PDA

View Full Version : 15 watt versterkers



Kiré
30 juli 2008, 22:24
Hallo allemaal,

Ik ben sinds 3 maandjes begonnen met gitaarspelen (akoestisch) en
ik wil er binnenkort ook een elektrische bij. Mijn keus is stiekem al gevallen op een LC Comet, omdat ik een beetje indie-achtige dingetjes wil leren spelen en ik heb begrepen dat een tele-achtige dan een goeie keus is. Bovendien hoor en lees ik bijna alleen maar positieve dingen over LC.

Maargoed allemaal leuk en aardig, ik moet er ook een beetje een goede versterker bij...

Ik heb bijvoorbeeld op de site van groove factory een in mijn ogen mooie aanbieding gezien:

http://www.groove-factory.nl/catalog/guitar-pack-deluxe-p-7120.html

Zit dus een Vox AD15VT-XL bij. (trouwens ik neem aan dat de aanbieding nog steeds 449 is en niet 479... beetje jammer van groove factory)

Ook heb ik bijvoorbeeld een Orange Crush 15 gezien of een Roland cube 15X.

Ik denk dat 15 watt goed genoeg is voor thuis en het past ook nog in m'n prijsklasse ;)

Ben benieuwd naar jullie mening, stel ik zou moeten kiezen uit bovengenoemde versterkers, welke zou ik moeten kiezen en waarom? En wellicht kunnen jullie me nog andere versterkertjes aanraden?

Alvast bedankt voor de reacties!

MattellicA
30 juli 2008, 22:47
De Roland Cubes worden over het algemeen geprezen voor beginners zoals jij...

Pepe
31 juli 2008, 00:17
Een cube is een goeie keus en ik zou zeker naar een Peavey Bandit kijken. Daar groei je niet uit -ik zie pro's er ook wel over spelen- en staat zijn mannetje op een podium.

hansli
31 juli 2008, 00:17
ik zal maar niet gaan vertellen dat er al zat topicjes over beginnersversterkers voor thuis zijn op dit forum, maar ik heb voor thuis een ibanez valbee, een 6 watt buizenversterkertje........

mooi geluid, de achterkant moet je er alleen even afschroeven, die zit er alleen maar op vanwege keuringsdiensten die natuurlijk geen open versterkers met hete buizen tolereren........

buis klinkt altijd warmer, en effecten kun je imo beter iets later mee bezig gaan.......

ik gebruik er soms een tubescreamer bij, en dat geeft heel mooie vervorming........

ik wil er alleen nog een goede sustain bij.......

die valbee is plm 200 euro denk ik, en er zijn ook leuke goedkope fenders te koop.....

van de effecten op de rolandjes ben ik niet onder de indruk, maar het is wel veel waar voor het geld..............

wiegersma
31 juli 2008, 09:52
Ja, daar heb je een punt

DeiDRagonas
31 juli 2008, 09:56
Is net ff wat duurder, maar dan ga je nooit meer een andere willen: Fender Blues Junior. 15 watt volledig buizen en dus ook hard genoeg voor optredens.

(Tip: Koop NIET bij The Groove *kots* Factory...)

Roy.

pannekoek
31 juli 2008, 10:06
Is net ff wat duurder, maar dan ga je nooit meer een andere willen: Fender Blues Junior. 15 watt volledig buizen en dus ook hard genoeg voor optredens.

(Tip: Koop NIET bij The Groove *kots* Factory...)

Roy.

leuke versterker idd, maar topicstarter is nog nieuw op het gebied van gitaarspelen dus het lijkt mij handig dat ie veel met allerlei effecten kan gaan rommelen om te bepalen wat hij gaaf vind en wat neit.

met zo een blues junior zou ie met pedalen moeten gaan werken, wat dus al te duur is en hij niet van alles gaat kopen om te vinden wat hij gaaf vind.


een klein veelzijdig transistor versterkertje (line 6, roland cube, vox) lijkt mij het beste om mee te beginnen.

Kim Wilson
31 juli 2008, 10:19
Lijkt mij ook. Een Vox of Roland heeft een aantal versterkertypes en effecten aan boord waarmee je lekker wat kunt experimenteren, en je eigen voorkeur op kunt zoeken. Een Blues Jr. heeft maar één karakter. Prima als het je ligt, maar dat weet een beginnend gitarist nog niet.

Voor een beetje clean en crunchy muziek (pop, blues, lichte rock) zou ik de Vox AD15VT (niet de XL) aanraden. Wil je liever wat ruigere muziek spelen (hardrock, metal), zou ik een Roland Cube of de Vox VT-XL kiezen.

ColourofFire
31 juli 2008, 10:58
Kan er geen sticky komen voor deze vraag? Hij staat nu zo'n 5 keer in verschillende bewoordingen op de eerste pagina...

jaspie
31 juli 2008, 11:10
Is net ff wat duurder, maar dan ga je nooit meer een andere willen: Fender Blues Junior. 15 watt volledig buizen en dus ook hard genoeg voor optredens.

(Tip: Koop NIET bij The Groove *kots* Factory...)

Roy.
alhoewel het een te gekke versterker is is het inderdaad ondanks 15 watt geen beginners versterker. Mischien eerder een amp die je koopt alsje je eerste buizenversterker koopt.

DeiDRagonas
31 juli 2008, 13:07
Voor de mensen die t nog niet wisten: Ik raad iedere noob met deze vraag ALTIJD een Blues Jr aan... Maar da's meer omdat dan de zin om na te denken ontbreekt.. "Je zoekt een buizenamp met duizend mogelijkheden...?" Blues Jr! "Oooh, je wil vette metal spelen?" Blues Jr! Beetje dat idee...

Dus wat jullie allemaal ook zeggen... :stop: Gewoon een Blues Jr kopen... klaar!

R

JeroenSchaaf
31 juli 2008, 13:15
Wat moeten mensen nu met een bleus junior?


Ga eens langs de muziekzaak om dingen uit te proberen,

vox,
roland
line 6
enzo voort probeer alles binnen je budget en kies voor jou de beste!

wiegersma
31 juli 2008, 13:28
ja, ik ben voor blues junior!

wiegersma
31 juli 2008, 13:31
nee, ik ga elke keer maar voor de Roland Cube...

Kiré
1 augustus 2008, 10:41
Okee, het komt erop neer dat ik eigenlijk gewoon verschillende amps moet gaan testen in de winkel :P even mijn 'reeds 3 maanden ervaring met gitaarspelen' skills ten gehore brengen in het openbaar :S

Ik was laatst trouwens kort even binnen bij Alphenaar in Haarlem, en daar zeiden ze dat London City een aflopend verhaal is? Maargoed das een ander topic...

In ieder geval bedankt voor de reacties tot dusverre.

jaspie
1 augustus 2008, 13:56
Voor de mensen die t nog niet wisten: Ik raad iedere noob met deze vraag ALTIJD een Blues Jr aan... Maar da's meer omdat dan de zin om na te denken ontbreekt.. "Je zoekt een buizenamp met duizend mogelijkheden...?" Blues Jr! "Oooh, je wil vette metal spelen?" Blues Jr! Beetje dat idee...

Dus wat jullie allemaal ook zeggen... :stop: Gewoon een Blues Jr kopen... klaar!

R
je hebt me overtuigd, kopen die blues jr!

st.robot
1 augustus 2008, 14:35
vandaag nog langs de plaatselijke muziekwinkel geweest en ook is op die blues junior gespeeld, pfff .... kopen die handel (alleen nu nog ff boven m'n budget)

maar ik kan 'm zeker aanraden

Kamiess
1 augustus 2008, 14:41
Kustom heeft ook leuke thuisversterkertjes.
Heb momenteel zelf ook 1 thuis.
Type > iets met arrow en 14 erin.

Kiré
10 augustus 2008, 14:12
Ok, het is dus een Roland Cube 20X geworden, icm een LC Comet :D

Waarom een 20X ipv een 15X? Er zitten net even wat meer effecten op dus ik kan een hoop kloten qua geluid. Nice! :gitarist:

guitartub
10 augustus 2008, 15:47
Goed zo!! Je hebt je dus niet gek laten maken voor die blues jr. maar bent gegaan voor een veelzijdiger apparaat als de cube, waar bovendien ook een best geluid in zit. Veel plezier met experimenteren en die LC is trouwens ook een felicitatie waard, daar hoor ik alleen maar positieve geluiden over, ook van zeer ervaren gitaristen.

Grooveyard21
10 augustus 2008, 17:35
Is net ff wat duurder, maar dan ga je nooit meer een andere willen: Fender Blues Junior. 15 watt volledig buizen en dus ook hard genoeg voor optredens.
Roy.

ik wou dat ik destijds als beginnend gitarist op een blues junior was getipt, had veel in de zoektocht naar het juiste geluid gescheeld.

Al weet ik niet of de blues junior er toen al was.

Pepe
10 augustus 2008, 18:46
ik wou dat ik destijds als beginnend gitarist op een blues junior was getipt, had veel in de zoektocht naar het juiste geluid gescheeld.

Al weet ik niet of de blues junior er toen al was.

Ja maar zo werkt dat niet denk ik.
Als beginnend gitarist ben je nog op zoek naar je toon. Die cube met ingebouwde effecten laat je in ieder geval kennis maken met een hoop dingen uit het vocabulair, zal ik maar zeggen. Lekker experimenteren.
Dat je misschien later erachter komt dat je dat je beter 1 goeie toon kan hebben dan 50 mediocere in een mooie verpakking, dat kost tijd.

Grooveyard21
10 augustus 2008, 19:12
Ja maar zo werkt dat niet denk ik.
Als beginnend gitarist ben je nog op zoek naar je toon. Die cube met ingebouwde effecten laat je in ieder geval kennis maken met een hoop dingen uit het vocabulair, zal ik maar zeggen. Lekker experimenteren.
Dat je misschien later erachter komt dat je dat je beter 1 goeie toon kan hebben dan 50 mediocere in een mooie verpakking, dat kost tijd.

tja, ik ben van mening dat je beter gelijk met goede toon kunt instappen, dit is beter dan beginnen met een ruk geluid, opgeleukt met wat effecten.

Het kan dan mischien niet jou geluid zijn, maar het is in elk geval wel een goed geluid.

Ik zie en hoor te vaak gitaristen (ook gevorderden) blijven hangen in een middelmatig tot ruk geluid.

FruscianteFan
10 augustus 2008, 19:14
Voor de mensen die t nog niet wisten: Ik raad iedere noob met deze vraag ALTIJD een Blues Jr aan... Maar da's meer omdat dan de zin om na te denken ontbreekt.. "Je zoekt een buizenamp met duizend mogelijkheden...?" Blues Jr! "Oooh, je wil vette metal spelen?" Blues Jr! Beetje dat idee...

Dus wat jullie allemaal ook zeggen... :stop: Gewoon een Blues Jr kopen... klaar!

RBen ik de enige die niets van deze post snapt, tenzij Dei zichzelf zit af te kraken?

inteDes
10 augustus 2008, 19:23
Dat je misschien later erachter komt dat je dat je beter 1 goeie toon kan hebben dan 50 mediocere in een mooie verpakking, dat kost tijd.

Je gaat een Roland Cube toch geen mooie verpakking noemen? ;)

Pepe
10 augustus 2008, 19:30
tja, ik ben van mening dat je beter gelijk met goede toon kunt instappen, dit is beter dan beginnen met een ruk geluid, opgeleukt met wat effecten.

Het kan dan mischien niet jou geluid zijn, maar het is in elk geval wel een goed geluid.

Ik zie en hoor te vaak gitaristen (ook gevorderden) blijven hangen in een middelmatig tot ruk geluid.

Ja, en daarom is het handig als je in het begin al veel mogelijkheden kan afgaan ipv die ene amp te kopen en daar jaren mee te doen en er dan achter te komen dat iets anders veel beter bij je past.

Die amp moddelers zijn super daarvoor. Op een vrij simpele manier kom je erachter of je een blackface, AC-30, plexi of recto geluid jouw richting is.
Geloof me, als ik dat vroeger had gehad, dan had ik een hoop amps niet hoeven kopen.

Grooveyard21
10 augustus 2008, 19:42
Ja, en daarom is het handig als je in het begin al veel mogelijkheden kan afgaan ipv die ene amp te kopen en daar jaren mee te doen en er dan achter te komen dat iets anders veel beter bij je past.

Die amp moddelers zijn super daarvoor. Op een vrij simpele manier kom je erachter of je een blackface, AC-30, plexi of recto geluid jouw richting is.
Geloof me, als ik dat vroeger had gehad, dan had ik een hoop amps niet hoeven kopen.

Maar ik geloof niet dat een een serieus plexi of recto geluid uit zo'n klein versterkertje kan komen, daar heeft het eenvoudig weg de punch niet voor.

Dus hoe realistisch is het dan?

humbucker
10 augustus 2008, 19:53
Ben ik de enige die niets van deze post snapt, tenzij Dei zichzelf zit af te kraken?

psst, ik begrijp er ook helemaal niks van! :D

DeiDRagonas
11 augustus 2008, 04:56
psst, ik begrijp er ook helemaal niks van! :D

Zooo heel erg ingewikkeld is t niet hoor... Wat ik in principe zeg is dat ik de vele "welke amp moet ik kopen" topics niet eens meer lees tegenwoordig en gewoon vantevoren al een Fender Bj aanraadt. Als je dat niet aardig van me vindt... Tjah dan kun je t "mezelf afkraken" noemen, maar t was meer als constatering bedoeld.

Ts: Gefeliciteerd met je Comet en Cube (Die cube is idd betere keuze dan de BJ voor n beginner denk ik!)

Grt Roy.

wiegersma
11 augustus 2008, 09:29
en ik zou bij elke beginner de Cube aanraden (kweenie eens hoe dat ding klinkt...) en dat heeft ie gedaan. Woehoe!
nu heb ik gewonnen
en ik wil taart!
met slagroom


veel slagroom







heeeeel veeeeeeel slagroom!

FruscianteFan
11 augustus 2008, 09:52
Zooo heel erg ingewikkeld is t niet hoor... Wat ik in principe zeg is dat ik de vele "welke amp moet ik kopen" topics niet eens meer lees tegenwoordig en gewoon vantevoren al een Fender Bj aanraadt. Als je dat niet aardig van me vindt... Tjah dan kun je t "mezelf afkraken" noemen, maar t was meer als constatering bedoeld.

Ts: Gefeliciteerd met je Comet en Cube (Die cube is idd betere keuze dan de BJ voor n beginner denk ik!)

Grt Roy.Dus toch. Ik vind je nog wel aardig hoor, maar vind je het niet een beetje dom (al helemaal om dat expliciet te zeggen)? Het komt erop neer dat je ofwel zegt dat een BJ overal perfect voor is, ofwel dat je advies niets waard is. En ik geloof niet dat een BJ overal perfect voor is...

Pepe
11 augustus 2008, 12:17
Misschien ben ik bovengemiddeld intelligent maar ik snapte gelijk wat draakjes zegt. Het is ook typisch een sucky advies waar de logica van ontbreekt. Als je toch een bluesjr. adviseert, waarom dan geen AC-15? Of een peavey Valveking, Orange Tiny terror. Of een 2e hands Boogie stuido, hot rod. Allemaal rond de 550 te koop en voor dat geld zou niemand de bluesjr. kiezen uit die amps...

Als het toch buizen en beperkt moet zijn dan een epi valve of Benton, ook een goed geluid en scheelt je 400 euro.

jplm
11 augustus 2008, 14:32
Of een 2e hands Boogie stuido, hot rod.

De Boogie Stuido, hun allerlaatste model, I assume :D ?

Groet, Jan.

Pepe
11 augustus 2008, 14:59
Ja, ik wilde um nog verbeteren maar ik dacht, breekt de dag van Jan ook een beetje.
Ik schreef um. Maak er een topdag van zou ik zeggen. :D

DeiDRagonas
11 augustus 2008, 15:11
Dus toch. Ik vind je nog wel aardig hoor, maar vind je het niet een beetje dom (al helemaal om dat expliciet te zeggen)? Het komt erop neer dat je ofwel zegt dat een BJ overal perfect voor is, ofwel dat je advies niets waard is. En ik geloof niet dat een BJ overal perfect voor is...

Nope niet dom.. Juist niet omdat ik in dit topic nog ff de moeite nam de ts daarvoor te waarschuwen, normaal doe ik dat niet. Laat ze verdorie eens zelf de moeite nemen om een muziekwinkel binnen te lopen. Hededaagse gitaristen weten volgens mij niet eens dat er uberhaubt muziekwinkels bestaan, die kopen alles bij de gitaarsupermarkten Thomann en aanverwanten.

Neemt niet weg natuurlijk dat de Fender Bj gewoon DE beste amp ooit is... ;)

Oh, en doorgaans zijn mn antwoorden echt wel serieus hoor. Als ik iemand kan helpen doe ik t graag, maar dan moeten ze zelf ook ff wat moeite doen begrijp je?

edit @ Pepe: Jij snap t idd.
(Hoewel ik wel de BJ zou verkiezen boven de amps die je noemt, maar dat terzijde...lol)




Fuck, Wiegersma.. Heb je toch gewonnen idd!!
(Taart doe ik niet aan, maar n biertje kun je altijd van me krijgen!)

Grt Roy!