PDA

View Full Version : Eerste gitaarproject: eigen ontwerp



Grafworm
30 juli 2008, 16:52
Hallo mensen,

Ik loop al maanden met het idee dat het me geweldig lijkt om een eigen gitaar te maken, en aangezien ik nu vakantie heb ben ik er maar eens aan begonnen. Eigen ontwerp leek me het leukst, dus daar was ik meteen voor gaan zitten. Uiteindelijk is dit het ontwerp geworden:

http://i40.photobucket.com/albums/e223/Blokje_Kaas/Gitaar021.jpg

Bij de houthandel hier in de buurt heb ik een blok mahonie gehaald voor de body, die hebben ze daar voor me aan elkaar gelijmd

http://i40.photobucket.com/albums/e223/Blokje_Kaas/PICT1335.jpg

Met de decoupeerzaag heb ik toen de body uitgezaagd en heb maar 2 zaagjes gebroken, wat best weinig is vond ik zelf. De bochten waren niet zo netjes dus die heb ik lang moeten schuren. Alle randen heb ik ook al rondgeraspt -geveild en -geschuurd, maar dat is nog niet te zien op deze foto

http://i40.photobucket.com/albums/e223/Blokje_Kaas/PICT1338.jpg

Dus nu is het tijd om aan de hals te beginnen. Hoe de kop precies wordt weet ik nog niet zeker maar ik heb wel al het hout gehaald, ook mahonie (Ze hadden jammergenoeg geen esdoorn). Hier is het hout van de hals:

http://i40.photobucket.com/albums/e223/Blokje_Kaas/PICT1342.jpg

Aan de hals ga ik morgen denk ik beginnen, maar in welke volgorde zou ik dat het beste kunnen doen? Eerst de vorm uitzagen, dan de sleuf voor de truss rod frezen en als laatste de achterkant rond maken? Ik zal meer foto's plaatsen als ik klaar ben met de hals.

yalexw
30 juli 2008, 17:09
Dat is tenminste aanpakken :) . Ziet er al goed uit. Ik weet niet of je al een boek hebt maar dat kan ik zeker aanraden staan heel veel dingen in zelf heb ik het boek gehaald van Melvin Hiscock dat me werd aanbevolen. Kwa hals kan de aanpak die je zelf hebt bedacht heel goed. Ga je het fretboard ook zelf maken en wat voor hardware ga je gebruiken?

Gr. Alex

aaronstonebeat
30 juli 2008, 17:16
Hee Grafworm,

Dat ontwerp ziet er fraai uit! En mahonie voor de hals moet ook kunnen, toch?

Ik weet niet hoe anderen het doen, maar ik zou wachten met het in de vorm zagen van de hals totdat de toets erop zit en de fretslots (deels) zijn ingezaagd; het is nl. veel makkelijker haaks zagen op een rechthoekige plank dan op een die al taps toeloopt.

Op het project waar ik nu mee bezig ben, heb ik het zo gedaan. Afronden van de achterkant komt dan als laatste. Ik ben begonnen met het zagen en lijmen van de kop. Toen het kanaal voor de trussrod gefreesd en trussrod ingebouwd. Toets erop en licht de fretslots ingezaagd. Toetsstippen erin, halsvorm uitgezaagd en de toets zijn radius gegeven; daarna de slots op diepte uitgezaagd. Afronden van de achterkant is de volgende stap.

Ik ga de hals in de body lijmen en wil 'm helemaal klaar hebben (frets geplaatst en afgewerkt) voordat dat gebeurt; anders beschadig ik de body misschien met het afvijlen van de fretuiteinden.

Maar het kan vast ook anders.
Succes!

barno
30 juli 2008, 17:40
dag grafworm, some nick you got

je ontwerp lijkt me dik in orde, goed over nagedacht, proper, mooi die subtiele asymetrie upper/lower delen. totaal mijn smaak niet maar da's ook totaal niet belangrijk. de pups moeten wel wat korter bij hals resp. brug imo

volgorde halswerkzaamheden, heb ongeveer alle volgordes al es uitgeprobeerd, kan allemaal, elke werkwijze heef zijn voor- en nadelen en aandachtspunten. Ik vind het gemakkelijk fretboard eerst te fretten en daarna pas te lijmen op de neck .

succes

pueblo
30 juli 2008, 17:41
welkom op dit forum, gedurfd ontwerp, niet helemaal mijn ding, maar dat kan ik nu nog niet echt zeggen met alleen een impressie, veel succes met de bouw

Grafworm
30 juli 2008, 21:51
Hoi,

@yalexw
Het boek van Melvyn Hiscock heb ik inderdaad ook besteld. Probleem is alleen dat ik slim dacht te zijn door hem via amazon.com te kopen zodat ik minder kwijt was, maar ik was vergeten dat de levertijd dan 4 tot 8 weken is dus ik heb hem nog niet binnen :p. Ik ga zelf het fretbord maken ja, en deze site heeft me op het idee gebracht zelf pick ups te maken: http://europa.spaceports.com/~fishbake/buck/humbuck.htm. Eens kijken of dat mij ook lukt, en anders moet ik nog zien welke pick ups ik ga gebruiken.

@aaronstonebeat
Ik vind jouw manier om de hals te doen wel een goeie, 'tis belangrijk dat die frets er haaks op komen dus ik denk dat ik het op die manier ga doen.

@barno
Interessante nick he? Ik kon er geen een verzinnen en ik zat Graveworm te luisteren dus ik dacht, waarom niet? :D Maar wat bedoel je precies met pups korter bij hals en burg? Dat ze iets minder breed moeten zijn of dat ze dichter bij hals en brug moeten komen?

Bedankt voor de tips jongens, dag!

aaronstonebeat
30 juli 2008, 22:06
Hoi,

, en deze site heeft me op het idee gebracht zelf pick ups te maken: http://europa.spaceports.com/~fishbake/buck/humbuck.htm. Eens kijken of dat mij ook lukt, en anders moet ik nog zien welke pick ups ik ga gebruiken.



Da's leuk! Die site heeft mij ook geinspireerd om zelf pickups te maken. Het is te doen hoor. Maar een fikse oefening in zen, tenminste zoals ik het tot zover heb gedaan, met een handboor voor het wikkelen.
Ik heb magneten uit van die deursnappers gebruikt, boutjes en stukken meubelhoek, karton enzo; alles van de bouwmarkt en uit huis, behalve het emailledraad (Conrad.nl!).

Inmiddels staat die activiteit 'n beetje op de achtergrond omdat het me teveel van het gitaarbouwen begon af te leiden, maar ik kom er zeker in de nabije toekomst op terug.

Ik heb een goede tip, door schade en schande wijs geworden: als je een pickup hebt gewikkeld en hij doet het, stop 'm dan in een cover of berg hem veilig op. Een van mij lag op een werkbank; kennelijk was er iets scherps tegenaangekomen want op een kwade dag moest ik me afvragen wat daar nu toch voor draadje aan de zijkant uitstak :eek:
Reddingspogingen baatten niets omdat ik het element al gepot had en afwikkelen niet meer mogelijk bleek.

Veel succes!

Falconer67
30 juli 2008, 22:35
Das een flinke lap "body" ,dat zal aardig gaan wegen.
Wel een grappig ontwerp,BC-Rich eat youre heart out !
Ben benieuwd hoe je verder gaat en of je het allemaal voor elkaar gaat krijgen,ik blijf het volgen.
Veel succes in ieder geval !

aaronstonebeat
30 juli 2008, 22:42
Lijkt me wel meevallen met het gewicht, hij is niet zo dik toch?

Grafworm
31 juli 2008, 00:35
Ik heb een goede tip, door schade en schande wijs geworden: als je een pickup hebt gewikkeld en hij doet het, stop 'm dan in een cover of berg hem veilig op. Een van mij lag op een werkbank; kennelijk was er iets scherps tegenaangekomen want op een kwade dag moest ik me afvragen wat daar nu toch voor draadje aan de zijkant uitstak :eek:
Reddingspogingen baatten niets omdat ik het element al gepot had en afwikkelen niet meer mogelijk bleek.

Veel succes!

Oei, ja dan zal ik hem als het klaar is gelijk veilig opbergen, of misschien zelfs monteren :)

Ik zal je zeggen, ik was zelf verbaasd dat mn body vrij licht was. Hij is precies 4 centimeter dik, hij is wel lang maar hij is ook weer best smal (28 centimeter). Maar ik maak me geen zorgen dat hij te zwaar wordt.

barno
31 juli 2008, 00:49
gewicht zal zeker geen probleem worden met die dikte en vorm.

plaatsing pickups: kijk naar positie van neck en halspup op andere gitaren, de plaatsing heeft wel degelijk belang ifv de klank. brug pup over het algemeen heel kort bij de brug om goed veel hoog te vangen.
neckpup: in principe daar waar de 24ste fret zou komen, daar zou de zogenaamde "sweet spot" zitten, hoeft niet perfect daar te staan, maar in die buurt is wel goed voor optimale klank

Grafworm
31 juli 2008, 01:29
Ok dank je, daar zal ik rekening mee houden.

pueblo
31 juli 2008, 15:53
Da's leuk! Die site heeft mij ook geinspireerd om zelf pickups te maken. Het is te doen hoor. Maar een fikse oefening in zen, tenminste zoals ik het tot zover heb gedaan, met een handboor voor het wikkelen.
Ik heb magneten uit van die deursnappers gebruikt, boutjes en stukken meubelhoek, karton enzo; alles van de bouwmarkt en uit huis, behalve het emailledraad (Conrad.nl!).

zo van die zwarte blokmagneten? werkt dat daarmee?

aaronstonebeat
31 juli 2008, 16:38
zo van die zwarte blokmagneten? werkt dat daarmee?

Ja hoor, dat werkt. Volgens mij zijn dat gewoon keramische magneten. Ik ben nog steeds in de prototypefase maar ik heb al eigen bouwsels voor een gitaar gehouden; er komt daadwerkelijk geluid uit dat niet eens zo verschilt met andere elementen die ik op die manier voor een gitaar houd.
Ik kan het natuurlijk pas echt beoordelen als ik iets in een gitaar inbouw.

Ik heb al een aantal experimenten gedaan met boutjes als polepieces; nu wil ik een stuk hoekijzer als rail gaan proberen.

Grafworm
31 juli 2008, 20:52
Hallo allemaal.

Ik ben vanmiddag even naar de houthandel gegaan om hout voor de toets te halen. Daar hadden ze nog een lat Wengé dat ik mee kon nemen voor 2 euro :D Ik streek eroverheen met mn hand en toen zaten er gelijk 5 splinters in dus ik zal een beetje moeten oppassen hiermee.

http://i40.photobucket.com/albums/e223/Blokje_Kaas/PICT1343.jpg

Oja ik heb ook gelijk klein apparaat gekocht waarmee je heel precies haaks kan zagen, dus dat is goed te gebruiken om de fretjes mee te zagen.

Nou had ik nog een vraag, namelijk of een kop als deze stevig genoeg is:

http://i40.photobucket.com/albums/e223/Blokje_Kaas/Kop.jpg

Dit is even een snelle schets met paint dus zo komt ie er niet precies uit te zien, maar ik vroeg me af of een kop als deze wel mogelijk is. Want de dikste snaar moet nu denk ik net een stukje over waar het hout is weggezaagd. Is het mogelijk zoiets te maken of kan het hout dat niet aan?

Michael AE
31 juli 2008, 20:59
Het lijkt me wel mogelijk. Kijk maar naar Blackmachine gitaren. ;)

barno
1 augustus 2008, 03:05
moet zeker kunnen, vind trouwens een serieuze verbetering tov die eerste naaldscherpe headstock. Alleen lijkt het me esthetisch mss niet optimaal dat alleen die dikke e een oversteek moet maken. Kan je de holte niet iets minder diep maken, zodat de e snaar nog net "over land" loopt? 't is maar een suggestie, it's your ballgame,
looking good.

KoenB
1 augustus 2008, 12:52
moet zeker kunnen, vind trouwens een serieuze verbetering tov die eerste naaldscherpe headstock. Alleen lijkt het me esthetisch mss niet optimaal dat alleen die dikke e een oversteek moet maken. Kan je de holte niet iets minder diep maken, zodat de e snaar nog net "over land" loopt? 't is maar een suggestie, it's your ballgame,
looking good.

+1

De sterkte van de kop wordt bepaald door het deel wat onder de snaren zit. Alles wat er buiten zit (de 'oren') mag zo gek zijn als jij het wilt, dat maakt voor de stijfheid van de kop niets uit.
Maak je echter ergens een onderbreking in de hals (zoals bij jou onder de E), dan heeft dat hele stuk hout paralel aan de snaren geen nut meer. Ookal zit er dan bijvoorbeeld nog wel hout bij de nut en boven bij de tuner, doordat het hout daartussen onderbroken hebt, is dat stuk al zn stijfheid kwijt.


(ja, studie Werktuigbouwkunde -> Sterkteleer ;) )

no 1 hops
1 augustus 2008, 13:16
headstock doet ook denken aan de parker gitaren

Grafworm
2 augustus 2008, 12:25
Hallo allemaal.

Om verder te gaan moet ik eerst de Truss rod installeren, maar ik begrijp totaal niet hoe ik dit moet doen. Ik heb op internet gezocht hoe je dat zou meoten doen, maar mijn truss rod lijkt op geen een van de truss rods die ik op internet zie dus ik ben het spoor bijster :p. Deze truss rod had ik gekocht: Truss rod (http://www.mainmusic.nl/nl/product/6191/352/gitaar/gitaaronderdelen/halspennen_/_trussrods/overige/halspen_(truss_rod)_staafmodel_6_mm._460_mm.html)

Heeft iemand enig idee hoe ik dit ding in godsnaam moet plaatsen? Moet de bolle of de platte kant onder, en moet ik hem vastlijmen?

Oja en jullie hebben gelijk, ik kan er beter net wat minder uitzagen zodat de e snaar die oversteek niet hoeft te maken, dat ziet er waarschijnlijk ook beter uit. Bedankt.

Mattia
2 augustus 2008, 13:08
Rechte sleuf, bolle kant (adjusting nut) naar beneden, net diep genoeg. Je mag/kan 'm ook iestjes dieper plaatsen en een dun strookje hout erop zetten (zie instructies op alliedlutherie.com voor hun truss rods, is in wezen heztelfde), maar het hoeft niet (zie daarvoor bijvoorbeeld de instructies bij StewMac.com voor hun hotrod).

Grafworm
2 augustus 2008, 14:23
Geweldig die uitleg op stewmac was precies wat ik nodig had, bedankt!

Grafworm
2 augustus 2008, 21:49
Zo, ik heb net weer wat werk verricht. De sleuf van de trussrod heb ik uitgefreesd, klein beetje kit erin en de truss rod erin gestopt. Het bitje van m'n frees was precies dezelfde dikte als de truss rod, dus dat ging perfect. Nu heb ik de lijm aangebracht op de hals, en ben ik het fretbord erop vast aan het lijmen. Wat een gekloot is dat zeg! Steeds als ik zo'n klem erop zette verschoof dat fretbord weer een beetje. Ik heb wat foto's gemaakt, maar het zit me niet mee... mijn usb poorten hebben besloten niet meer te werken, dus kan ik die foto's niet op me computer zetten. :mad:

Maarja ik ga wel even proberen ze op een andere computer te zetten en ze dan erop te zetten.

Dag.

barno
3 augustus 2008, 04:05
tis waarschijnlijk al te laat, maar een fretboard lijmen kan je best doen door eerst in eerste en laatste fretsleuf gaatje te boren en nageltje of schroefje erin in de neck. Zo voorkom je dat de zaak gaat schuiven tijdens het lijmen. daarna zie er niets van want er komt een fretje over het gaatje.

rinaldo
3 augustus 2008, 09:55
wat ik altijd doe, is op beide kanten van de hals twee kleine spijkertjes te slaan,
kop afknippen met een knijptang zodat er een klein puntje blijft staan, even een scherp puntje aanvijlen, en dan je fretbaord er op leggen en met een paar lijmklemmen aandraaien zodat de spijkertjes in je fretboard gedrukt worden.

zo heb je in je fretbaord een paar gaatjes die precies op dat spijkertje passen, dan lijm er op en het fretboard weer netjes op de spijkertjes leggen en hij kan geen kant meer op met het klemmen.

Mattia
3 augustus 2008, 11:00
Je hebt verschillende opties, zoals al opgemerkt. Meestal boor ik twee gaatjes (fret 1 en 20, bijvoorbeeld) waar een spijkertje in past, zodat alles uitgelijnd blijft. Laatsted tijd gebruik ik ook vaak kleine stukjes resthout (spruce in mijn geval), 4 tot 6 blokjes met dikke secondenlijm op de hals plakken (die nog breeder is dan de toets), zodat de toets op de goede positie 'klem' zit. Dan de toets weghalen, lijm erop (epoxy, zit geen vocht in dus trekt minder makkelijk krom), toets valt perfect op z'n plaats, klemmen maar (maar niet te hard, met epoxy. Voor titebond gebruik ik een mal en flink klemmen)

Grafworm
5 augustus 2008, 22:03
Goeieavond allemaal.

Ik had ook gedacht om hem even vast te nagelen, maar ik was bang dat ik het fretbord zou splijten, dus toch maar niet gedaan. Een soort mal maken is wel slim, dat zal ik bij een volgens project eens proberen.

Maar goed, vandaag heb ik wat onderdelen voor de gitaar ontvangen, waaronder fretdraad zodat ik kon kijken hoe dik de zaag moest zijn die ik moest gebruiken. Toen heb ik de fretslotjes ingezaagd, en grofweg de vorm van de nek uitgezaagd. Hier wat plaatjes (ook nog van de trussrod). http://i40.photobucket.com/albums/e223/Blokje_Kaas/PICT1345.jpg

Hier lijm ik het fretbord die dus heel de tijd van zn plaats ging, pokkewerk.
http://i40.photobucket.com/albums/e223/Blokje_Kaas/PICT1347.jpg

Fretslots ingezaagd, hoewel niet erg duidelijk op de foto door de flits:
http://i40.photobucket.com/albums/e223/Blokje_Kaas/PICT1350.jpg
Is het trouwens heel erg voor de toon als 1 fretje een milimeter verkeerd zit? klinkt je gitaar op dat stuk dan gelijk erg vals?

En nog een plaatje van de nek met de body erbij:
http://i40.photobucket.com/albums/e223/Blokje_Kaas/PICT1353.jpg

Nou dat was het weer voor vandaag, morgen ga ik denk ik wat radius geven aan het fretbord en de nek wat meer vormen. Doei!

pueblo
5 augustus 2008, 22:07
Is het trouwens heel erg voor de toon als 1 fretje een milimeter verkeerd zit? klinkt je gitaar op dat stuk dan gelijk erg vals?

1 millimeter is wel nogal veel, dat zal wel waarschijnlijk vals klinken

barno
5 augustus 2008, 22:28
zeker als alle frets dan ook nog es opschuiven. Der zijn veel dingen die heel juist moeten zijn bij een gitaar maar samen met de plaatsing van de brug is de juiste plaats van de frets echt wel heel belangrijk.

Grafworm
5 augustus 2008, 23:17
Ok naja het is maar 1 fretje die verkeerd zit, maar er moet sowieso nog een heel stuk afgeschuurd worden dus ik kan die nog wel effe opnieuw doen. denk ik :D

no 1 hops
5 augustus 2008, 23:24
of je gebruikt die verkeerde fretsleuf voor een accent streep in de toets met bv een fijn stukje mahonie of abalone

Grafworm
6 augustus 2008, 14:47
Ik heb net even gekeken hoe de topkam pastte, maar de bovenkant van de topkam haalt nauwelijks de bovenkant van het fretboard, dus ik moet het fretboard echt nog een heel stuk verlagen. Een geluk bij een ongeluk, want de fretslots zijn nog niet zo diep, dus kan ik straks met een schone lei (lees: vlak fretbord) weer opnieuw de fretslots inzagen, dit keer een stuk nauwkeuriger. Hopelijk lukt het me dan wel goed!

aaronstonebeat
6 augustus 2008, 14:57
Ik heb net even gekeken hoe de topkam pastte, maar de bovenkant van de topkam haalt nauwelijks de bovenkant van het fretboard, dus ik moet het fretboard echt nog een heel stuk verlagen. Een geluk bij een ongeluk, want de fretslots zijn nog niet zo diep, dus kan ik straks met een schone lei (lees: vlak fretbord) weer opnieuw de fretslots inzagen, dit keer een stuk nauwkeuriger. Hopelijk lukt het me dan wel goed!

Je kunt ook iets onder de topkam leggen, een stripje hout ofzo, van het toetshout bijvoorbeeld.
Fretslots op de goede plek is idd wel heel belangrijk.

Grafworm
6 augustus 2008, 15:59
Ja als het niet zo was dat de fretslots niet goed zaten, had ik dat inderdaad gedaan Aaron, maar nu kan ik denk ik beter de fretslots opnieuw doen.