar nog niet heb opgetreden met mijn huidige band. We zijn allemaal echte hobbyisten, maar zouden het leuk vinden in de toekomst toch eens te spelen.

Daarom ben ik een beetje aan het nadenken over alternatieven. Misschien is voor mij een goede multifx voor in de loop van mijn rivera wel iets. Houd ik toch de perfecte basis (PRS of Fernandes met mijn Rivera) en heb ik toch de mogelijkheid wat effectjes toe te voegen.

...ik blijf nadenken. Als er nog mensen op briljante ideeen komen, laat maar horen!


off-topic: WAT EEN VETTE VERSTERKER IS DAT TOCH!!!

harrie-beton
4 augustus 2008, 11:22
Ik speel sinds 2002 met line6 spullen over PA's, echter je moet goed realiseren dat er goede en slechte PA's zijn. In een draadje van Vulvasonic is dat uitvoerig te lezen. Als jij dus op je eigen - liefst - superneutrale hifi installatie thuis een goede toon hebt, is dat geen garantie voor een goede toon op een concert. In mijn ervaringen zijn er een aantal redenen te vinden:
Veel PA's zijn niet erg neutraal - kijk, het klinkt HARD maar ook als je een CD hoort in de pauze dan hoor je wel wat de PA klank er mee doet. Ze zijn vaak te boemerig. De akoestiek van een zaal is ook van invloed.
Als je via een monitor je gitaar hoort mis je vaak laag, veel monitors hebben niet dat mooi lage randje die een rockband produceert. Accepteer dus niet elke monitor. Een oplossing die ik heb gekozen na veel proberen is een eigen stereo power amp.
Veel mensen oefenen niet met dezelfde gear als met een optreden. Ik doe dat wel - je hoort meteen waar problemen ontstaan.
Het grootste struikelblok met multi-effecten is volumeverschillen tussen patches. Stel ze bij tijdens het oefenen totdat het perfect klinkt. Besteedt daar tijd aan.

Mijn gear is Pod xt pro op twee neutrale Peavey TKo115 basversterkers (deze klinken neutraal en kunnen vrij hard) - ik speel dus stereo. Een gewone stereo xlr lijn gaat naar de PA. Omdat ik de EQ van de poweramps nog kan beïnvloeden bevalt deze combinatie mij het best.

BartL
4 augustus 2008, 11:52
@h-b: Heb inderdaad eens een filmpje van een nummer van jullie gezien (eentje van U2) en kan me herinneren dat de sound daar goed was. Maargoed, als ik inderdaad toch weer een versterker mee moet slepen heeft het niet zoveel zin natuurlijk. En zoals ik het nu lees zitten er toch meer haken en ogen aan dan ik dacht, waarschijnlijk blijft het dan toch gewoon bij de combo.

@m_odijk: ROGER THAT!! :) Heb jij hem ook? Hoe stel jij het clean kanaal in als ik vragen mag?

marc_o
4 augustus 2008, 12:22
@h-b: Heb inderdaad eens een filmpje van een nummer van jullie gezien (eentje van U2) en kan me herinneren dat de sound daar goed was. Maargoed, als ik inderdaad toch weer een versterker mee moet slepen heeft het niet zoveel zin natuurlijk. En zoals ik het nu lees zitten er toch meer haken en ogen aan dan ik dacht, waarschijnlijk blijft het dan toch gewoon bij de combo.

@m_odijk: ROGER THAT!! :) Heb jij hem ook? Hoe stel jij het clean kanaal in als ik vragen mag?

Ik heb 'm niet, ik heb de Fandango 212 55 watt en de Knucklehead reverbtop en een losse 212 Rivera cabinet met V-30's.

Clean ligt aan de gitaar, het maakt nogal een verschil of ik m'n strat of m'n Zwier met P-90's gebruik.


Ik hou van druk en dik-clean dus bij mij gaat de clean gain met de strat op 5 of 6 , of lager, maar dan met de Ninja (vreselijke naam) aan en de eindversterker wat meer open.
Toonregeling is alles op 5 en dan een klein beetje bijdraaien. voor soundtips kun je overigens heel goed terecht op de Rivera-site...

dml
4 augustus 2008, 16:07
Ik zit op dit moment in dubio. Ik wil het experiment wel aangaan maar er niet direct diep voor in de buidel tasten. Of ik wil een Yamaha DG Stomp of een Koch Pedaltone, maar wel graag 2e hands. In beide gevallen zal het geluid direct de PA ingaan en krijg ik het sigaal terug via m'n in-ears (zo gaat het nu ook, maar dan met een Triple Recto en een 4x12 met een mic ervoor).

harrie-beton
5 augustus 2008, 00:24
Ik vind de gt8, tonlab, podx3 of podxt veel beter klinken dan de Yamaha en de Koch.

dml
5 augustus 2008, 07:05
Kwestie van smaak.

marc_o
5 augustus 2008, 10:29
Ik zit op dit moment in dubio. Ik wil het experiment wel aangaan maar er niet direct diep voor in de buidel tasten. Of ik wil een Yamaha DG Stomp of een Koch Pedaltone, maar wel graag 2e hands. In beide gevallen zal het geluid direct de PA ingaan en krijg ik het sigaal terug via m'n in-ears (zo gaat het nu ook, maar dan met een Triple Recto en een 4x12 met een mic ervoor).

In onze studio liggen ze beiden. De Yamaha heeft leuke sounds en mogelijkheden, maar de Koch, daar kun je mee op pad, werkt sneller en klinkt een heel stuk beter....het verschil is echt erg groot. Waar ik de Yamaha als serieus leuk speelgoed zie, zie ik de Koch als professioneel.
Ik heb echter begrepen dat de AG stomp een stuk beter is (voor de acoustische gitaar).

dml
5 augustus 2008, 10:43
Ik heb ze ook beide gehad, maar nooit in een dergelijke setup gebruikt. Ja, de Pedaltone en de Yamaha heb ik thuis wel eens gebruikt i.c.m. een koptelefoon en dat klonk best okay. Aangezien het een experiment is, wil ik er natuurlijk zo min mogelijk geld in stoppen, het moet makkelijk te bedienen zijn en ook nog compact. De Pedaltone wint het dan natuurlijk van de Yamaha qua klank en bediening maar het liefst ben ik voor rond de € 200,- klaar. En dat gaat met een Pedaltone niet lukken. Tuurlijk, een GT-8 of Line6-bak zou ook kunnen maar dan ben je nog wel even bezig met tweaken voordat het goed klinkt. En daar heb ik geen zin in/ geen tijd voor. Goh, ik lijk wel een echte gitarist!! ;)

marc_o
5 augustus 2008, 10:52
Waarom moet je voor € 200 klaar zijn....is er haast bij? Ik denk dat eventjes doorsparen straks een veel grotere glimlach op je gezicht zal brengen dan een ietwat geforceerde en overhaaste aankoop....

Wacht maar tot je eens opnames gaat maken.....een goeie geluidsman die een betere sound uit een versterker met mic setup krijgt binnen een uur dan ik met de pedaltone in 3 minuten...en hij reageert ook nog eens erg goed op bijvoorbeeld een tubescreamer als extra boost.
Bij optredens heb je dan ook nog eens een prima backup voor als je amp ermee kapt.....

dml
5 augustus 2008, 10:57
Op zich geen haast bij. Ik ga in ieder geval maar weer eens een rondje muziekwinkels doen en m'n in-ears (en gitaar) in een aantal van dit soort apparaten drukken.

En Tubescreamers zuigen grote tijd.

dml
6 augustus 2008, 12:27
En zo stond ik om 10.00 uur vanochtend voor de deur bij Tonika in Groningen, vergezeld met gitaar en in-ears. Naast de Pedaltone heb ik ook maar gelijk de Carl Martin Echotone gezet en aangesloten. Als je er dan toch bent......
Aangezien ik 14 jaar bijna uitsluitend op Koch heb gespeeld, was het voor mij het feest der herkenning, mij favo instellingen bleken nog steeds te werken. Wel had ik het idee dat deze versie van de Pedaltone een stuk dynamischer is dan zijn illustere voorganger die ik heb gehad. En natuurlijk een hele bak aan geluiden aan boord door de Enhancer en Power amp. Via m'n in-ears klonk het ook erg smakelijk en ik was dus al vrij snel om. De Echotone echter kon mij niet bekoren. In deze setup overstuurde hij snel en klonk "te analoog", het delaysignaal was mij te onduidelijk. Toen maar een Boss DD-7 erop aangesloten en dat werkte ook prima, voldoende helderheid waardoor de herhalingen goed hoorbaar bleven. De modulatie-optie is ook aardig maar in de praktijk zal ik 'm niet gebruiken. Dus het zou net zo goed een DD-6 kunnen worden. Elke weg, ik ga nog even doorsparen, de Pedaltone gaat het worden.

marc_o
6 augustus 2008, 12:32
Tof! Blijft een prima keuze.....zeker voor dat geld!

Eezz
6 augustus 2008, 13:44
Ik ben ook wel benieuwd naar die Pedaltone, met name naar de direct recording mogelijkheden. Ik neem in mijn homestudio graag met mics op maar ik merk dat als ik eens ergens naar toe moet voor een studioklusje men meestal geen zin heeft om een grote versterker te micen. Vaak ontbreken zelfs de ruimte en de middelen. Ik heb nu een Line6 Pod XT, maar ik word altijd erg moe als ik daar een paar uur mee moet spelen. Het ding is, zoals al veel gezegd is, niet erg dynamisch. Het reageert niet lekker, het voelt statisch. Vaak zijn de geluiden goed te doen als je het wat kleurt met galm of delay, maar zodra je die weghaalt valt het nog wel eens tegen.

@marc_odijk: jij hebt veel ervaring met de pedaltone zie ik. Heb je wat soundclips die je wilt laten horen? De clips op de Koch site klinken erg goed vind ik.

Iemand anders soundclips?

marc_o
6 augustus 2008, 14:28
Ik ben ook wel benieuwd naar die Pedaltone, met name naar de direct recording mogelijkheden. Ik neem in mijn homestudio graag met mics op maar ik merk dat als ik eens ergens naar toe moet voor een studioklusje men meestal geen zin heeft om een grote versterker te micen. Vaak ontbreken zelfs de ruimte en de middelen. Ik heb nu een Line6 Pod XT, maar ik word altijd erg moe als ik daar een paar uur mee moet spelen. Het ding is, zoals al veel gezegd is, niet erg dynamisch. Het reageert niet lekker, het voelt statisch. Vaak zijn de geluiden goed te doen als je het wat kleurt met galm of delay, maar zodra je die weghaalt valt het nog wel eens tegen.

@marc_odijk: jij hebt veel ervaring met de pedaltone zie ik. Heb je wat soundclips die je wilt laten horen? De clips op de Koch site klinken erg goed vind ik.

Iemand anders soundclips?

Ik heb er een hele CD mee opgenomen, maar die zit in de studiocomputer, dus helaas, ik kan je doorverwijzen naar wat je al weet, de Koch-site. Live optredens van Blof bijvoorbeeld....

Eezz
6 augustus 2008, 15:31
Ik zou ook weleens wat opnames met een Palmer speaker simulator willen horen. Iemand clips?

Hoe doen de bekende Nederlandse studiogitaristen dit eigenlijk? Ik weet dat Bert Meulendijk een Palmer speaker simulator gebruikt, maar hoe zit het bijvoorbeeld met Leendert Haaksma/Peter Tiehuis/Lex Bolderdijk/Arnold van Dongen?

harrie-beton
6 augustus 2008, 15:57
Ook Haaksma speelt op een buizenamp met een grote kast, heeft mooie toon. Hij wordt wel eens gespot met een Vetta maar bij Anoek stond die niet aan.
Alle "grote" gitaristen die ik gezien heb doen niet zo moelijk over een buizenbak en de 4 keer 12 stack meeslepen. Bovendien hebben ze altijd een nette soundcheck en een roadie. De enige gitarist die een modeler live gebruikt is Jan Akkerman (podxt). Op dit forum waren ze niet zo te spreken over zijn toon.

Veel coverbands werken wel met modelers. En de vele die ik gezien heb, hebben een goed gitaargeluid.

Mitch
6 augustus 2008, 23:10
Nou sorry, ik vind dat je ze er nog steeds zó uitvist. Niet dat dat slecht is, maar bijvoorbeeld de live sound van een floorbased pre amp als de Koch Pedaltone is niet te vergelijken met een live sound van een modeller. Tijdje geleden een showcase gedaan met meerdere bands, ook de full pro coverbands, nou...de GT6/8 / PodXT brigade viste je er zó uit. Niet erg voor het publiek hoor maar dat moet je toch echt willen.
En aangezien dit topic nog steeds door BartL gestart is en die nog steeds aan het wikken en wegen is en ik zijn smaak enigszins ken zeg ik: niet doen.

marc_o
7 augustus 2008, 11:08
Klopt, ik vind het meestal niks, maarja, smaken verschillen.

Overigens HarryBeton, jij hebt wel heel veel ervaring met je Line6 spullen, maar als ik het zo teruglees, sleep je dus gewoon nog 2 TKO keyboardversterkers mee.....is dat niet een beetje omslachtig allemaal? waarom gebruik je dan niet zo'n buizenamp waar je je line6 op kunt aansluiten....ben de naam kwijt...Comet ofzo?

harrie-beton
7 augustus 2008, 22:50
Er is een buizenamp ATOMIC voor de podxt maar er waren twee redenen om die niet te kopen.
1. Hij is mono en ik speel stereo dus ik zou er twee moeten. Katjing.
2. Toen die dingen te koop kwamen had ik een 19 inch podxt en die past er niet in... Ik heb inmiddels een x3 (de podxt 19 inch is op marktplaats) en die zou wel passen maar ik ben eigenlijk wel tevreden over de tko 400 euro per stuk... Ik vind de voordelen van modeling opwegen tegen de nadelen. Dat is ieder zijn mening.

dml
17 oktober 2008, 19:37
En yes!! Pedaltone in da house!! Morgen gelijk mee het podium op!! :rockon:

Mitch
17 oktober 2008, 19:48
May the tube be with you http://www.elforro.com/images/smilies/yoda.gif

BartL
18 oktober 2008, 00:21
En yes!! Pedaltone in da house!! Morgen gelijk mee het podium op!! :rockon:
Laat even weten hoe dat dingetje bevalt :)

dml
19 oktober 2008, 09:46
Daar ik met een Triple Recto + 4x12" Recto cab std speelde (hele band met in-ears), had ik gedacht dat ik het broekspijpen wapperende laag, de oempff die fysiek uit de 4x12" kwam, zou gaan missen. Feit is natuurlijk dat het op het podium behalve de drums helemaal stil is. En dit laatste maakt het spelen erg ontspannen. Zelfs de drummer zei dat het allemaal heel rustig klonk doordat hij geen blaffende kast naast hem had staan.
Qua dynamiek is de Pedaltone toch wat beter dan de Triple Recto en die verzadigde Koch-klank is natuurlijk ook heel wat anders dan dat van Mesa. Ik heb me in ieder geval flink vermaakt met alleen de Pedaltone en niet in de laatste plaats door de verkorte opbouw- en afbreektijd. Sterker nog, de hele band (+1 vriendin/ groupie) + backline gaat nu zonder problemen in m'n Avensis Station.
Ik ben blij. Nu nog op zoek naar een geschikte delay, ik zat in eerste instantie aan een Nova System te denken welke ik nu meerdere malen i.c.m. de Pedaltone heb getest. Maar alleen aan een delay heb ik genoeg.

Met dit koffertje en twee gitaren ga ik voortaan op pad:

http://inlinethumb33.webshots.com/17824/2024311390102437750S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2024311390102437750dVCynZ)

MjS
19 oktober 2008, 19:25
Dennis, jij hebt echt de setup die ik ook zou willen gebruiken! Heb wel eens geëxperimenteerd met verschillende apparaten (Yamaha DG-stomp, Blackstar HT-Dual, Line 6 POD x3, H&K Tubeman) over PA, maar ik vind het vervelend om afhankelijk te zijn van de aanwezige PA/monitors. Zelf heb ik wel een slechte monitor, maar die is slecht en je moet nog steeds sjouwen, dus net zo makkelijk een ampje meenemen...

Dus als we met de band met in-ears zouden spelen zou ik direct gaan spelen met m'n Tubeman. Ja of de Koch, als die echt zo goed klinkt als je verhaal doet vermoeden!

Even een iets ander vraagje: mis je de feedback van een gitaarversterker/monitor niet? De keren dat ik op fatsoenlijk volume kon spelen heb ik dankbaar gebruik gemaakt van die dikke sustain die je daardoor krijgt. Of heb je daar nog een speakertje voor?

vulvasonic
19 oktober 2008, 21:51
Ik gebruik de Koch Pedaltone altijd in combinatie met een versterker. 1 maal moest ik, gedwongen door omstandigheden, de Koch rechtstreeks uitsturen naar het PA. In eerste instantie leek mijn geluid daardoor iets dunner te worden. Een kleine draai naar rechts van de knop op mijn Vulvasonic Zone, vergelijkbaar met de Z-Vex Super Hard On, loste dat probleem keurig op. Het zaalgeluid was daardoor net zo goed als anders.
Op het podium heb je echter wel een goede monitor nodig om de broekspijpen te laten fladderen.

dml
20 oktober 2008, 03:17
@MjS:
Eerlijk is eerlijk, de (mijns inziens goede) geluidskwaliteit van de Pedaltone heeft absoluut te maken met de kwaliteit van de oortjes. Met mijn goedkope koptelefoon die ik thuis gebruik, klinkt de Pedaltone als een natte doos, wat op zich ook wel lekker is maar niet in deze context.
En het eventuele gemis van sustain en/ of feedback? Voorheen gebruikte ik bij in totaal twee nummers feedback door de gitaar voor de cab te houden. Nu gaat dat niet meer, ik ga nog wel proberen de gitaar voor de PA te houden, kijken of dat hetzelfde effect heeft. Maar lukt dat niet, dan is het niet echt een gemis.

@Vulvasonic:
Ik gaf het al aan in mijn voorgaande post, ik heb nu geen monitor en/ of versterker die mijn broekspijpen laat wapperen en heb het ook niet gemist. Ja, misschien de eerste paar minuten, je ervaart het geluid anders maar na verloop van tijd merkte ik wel dat het een stuk ontspannender speelt, op de één of andere manier. Btw, wij maken gebruik van hetzelfde geluidsverhuurbedrijf als jullie :rockon:

Mitch
20 oktober 2008, 11:32
@MjS:
En het eventuele gemis van sustain en/ of feedback? Voorheen gebruikte ik bij in totaal twee nummers feedback door de gitaar voor de cab te houden. Nu gaat dat niet meer, ik ga nog wel proberen de gitaar voor de PA te houden, kijken of dat hetzelfde effect heeft. Maar lukt dat niet, dan is het niet echt een gemis.


Als je 't via de monitor doet werkt het precies zoals met een amp, maar ja, jij zit met de oortjes natuurlijk. Ah ojh, wel een leuke stage-act om ineens je gitaar af te gooien, half over het podium heen te gaan hangen en dan je gitaar voor de PA te houden voor een beetje feedback :D

dml
20 oktober 2008, 13:20
Als je 't via de monitor doet werkt het precies zoals met een amp, maar ja, jij zit met de oortjes natuurlijk. Ah ojh, wel een leuke stage-act om ineens je gitaar af te gooien, half over het podium heen te gaan hangen en dan je gitaar voor de PA te houden voor een beetje feedback :D

Het kan misschien nog makkelijker. Als ik één oortje uit doe en deze boven de snaren hou, dat moet toch ook werken?

BartL
20 oktober 2008, 15:17
Gisteren eens wat lopen experimenteren met het cleane kanaal van mijn Suprema en mijn Boss OD-3. Kan best veel dat pedaaltje :)

Ben nogsteeds aan het twijfelen tussen het kopen van een goede cleane amp (en alle zooi ervoor te gooien) en een pedaltone (over de PA). Maargoed, momenteel is er toch geen geld...dus zorgen voor later :)

Leuk dat die pedaltone je goed bevalt! Met in-ear monitoring is dat natuurlijk ideaal. Maar hoeveel kost zo een goed systeempje als ik vragen mag?

dml
20 oktober 2008, 15:25
In-ears plus een draadloze set van Sennheiser moet je toch gauw bijna 2000 eypo rekenen.

Thoon_Loque
20 oktober 2008, 17:40
Ik heb ook de Pedaltone en gebruik tijdens repetities mijn amp niet meer (nog wel tijdens gigs, omdat de andere gitarist gewoon op zijn fender devill blijft blazen...)

Maar effe een vraag aan de andere pedaltone gebruikers... Hebben jullie er de originele buizen nog inzitten, of zijn jullie al eens aan het experimenteren geweest met andere buisjes?

dml
20 oktober 2008, 18:35
Heb 'm sinds vrijdag dus heb er nog niet mee geëxperimenteerd. Een jaar of 8, 9 geleden had ik ook een Pedaltone, de eerste serie die nog helemaal van blank RVS was, maar ook daarvan heb ik de buizen origineel gehouden. Zowel in mijn ex-Multitone als in mijn ex-Powertone II.0 heb ik ooit wel alle buizen (laten) vervangen waarbij ik het klankverschil met JJ preampbuisjes het meest opmerkelijk vond. In positieve zin.

BartL
20 oktober 2008, 23:32
In-ears plus een draadloze set van Sennheiser moet je toch gauw bijna 2000 eypo rekenen.
Gloeiende...
Ik speel in een een amateuristisch bandje met minder dan 10 optredens per jaar :) Dat gaat er dus niet komen! :D

vulvasonic
21 oktober 2008, 01:56
@Vulvasonic:
Ik gaf het al aan in mijn voorgaande post, ik heb nu geen monitor en/ of versterker die mijn broekspijpen laat wapperen en heb het ook niet gemist. Ja, misschien de eerste paar minuten, je ervaart het geluid anders maar na verloop van tijd merkte ik wel dat het een stuk ontspannender speelt, op de één of andere manier. Btw, wij maken gebruik van hetzelfde geluidsverhuurbedrijf als jullie :rockon:

Als Rieks het podiumgeluid verzorgt, dan zit het meestal wel goed. Hij is een van de weinige die het vak verstaan en altijd een goed podiumgeluid weet neer te zetten.

Die ene keer dat ik mijn Koch rechtstreeks in de PA moest prikken stond de hele zooi al klaar om te knallen. Op het laatste moment kwam een bevriend gitarist voor de gein meedoen (het hele optreden, bedoel ik dan!). Zoals het een echte luie gitarist betaamt, had hij slechts zijn gitaar meegenomen. De enige manier om toch met z'n allen te kunnen spelen, was mijn versterker aan hem opofferen. In alle haast moest alles nog even snel worden aangesloten, terwijl de tijd om te soundchecken er allang op zat.

Hadden we dit vooraf geweten, dan was het ongetwijfeld beter gegaan. Nu was ik gedwongen om een heel optreden lang in de buurt van mijn monitor te blijven, terwijl die andere gitarist alles overstemde met het volume van mijn versterker.
De omstandigheden waren dus verre van ideaal.
In de zaal bleef het geluid in ieder geval wel goed overeind, mocht ik later vernemen.
:D

dml
21 oktober 2008, 03:13
Yep, Rieks is da man. Gerwin gaat af en toe ook mee, maar voornamelijk is het Rieks.

dml
21 oktober 2008, 03:15
Gloeiende...
Ik speel in een een amateuristisch bandje met minder dan 10 optredens per jaar :) Dat gaat er dus niet komen! :D

Ik weet niet of het te maken heeft met het aantal optredens, misschien meer met je prioriteiten. Er zijn vast zat gitaristen met minder dan 10 optredens per jaar die een Bogner o.i.d. hebben staan.

BartL
21 oktober 2008, 07:39
Ik weet niet of het te maken heeft met het aantal optredens, misschien meer met je prioriteiten. Er zijn vast zat gitaristen met minder dan 10 optredens per jaar die een Bogner o.i.d. hebben staan.
Uiteraard, maar een Bogner kan je altijd beluisteren. Droodloze zooi en in-ear systemen gebruik je alleen bij optredens lijkt me.

marc_o
21 oktober 2008, 11:36
Tof dat de Pedaltone meer fans krijgt. Ik roep het al jaren en de mensen snappen het gewoon niet, totdat ze 'm horen in een liveshow en, wat belangrijk is, ze het horen met een monitorman die z'n vak snapt.
Voor die paar honderd euro kun je een sound hebben waar ze echt rekening mee moeten houden.
Zet er iets van een tubescreamer voor of een leuke overdrive en de mogelijkheden worden alsmaar groter.
Delay en/of reverb in de loop en je bent het mannetje!

Chris Winsemius
21 oktober 2008, 12:25
In noodgevallen red ik me aardig met de mixer-output v/e Bad Monkey over 'n PA.....

(drive/gain behoorlijk laag en dan met de gitaarvolume-regelaar de mate van clean/break-up bepalen)

dml
21 oktober 2008, 14:14
Uiteraard, maar een Bogner kan je altijd beluisteren. Droodloze zooi en in-ear systemen gebruik je alleen bij optredens lijkt me.

Met een Bogner kan je niet naar MP3's/ Walkman/ Discman/ enz. luisteren.
Daarnaast kan ik met dit setje zonder ook maar iemand te storen bijv. thuis spelen. Thuis spelen met een Bogner kan, maar zonder iemand te storen? Ik betwijfel het. Draadloos idd alleen voor optredens.
Dus een beetje kort door de bocht om het alleen op die manier te bekijken.

vulvasonic
21 oktober 2008, 14:22
Tof dat de ...........mannetje!

Marc....., IK HOU VAN JE!!!! :o

BartL
21 oktober 2008, 17:44
Met een Bogner kan je niet naar MP3's/ Walkman/ Discman/ enz. luisteren.
Daarnaast kan ik met dit setje zonder ook maar iemand te storen bijv. thuis spelen. Thuis spelen met een Bogner kan, maar zonder iemand te storen? Ik betwijfel het. Draadloos idd alleen voor optredens.
Dus een beetje kort door de bocht om het alleen op die manier te bekijken.

No Offence hoor :) Wil niet beweren dat jouw set onnodig is o.i.d. Zeg alleen dat hij dat voor mij wel is.

marc_o
22 oktober 2008, 10:19
Marc....., IK HOU VAN JE!!!! :o



En terecht Vulv, ik ben fucking leuk!!!!


Daarnaast hou ik ook zielsveel van jou!

harrie-beton
22 oktober 2008, 11:33
Paar zinnen erboven "draadloze zooi alleen met optreden".
Daar ben ik het niet mee eens, als je ook oefent met in ear (in oefenruimte) kun je veel beter met die systemen omgaan.

dml
22 oktober 2008, 12:52
Jawel, maar als je repeteert met in-ears heb je in principe geen draadloze set nodig, dat kan prima bedraad. Tenzij het een repetitie is in een theater-achtige omgeving met dito show.

dml
22 oktober 2008, 12:55
No Offence hoor :) Wil niet beweren dat jouw set onnodig is o.i.d. Zeg alleen dat hij dat voor mij wel is.

Zeker geen offence ;)
Ik geef alleen maar aan dat "mijn setup" breder inzetbaar is dan jij aangeeft.
Ik heb ook nog steeds mijn conventionele setup dus kan alle kanten op.

BartL
22 oktober 2008, 13:27
Zeker geen offence ;)
Ik geef alleen maar aan dat "mijn setup" breder inzetbaar is dan jij aangeeft.
Ik heb ook nog steeds mijn conventionele setup dus kan alle kanten op.

Dat klopt inderdaad. Het wordt tijd dat ik ga werken, zodat ik eens wat kan gaan investeren in nieuwe zooi :)