PDA

View Full Version : Chrystal echoes...!



Bram78
29 juli 2008, 19:17
Ik ben op zoek naar een manier om een patch te maken die vaak chrystal echoes wordt genoemd, ondermeer bij fractal audio maar volgens mij komt het oorspronkelijk uit de harmonizers van eventide.
Ik heb een Xpression en een G-major (nog wel) tot mijn beschikking.
Heeft iemand enig idee of het mogelijk is een dergelijk geluid uit bovengenoemde fx-processors te halen?
Zo niet; zijn er alternatieve app. die dit wel kunnen?
Axe Fx valt af vanwege de prijs en leverduur en om hier speciaal een harmonizer voor aan te schaffen...?
Wellicht de timefactor?

Greetz,

Bram

skyth
29 juli 2008, 20:12
Ik krijg binnenkort de TimeFactor binnen, laat nog wel ff weten of ik zoiets kan maken...

ruezzz
30 juli 2008, 11:43
Ik meen dat het geluid opgebouwd wordt door omhoog gepitchte tonen die door een reverse echo gaan en daar weer reverb op. Het geluid komt het best tot zijn recht als je het splitst van je directe signaal.

In Native Instruments Guitar Rig is er een Steve Vai preset waarin je door de instellingen van de diverse gebruikte componenten mooi kan zien hoe het exact opgebouwd wordt.

Verder: ik werk met de Eventide Timefactor, hiermee kun je dat geluid niet maken (misschien ooit door een software-update?)
In een andere set-up werk ik met de Eventide Eclipse, deze heeft de Crystal Echoes preset, erg gaaf.)

De Digitech IPS-33B Harmony Machine heb ik ook gehad (is helaas al heel lang in reparatie. Deze kan dit geluid ook erg goed nabootsen. Klinkt ook erg mooi.
Let wel op het is de IPS-33B en NIET de IPS-33 (zonder B)

Tenslotte kan de Line6 Verbzilla ook een redelijke 'Shimmer' maken in de 'Octo' preset. Maar dit klinkt bij lange niet zo vet als de Eventide of de Digitech.

Succes!

Bram78
30 juli 2008, 14:34
Super, ik zal eens naar soundclipjes gaan surfen!
Nog andere ideeën?

dml
30 juli 2008, 14:46
In de Modfactor zit het ook.

Bram78
30 juli 2008, 14:53
Ach, de modfactor dus wel...?? Dan ga ik die vanavond ook even checken op de site van Eventide.
Moet ik het geluid dan meer zien als een modulatie of als een time-based geluid? Combi kan natuurlijk ook.

ruezzz
30 juli 2008, 17:08
Zou mooi zijn, maar ik ben bang dat Crystal Echoes ook niet in de Modfactor zit... waar baseer je dat op DML?

BeeJee
30 juli 2008, 18:26
Die sound moet volgens mij ook op te bouwen zijn met multitap-delays. Ik heb ooit een site gevonden waar iemand dat uitlegde en demonstreerde. Waren iets van 5 of 6 delaylijnen met verschillende tijden over elkaar heen, die weer in elkaar feedbackten waardoor je oscillatie krijgt. Ik ga zoeken of ik het nog ergens kan vinden.

Bram78
30 juli 2008, 18:50
Dat klinkt ingewikkeld! Toch absoluut de moeite waard om het te proberen.
Ik ben benieuwd of je het kan vinden.

dml
30 juli 2008, 19:31
Zou mooi zijn, maar ik ben bang dat Crystal Echoes ook niet in de Modfactor zit... waar baseer je dat op DML?

Als de TS DIT GELUID (http://www.eventide.com/AudioDivision/Products/Harmonizers/~/media/Files/Product%20multimedia/Eclipse%20Multimedia/behindspace.ashx) bedoelt, dan zit dat (min of meer) in de ModFactor. Dat baseer ik op het feit dat ik de ModFactor in bezit heb gehad. Eventide moet natuurlijk wel hun paradepaard-effect in hun stompboxen zetten, want het is immers een USP.

Bram78
30 juli 2008, 19:37
Dat is precies het geluid waar ik naar zoek. Ik heb inmiddels een paar sampletjes van de modfactor gehoord maar dit geluid ben ik er nog niet in tegengekomen. Het blijven natuurlijk internetfilmpjes.
Ga het dus zeker even live checken.

dml
30 juli 2008, 20:47
Het is ook niet exact dat geluid maar in ieder geval wel wat erbij in de buurt komt.

vinni
30 juli 2008, 20:51
hmmm.....

Volgens mij wordt dit geluid shimmer genoemd.
Ik geloof dat The Edge daar de uitvinder van is.
Hij gebruikte diverse apparaten om dit geluid te creeren.

Maar goed.....ik kan er volledig naast zitten.

Vinni

bluegate
30 juli 2008, 21:05
Geluid wordt inderdaad ook wel Shimmer genoemd.
Maar The Edge heeft er niet veel mee te doen, behalve gebruik misschien.
Was al een patch op de eerste Eventide H3000 als het goed is.
Patch heet ook Crystal Echo's.
DigiTech ips33b kon het ook, het is gewoon een dubbele delay met pitchshift.
Verschillende delaytijden ongeveer 300ms en 600ms, pitchshifter +1 oktaaf
& +2 oktaven, feedback niet te klein, vanaf 30% - 50%.
Mix verhouding ongeveer 40%-50%.

vinni
30 juli 2008, 21:15
ok,

Een goedkope oplossing is de Line 6 Verbzilla. (octo-setting)

Sampletje :
http://www.line6.com/media/tonecore/Octo.mp3

groet,
Vinni

Bram78
31 juli 2008, 11:01
had inderdaad ook op advies van DML naar die Verbzilla geluisterd, sample klinkt goed en inderdaad: 150euro voor een pedaaltje is effe anders dan 1400 euro of meer voor een eventide harmoniser.

bluegate
31 juli 2008, 11:54
Met goed zoeken kun je een oudere Eventide kopen voor 800 Euro.

Maar ze zijn niet erg handzaam, 2he en vrij diep.
Gewicht valt eigenlijk wel mee.

Dirk_Hendrik
31 juli 2008, 12:56
Andere optie is een Digitech Space Station (XP300). Ook moeilijk te vinden... dus ga naar peterverspuy.nl, scoor daar een XP200 of XP400 voor weinig, en neem weer contact met me op voor een XP300 Eprom.

peter_heijnen
31 juli 2008, 15:09
Hier zit die sound ook in: http://www.digitech.com/products/Pedals/EX7.php

Michael thompson, vanaf 4min55:
http://www.youtube.com/watch?v=NUReeMXUWt8&feature=related

Bij nederland muziek voor 200 euro.

Liquid_Metal
1 augustus 2008, 09:05
Ik heb m gisteren met mijn GT8 gemaakt: double delay (300 ms en 500 ms, klinkt érg lijp), pitch shifter (octaaf + 2e octaaf) en feedbacker (50%).
Doet het prima en met een volume pedaal (zodat je geen aanslag hoort) klinkt ie al érg mooi :D.

ruezzz
1 augustus 2008, 12:22
Cool, kun je een soundclip posten?

saparua1
7 augustus 2008, 09:58
Als de TS DIT GELUID (http://www.eventide.com/AudioDivision/Products/Harmonizers/~/media/Files/Product%20multimedia/Eclipse%20Multimedia/behindspace.ashx) bedoelt, dan zit dat (min of meer) in de ModFactor. Dat baseer ik op het feit dat ik de ModFactor in bezit heb gehad. Eventide moet natuurlijk wel hun paradepaard-effect in hun stompboxen zetten, want het is immers een USP.

Dit geluid maakt mijn Digitech DHP33 ook. De preset heet dan Shimmer.

Joey Handsome
7 augustus 2008, 10:09
Andere optie is een Digitech Space Station (XP300). Ook moeilijk te vinden... dus ga naar peterverspuy.nl, scoor daar een XP200 of XP400 voor weinig, en neem weer contact met me op voor een XP300 Eprom.

Zie ik er niet op staan. Wil wel graag die Space Station sound hebben. Echt te cool. Klinkt ie eigenlijk ook gaaf met wat fuzz er door? Wordt dat een lekkere brei?

Dirk_Hendrik
7 augustus 2008, 10:23
..

Dat had ik ook al uitgevonden...

Ze hebben daar echt maanden lang in de dump gelegen.

dml
7 augustus 2008, 10:30
..

Dat had ik ook al uitgevonden...

Ze hebben daar echt maanden lang in de dump gelegen.

Als je Peter Verspuy bedoelt......... da's ook weer handig aan PV. Zoek je dat ene specifieke effect (of synthesizer) wat al jaren niet meer wordt gemaakt, grote kans dat PV er nog stapels van in de uitverkoop heeft liggen.

Joey Handsome
7 augustus 2008, 10:34
Dat is nog eens balen. Ik moet en zal die Space Station shit hebben...