PDA

View Full Version : Snaren akoestische gitaar vervangen...



kenx
30 juli 2008, 23:19
Hoy,

het werd weer eens tijd om een nieuw topic aan te maken... :)
Nu ik moet eigenlijk mijn snaren vervangen maar weet iemand hoe je die pinnetjes eruit krijgt... er zit niets van beweging in :mad:

sorry voor de domme vraag, ik ben namelijk een n00b op akoestisch gebied...

Toch bedant!

grtz

Edit:deze pinnetjes http://img239.imageshack.us/img239/6010/cortearth502yo7.th.jpg (http://img239.imageshack.us/my.php?image=cortearth502yo7.jpg)

hezz
30 juli 2008, 23:50
Je zou een plat schroevendraaiertje kunnen gebruik om het eruit te wrikken. Maar wat misschien de beste manier is (om de pinnen niet te beschadigen) is om ze vanuit de klankkast (dus snaren even helemaal losmaken van de headstock) eruit te tikken met een klein maar stevig object. Ik zit te denken aan een oude Nokia ofzo, maar het kan alles zijn.

Ik lees wel of het gelukt is :)

Bmweber
30 juli 2008, 23:54
bij mij lieten ze gewoon los zodra de spanning van de snaren af was, of zitten ze nu nog steed bij jou vast?

en als je er nieuwe snaren opzet, kan ik je elixer snaren aanraden, ze zijn duur maar ze spelen zo ontzettend fijn!

budje
31 juli 2008, 00:52
als je een stringwinder hebt, zo'n ding:
http://www.theguitar-shop.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/stringwinder.jpg

zit er meestal een uitsparing in, en die kan je zo gebruiken:
http://www.easyleadguitar.com/blog/removing_bridge_pins.gif

makkelijk hoor

peter_heijnen
31 juli 2008, 09:42
En anders gewoon een doekje of iets anders eromheen tegen het krassen, en met een tang er gewoon uit trekken.

Janne
31 juli 2008, 10:16
In ieder geval eerst de spanning van de snaren afhalen :). Je kan ook een muntje (5cent) op het ene pinnetje leggen en als hefboom gebruiken om het volgende pinnetje los te maken. Maar de oplossing van budje is het verstandigst.

antonaa
31 juli 2008, 17:16
Ik gebruik meestal gewoon een schaar, die ik dan meteen als hefboom gebruik. Op den duur gaan je pinnetjes wel beschadigen, maar voor het geval er één afbreekt heb ik altijd een reserve in mijn portomonee

zjanke
31 juli 2008, 20:50
Dat ding van Budje kost maar liefst 1.50, dan ga je toch niet met scharen etc lopen kloten en die pennen beschadigen?
Scheelt ook nog eens tijd met het opzetten en afhalen van snaren....

gitaarvrouwtje
31 juli 2008, 20:59
het helpt vaak al enorm dat je de snaar losmaakt en dan een stukje terug probeert te duwen naar beneden daar waar hij vast zit bij het pinnetje
je moet je realiseren dat dat pinnentje werkt als een wigje, door dat het ijzeren rondje aan je snaar drukt tegen de pin drukt hij hem vast..
dus als jij de druk weghaalt en de snaar wat naar beneden duwt krijg je ook wat meer ruimte en komt de pin zeker makkelijker los

verder zou ik ook zeker geen scharen enzo adviseren . daar waag ik mn mooie gitaar niet aan hoor..

kenx
31 juli 2008, 22:47
oké bedankt allemaal!

ik laat jullie wel weten of het gelukt is!

grtz,

kenny

Han S
31 juli 2008, 23:37
En niet met een hamer er in slaan want dan scheurt de boel.

kenx
31 juli 2008, 23:42
oei... dat mocht dus niet... :mad: ik dacht dat ik al iets fout gedaan had :(

:seriousf:

nee hoor, wees gerust ik ga niet met de grove middelen aanvallen...
al is de snaren verwissellen iets voor morgen!

toch bedankt voor alle tips! (ook die van jou Han s :) )

grtz

gitaarvrouwtje
31 juli 2008, 23:56
En niet met een hamer er in slaan want dan scheurt de boel.
kijk DAAR heb je wat aan hahahaha..goed advies Han 8-)

stefke_m
4 augustus 2008, 22:19
Wat natuurlijk ook goed kan werken is een simpele tang (GEEN kniptang) waarmee je, na de spanning van de snaren verwijderd te hebben, de pinnetjes makkelijk recht omhoog kan trekken, zonder veel druk (en dan nog minder schuine druk) op de pinnetjes te zetten.

Ron Houben
9 augustus 2008, 13:20
NOOIT een tang of schaar gebruiken. Koop inderdaad een snarenwinder met een uitsparing voor deze pinnetjes. Wat ik altijd doe: Draai de snaren slap en ga met mijn hand IN de gitaar en druk ze er van binnen uit. Pas op! dit doet pijn aan je vingers, dus een plectrum ertussen.

VEEL SUCCES!

FruscianteFan
9 augustus 2008, 13:29
Wat is er mis met een tangetje? Afgezien van het feit dat ik laatst een keer de helft van de pin uit de gitaar trok en ik dus naar de winkel kon om een paar nieuwe te halen ;)

Spores
10 augustus 2008, 05:27
Er is niets mis met een tangetje, maar voor €1,50... EEN EURO FIJVTICH!!!!
... is zo'n stringwinder echt rete rielekst, hup steek em eronder en wip em eruit zonder onnodig kracht te hoeven zetten of wat dan ook.

And you know... just... like.... I don't love metal objects near my baby :nervous:

:hippie:

FruscianteFan
10 augustus 2008, 11:50
Er is niets mis met een tangetje, maar voor €1,50... EEN EURO FIJVTICH!!!!
... is zo'n stringwinder echt rete rielekst, hup steek em eronder en wip em eruit zonder onnodig kracht te hoeven zetten of wat dan ook.

And you know... just... like.... I don't love metal objects near my baby :nervous:

:hippie:Ik heb al jaren een windertje, maar ik heb nooit geweten dat die uitsparing daarvoor gebruikt kon worden, laat staan daarvoor gemaakt was. Ik gebruik dat windertje eigenlijk ook nooit meer, sinds ik piezo's methode van snaaropzetten (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773) gebruik.

edit: geen metalen objecten bij je gitaar? wordt lastig als je snaren wilt vervangen ;)

gitaarvrouwtje
10 augustus 2008, 12:28
nouhou ik wordt ook wat nerveus als er tangen en schroevendraaiers worden genoemd..
ik doe t ook met zo n aparaatje, en dat scheelt echt schade aan mn schatje