PDA

View Full Version : mircrofoon



MikeDirnt
26 februari 2003, 17:03
ik had laatst voor me bas versterker een zang microfoon hangen. De bas stond niet bepaald hard. Is dit slecht voor de (zang)microfoon om deze voor een basversterker te zetten ?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: MikeDirnt op 2003-02-26 17:03 ]</font>

Negative K3 fan
26 februari 2003, 17:21
hangt van de kwaliteit/het type van die zang micrifoon af. Om een bas te micen kun je beter een sm57 kopen ofzo, zo duur zijn die niet.

pimmetje
26 februari 2003, 23:07
Allereerst... tenzij die mic vanwege 't volume heen en weer zwiept en steeds keihard weer terug komt tegen de speakercab, kan 't voor de mic weinig kwaad :grin:.

Je opname kan hooguit kut zijn omdat de mic het frequentiebereik niet aan kan en/of de mic + opnametroep 't volume niet aankunnen. 't Laatste is met instellingen op de opname-apparatuur te verhelpen.

Veel mics hebben een frequentiebereik van ongeveer 80Hz tot 15000Hz... al is de manier waarop vele mics de hele lage en hoge frequenties oppikken wel anders (bijna altijd minder) dan bij de 'normalere' frequenties... dit kan je waarschijnlijk wel in grafiekjes zien op sites fabrikanten van mics (bv Shure).

110Hz is een A, 2 octaven lager dan de lage A op een standaard gestemde gitaar. Dus die mics pikken in principe nog een lage B-snaar van een bas op.

Het rotte van lage tonen is dat ze eigenlijk de ruimte moeten hebben om te ontwikkelen. Een mic direct op de speaker geeft dus niet 't meest ideale geluid op de opname.

MikeDirnt
27 februari 2003, 00:14
Ja, dat probleem ken ik.
Mijn microfoon pakt eigenlijk alleen de geluiden in een omtrek van 15 cm om de mic, en geeft de hoge tonen wel lekker weer, maar het zware mis ik een beetje.

Ik zal gaan zoeken naar een oplossing door middel van andere microfoons proberen, en of combinaties van microfoons

Marshallover
27 februari 2003, 09:32
Op 2003-02-26 17:21, schreef Negative K3 fan:
hangt van de kwaliteit/het type van die zang micrifoon af. Om een bas te micen kun je beter een sm57 kopen ofzo, zo duur zijn die niet.


Niet duur?, 140 Euro bij Music Produktiv in DLD, en das nou niet bepaald de duurste winkel !!!

the_trooper
27 februari 2003, 10:21
Voor het opnemen van bas met een microfoon worden vaak bassdrummics gebruikt zoals de AKG D112 of de shure Beta 52.

Negative K3 fan
27 februari 2003, 14:17
Op 2003-02-27 09:32, schreef Marshallover:


Op 2003-02-26 17:21, schreef Negative K3 fan:
hangt van de kwaliteit/het type van die zang micrifoon af. Om een bas te micen kun je beter een sm57 kopen ofzo, zo duur zijn die niet.


Niet duur?, 140 Euro bij Music Produktiv in DLD, en das nou niet bepaald de duurste winkel !!!



140 is niet zo heel duur, en je ikunt ze (2e hands) een stukje goedkoper vinden.

pimmetje
27 februari 2003, 15:27
Volgens mij kan je ze nieuw al wel goedkoper vinden dan 140 euro... 120 of zo moet wel lukken. En da's toch niet onoverkomelijk veel voor een apparaat waar je jaren mee kan doen?

2eHands vind ik bij mics toch eng... ik heb er al heel wat zien donderen en in bier zien drijven... schijnt niet echt goed voor ze te zijn. Het potentiele financiele voordeel op een langdurig bruikbaar apparaat dat nieuw 120 kost, is natuurlijk ook beperkt.