PDA

View Full Version : Nieuwe de Gier Gitaar (met fotos)



Peter van Gestel
30 juli 2008, 20:44
Een aantal weken geleden heb ik mijn eigen De Gier Reflection Custom mogen ophalen bij Sander de Gier. De welbekende Gitaar en Basbouwer in Schiedam. Ik vond de Reflection een geil ontwerp en wilde een allroundgitaar die ik functioneel als eerste keus kon gebruiken bij optredens met The Memphis Maniacs.

Degene die mijn G&L hebben gespot op dit forum weten dat ik warm loop voor flakes. De tele van G&L is rood geflaked. De Reflection wilde ik groen. Sander heeft een prachtig instrument gebouwd zoals je op de foto's kan zien. De Gier maakt gewoon zijn instrumenten helemaal af. De kop is meegespoten en ik weet dat sommige dit verschrikkelijk vinden maar ik wilde nu eenmaal een disco-bal-eyecatcher. (yeah baby)

Ik schrijf Reflection Custom, omdat houtsoort (ik heb voor mahonie gekozen), neckshape, mensuur, frets en pickups naar eigen wens zijn gebruikt en vervaardigd. Sander is volgens mij sowieso als custombouwer begonnen dus ligt het wel in zijn straatje om een Reflection te maken die helemaal door de klant bedacht is.

Ik vond die reflection die hij normaal maakt een te korte mensuur hebben en daarom is mijn hals fender-maat. Medium jumbo frets en qua vorm geheel gekopieerd van mijn warmoth strat-hals.

Er zitten Bare-knuckle pickups in. Voorin een "the Boss" tele-neck, achter een "the Crawler" die gesplit kan worden. Dit om de veelzijdigheid te vergroten.

De gitaar is nu ook daadwerkelijk een veelkunner. Geluid is zeer strak, erg direct en dus onvergeeflijk. Een meer "in your face" geluid heb ik niet in mijn collectie. Dit monster wil dus geen gepruts, maar beloont wel door alle tonen drie keer zo gemeend door je ziel te laten snijden. Door de mahonie-body is het geluidsspectrum redelijk compact met wat meer mid. Voor Funk, Soul en Rock is het helemaal waanzinnig. Op podium merk je pas echt goed wat een goed instrument voor waarde is. Ik prik m in een Bogner Shiva met alleen een litle green wonder als booster. Het geluid knalt heel makkelijk door de mix en alles wordt veel dynamischer (vorige eerste gitaar was een Yamaha Pac 904 superstrat)

Om te besluiten, als de lichtman een beetje z'n best doet steelt de gitaar die show ipv mijn spel. Flakes = Sexy.

ik zeg hoera! Ik ga weer effen rock'n.


http://www.theaterpluim.nl/images/een.jpg

http://www.theaterpluim.nl/images/drie.jpg

http://www.theaterpluim.nl/images/twee.jpg

ieme
30 juli 2008, 20:47
vet ding!!!

Chris Winsemius
30 juli 2008, 20:48
Ziet er erg goed uit (!!!) en zeer tof dat custom-opties ook mogelijk zijn.

3- of 5-weg-schakelaar?

STW
30 juli 2008, 20:55
ik vind m heel tof : )

JeroenSchaaf
30 juli 2008, 21:00
Dammm Heeel gaaf!

Hendriks
30 juli 2008, 21:07
Heel fraai en apart met die tele pup.

Saf
30 juli 2008, 21:22
vette plank dude!! echt super.

vincent136
30 juli 2008, 21:37
leuke foto locatie ook :)

Tupelo
30 juli 2008, 21:56
Mooi, apart, bijzonder. :)

zjanke
30 juli 2008, 22:14
heel goed, mooie bak.

Is deze nou een beetje gebaseerd op die van Mitch of is die van Mitch gebaseerd op deze?

Hardguitar
30 juli 2008, 23:00
Echt een toffe Gitaar! lekker kleurtje ook 8-)

Kaïn
30 juli 2008, 23:22
Wat een gedrocht ;)

Hardstikke tof gedaan, die groene flake doet et em !

Peter van Gestel
30 juli 2008, 23:48
Ziet er erg goed uit (!!!) en zeer tof dat custom-opties ook mogelijk zijn.

3- of 5-weg-schakelaar?

3 weg en push pull toneknop voor de split achterin. Sander gaf inderdaad ook de 5 weg optie aan, maar ik was zo gewend aan de push-pull optie van mijn Yamaha dat ik die maar heb gekozen.

Dweezman
30 juli 2008, 23:48
Echt een van de vetste gitaren ever! Gedurfd en geslaagd! Wat een mooi ding, zo'n reflection. Woei!

budje
31 juli 2008, 00:56
mooi!!!! echt wel!!!!

vulvasonic
31 juli 2008, 01:45
Ik ben helemaal voor. GEWELDIG!!!!
Van mij krijgt ie een 10!
:cooler:

rickert
31 juli 2008, 01:45
AWESOME! De Gier is koel.

barno
31 juli 2008, 02:03
wat een beauty ! op de vorm van de headstock na helemaal mijn smaak. congrats

almarvk
31 juli 2008, 07:24
Gave gitaar in een gave uitvoering!

Jdrokker
31 juli 2008, 07:26
woow echt vet mooi ding gefelisiteerd en veel plezier ermee!!

Kakihara
31 juli 2008, 08:05
Erg mooi ! Die flakes maken hem af.
Gefeliciteerd.

macwilliams
31 juli 2008, 08:47
Schitterend.

marc_o
31 juli 2008, 10:11
Heel erg mooi!

Visie en eigenzinnigheid ruleren de pan uit. ik zou 'm graag eens testen, aangezien ik de originele Reflection ook te klein vond qua mensuur....wie weet een keer op een meeting, neemt iedereen z'n custom-gebouwde gitaren mee...? Ik heb er 3, dus voor ieder wat wils..

Mitch, ga dat eens organiseren!

Kim Wilson
31 juli 2008, 10:14
Ik ben helemaal voor. GEWELDIG!!!!
Van mij krijgt ie een 10!
:cooler:
Ik dacht meteen, dit is er eentje voor Mario! :D


Mooi ding man! De Gier maakt echt heel erg mooi spul, en in deze finish helemaal uniek en supergaaf!!

Gefeliciteerd!

Mitch
31 juli 2008, 10:20
wie weet een keer op een meeting, neemt iedereen z'n custom-gebouwde gitaren mee...? Ik heb er 3, dus voor ieder wat wils..

Mitch, ga dat eens organiseren!
Ghehehe, niet eens een gek idee trouwens.

@Peter, ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo van de flakes houd (ben meer fan van trapsparante lakken) maar ja, het zijn geweldige gitaren. Heel erg gefliciteerd ermee!
Trouwens, als je van direct houdt, vond je zijn eigen pickups niks? Of had -ie die nog niet toen je de bouwplannen voor je gitaar lanceerde?

drap
31 juli 2008, 10:21
Heel erg mooi!

Visie en eigenzinnigheid ruleren de pan uit. ik zou 'm graag eens testen, aangezien ik de originele Reflection ook te klein vond qua mensuur....wie weet een keer op een meeting, neemt iedereen z'n custom-gebouwde gitaren mee...? Ik heb er 3, dus voor ieder wat wils..

Mitch, ga dat eens organiseren!

Nog ff wachten, dan heb ik er ook eentje. Mits Zwier een beetje door wil zetten... :dontgeti: Als je bij Zwier komt en je ziet een linkshandige Esquire in aanbouw, die is van mij.

@topicstarter: De lak is me wat te druk, maar de gitaar is echt super! Hartstikke mooi ding. Gefeliciteerd ermee!

Peter van Gestel
31 juli 2008, 10:38
Ghehehe, niet eens een gek idee trouwens.

@Peter, ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo van de flakes houd (ben meer fan van trapsparante lakken) maar ja, het zijn geweldige gitaren. Heel erg gefliciteerd ermee!
Trouwens, als je van direct houdt, vond je zijn eigen pickups niks? Of had -ie die nog niet toen je de bouwplannen voor je gitaar lanceerde?

Hij was toen inderdaad nog aan het expirimenteren met zijn eigen pick-ups. De prototypes waren toen al klaar. Nu zijn ze geloof ik weer wat anders. De bare-knuckles waren in ieder geval al in bestelling.

Heb al wel de uiteindelijke elementen van hemzelf gehoord (zijn ongelooflijk stil, nog stiller dan humbuckers) Zou voor deze gitaar wellicht iets voor de neckposittie zijn. Achter wilde ik sowieso een vette humbucker met splitfunctie.

Peter van Gestel
31 juli 2008, 10:39
Heel erg mooi!

Visie en eigenzinnigheid ruleren de pan uit. ik zou 'm graag eens testen, aangezien ik de originele Reflection ook te klein vond qua mensuur....wie weet een keer op een meeting, neemt iedereen z'n custom-gebouwde gitaren mee...? Ik heb er 3, dus voor ieder wat wils..

Mitch, ga dat eens organiseren!

Goed idee!

marc_o
31 juli 2008, 10:40
Nog ff wachten, dan heb ik er ook eentje. Mits Zwier een beetje door wil zetten... :dontgeti: Als je bij Zwier komt en je ziet een linkshandige Esquire in aanbouw, die is van mij.

@topicstarter: De lak is me wat te druk, maar de gitaar is echt super! Hartstikke mooi ding. Gefeliciteerd ermee!

Aha, mooi man, hij zei het laatst inderdaad. Ik zal van de week eens gaan kijken (als het géén terrasweer is).

drap
31 juli 2008, 10:49
Aha, mooi man, hij zei het laatst inderdaad. Ik zal van de week eens gaan kijken (als het géén terrasweer is).

Ik ben echt zeer benieuwd naar het resultaat. Onder andere jouw gitaar en dat hij aardig wat ervaring met linkshandige gitaren heeft, heeft me doen besluiten dat ding bij hem te laten bouwen.

marc_o
31 juli 2008, 10:58
Ik ben echt zeer benieuwd naar het resultaat. Onder andere jouw gitaar en dat hij aardig wat ervaring met linkshandige gitaren heeft, heeft me doen besluiten dat ding bij hem te laten bouwen.

Goede keuze! Wat voor afwerking en welke elementen knal je erop?

drap
31 juli 2008, 11:04
De kleur wordt een soort olijfgroen, nitro en het element (Esquire he :satisfie: ) wordt een Bare Knuckles 'Brown Sugar'. Dat type heb ik ook in m'n '62 reissue tele gehad en daar was ik echt heel tevreden mee. Volgens mij is Zwier ook nog eens de goedkoopste van de gitaarbouwers. Ik had een bepaald bedrag in m'n hoofd en vreesde het ergste, maar het kwam echt precies op dat bedrag uit.

Rutger
31 juli 2008, 11:22
Mooi gitaartje, gefeliciteerd! :)
Zon gitaar wordt pas echt van jezelf door die custom opties

k Heb ook weleens op een Reflection zitten spelen bij Sander in de shop, daar zaten TV Jones pu's in geloof ik. Lekker transparant en natuurlijk geluid, niet te pittig en niet te slapjes. k Vond de korte mensuur juist weer erg prettig :)

InternEd
31 juli 2008, 20:56
Gefeliciteerd man, gave Reflection!

Die eigen prototypes van Sander, die zitten in mijn exemplaar :cooler:

Anders Destium
31 juli 2008, 21:01
Supervette gitaar, echt een showsteler! En Sander de Gier is natuurlijk ook een uitstekende bouwer, dus met de rest zit het ook goed :cooler:

Sami
31 juli 2008, 21:12
Gewoon een hele vette gitaar!!!!!!

van harte!!!!!

Kaboemba
31 juli 2008, 23:29
Een verademing tussen al die strat en lp gitaartjes.

RobertoL
1 augustus 2008, 09:03
Vette gitaar en helemaal al vette kleur!

JP074
1 augustus 2008, 16:06
.....nee....niet mijn ding...

Bobby Lobster
25 augustus 2009, 16:00
Hoi Peter,

Nu pas zag ik je bericht over je nieuwe De Gier Reflection (ben vandaag pas lid van gitaarnet). Prachtig exemplaar van De Gier. Echt catchy!
Ruim een jaar heb ik ook een Reflection en ik ben er aan verslaafd geraakt. De Reflection die ik heb heeft een rock Maple neck en een Brasilian Rosewood fingerboard. De elementen zijn de Classic van TV-Jones. En de klank is daardoor werkelijk super helder en ronkend diep tegelijk. Alles wat je doet hoor je letterlijk en dat is wel een geheel nieuwe ervaring. Daardoor moet je meer met durf gaan spelen en krijg je de tonen eruit als nooit tevoren.
Deze gitaar prikt door elke mix heen vanwege zijn definitie. Ook zit er bij mijn Reflection een hele fijne Wilkinson Strat tremolo op die de gitaar lekker laat zingen en zweven. En zoals jij ook opmerkte met een booster/overdrive (van Shiny Guitars) heb je een enorme dynamiek en felheid tot je beschikking. Ik speel over een klein maar prachtig combo. De Greenpoint van V-Empire. Ook deze versterkt nog eens het karakter van de Reflection met een open en warm buizengeluid (ook bij De Gier gekocht).

Quicksilver
25 augustus 2009, 16:05
Hoi Peter,

Nu pas zag ik je bericht over je nieuwe De Gier Reflection (ben vandaag pas lid van gitaarnet). Prachtig exemplaar van De Gier. Echt catchy!
Ruim een jaar heb ik ook een Reflection en ik ben er aan verslaafd geraakt. De Reflection die ik heb heeft een rock Maple neck en een Brasilian Rosewood fingerboard. De elementen zijn de Classic van TV-Jones. En de klank is daardoor werkelijk super helder en ronkend diep tegelijk. Alles wat je doet hoor je letterlijk en dat is wel een geheel nieuwe ervaring. Daardoor moet je meer met durf gaan spelen en krijg je de tonen eruit als nooit tevoren.
Deze gitaar prikt door elke mix heen vanwege zijn definitie. Ook zit er bij mijn Reflection een hele fijne Wilkinson Strat tremolo op die de gitaar lekker laat zingen en zweven. En zoals jij ook opmerkte met een booster/overdrive (van Shiny Guitars) heb je een enorme dynamiek en felheid tot je beschikking. Ik speel over een klein maar prachtig combo. De Greenpoint van V-Empire. Ook deze versterkt nog eens het karakter van de Reflection met een open en warm buizengeluid (ook bij De Gier gekocht).

Welkom op het forum, kreeft! :crazyhappy::seriousf:

RobertoL
25 augustus 2009, 16:06
Bump???:cheerup:

Die gitaar blijft mooi.

Baco
25 augustus 2009, 18:08
Idd erg knap. Shape is erg cool, moet ik ook eens checken :)

Mitch
25 augustus 2009, 19:06
Ruim een jaar heb ik ook een Reflection en ik ben er aan verslaafd geraakt. De Reflection die ik heb heeft een rock Maple neck en een Brasilian Rosewood fingerboard. De elementen zijn de Classic van TV-Jones.
.....................en dan post je geen foto's???? Ga je heel diep schamen!

schizo910
26 augustus 2009, 00:59
Hè kut, weer GAS!!!

Bobby Lobster
26 augustus 2009, 14:33
Ik schaam mij diep dat ik geen foto's liet zien maar wist nog niet helemaal hoe dat moest met deze site. Nu wel hoop ik. Dit is dan mijn De Gier Reflection met een sunburst afwerking.

http://gallery.me.com/robdsmith/100110/IMG_0209-1/web.jpg?ver=12512084770001http://gallery.me.com/robdsmith/100110/P1060657/web.jpg?ver=12512084900001