PDA

View Full Version : Rickenbacker 360 12 string uit 2000



voxlove
29 juli 2008, 20:32
Heb een dringende vraag: er wordt mij bovenstaande gitaar aangeboden voor 1250 euro. Is dat een fatsoenlijke prijs? Ik zit totaal niet in de gitaarprijzen maar ben op de een of andere manier betoverd door het ding toen ik hem zag. Vandaar dat ik mijn impuls gedrag toch even moet toetsen aan de werkelijkheid. Ik moet vanavond beslissen dus ik hoop op enige waardevolle input! Bij voorbaat dank.
Overigens, het ding ziet eruit als nieuw.

episua
29 juli 2008, 20:54
Lijkt mij een prima prijs mits de gitaar in goede staat is! Nieuw kosten ze toch inmiddels alweer 2000 euro. Succes!

Mr.Fingers
29 juli 2008, 21:14
Heb een dringende vraag: er wordt mij bovenstaande gitaar aangeboden voor 1250 euro. Is dat een fatsoenlijke prijs? Ik zit totaal niet in de gitaarprijzen maar ben op de een of andere manier betoverd door het ding toen ik hem zag. Vandaar dat ik mijn impuls gedrag toch even moet toetsen aan de werkelijkheid. Ik moet vanavond beslissen dus ik hoop op enige waardevolle input! Bij voorbaat dank.
Overigens, het ding ziet eruit als nieuw.

DIRECT KOPEN!!! (heb ze zelf ook, maar dan uit 2006)

voxlove
30 juli 2008, 09:21
Hoi,

Dank voor de reacties.

Kan iemand mij nog een beetje uit de doeken doen wat het verschil is met bijvoorbeeld een 330/12? En of er verschil in kwaliteit is qua productiejaar?

Van Fenders weet ik veel meer af en daar heb je grote verschillen in productiejaar/land/serie.

eigenlijk is iedere gitaar uniek, dat snap ik ook wel, maar ik probeer toch een beetje te achterhalen hoe dat met Rickenbackers zit. Ze worden *allemaal* in de USA gemaakt? Op 1 plek?

Zijn er onderdelen aan de 360 van mindere kwaliteit of met een slechte reputatie? Andere dingen waar ik op moet letten als ik hem in mijn handen kan houden?

't is een hoop geld, dus ik wil beslist geen miskoop doen.

Bij voorbaat dank voor alle reacties!

Mr.Fingers
30 juli 2008, 11:06
330: "oud" model met scherpe hoorns, dotinlays, 24 frets.

360: "nieuw" model met afgeronde, kortere hoorns, sharkfin-inlays, 22/24 frets (naargelang de versie, oude hebben 22, nieuwe 24)

Iedere rickenbacker word gemaakt in Santa Ana California, er zijn geen bijvestigingen in "lageloonlanden", iedere rickenbacker is made in USA.

Een rickenbacker is een gitaar dat voor een redelijk deel met de hand wordt gemaakt, en al de rest is kleinschalig machinaal (alleen CNC-frezen voor het hout). Alles wordt in de fabriek gemaakt, met uitzondering van de stemsleutels. Qua kwaliteit is er NIETS inferieur. Gitaren zijn gemaakt als een tank (laklaag is "kogelvrij", zo hard & krasbestendig is ze), en alles wordt uitgebreid getest eer het de fabriek uitgaat.

Als j'm koopt, test eerst even of je overweg kan met de stringspacing van die dingen. Het is een 12-string, maar het formaat van neck is wel van een 6-string, dus de snaren gaan wel een heel pakje dichter op elkaar staan. Het zal zeker wennen worden om erop te spelen. Verder gewoon kijken dat de actie goed staat, en schroef de "trussrodcover" er eens af (vraag anders dat de verkoper dat wilt doen), en kijk of je TWEE bouten ziet voor de trussrods. indien dit NIET het geval is, heb je een fake exemplaar. Verder gewoon kijken hoe de snaren rond de stemmechanieken die dwars (dus in de sleuven) gemonteerd zijn, want het kan lastig zijn om die te herbesnaren (vergt enige oefening & geduld). En verder... Gewoon jingle jangle.

(ik weet niet vanwaar je bent, maar mocht het in de buurt van Antwerpen zijn, wil ik gerust helpen hoor)

Rickenbacker 330/12
http://www.rickenbacker.com/images/33012.jpg

Rickenbacker 360/12
http://www.rickenbacker.com/images/36012.jpg

Liedjes, gespeeld op een rickenbacker 360/12

Turn, Turn, Turn - The Byrds
Mr. Tambourine Man - The Byrds
(in feite alles van The Byrds)
A hard days night - The Beatles
Man on the moon - REM
Imitation of life - REM
William it was really nothing - The Smiths

...

voxlove
30 juli 2008, 12:47
Hoi, nee ben niet van België, zit in het oosten van Nederland. Dank voor alle info! Erg leerzaam.

Het bespelen zal zeker een item zijn, maar ik koop hem in eerste instantie voor de sound. Ben niet een erg goede gitarist ook :-)

Nou, binnenkort een afspraak met de verkoper, die mijn nog meldde dat de gitaar is afgesteld door Sjak Zwiers, schijnt een bekende naam te zijn (maar niet voor mij).

Als de deal doorgaat volgen er uiteraard een paar foto's!

Is er een groot (waarde/sound) verschil tussen de 330 en 360? En nogmaals zijn er "betere" en "mindere" 360 jaargangen of productieverschillen?

Ben gewoon erg geďnteresseerd :cooler:




330: "oud" model met scherpe hoorns, dotinlays, 24 frets.

360: "nieuw" model met afgeronde, kortere hoorns, sharkfin-inlays, 22/24 frets (naargelang de versie, oude hebben 22, nieuwe 24)

Iedere rickenbacker word gemaakt in Santa Ana California, er zijn geen bijvestigingen in "lageloonlanden", iedere rickenbacker is made in USA.

Een rickenbacker is een gitaar dat voor een redelijk deel met de hand wordt gemaakt, en al de rest is kleinschalig machinaal (alleen CNC-frezen voor het hout). Alles wordt in de fabriek gemaakt, met uitzondering van de stemsleutels. Qua kwaliteit is er NIETS inferieur. Gitaren zijn gemaakt als een tank (laklaag is "kogelvrij", zo hard & krasbestendig is ze), en alles wordt uitgebreid getest eer het de fabriek uitgaat.

Als j'm koopt, test eerst even of je overweg kan met de stringspacing van die dingen. Het is een 12-string, maar het formaat van neck is wel van een 6-string, dus de snaren gaan wel een heel pakje dichter op elkaar staan. Het zal zeker wennen worden om erop te spelen. Verder gewoon kijken dat de actie goed staat, en schroef de "trussrodcover" er eens af (vraag anders dat de verkoper dat wilt doen), en kijk of je TWEE bouten ziet voor de trussrods. indien dit NIET het geval is, heb je een fake exemplaar. Verder gewoon kijken hoe de snaren rond de stemmechanieken die dwars (dus in de sleuven) gemonteerd zijn, want het kan lastig zijn om die te herbesnaren (vergt enige oefening & geduld). En verder... Gewoon jingle jangle.

(ik weet niet vanwaar je bent, maar mocht het in de buurt van Antwerpen zijn, wil ik gerust helpen hoor)

Rickenbacker 330/12
http://www.rickenbacker.com/images/33012.jpg

Rickenbacker 360/12
http://www.rickenbacker.com/images/36012.jpg

Liedjes, gespeeld op een rickenbacker 360/12

Turn, Turn, Turn - The Byrds
Mr. Tambourine Man - The Byrds
(in feite alles van The Byrds)
A hard days night - The Beatles
Man on the moon - REM
Imitation of life - REM
William it was really nothing - The Smiths

...

episua
30 juli 2008, 13:24
[QUOTE=voxlove]
Is er een groot (waarde/sound) verschil tussen de 330 en 360? En nogmaals zijn er "betere" en "mindere" 360 jaargangen of productieverschillen?
QUOTE]

Rickenbacker is één van de weinige merken die eigenlijk constante kwaliteit heeft geleverd, dus mindere jaargangen zijn er niet.

Je hoeft de trussrod er niet af te halen om te kunnen zien of ie twee trussrods heeft, gewoon achter het halselement kijken.
Nooit opgevallen bij je eigen 360/12 mr. fingers?
Post eens een mooie (familie) foto van jouw 360/12, ben benieuwd. Dan kunnen we straks samen een 'post je rickenbacker' topic starten!

Mr.Fingers
30 juli 2008, 13:29
Ik heb m'n rickenbacker nog niet gesloopt, vandaar, maar ik heb eens gezien, en inderdaad, achter het halselement kan je twee gaatjes zien, waar de trussrods zitten. (maar de cover is makkelijker te verwijderen mijns inziens).

Rickenbacker is nu "op toernee". Half de gitaarspelende gemeente wil 'm eens hebben bespeeld/opnames mee gemaakt.

En m'n halselement staat vlak tegen de neck aan, en ik heb er eigenlijk nooit echt op gelet wat ertussen zit :)

episua
30 juli 2008, 13:34
Je hoeft het halselement er niet voor af te halen om dat te kunnen zien.
Dat jij jouw Rickenbacker gewoon uit leent aan anderen, zou ik echt nooit doen! Tenzij het je veel geld op leverd ofzo.
Maar ook geen foto? Welke kleur heb je?

Mr.Fingers
30 juli 2008, 13:39
Je hoeft het halselement er niet voor af te halen om dat te kunnen zien.
Dat jij jouw Rickenbacker gewoon uit leent aan anderen, zou ik echt nooit doen! Tenzij het je veel geld op leverd ofzo.
Maar ook geen foto? Welke kleur heb je?

Fireglo (eerder Amberglo dan Fireglo, maar FireGlo stond op de bestelbon, en Fireglo it will be)

En uitlenen, het is alleen aan de vriendenkring, vanwie ik weet dat ze voorzichtig zijn (en de helft heeft zelf duur materiaal, en als er iets met m'n gitaar gebeurd, kom ik gewoon een gitaar bij hen van de muur plukken :))

Pheauteaux volgen (even de harde schijf doorzoeken, heb een format C-tje gedaan, dus dat word zien tussen de CDtjes)

edit: http://forum.offstage.be/showpost.php?p=245148&postcount=43

episua
30 juli 2008, 13:45
Ik kan de foto's niet zien.
Hier een foto van de dubbele trussrod van mijn Rickenbacker:
http://i79.photobucket.com/albums/j145/episua/dualtrussrodSMALL.jpg

Mr.Fingers
30 juli 2008, 13:54
Zijn grote gaten :o Bij mij zit er een binding over, dus misschien daarom dat ik erover gekeken heb. Als ik ze terugheb zal ik eens kijken hoe het zit met die twee gaten achteraan. Het lijkt ook of m'n neck veel lager in de body steekt (kan je het stuk eens meten tussen body & bovenste van de toets (in het midden)

swat, we zullen deze boeiende conversatie misschien verder per PM doen, of de mods komen zagen over "offtopic slowchat"

voxlove
30 juli 2008, 15:47
Zijn grote gaten :o Bij mij zit er een binding over, dus misschien daarom dat ik erover gekeken heb. Als ik ze terugheb zal ik eens kijken hoe het zit met die twee gaten achteraan. Het lijkt ook of m'n neck veel lager in de body steekt (kan je het stuk eens meten tussen body & bovenste van de toets (in het midden)

swat, we zullen deze boeiende conversatie misschien verder per PM doen, of de mods komen zagen over "offtopic slowchat"

Dit is toch niet offtopic? Integendeel!
Ik noemde bij de verkoper zijn gitaar "de rode" in plaats van fireglo... OEF,dat was *helemaal* fout. Ik begrijp hieruit dat Rickenbacker net zoiets oproept bij een groep mensen als "Apple" in computerland, right? :hippie:
Ga zaterdag op pad om hem te bekijken.

Mr.Fingers
30 juli 2008, 16:03
Rickenbacker spelers zijn "aparte" mensen. Rickenbacker is een befaamde naam in de baswereld, (de beroemde 4001 & 4003 bass, welke iedere gerespecteerde bassist in z'n collectie heeft (en waar heeeeeeel veel beroemde bassisten op spelen)), in de gitaarwereld zijn ze veel minder gekend/gewild. Ze maken erg goede instrumenten, maar ze klinken erg "apart". Je haalt een rickenbacker zo uit de mix. De hoogtijdagen van de rickenbacker gitaar lagen in de jaren '60, toen iedere beatpop & folkrockgroep een rickenbacker gitaar in hun gelederen had (the beatles, the byrds, jefferson airplane, ...)

Anyway: toch nog een foto teruggevonden:

http://www.tdpri.com/telephoto/data/534/360rick1.jpg

(edit: ja, ik moest toen dringend het gras afrijden, ik weet het :D)

voxlove
30 juli 2008, 16:10
Goh, dit lijkt een exacte kopie van die ik wil kopen :-) Die kleur vind ik echt fantastisch. De hele vorm ook trouwens, maar kon het me nooit veroorloven (nu nog niet eigenlijk... :satisfie: )

De *sound* ken ik uiteraard van (vooral) vroegere bands.

Speel zelf een Stratocaster over een VOX-AC15 en ik vermoed dat de Rickenbacker een mooie aanvulling zal zijn 8-)

Goed te lezen dat het een kwaliteitsmerk is, wat dat betreft is Fender van een andere orde (ook wel weer leuk, om daar het kaf van het koren te kunnen onderscheiden natuurlijk, hoewel het vandaag de dag wel HEEL erg lastig wordt met al die productielanden...)

Kun je de Rickenbacker ook goed bespelen met slechts 6 snaren ipv 12? Ik bedoel, is dat "done" of niet?

Mr.Fingers
30 juli 2008, 16:15
Rickenbacker is toch wel een klasse tot twee klassen hoger dan een gewone USA fender hoor, ze meten zich met de Custom-Shop (zowel qua prijs als qua kwaliteit & exclusiviteit (wachttijd van 18 maanden op een nieuw exemplaar)). Je kan een 12-string rickenbacker als een 6 string gebruiken, maar de stringspacing op de hals zal dan op z'n minst "raar" aanvoelen. Gewoon die 12 snaren erop laten ;)


(In december komt hopelijk de 620 aan :D)

episua
30 juli 2008, 16:58
Mooie gitaar mr. Fingers! Prachtige kleur, toch iets donkerder dan mijn fireglow, dat is meer roze haha.
Cool dat je ook een 620 in bestelling hebt, welke kleur?
btw, je bent een apart mens.

Mr.Fingers
30 juli 2008, 17:13
Ja, uw 330 is wel extreem roze, en mijn 360 is echt wel "gelig". Op de bestelbon stond nochtans "FireGlo". Misschien dat ze dan toch "perongeluk" een Amberglo exemplaar hebben verstuurd (wat mooi zou zijn, want dat was een "limited color"). Als je nog verdere foto's wilt, ik heb er nog 10 teruggevonden.

De 620 is in de meest saaie kleur: JetGlo (zwart). Enja, ik ben een rare mens.

budje
30 juli 2008, 17:53
Nou, binnenkort een afspraak met de verkoper, die mijn nog meldde dat de gitaar is afgesteld door Sjak Zwiers, schijnt een bekende naam te zijn (maar niet voor mij).

Ben gewoon erg geďnteresseerd :cooler:

heeft geloof ik nog niemand antwoord op gegeven, hij is een gitaar bouwer/reparateur/verkoper uit Vlissingen (hier vlak om de hoek... okee een stuk of 20 hoeken, maar nog geen 5 minuutjes fietsen) voor meer info zie www.zwiergitaarbouw.nl

maar t zegt natuurlijk niet alles, hoe zie je of hij m echt heeft afgesteld, en afstellen is vaak ook weer afhankelijk van je eigen voorkeuren, als jij graag je snaren hoog hebt staan en ze staan nu vlak dan is dat voor jou geen succes al is het goed gedaan

damn zijn die tips van mij nou wel zo handig eigenlijk :sssh:

voxlove
30 juli 2008, 21:48
heeft geloof ik nog niemand antwoord op gegeven, hij is een gitaar bouwer/reparateur/verkoper uit Vlissingen (hier vlak om de hoek... okee een stuk of 20 hoeken, maar nog geen 5 minuutjes fietsen) voor meer info zie www.zwiergitaarbouw.nl

maar t zegt natuurlijk niet alles, hoe zie je of hij m echt heeft afgesteld, en afstellen is vaak ook weer afhankelijk van je eigen voorkeuren, als jij graag je snaren hoog hebt staan en ze staan nu vlak dan is dat voor jou geen succes al is het goed gedaan

damn zijn die tips van mij nou wel zo handig eigenlijk :sssh:

:-)

Nou ja, het is in ieder geval geen amateur die echt DOMME dingen met de gitaar gedaan zal hebben. Ik zie wel. Voorlopig ben ik in de wolken met de bijna-aankoop!

Kan niet wachten...

voxlove
2 augustus 2008, 19:56
Nou, zoals beloofd...
http://www.synthmusic.info/mpdries/koffer.jpg
http://www.synthmusic.info/mpdries/staand.jpg
http://www.synthmusic.info/mpdries/kop2.jpg

Met originele koffer, geen krasje te bekennen en speelt *fantastisch*, de afstelling is inderdaad zoals de verkoper meldde: TOP.

Dit wordt een jengel weekend, dat willen de buren NIET weten 8-) :gitarist:

Mr.Fingers
2 augustus 2008, 20:04
Het is een 330/12 ;) (check maar het verschil tussen 330 & 360)

gefeli, mooie gitaar!

ACSlater
2 augustus 2008, 20:10
werkelijk prachtig ding! Ik ga denk ik ook nog eens een 12-snaar kopen. Zal wel een cheapie worden omdat ik niet echt een toepassing ervoor heb en de kans dat ik ooit nog eens in een Birds/Beatles tribute band kom schat ik niet zo hoog.

episua
2 augustus 2008, 20:13
Gefeliciteerd Voxlove!
Zij is echt prachtig!
Welkom bij de (kleine) Rickenbacker club.

allochthomas
2 augustus 2008, 20:17
gefeliciteerd! fucking mooie gitaar!

voxlove
2 augustus 2008, 23:20
Het is een 330/12 ;) (check maar het verschil tussen 330 & 360)

gefeli, mooie gitaar!

Hey, betekent dat dat ik opgelicht ben? Ik bedoel is er (groot) waardeverschil tussen een 330 en 360? Niet dat ik met deze gitaar niet tevreden ben, maar zou het wel graag willen weten. De verkoper bood hem aan als 360.

Jeetje, nou zie ik het pas: de body is anders he?

Mr.Fingers
3 augustus 2008, 11:17
De 330/12 gaat normaal gezien voor ietjes minder dan de 360/12, maar voor 1200€ heb je wel de deal van je leven gedaan, NIEUW (en zo ziet de jouwe er wel uit) gaan ze voor 2000€, en de 360 voor 2200€. De verkoper kan misschien wat in de war zijn door de Rickenbacker 360/12v64, die dezelfde bodyvorm heeft als de 330, maar dan met een binding langs boven & onderzijde (terwijl een 330 deze alleen langs de onderzijde heeft).


De body is niet het enige verschil. Jij hebt "gewone" dot inlays, een 360 heeft de typische "triangle" sharkfin inlays, en een binding rond de neck & rond het klankgat. Ook heeft de 330 alleen maar 1 mono-aansluiting, terwijl de 360 twee aansluitingen heeft, een mono en een stereo.

Tsja, je kan je beklag gaan doen bij de verkoper, maar laat het maar zo, je hebt nu al een wereldgitaar!


(trouwens, The Edge (U2) speelt op krak dezelfde voor het liedje "sometimes you can't make it on your own")

voxlove
3 augustus 2008, 11:34
U heeft gewerkt bij Rickenbacker? :satisfie: Wat een detail-info :-)

Ja, ik laat het er maar bij. Ik denk ook wel dat ie zich vergist heeft. Het was niet het oplichters-type. Wel stupid van mezelf natuurlijk. Was TE gefocussed op het verkrijgen van een Rickenbacker en heb de "bestudering van de details" teveel uit het oog verloren...

Ben er evengoed heeeel erg blij mee, want het ding klinkt fantastisch, *speelt* fantastisch en ziet er ook nog s puntgaaf uit. Wat wil je nog meer? :soul:

Mr. Fingers: super bedankt voor alle informatie!

Mr.Fingers
3 augustus 2008, 11:37
Nee, maar ik ben al zeer lang fan van rickenbackers, en op de site kan je alle modellen mooi naast elkaar vergelijken met tabelletjes enzo ;)

wat je nog meer wilt... Een 4003 bass, een 620?

voxlove
3 augustus 2008, 12:06
wat je nog meer wilt... Een 4003 bass, een 620?

Ja uhh... Eerst even financieel bijkomen.... :stop:

Ik ben dus eigenlijk toetsenist en verzamel analoge synthesizers. Die gitaren is een soort van uitstapje/zijspoor in de hobby. Maar ja, net zo verslavend heb ik wel door... :sssh:

Het begon een paar weken terug allemaal met dit filmpje op youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=U-uNlIfvDG4

Zucht...

budje
3 augustus 2008, 15:02
12 snarige gitaren kicken gewoon ass, heb alleen helaas nog nooit op een electrische gespeeld maar ben wel al fan!

Mr.Fingers
3 augustus 2008, 15:08
Ja uhh... Eerst even financieel bijkomen.... :stop:

Ik ben dus eigenlijk toetsenist en verzamel analoge synthesizers. Die gitaren is een soort van uitstapje/zijspoor in de hobby. Maar ja, net zo verslavend heb ik wel door... :sssh:

Het begon een paar weken terug allemaal met dit filmpje op youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=U-uNlIfvDG4

Zucht...

http://www.youtube.com/watch?v=KN6IfClZjec (dit is een 360/12)
http://www.youtube.com/watch?v=ZAejkh4rTjs (dit is een 370/12)

http://www.youtube.com/watch?v=RoZwMnEI4Rk (en de uwe :D)

veel beter ;)

3ss
3 augustus 2008, 17:40
nu wil ik er ook een! :satisfie:

voxlove
3 augustus 2008, 22:03
http://www.youtube.com/watch?v=KN6IfClZjec (dit is een 360/12)
http://www.youtube.com/watch?v=ZAejkh4rTjs (dit is een 370/12)

http://www.youtube.com/watch?v=RoZwMnEI4Rk (en de uwe :D)

veel beter ;)

Da's niet eerlijk... U2 is *altijd* beter :cooler:

Overigens, je schreef dat een 330 bindings heeft aan de achterzijde, maar dat is niet zo. Tenminste, niet bij de mijne.

Mr.Fingers
3 augustus 2008, 22:04
Da's niet eerlijk... U2 is *altijd* beter :cooler:

Overigens, je schreef dat een 330 bindings heeft aan de achterzijde, maar dat is niet zo. Tenminste, niet bij de mijne.

neen, inderdaad, je hebt gelijk, mijn fout (ik ben niet echt vertrouwd met de 330, alleen met de 360 & 370) 330 heeft nergens binding, 360 wel.