PDA

View Full Version : Welke snarenset/snarendikte voor een authentiek 60's geluid



Omega10
30 juli 2008, 15:51
Ik ben in het bezit van enkele oude Egmond gitaren; akoestische en elektrsche. Het geluid wil ik zo authentiek mogelijk hebben. Ik vraag mij af met wat voor soort snaren en snarendiktes ik dit kan bereiken. Welke diktes waren in 'the old days' gangbaar?

macwilliams
30 juli 2008, 15:53
welkom!...

episua
30 juli 2008, 15:53
Eigenlijk gebruikte toen de meeste bands dikke (0.12) flatwound snaren, veel ander spul was er toen geloof ik niet. Probeer in ieder geval een merk als Thomastik.

Mr.Fingers
30 juli 2008, 15:54
Ik ben in het bezit van enkele oude Egmond gitaren; akoestische en elektrsche. Het geluid wil ik zo authentiek mogelijk hebben. Ik vraag mij af met wat voor soort snaren en snarendiktes ik dit kan bereiken. Welke diktes waren in 'the old days' gangbaar?

zeer dik, en flatwounds (setje 0.011 0.052). Maar op die multiplexen van egmond zou ik ze niet zetten, dat overleven ze niet


enneh, welkom

Squier4ever
30 juli 2008, 16:24
zeer dik, en flatwounds (setje 0.011 0.052). Maar op die multiplexen van egmond zou ik ze niet zetten, dat overleven ze niet


enneh, welkom

sorry fingers maar 11-52 vind ik nou niet echt een zeer dik setje, wel stevig maar een setje 12's of 13's is echt nog een stukkie zwaarder hoor.

EuroCinema
30 juli 2008, 16:31
Ik begrijp van m'n vader dat het roundwounds met omwonden g waren die ze destijds gebruikten. "Hoe dik dan, pa?" "Weet ik niet, je vroeg gewoon om een setje snaren voor elektrische gitaar" :)

episua
30 juli 2008, 17:15
Haha, tja die verhalen hoor ik ook wel eens van de ouwe garde.
Las laatst een leuk verhaal in het Beatle gear book.
In engeland vroegen ze zich af hoe de americanen toch dat 'opbuigende' geluid kregen. Vervolgens kwam een britse sessie gitarist mee op tour met eddie cochran die hem vertelde dat hij zijn (omwonden) G snaar gewoon moest vervangen door een B, dat deden namelijk veel van z'n collega's ook.

Chris Winsemius
30 juli 2008, 17:36
Iig. vrij dikke snaren (>0.11), omwonden G-snaar en misschien zelfs flatwounds.

hezz
30 juli 2008, 19:29
Flatwounds, ben er zelf wel een fan van. Van wat ik gelezen heb kwamen de roundwounds pas tussen de jaren 60 en 70 en waren ze daar héél blij mee. Mensen die opzoek zijn naar vintage sound moeten ook denken aan hun snaren, vrij belangrijk immers.