PDA

View Full Version : Gibson gitaar importeren?



RobinZwama
30 juli 2008, 15:26
Heya!

Volgens mij zitten hier redelijk wat gitaristen op het forum die spul kopen via het internet, dus ik dacht, laat ik het eerst hier even op vragen.
Ik wil graag een bepaalde Gibson kopen (Hummingbird Modern Classic), die in de USA ±2500 dollar kost (1600 euro), maar in NL 2200 euro. Lang leve de wisselkoers!

Heeft iemand ervaring met het importeren van gitaren/instrumenten? Hoe werkt dit en is het sowieso mogelijk zoals ik me voorstel? (Dat is zonder invoerskosten, of wat er dan ook allemaal bij kan komen kijken).

Ik verwacht niks, maar wie weet heeft iemand een goede tip! ;)

Alvast bedankt!

Mr.Fingers
30 juli 2008, 15:34
ik zeg

UTSE!!!! (Use the search engine) op Importeren, lees & trek uw besluit

janpetrarca
30 juli 2008, 15:34
Hallo,

Als je een gitaar wilt importeren uit de USA moet je al gauw rekening op 23% extra kosten, namelijk de btw (19%) en daarboven nog invoerkosten. Totaal ongeveer 23 % van het aankoopbedrag. Moet je maar even uitrekenen of het uit kan om een gitaar te importeren.
Met de huidige koersen kan het al snel uit imho. Niet alle winkels in de USA leveren rechtstreeks aan Europa, maar als je het bv via Ebay doet (ook nog eens veilig) lukt het meestal wel.

eazy G
30 juli 2008, 15:41
ik heb onlangs een gitaar gekocht en mee laten nemen door een amerikaanse vriend van me die hier toch heen kwam. hij kon zo doorlopen bij de customs hehe!!

RobinZwama
30 juli 2008, 16:58
Idd, als al die kosten erbij komen is het niet meer de moeite waard. Bovendien is het uitproberen van de gitaar zelf ook wel iets belangrijks. Zou je eigenlijk een Gibson dealer als vriend moeten hebben die ze zo even mee kan nemen ;)

Heb trouwens iets interessant gevonden op internet: een Gibson Hummingbird uit begin jaren '80 (met block-type inlay op het fretboard). Semi-akoestisch gemaakt. 1600 euro. Klink niet gek! Wat vinden jullie? Ik heb niet veel verstand van vintage gitaren van enkele tientallen jaren oud, maar op eBay wordt daar wel iets meer op geboden volgens mij... Bovendien kan ik deze eerst uitproberen zonder een vliegticket te kopen ;)

chris c
30 juli 2008, 22:39
De jaren 70-80 waren niet meteen de beste tijd voor Gibson. De nieuwere die in Montana gebouwd zijn (weet niet precies vanaf welk jaar, kun je makkelijk opzoeken) worden veel hoger ingeschat. En op Ebay weet je nooit echt wat je koopt... voor mij moet het al heel goedkoop zijn om het risico te nemen (en dit is het niet).

eazy G
30 juli 2008, 22:55
Idd, als al die kosten erbij komen is het niet meer de moeite waard.

Dan is t vaak nog steeds de moeite waard!

Pais
31 juli 2008, 10:06
Maar je neemt een hoog risico door een gitaar van een plaatje te kopen. Plus het gevaar van de zending. Je dure gibson tussen de theekisten :( Aiks, dat lijkt me nog eens een kutgevoel

eazy G
31 juli 2008, 11:51
Maar je neemt een hoog risico door een gitaar van een plaatje te kopen. Plus het gevaar van de zending. Je dure gibson tussen de theekisten :( Aiks, dat lijkt me nog eens een kutgevoel

Ach t valt allemaal wel mee, t kan natuurlijk dat t misgaat ofzo maar daar moet je gewoon rekening mee houden dat dat kan gebeuren.
(zenuwachtige dagen zijn dat ja als ie verzonden word hehe)
maar je kunt de axe ook nog verzekeren.

eazy G
31 juli 2008, 13:21
ik heb meegemaakt dat ik een axe kocht in usa (3000 dollar) en hem op liet sturen.
De kerel die hem inpakte heeft de gitaar in de koffer gedaan zonder deze case op te vullen met zacht materiaal. de koffer heeft ie daarna gewoon zo in een doos gedaan en ook niet opgevult met zacht materiaal.

Tsja als je zon verkoper hebt dan kan er zo wat misgaan natuurlijk.
Gelukkig heb ik de gitaar binnen usa verstuurt en niet naar nederland anders was ie zeker met schade aangekomen.

RolandT
31 juli 2008, 13:31
...Plus het gevaar van de zending. Je dure gibson tussen de theekisten :( Aiks, dat lijkt me nog eens een kutgevoelMeestal hebben die gitaren al een lange reis van China naar US gedaan en dan van US naar Europe voor ze in je lokale winkel te koop is. Zo erg kan dat reizen dan ook weer niet zijn:-) De internetwinkels hun reputatie is afhankelijk van hoe snel en goed ze het materiaal kunnen verzenden.

eazy G
31 juli 2008, 13:50
Meestal hebben die gitaren al een lange reis van China naar US gedaan en dan van US naar Europe voor ze in je lokale winkel te koop is. Zo erg kan dat reizen dan ook weer niet zijn:-) De internetwinkels hun reputatie is afhankelijk van hoe snel en goed ze het materiaal kunnen verzenden.

China?... bedoel je een Gibsun? ;)
Tsja internetwinkels zullen zeker wel goed verzenden, alhoewel t voorbeeld van die gitaar in die doos wat ik net noemde was een gitaarwinkel in de usa.
je zou verwachten dat hun zon dure gitaar niet zo gaan verzenden.
Via ebay heb je echter nog minder zekerheid.

larrivee
24 september 2008, 23:31
Het gaat deels ook over vertrouwen opbouwen met je leverancier.
Ik heb 2 jaar geleden een Taylor 610CE uit de USA geimporteerd (hier niet te krijgen).
Leverancier was PlaygroundMusic in Walton Beach Florida. Voor de koop heb ik nogal wat email wisseling met de mannen daar gehad over de gitaar, de verzending, betaling en afhandeling van eventuele calamiteiten tijdens verzending.
Het grootste probleem werd inklaren in NL. Voor inklaren was meer dan 2 weken nodig en diverse mailtjes en telefoontjes naar de douane en naar TNT.
Verzending met USPS betekent dat TNT het overneemt in Nederland. Dat heb je met UPS en Fedex e.d. niet.
De gitaar werd overigens eerst aangeboden op Ebay.

Ik denk dat een gitaar van een gerenommeerd merk, die door een handelaar ook lokaal aangeboden word, redelijk te vertrouwen is. Je oordeel over vorm en bespeelbaarheid moet je deels hier doen. Klank is de grote verrassing.

En ja, je kunt veel geld besparen. Mijn 610CE kostte $1600. Daar kwam zo'n $200 verzending bij. Alles bij elkaar was ik 1800 euro kwijt voor een 2 jaar oude 610CE met ES. Heb ik in Europa nog niet gevonden.

Kortom: ik ben tevreden.

Pepe
25 september 2008, 01:32
Of het de moeite waard is moet je zelf uitmaken, meestal niet. 25% schipping en taxes erbij is niet ongewoon. Ik heb veel geimporteerd, nooit problemen maar ik zoek mijn verkopers uit, mail even van te voren om te kijken wat voor vlees in de kuip. Als ik niet binnen 1 dag antwoord krijg haak ik al af.

Wat er vaak misgaat bij de Douane.... bij de zending hoort een factuur in triple on the outside. Is dat niet in orde nemen ze contact op met de koper, gaan zeuren om betaalbewijzen en dat via de ambtelijke molen en via verschillende diensten.

Voor een gitaar die 2200 euro hier kost vind in 1400 echt wel de max. Honderd euro shippings en 350 tax erbij.. dat valt nog net te doen.

Otje
25 september 2008, 07:21
Zijsprongetje:

Lijkt erop dat je zeker weet dat je een Gibson wilt. Prima, natuurlijk, ben zelf ook een Gibson liefhebber maar dan wel van hun elektrieke spul. De meeste Gibson akoustische gitaren vind ik véél te duur voor het geld. Voor rond de $2000 zijn er gitaren die beter zijn gebouwd, beter klinken en lekkerder spelen. Een Gibson die ik niet zelf heb bespeeld en gezien zou ik nooooooit kopen.

northernlake
25 september 2008, 09:23
Alles wat hier staat klopt. Je moet weten wat je koopt en vooral waar. Kies dealers die ervaring hebben met internationaal shippen. Als ze veel vervoeren dan zijn de tarieven vaak ook nog eens erg gunstig.

Sight-unseen kopen is een risico maar ik heb hier al vaker verteld dat ik er geen moeite mee heb. In het segment boven de $2000 wordt het al erg snel aantrekkelijk om te importeren, zélfs als je 23% BTW, inklaring en de rest moet betalen.

Aragorn
25 september 2008, 15:20
Alles wat hier staat klopt. Je moet weten wat je koopt en vooral waar. Kies dealers die ervaring hebben met internationaal shippen. Als ze veel vervoeren dan zijn de tarieven vaak ook nog eens erg gunstig.

Sight-unseen kopen is een risico maar ik heb hier al vaker verteld dat ik er geen moeite mee heb. In het segment boven de $2000 wordt het al erg snel aantrekkelijk om te importeren, zélfs als je 23% BTW, inklaring en de rest moet betalen.

Offtopic: Northernlake je hebt PM

-Yves-
2 oktober 2008, 20:45
Ik zou geen Gibson via internet aankopen.
Die dingen hebben naar mijn ervaring geen consistente kwaliteit. Er zijn er enorm goeie maar helaas ook een hele hoop die ronduit slecht zijn in vergelijking tot hun prijs. Gibson zou ik altijd eerst proberen.

Waarom geen weekendje met een last minute naar New York en daar in het mekka van de akoestische gitaar (Mandolin Brothers) de ultieme gitaar uitzoeken? Ze zijn er super vriendelijk en je kan ALLES rustig uitproberen. De kunst is het ding dan onder je arm mee naar Europa te smokkelen ;-). Een hele hoop stickers op de koffer en voor alle zekerheid een factuur laten opmaken voor $500 of zoiets.