PDA

View Full Version : Help Wanted: Soort versterker?



Davidsku
29 juli 2008, 18:04
Na lang prutsen met mijn bc rich SOB starterspakket heb ik myn zinnnen op een fender strat gezet,
ik zoek alleen nog een passende versterker met een zalige crunch en mooi clean geluid en een beetje rauw.
Het is maar voor in m'n kamer te spelen en mss repetities.
Ik weet wel dat ik als 't er ooit van moest komen om live te spelen dat ik een Marshall zal kopen omdat het zoveel mogelykheden heeft op gebied van effectpedalen.
Maar nu eerst beginnen met een kamerampje.
Wat stellen jullie voor???

Rormo
29 juli 2008, 18:11
Wat is je budget?

Niet alleen Marshall heeft veel mogelijkheden op het gebied van effectpedalen. Bijna elke amp heeft dat, of beter gezegd, ELKE amp heeft dat. Neemt niet weg dat als ik je verhaal lees, dat Marshall wel het eerste is wat in me opkomt. Maar ja, alles hangt af van je budget. Wat voor muziek wil je er precies mee spelen?


Als het voor repetities is, moet het aardig hard kunnen. Als je dan later gaat optreden lijkt het mij zonde om een nieuwe amp te kopen. Misschien dus beter nu in een keer een amp kopen die goed genoeg is om mee te oefenen en op te treden?

2e hands zijn er zeer veel Marshalls te vinden voor redelijke prijzen.

Davidsku
29 juli 2008, 18:42
Ik kwam meteen op Marshall omdat mijn nonk heeft gezegt dat vooral de grote gitaristen de marshall hebben en ik wil grunge spelen, zoals nirvana, ik hou wel van het geluid, eerst d8 ik aan een vox ac15 maar die heeft een te dikke klank en zou niet echt het geluid kunnen maken wat bij grunge(of iets hardere rock, maar zekere GEEN oude muziek. 1990<...) hoord.Het budget bedraagt ~€400 het is niet meteen de bedoeling om een goede te kopen, eerst ééntje voor de slaapkamer(en juist hard genoeg voor repetities), want het mag niet keihard zyn, want de buurman flipt rap.

DeiDRagonas
29 juli 2008, 18:44
Fender Blues Junior!!

:rockon:

ColourofFire
29 juli 2008, 18:48
Voor dat budget is aan marshall niet zoveel bijzonders te vinden. Klinkt alsof je uberhaubt erg weinig andere merken kunt noemen. Als ik jou was zou ik eens een dagje in een grote gitaarzaak gaan zitten, en alles aan versterkers wat ze hebben testen. Dan krijg je teminste een idee van wat er allemaal te krijgen is, cause you clearly havent got a clue. Als je iemand kent die meer van versterkers weet (en meer dan alleen maar dat marshalls vaak gebruikt worden), zou ik die ook meenemen om je gewoon een beetje te helpen.

Davidsku
29 juli 2008, 18:51
Ik ken wel dergelijke versterkers, zoals Vox, Mesa Boogie, Randall, cube.
Maar ik kan geen keuze maken, ik hoopte dat jullie konden helpen met de karakteristiek van de versterker die ik opgesomt heb.

MattellicA
29 juli 2008, 19:19
Fender Blues Junior!!

:rockon:

+1 maar het is wel licht over zijn budget, en voor je aan een fatsoenlijke distortion komt ben je 100-200 € armer voor een pedaaltje...

Daarstraks de Fender Vibro Champ XD getest en deze klonk niet slecht voor die prijs... Wellicht dat de Super Champ XD nog iets beter is?

Mitch
29 juli 2008, 19:32
Tweedehands DSL201?

caliban
29 juli 2008, 19:33
en voor je aan een fatsoenlijke distortion komt ben je 100-200 € armer voor een pedaaltje...

Dat is niet waar, je kan tweedehands zeker fatsoenlijke dingen vinden onder 100 euro. Of zelf eentje bouwen, bestellen bij musikding en beetje solderen!! Fun hoor.

DeiDRagonas
29 juli 2008, 19:36
Dat is niet waar, je kan tweedehands zeker fatsoenlijke dingen vinden onder 100 euro. Of zelf eentje bouwen, bestellen bij musikding en beetje solderen!! Fun hoor.

Blues Jr + Digitech Badmonkey van 45,- en je komt al een heel eind. Mss nog een DS-1 of Bigmuff ervoor... Heb je n prima sound, mits je er een redelijke gitaar inplugd!

R

caliban
29 juli 2008, 19:40
Blues Jr + Digitech Badmonkey van 45,- en je komt al een heel eind. Mss nog een DS-1 of Bigmuff ervoor... Heb je n prima sound, mits je er een redelijke gitaar inplugd!

R
Ik ben geen pedaaltjeskenner, maar inderdaad aan zo een prijs was ik ook aan het denken.

Rormo
29 juli 2008, 20:04
het is niet meteen de bedoeling om een goede te kopen, eerst ééntje voor de slaapkamer(en juist hard genoeg voor repetities), want het mag niet keihard zyn, want de buurman flipt rap.

Dat snap ik dan niet helemaal. Bij een otpreden moet zo'n ding niet harder dan met een repeteersessie. Dus als je er mee in een oefenruimte kunt meekomen met een drummer en bassist, dan kun je er ook live mee spelen (als je er een mic voor zet).

Voor 400 euro zou ik een 2e hands Marshall JTM 60 kopen. Daar kun je wel mee grungen. Zeker als je iets later er nog een distortion pedaaltje bij koopt. Daar reageert de JTM serie erg goed op. Het is geen top versterker, maar heeft toch voor jouw budget een heel mooi geluid, je kunt er makkelijk mee meekomen in een oefenruimte of op het podium en kan ook vrij zacht thuis omdat hij een master volume heeft.

The Lo Lands
29 juli 2008, 20:14
passende versterker met een zalige crunch en mooi clean geluid en een beetje rauw. Orange heeft een aantal combo's met een mooi clean en overdrive kanaal van crunch tot rauwe 'grunge'. In dit geval heb je geen extra pedaal nodig en heb je denk ik alles wat binnen jouw stijl en verwachting valt.

Marshall versterkers hebben geen mooi clean geluid dus zou ik niet aanraden. Fender versterkers hebben een mooi clean en crunch/bluesy geluid maar voor het rauwe werk valt deze af.

Succes

The Lo Lands
29 juli 2008, 20:19
Kijk maar eens voor de Orange CR 30 R Crush. Een 30 watt transistor amp met reverb en vrachtwagenladingen karakter! Een perfecte kleine gitaarversterker met uitstraling en bovenal een perfecte sound! Kost bij Feedback 179,- euro.

Rormo
29 juli 2008, 21:31
Alsof je met een 30W transistor amp mee kunt komen in een oefenruimte.......

Nog afgezien van dat hij vraagt om een beetje een rauw geluid, en dat zou ik toch eerder aan Marshall toebedelen dan aan Orange.

The Lo Lands
30 juli 2008, 10:39
Alsof je met een 30W transistor amp mee kunt komen in een oefenruimte.......

Nog afgezien van dat hij vraagt om een beetje een rauw geluid, en dat zou ik toch eerder aan Marshall toebedelen dan aan Orange.Ik heb laatst een Marshall top en Orange top getest en de Orange is echt wel rauw! Het is alleen een ander type 'rauw' geluid welke ik niet zou afdoen door jouw persoonlijke voorkeur. Stonerrock bands hebben tegenwoordig voorkeur voor een Orange dus dat zegt genoeg als het 'rauw' betreft. En uit zijn verhaal begreep ik dat de amp voornamelijk voor thuisgebruik is dus 30 watt is mans zat. Voor oefenen is het inderdaad twijfelachtig, hang er een mic voor en versterk deze uit over de PA en je hebt genoeg volume :cooler: Proberen en testen kan altijd, en als hij de Marshall beter vind, prima toch :)

Rormo
30 juli 2008, 15:48
Klopt, naja daar verschillen we dan over van mening. Beiden testen dus!

In de meeste oefenruimtes is het niet echt relaxed om een mic voor je versterker te hangen. Meestal moet je a. bijbetalen voor elke extra mic die je wilt gebruiken. En b. staan er meestal nogal goedkope zanginstallaties die er niet op zijn gemaakt om ook een gitaar over te versterker. Ik zou dit dus niet aanraden.

Maar voor alleen thuis is 30W meer dan zat, dat is zeker waar.

caliban
30 juli 2008, 15:57
Een microfoon voor je amp in de oefenruimte moet echt lastig zijn. En de meeste zanginstallaties komen toch niet goed boven de drummer uit.

JeanPaul du Vinnie
30 juli 2008, 16:57
Eerlijk gezegd klinkt dit alsof je met gelijk welk degelijk combootje en een Boss DS-1 al meer dan genoeg zal hebben. Begin misschien best daarmee en hou het grote geld voor als je later beter weet wat je wil/zoekt.

wiegersma
30 juli 2008, 17:21
Ik zou een tweedehands Peavey buizenbak kopen. Vervelend voor de buren, maar wel een okee-geluid.