PDA

View Full Version : MXR distortion+ nabouwen, met wat foefjes



KoenB
30 juli 2008, 01:40
Ik heb me voorgenomen om een MXR distortion+ na te bouwen volgens de beschrijving van newtone. Ik heb alleen een paar aanpassingen gedaan aan het circuit (nadat ik het hele beestje heb nagemaakt in DIY layout creator, er was alleen een PCB printje beschikbaar namelijk) :

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/MXRturbo.gif

Ja, ik was te lui om al die waarden in te vullen, dat heb je helemaal goed!

Mijn ontwerp heeft een draaischakelaar waarmee tussen verschillende soorten diodes kan worden gekozen (Si, Ge, LED). Ook is een 2e draaischakelaar waarmee eventueel een extra diode kan worden toegevoegd voor asymmetrisch clippen (wederom een Si, Ge, LED). Ik heb dit idee een beetje afgekeken van de BYOC Mouse, een pedaal met 6 distortion modes dmv het kiezen van andere diodes.

Nu ben ik toch stiekem best een leek in diode clipping land. Zitten er onzinnigheden in mijn project? Misschien zitten er diodecombinaties tussen die belachelijk klinken. Ik weet het niet echt, dus opmerkingen zijn heel welkom!

P.s. Misschien komt er later nog een tonecontrol bij, maar in de 1e instantie niet. Ook zit er geen aan/uit switch a.k.a. stereo input. Ik ben van plan het pedaal enkel op een adapter te laten runnen, dus dan is het adapter erin = aan. Of is dit niet slim?

ponq
30 juli 2008, 12:01
Leuk dat je experimenteert!

Wat ik je sterk wil aanraden is.... een breadboard. Voor een paar euro heb je al een breadboard waarop je dit effect kwijt kan. Dan kan je naar hartelust allerlei combi's uitproberen zonder te solderen.

Er is van alles mogelijk op clipping gebied. Wat je nog zou kunnen toevoegen: Mosfet clippers. Klinkt erg 'rond', 'warm'.