PDA

View Full Version : Beginners Gitaar



Babo
29 juli 2008, 14:54
Hallo,

Ik ben van plan om te beginnen met gitaar spelen. Dus ben ik op zoek naar een goede beginnersgitaar. Mijn budget ligt rond de 250-300 euro voor een Gitaar en een amp. Ik ben vooralsnog niet van plan om het geluid keihard aan te zetten want daar zullen de buren niet zo blij mee zijn. Ik had zelf het volgende op oog:

http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Epiphone-Les-Paul-Special-II-Ebony/art-GIT0000802-001
of
http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Fender-Squier-Affinity-Strat-RW-BK-Black/art-GIT0000001-003

en als amp had ik deze op het oog:
http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Line-6-Spider-III-15-15-Watt/art-GIT0009306-000


Ik ben van plan om nummer van bands als Metallica, RHCP, Bullet for my Valentine etc te spelen.

Dus heeft iemand misschien wat tips? Ik snap dat ik ook moet kijken hoe een gitaar in mijn handen ligt, maar ik wil graag weten naar wat voor gitaren ik een beetje moet kijken. Want heb er weinig verstand van.

En weet iemand misschien een goede muziek/gitaarwinkel in de omgeving van Zoetermeer (Den Haag / Rotterdam)

Bedankt alvast.

Dark_Tranquillity
29 juli 2008, 15:01
Tip van de dag: We hebben een zoekfunctie!

GibsUn
29 juli 2008, 15:02
Ik wilde het ook zeggen, maar het heeft gewoon geen zin. Het is niet de eerste vandaag en waarschijnlijk zelfs niet de laatste.

Babo
29 juli 2008, 15:09
Al gebruikt, en nog steeds aan het zoeken. Het punt is dat iedereen een ander budget heeft en verschillende smaken muziek wil spelen. Plus het feit dat ik meerdere mensen topics heb zien maken die hulp willen met het kiezen van een gitaar. En die werden ook gewoon geholpen. Maargoed, toch bedankt voor je hulpzaamheid.

M Kactus
29 juli 2008, 15:13
Hallo,

Ik ben van plan om te beginnen met gitaar spelen. Dus ben ik op zoek naar een goede beginnersgitaar. Mijn budget ligt rond de 250-300 euro voor een Gitaar en een amp. Ik ben vooralsnog niet van plan om het geluid keihard aan te zetten want daar zullen de buren niet zo blij mee zijn. Ik had zelf het volgende op oog:

http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Epiphone-Les-Paul-Special-II-Ebony/art-GIT0000802-001
of
http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Fender-Squier-Affinity-Strat-RW-BK-Black/art-GIT0000001-003

en als amp had ik deze op het oog:
http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Line-6-Spider-III-15-15-Watt/art-GIT0009306-000


Ik ben van plan om nummer van bands als Metallica, RHCP, Bullet for my Valentine etc te spelen.

Dus heeft iemand misschien wat tips? Ik snap dat ik ook moet kijken hoe een gitaar in mijn handen ligt, maar ik wil graag weten naar wat voor gitaren ik een beetje moet kijken. Want heb er weinig verstand van.

En weet iemand misschien een goede muziek/gitaarwinkel in de omgeving van Zoetermeer (Den Haag / Rotterdam)

Bedankt alvast.

De zoekfunctie zal je vooruit helpen! Maar misschien is een duwtje in de goede richting wel handig:
Een elektrische gitaar heeft elementen. Dat zijn humbuckers of singlecoils. Een humbucker is een element met twee spoelen en een singlecoil heeft er maar eentje. Uit humbuckers krijg je een smeriger geluid voor de hardere muziekstijlen en singlecoils zijn meer geschikt voor de zachtere stijlen. Ik zie Metallica en BFMV, dan denk ik aan humbuckers. RHCP dan weer niet.

Misschien is het dus slim om een gitaar te zoeken die een humbucker (vaak in de brugpositie) en een singlecoil-element heeft. Niet noodzakelijk, maar als je nog niet zeker bent van je stijl is het geen slechte manier om alles eens te testen.

De Squier Affinity zou ik links laten liggen. Die SG heb ik nog niet bespeeld, maar lijkt me ook niet bepaald de beste keuze. Ofwel moet je tweedehands zoeken (zou ik aanraden!), ofwel moet je toch uitgaan van een 300€.

Merken waar je eens naar kunt kijken:
Gitaren:
-London City
-Ibanez
-Squier
-Epiphone (bijvoorbeeld de SG G300(?) als je in de SG's wilt blijven)
-Richwood

Versterkers
-Roland Cube (15/30)
-Vox ADV reeks

Maar de search zal nog veeel meer opleveren!

robert-gitarist
29 juli 2008, 15:14
Al gebruikt, en nog steeds aan het zoeken. Het punt is dat iedereen een ander budget heeft en verschillende smaken muziek wil spelen. Plus het feit dat ik meerdere mensen topics heb zien maken die hulp willen met het kiezen van een gitaar. En die werden ook gewoon geholpen. Maargoed, toch bedankt voor je hulpzaamheid.

Dan heb je vast niet deze vele posts gelezen met het verzoek om zn topic te sluiten :D
Hier boven staan een aantal topcis voor ieder budget ;)
Als ik zoek via de zoekfuncite kom ik zat topics tegen die interessant zijn om door te lezen met jouw budget.

robert-gitarist
29 juli 2008, 15:16
-Epiphone (bijvoorbeeld de SG G300(?) als je in de SG's wilt blijven)

Dan zou ik gaan kijken naar een SG G400 van Epiphone op marktplaats. Die heb je al voor een euro of 200 met een beetje mazzel en met een beetje afpingelen ;) Heb je meteen een goede plank ;)

almarvk
29 juli 2008, 15:26
En kijk 's naar de beginnersgitaren van Yamaha. Beter vindt je ze niet in deze prijsklasse!

inteDes
29 juli 2008, 15:36
En kijk 's naar de beginnersgitaren van Yamaha. Beter vindt je ze niet in deze prijsklasse!


Absoluut! en ik weet nog een fijn exemplaartje te koop! ;)

hezz
29 juli 2008, 15:52
Dude, kijk eens tussen de stickies die bovenaan staan in dit forum!

Zamalan
29 juli 2008, 15:58
Dan heb je vast niet deze vele posts gelezen met het verzoek om zn topic te sluiten :D
Hier boven staan een aantal topcis voor ieder budget ;)
Als ik zoek via de zoekfuncite kom ik zat topics tegen die interessant zijn om door te lezen met jouw budget.

Het probleem met de zoekfunctie is dat de eerste paginas gevuld zijn met topics met jou vraag en 15 antwoorden dat de zoekfunctie moet gebruikt worden.

Daarbij komt dat een hoop afkortingen gebruikt worden en letterwoorden, en dat je daarop niet kunt zoeken. (bvb: esp, ltd, lp, sg, epi...). Eenvoudig door te googlen op "esp site:gitaarnet.nl/forum" maar niet iedereen kent die truuc.

frankiiee
29 juli 2008, 16:46
Ik heb zo'n affinity en ben daar eigenlijk wel best tevreden over, ik ben ook nog maar een beginner dus mijn gehoor is nog niet op en top voor zo'n dingen maar je kunt later nog altijd een betere gitaar kopen, nu moet je eerst testen of gitaarspelen wel iets voor jou is en dat lukt goed genoeg met die affinity. Maar voor je muziekstijlen die je wil spelen is het niet ideaal want voor metallica heb je wel iets zwaarder geluid nodig dan voor rhcp en een strat is nu niet bepaald een zwaar scheurend metallica geluid. Een superstrat ofzo schijnt daarvoor dan wel weer ideaal te zijn, dan heb je een humbucker en 2 single coils. Iets als de yamaha pacifica denk ik.

groet

wiegersma
29 juli 2008, 21:49
voor de ruigere muziek, zoals Metallica, kun je het best een gitaar met humbucker gebruiken. Voor RHCP kun je weer beter een gitaar met enkelspoelers gebruiken.
Ik zou, als ik jou was, voor een Ibanezje of Yamaha ofzo gaan en de nieuwste Line6 Spider versterker.
Eigenlijk lijkt dit antwoord op voorgaande antwoord

Thundermane
29 juli 2008, 22:15
Ik wilde het ook zeggen, maar het heeft gewoon geen zin. Het is niet de eerste vandaag en waarschijnlijk zelfs niet de laatste.
Ja het is moeilijk voor sommige nieuwe mensen om het te vinden.
Ik zit zelf ook soms zovan: oh ja waar zit ie...
Maar ik weet dus niet of het de hele tijd zin heeft om te posten wanneer iemand de zoekfunctie niet gebruikt...
Behalve dan voor je postcount natuurlijk.
Dus hierbij mensen, mijn vraag of jullie niet steeds willen zeiken over zoekfunctie :D

on-topic:
Op zich wel aardige dingetjes die je zelf hebt gevonden, maarja neem maar zoveel mogelijk aan van beste heer M kactus :D. Ik denk dat als beginnersgitaar, voor metal, of het de hardere of zachtere is maakt niet uit, Ibanez zeer geschikt is.
Ik geloof dat Ibanez goede beginnerssetjes hebben bij bvb Feedback.

pannekoek
29 juli 2008, 22:19
Ja het is moeilijk voor sommige nieuwe mensen om het te vinden.
Ik zit zelf ook soms zovan: oh ja waar zit ie...
Maar ik weet dus niet of het de hele tijd zin heeft om te posten wanneer iemand de zoekfunctie niet gebruikt...
Behalve dan voor je postcount natuurlijk.
Dus hierbij mensen, mijn vraag of jullie niet steeds willen zeiken over zoekfunctie :D

on-topic:
Op zich wel aardige dingetjes die je zelf hebt gevonden, maarja neem maar zoveel mogelijk aan van beste heer M kactus :D. Ik denk dat als beginnersgitaar, voor metal, of het de hardere of zachtere is maakt niet uit, Ibanez zeer geschikt is.
Ik geloof dat Ibanez goede beginnerssetjes hebben bij bvb Feedback.
de gitaartjes uit zo een pakket zijn vaak nog wel oke, maar die versterkers zijn echt rotzooi!

Thundermane
29 juli 2008, 22:32
de gitaartjes uit zo een pakket zijn vaak nog wel oke, maar die versterkers zijn echt rotzooi!
Meestal wel ja :(
Heb je gelijk in, al is het bij Ibanez nog relatief fatsoenlijk.
Ik zou misschien een goedkoop Ibanez gitaartje kopen met bvb een Ibanez TBX 30 R
Ibanez Toneblasters zijn best behoorlijke versterkertjes voor hun geld is mijn ervaring. Ik gebruik nog steeds een Toneblaster van 25 watt thuis en ben eigenlijks behoorlijk tevreden :D

Babo
30 juli 2008, 15:29
Bedankt voor de hulp iedereen.

Nu heb ik de volgende gitaren op het oog:

Ibanez GRG 170 DX
Epiphone G400

Ik heb ze nog niet in het echt in mijn handen gehad.

Versterker denk ik nog steeds aan de Line6 spider III 15w of de Roland cube 15w.

Mr.Fingers
30 juli 2008, 15:32
Ga dan voor de Roland. Klinkt (in my opinion) beter als de Line6

en gitaar... tsja, ik zeg G400. Heb ze zelf gehad, en was daar erg tevreden van (zowel constructietechnisch & geluidskwaliteit)

M Kactus
30 juli 2008, 15:36
Bedankt voor de hulp iedereen.

Nu heb ik de volgende gitaren op het oog:

Ibanez GRG 170 DX
Epiphone G400

Ik heb ze nog niet in het echt in mijn handen gehad.

Versterker denk ik nog steeds aan de Line6 spider III 15w of de Roland cube 15w.

Ik zou ook voor de Roland gaan, maar beide gitaren en versterkers moeten wel in een gitaarwinkel te vinden zijn, dus nu lijkt het me tijd om te gaan testen!
Beide gitaren kan je je geen buil aan vangen...

Edit: Ohja, zoveel mogelijk aannemen van M Kactus is spelen met vuur ;)

Thundermane
30 juli 2008, 15:47
Ik zou ook voor de Roland gaan, maar beide gitaren en versterkers moeten wel in een gitaarwinkel te vinden zijn, dus nu lijkt het me tijd om te gaan testen!
Beide gitaren kan je je geen buil aan vangen...

Edit: Ohja, zoveel mogelijk aannemen van M Kactus is spelen met vuur ;)
Nee, jij bent de vriendelijke oude wijsgeer :D


Inderdaad neem de ROLAND :o
En wat betreft gitaar, kies zelf welke je het mooist/lekkerst vind?

soup
30 juli 2008, 15:49
Ga dan voor de Roland. Klinkt (in my opinion) beter als de Line6

en gitaar... tsja, ik zeg G400. Heb ze zelf gehad, en was daar erg tevreden van (zowel constructietechnisch & geluidskwaliteit)

Inderdaad, de epiphone is zeker geen slechte gitaar en ik speel er nog altijd zeer vaak op en laat dus mijn gibson SG in zijn koffer liggen. :O

Babo
30 juli 2008, 20:25
Ben even naar een winkel gegaan en heb wat gitaren geprobeerd. En ik ben eruit, ik ga voor een G-400. Ik heb wat uitvoeringen bekeken op het internet en ik vind de zo gehete "Goth" versie er het mooiste uitzien. Maar bij een aantal winkels is de goth versie zon 20 euro goedkoper dan de "normale" g400's. Dus ik vroeg me af waar dit prijsverschil vandaan kwam. Ik heb de goth versie even vergeleken met de normale g-400 versie op de website van Epiphone, maar het enige verschil tussen de 2 wat ik zag is het feit dat de Goth versie zwarte onderdelen heeft en de normale versie chroom. En de goth versie heeft geen inlays. Maar ik weet niet of de inlays het veel makkelijker maken. Misschien weet iemand meer?

En nog een vraag weet iemand misschien meer over de Fame Megatone ML-30 R versterker? Heb op google gezocht maar niemand had er ervaring mee. Dus het zal wel niet veel goeds zijn. Want als ik een g-400 koop betaal ik maar 30 euro voor die versterker + een kabel. Dan kan het al bijna niet veel goeds zijn, maar toch vraag ik het maar even voor de zekerheid. Anders spaar ik even door en ga ik voor een roland cube.

Bedankt alvast.

pannekoek
30 juli 2008, 20:31
Ben even naar een winkel gegaan en heb wat gitaren geprobeerd. En ik ben eruit, ik ga voor een G-400. Ik heb wat uitvoeringen bekeken op het internet en ik vind de zo gehete "Goth" versie er het mooiste uitzien. Maar bij een aantal winkels is de goth versie zon 20 euro goedkoper dan de "normale" g400's. Dus ik vroeg me af waar dit prijsverschil vandaan kwam. Ik heb de goth versie even vergeleken met de normale g-400 versie op de website van Epiphone, maar het enige verschil tussen de 2 wat ik zag is het feit dat de Goth versie zwarte onderdelen heeft en de normale versie chroom. En de goth versie heeft geen inlays. Maar ik weet niet of de inlays het veel makkelijker maken. Misschien weet iemand meer?

En nog een vraag weet iemand misschien meer over de Fame Megatone ML-30 R versterker? Heb op google gezocht maar niemand had er ervaring mee. Dus het zal wel niet veel goeds zijn. Want als ik een g-400 koop betaal ik maar 30 euro voor die versterker + een kabel. Dan kan het al bijna niet veel goeds zijn, maar toch vraag ik het maar even voor de zekerheid. Anders spaar ik even door en ga ik voor een roland cube.

Bedankt alvast.


voor 30 euro koop je niks.

spaar door voor de roland cube, de reden dan de goth geodkoper is komt omdat er dus geen inlays inzitte, het is nogal alternatief en dus ook een stuk minder populair

Babo
30 juli 2008, 20:39
Ja dat dacht ik al, de versterker kost trouwens 77 euro los. Maar een g400 kost 239, en een pakket met g400 en die versterker kost 269. Vandaar dat ik het vroeg, maar ik spaar door voor een roland. Dan weet ik in iedergeval zeker dat ik kwaliteit in huis haal. Al betekent dat dat ik moet wachten. Maar misschien kan ik ook beter voor een g400 ebony gaan omdat die wel inlays heeft. Dat lijkt me misschien wat makkelijker spelen.

M Kactus
30 juli 2008, 22:13
Ja dat dacht ik al, de versterker kost trouwens 77 euro los. Maar een g400 kost 239, en een pakket met g400 en die versterker kost 269. Vandaar dat ik het vroeg, maar ik spaar door voor een roland. Dan weet ik in iedergeval zeker dat ik kwaliteit in huis haal. Al betekent dat dat ik moet wachten. Maar misschien kan ik ook beter voor een g400 ebony gaan omdat die wel inlays heeft. Dat lijkt me misschien wat makkelijker spelen.

De kosten van zo'n pakket kan je zo niet uit elkaar trekken... Die versterker kàn wat zijn, maar nooit veel. Die cube/vox ís zeker weten wat.
En inlays zijn puur cosmetisch, niks met bespeelbaarheid te maken, hoor.

Tubescreamer
31 juli 2008, 00:10
Ja dat dacht ik al, de versterker kost trouwens 77 euro los. Maar een g400 kost 239, en een pakket met g400 en die versterker kost 269. Vandaar dat ik het vroeg, maar ik spaar door voor een roland. Dan weet ik in iedergeval zeker dat ik kwaliteit in huis haal. Al betekent dat dat ik moet wachten. Maar misschien kan ik ook beter voor een g400 ebony gaan omdat die wel inlays heeft. Dat lijkt me misschien wat makkelijker spelen.
Tja en vergeet niet, je kan altijd eerst de gitaar kopen, en doorsparen voor de versterker. Electrische gitaar maakt zonder versterker ook geluid he, kun je in ieder geval beginnen ;)

En sorrie ik moet 'm af & toe zelf effe pluggen kan het niet laten :D: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108302
Als je 't nog niet gelezen hebt, even doen!
Iig succes met de G400!

Zamalan
31 juli 2008, 09:22
Desnoods koop je der een amPlug bij. Dat is een koptelefoon versterker van 40 euro maar kan je toch al je gitaar versterkt horen totdat je een gewone kan kopen.

Rormo
31 juli 2008, 09:51
spaar door voor de roland cube, de reden dan de goth geodkoper is komt omdat er dus geen inlays inzitte, het is nogal alternatief en dus ook een stuk minder populair

Dat is niet de belangrijkste/enige reden voor het prijsverschil. Het grootste prijsverschil komt doordat de Goth versie dekkend gelakt is en de wine red niet. Het hout van de transparant gelakte gitaar is beter omdat daar geen scheurtjes etc in mogen zitten ivm het uiterlijk. Bij de goth kun je rustig over een scheurtje heen spuiten en dan ziet niemand het meer.

frankiiee
31 juli 2008, 11:44
en de inlays, ik vind het persoonlijk wel zeer handig als er inlays opstaan, maakt het spelen toch een heel stuk vlotter vind ik, zeker als je begint met gitaarspelen, dan hoef je niet te tellen he :sssh:

M Kactus
31 juli 2008, 11:49
en de inlays, ik vind het persoonlijk wel zeer handig als er inlays opstaan, maakt het spelen toch een heel stuk vlotter vind ik, zeker als je begint met gitaarspelen, dan hoef je niet te tellen he :sssh:

Oooh, bedoel je dat met speelgemak ? Nou, trek je daar dan ook maar niks van aan. Opzij op de hals staan stipjes op de drie, vijf, zeven, negen, twaalf...
Heb je trouwens al iets beslist ?

Rormo
31 juli 2008, 12:24
en de inlays, ik vind het persoonlijk wel zeer handig als er inlays opstaan, maakt het spelen toch een heel stuk vlotter vind ik, zeker als je begint met gitaarspelen, dan hoef je niet te tellen he :sssh:

Stippen op de zijkant van de hals is meer dan genoeg. In de praktijk kijk je alleen maar naar die stippen en niet naar de inlays.

Babo
1 augustus 2008, 13:30
Ik ben van plan om zometeen alles te gaan bestellen. Alleen nou vroeg ik me af of er een snoer bij de versterker zit om de gitaar mee aan te sluiten? Of zit er een bij de gitaar? Of zal ik er een los moeten aanschaffen.

Tubescreamer
1 augustus 2008, 13:35
Snoeren zitten er doorgaans niet bij, kan geen kwaad om alvast een beetje redelijke te kopen. Je hoeft niet perse voor de hele dure te gaan als je net begint, maar wel even kijken of je niet meteen troepkabels koopt.
Tippie: ik heb zelf Yellow Cables, zijn niet duur, en gaan lekker lang mee is mijn ervaring.
Succes dan maar!

hezz
1 augustus 2008, 15:37
Snoeren zitten er doorgaans niet bij, kan geen kwaad om alvast een beetje redelijke te kopen. Je hoeft niet perse voor de hele dure te gaan als je net begint, maar wel even kijken of je niet meteen troepkabels koopt.
Tippie: ik heb zelf Yellow Cables, zijn niet duur, en gaan lekker lang mee is mijn ervaring.
Succes dan maar!

Ik vind Yellow kabels zelf maar crap, ben nodig toe aan nieuwe. Nou zal ik toegeven dat ik ze ook had sinds mijn beginners-fase en dat ik in mijn eerste jaar niks merkte. Wel lekker goedkoop natuurlijk.

Rormo
1 augustus 2008, 18:19
Ik zou zeggen, check het kabel topic ff voor een goed merk kabel. Bij betaalbare merken denk dan o.a. aan: Klotz, Planet Waves, Cordial.

Soundscape
1 augustus 2008, 18:39
Als beginner zou ik me niet zo druk maken om een gitaarkabel. Zeker op slaapkamervolume is het verschil in geluid tussen een kwaliteitskabel en een dropvetertje vaak verwaarloosbaar.

Verder zou ik een gitaar kopen die niet te goedkoop is (de allergoedkoopste gitaren zijn soms twijfelachtig qua kwaliteit) en die je er leuk uit vindt zien. Dat laatste klinkt raar, maar als beginner kan zoiets je motivatie wat vergroten en het geluid (kwaliteit) van een gitaar is in die fase toch nog niet van groot belang. Versterkertje erbij en gewoon gaan.

Babo
1 augustus 2008, 18:40
Goed plan.

Nog een vraag:

Er is namelijk een Cube 15 en Cube 15x. Ik heb een tweedehands Cube 15 gevonden voor 65 euro. Maar zijn ze beide goed of is het echt alleen de 15X die wordt aangeraden. De extra opties op de X zijn (With great new features such as Power Squeezer® for maximum sustain without maximum volume, a mini-jack aux in for playing along to MP3 and CD players) Dat MP3 en CD verhaal maakt me niet zo heel veel uit.

Jdrokker
1 augustus 2008, 18:44
ik zou voor de squier gaan.

Tubescreamer
1 augustus 2008, 19:35
Goed plan.

Nog een vraag:

Er is namelijk een Cube 15 en Cube 15x. Ik heb een tweedehands Cube 15 gevonden voor 65 euro. Maar zijn ze beide goed of is het echt alleen de 15X die wordt aangeraden. De extra opties op de X zijn (With great new features such as Power Squeezer® for maximum sustain without maximum volume, a mini-jack aux in for playing along to MP3 and CD players) Dat MP3 en CD verhaal maakt me niet zo heel veel uit.
Joh ik zou zelfs voor marketingbla zoals maximum sustain niet gevoelig zijn.
Roland Cube, 15 of 15X, is allebei gewoon prima om beginnersherrie op te maken.
Het gaat er in het begin om dat je gewoon lekker op gang komt, en met budget in je achterhoofd moet je lekker voor de beste deal gaan. Een extra X-je achter een typenummer maakt dan echt niet uit.
Kun je ze allebei voor dezelfde prijs vinden, doe dan de 15X gewoon omdat het kan. Zo niet:weg van de minste weerstand kiezen en zo snel mogelijk beginnen met beuken :rockon:

Die 15X gaat in het niet vallen met wat je over een jaar thuis hebt staan, want voor je het weet wil je Fenders en Marshalls en Kochs hebben en dan zal die maximum sustain van de Cube 15X je niet zoveel meer zeggen...:D

My two eurocents.....

Nogmaals, veel succes ermee!!!

frankiiee
1 augustus 2008, 20:39
het maakt idd niet zo heel veel uit denk ik maar het is wel handig als je een aux in ingang hebt zodat je makkelijker kunt meespelen met liedjes, ik doe dit vaak op deze manier en dat is toch wel zeer handig om je timing en zo wat te oefenen. of ik gebruik hem ook veel als gewoon muziekbox voor buiten als ik buiten iets moet doen dan sluit ik er mn mp3 op aan en heb je zeer gemakkelijk en rap buiten muziek. maar echt essentieel is het natuurlijk niet, zoals gezegd gewoon snel 1 van de twee kopen en spelen maar.

groet

Babo
2 augustus 2008, 22:42
Heb een tweede hands Roland Cube 15 gekocht, hopelijk wordt hij maandag of dinsdag bezorgt. En woensdag heb ik genoeg geld en dan ga ik de gitaar kopen. Zijn er accessories die slim zijn om er gelijk bij te kopen? Dit zijn de dingen die ik van plan ben erbij te kopen: een stand, strap, plectrums en een kabel. Ik zat er aan te denken om een tuner te kopen. Maar ik las ergens een truukje op het internet dat je alleen de 6e snaar hoeft te tunen en aan de hand van die snaar kan je de rest tunen. Iets van dat de 5e snaar hetzelfde moet klinken als de 6e snaar 5e fret enzovoorts. Als dat klopt moet dat wel zonder tuner te doen zijn, scheelt me weer wat geld.

Moeten straplocks trouwens ook los worden aangeschaft of zitten die meestal bij de strap zelf? En is er verder nog iets wat ik ben vergeten?

Tubescreamer
2 augustus 2008, 23:54
Heb een tweede hands Roland Cube 15 gekocht, hopelijk wordt hij maandag of dinsdag bezorgt. En woensdag heb ik genoeg geld en dan ga ik de gitaar kopen. Zijn er accessories die slim zijn om er gelijk bij te kopen? Dit zijn de dingen die ik van plan ben erbij te kopen: een stand, strap, plectrums en een kabel. Ik zat er aan te denken om een tuner te kopen. Maar ik las ergens een truukje op het internet dat je alleen de 6e snaar hoeft te tunen en aan de hand van die snaar kan je de rest tunen. Iets van dat de 5e snaar hetzelfde moet klinken als de 6e snaar 5e fret enzovoorts. Als dat klopt moet dat wel zonder tuner te doen zijn, scheelt me weer wat geld.

Moeten straplocks trouwens ook los worden aangeschaft of zitten die meestal bij de strap zelf? En is er verder nog iets wat ik ben vergeten?
Stand is handig. Verstandig is, als je budget het toelaat, om gelijk even een beetje goeie te kopen, dus niet één waar je gitaar direkt in voorover flikkert.
Bijv. zoiets (http://www.amazon.com/dp/B0018T5MKK?smid=AIMZUKBRH6H15&tag=dealtime-mi-20&linkCode=asn), past ook een akoestische in.

Een strap is zeker een must voor het staand spelen uiteraard. Koop een mooie!

Plectrums kun je niet genoeg hebben! Je raakt ze altijd kwijt en het staat retecool om er af & toe als je je zakken leeghaalt en er vallen plectrums uit, ziet iedereen dat je gitaar speelt :cooler:
Plectrums zijn doorgaans spotgoedkoop, tip: koop wat verschillende diktes & materialen & vormen om te kijken wat jij het prettigst vind spelen & beetpakken. :speed:

Kabels: zou me door de verkopers even laten adviseren wat niet al te poep is. Ik riep al Yellow Cable omdat die niet zo duur zijn maar wel lang meegaan; werd iets over gezegd dat ze crap zijn maar ik vind dat wel meevallen; zeker om elke week weer in je gitaarhoes (dat moet je ook hebben! Gigbag!) te proppen voor het repeteren met de band, dat ga ik niet doen met snoeren van 50 euro.

Tuner zou ik wel aanschaffen, gewoon omdat het handig is om te hebben en om er mee te leren omgaan. Vraag even bij de winkel wat de goedkoopste tuner is die ze hebben, koop je die en als je wat langer speelt en in een bandje zit ofzo kun je bijv. de Boss TU-2 (http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=122&ParentId=95) kopen. Maar da's leuk voor later.
Wat het stemmen van je gitaar betreft: ja je kan de snaren op elkaar stemmen; ga ik hier niet uitleggen maar dat is iets wat je sowieso moet leren natuurlijk. Met die methode moet er altijd wel 1 snaar goed gestemd staan natuurlijk, en daar is een tuner dus handig voor. En er is altijd nog ditte (http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/) :D!!

Straplocks zijn wel onontbeerlijk, en moet je los kopen.

EDIT: Budgettair gezien: een standaard, plectrums, een strap en een kabel heb je sowieso nodig; tuners en straplocks (tot je gitaar loslaat van je strap!!) heb je natuurlijk niet perse nodig om te spelen. In volgorde van belangrijkheid:

Kabel
Plectrums
Strap
Straplocks
Tuner
Gigbag
Standaard

Denk ik. Denk er eens over na en bij de winkel gewoon vragen. Nou ik hoop dat je hier wat aan hebt en ik zou zeggen veel succes nogmaals!!!!

Rormo
3 augustus 2008, 10:05
Straplocks heb ik nog nooit gebruikt... Zelfs op het podium niet.


Tuner zou ik wel kopen. In het begin is stemmen toch best wel moeilijk. Je weet niet goed waar je naar moet luisteren en 'de ene snaar moet gewoon zo klinken als de andere op de 5e fret' klinkt makkelijk maar valt in het begin nog best wel tegen.

HertogJanNL
3 augustus 2008, 10:17
Gratis tip: koop 2 Grolsch beugeltjes. Drink ze leeg. Haal rubbertjes eraf, spoel ze af en hoppa: straplocks!

Babo
3 augustus 2008, 12:06
Mooie post Tubescreamer, en ook de andere bedankt. Het probleem is dat ik maar rond de 50 euro te besteden heb aan accessoires en dan ben ik helemaal blut. Ik ben nog thuiswonend dus dat overleef ik wel. Maar ik zou eventueel alles kunnen kopen maar dan kan ik alleen de goedkoopste dingen. Dus ik denk dat ik op dit moment alleen een kabel, plectrums en een tuner koop. Ik denk niet dat ik in het begin veel staand ga spelen dus ik denk dat ik ook nog maar geen strap koop. En ik zit nog te twijfelen of ik wel of geen stand koop. Gigbag doe ik ook nog maar niet want ik ben niet van plan om met de gitaar te gaan reizen. De dingen die ik op dit moment niet koop kan ik later altijd nog kopen als ik wat meer geld heb.

Bedankt voor de hulp in ieder geval.

inteDes
3 augustus 2008, 12:23
Babo, als je geen staander en geen gigbag (of koffer of iets dergelijks) koopt, denk dan wel even goed na waar je ze gaat zetten of leggen. Met een strap en straplocks kan je inderdaad gerust nog even wachten maar ik zou toch zeker iets kopen om ze in de zetten. Je kan ze ook aan de muur bevestigen met een muurbeugel, kost slechts 10 euro (of minder!) en dan heb je tegelijk ook een mooie muurversiering! Just my 2 cents.

Rormo
3 augustus 2008, 13:01
Idd, voor je het weet valt hij een keer om en dan is je gitaar beschadigd, dat wil je niet hebben, dus een standaard of ophanghaak is toch wel sterk aan te raden. Zo'n ding kost minder dan een tientje, dus dat moet er toch af kunnen.

Als je naar een winkel gaat en je zegt dat je voor 50 euro alle accesoires die bij een eerste gitaar horen nodig hebt en je geeft dan je lijstje inclusief strap en standaard, dan zal menig winkel er wel voor zorgen dat jij al je spulletjes krijgt voor 50 euro.

Babo
3 augustus 2008, 13:45
Goed punt, ik heb al enkele goedkope muurbevestigingen en stands gezien. Ik zou een gitaar aan de muur erg mooi vinden. Ik ben alleen bang dat hij eraf gaat vallen.

inteDes
3 augustus 2008, 13:52
Zo'n muurbeugel van K&M is zéér stevig hoor, daar moet je geen schrik voor hebben!

http://images4.thomann.de/pics/bdb/101735/600982_800.jpg

edit: wel zorgen dat je hem juist en stevig bevestigt of laat bevestigen, dus de schroeven en pluggen gebruiken die geschikt zijn voor die ondergrond!

Mr.Fingers
3 augustus 2008, 13:53
gewoon zien dat je de juiste pluggen gebruikt. Zo'n haak is wel stevig, maar als je ze met slechte pluggen in de muur hangt, kan ze wel eens met plug & stuk muur naar beneden donderen.

Babo
4 augustus 2008, 22:36
Daar ben ik weer, nogmaals bedankt iedereen. Ik ga hem dus in iedergeval aan de muur hangen. Ik ben er alleen achter gekomen dat ik toch erg graag de "Alpine White" versie wil. Is een limited versie dus zal wel bijna nergens te koop zijn en als hij ergens te koop is zal hij denk ik wel meer kosten dan een normale versie. Maar toch wil ik het even vragen, heeft iemand ergens een G-400 Alpine White versie te koop gezien? Anders ga ik toch maar voor de Ebony versie in plaats van de Gothic versie.

Rormo
4 augustus 2008, 23:20
Alphenaar in Haarlem had er 3 weken geleden eentje staan. Ik heb er zelfs op gespeeld. Was een erg goed exemplaar. Ik beveelde hem aan aan m'n maat die een gitaar wilde kopen, maar die vond de LC Spitfire beter klinken.

Als ik jou was, zou ik Alphenaar even bellen en vragen of die hem nog heeft staan.

Babo
4 augustus 2008, 23:26
Heb even op hun website gekeken en hij staat er nog op, maar hij kost 600 euro. Wat 2 keer zo duur is als de gewone versie. Dan neem ik toch liever de Ebony. In ieder geval bedankt.

Rormo
5 augustus 2008, 07:30
In de winkel stond hij volgens mij voor 400 hoor, niet 600. Ik zou toch even bellen als ik jou was (tenzij 400 ook al te veel is).

Dingetje
5 augustus 2008, 14:30
Als je een Les Paul wilt, kijk eens naar J&D (Check mijn topic, ze hebben me daar goed bij geholpen:)) Als je een ander iets zoekt, ik zou eens gaan kijken naar een Ibanez Gio, zijn geloof ik over 't algemeen goeie gitaren, en niet zo duur. Veel succes! :)

Groeten, Tom

Squier4ever
5 augustus 2008, 14:38
Als je een Les Paul wilt, kijk eens naar J&D (Check mijn topic, ze hebben me daar goed bij geholpen:)) Als je een ander iets zoekt, ik zou eens gaan kijken naar een Ibanez Gio, zijn geloof ik over 't algemeen goeie gitaren, en niet zo duur. Veel succes! :)

Groeten, Tom

wil je niet kwetsen, maar ga jij nou maar eens eerst wat meer leren over gitaren voordat je anderen adviseert....

Squier4ever
5 augustus 2008, 14:38
In de winkel stond hij volgens mij voor 400 hoor, niet 600. Ik zou toch even bellen als ik jou was (tenzij 400 ook al te veel is).

400 voor een G400 vind ik ook nog aan de hoge kant, als je goed zoekt vind je de rooie voor een 299 euries.

Babo
5 augustus 2008, 14:41
Als je een Les Paul wilt, kijk eens naar J&D (Check mijn topic, ze hebben me daar goed bij geholpen:)) Als je een ander iets zoekt, ik zou eens gaan kijken naar een Ibanez Gio, zijn geloof ik over 't algemeen goeie gitaren, en niet zo duur. Veel succes! :)

Groeten, Tom

Heb al besloten dat ik een G400 neem, maar toch bedankt.


En over de prijs, ja 400 euro is voor mij nog steeds te hoog, ik heb een g400 voor 270 euro bij Feedback gezien. Dus ik denk dat ik daar maar voor ga, die hoge prijs zal wel liggen aan het feit dat het de limited versie is.

Dingetje
5 augustus 2008, 14:49
wil je niet kwetsen, maar ga jij nou maar eens eerst wat meer leren over gitaren voordat je anderen adviseert....

Hé, ik probeer hem gewoon te adviseren wat jullie ook bij mij deden? Budget 250 euro, Les Paul model.. Over 't algemeen zij bijna iedereen wel dat J&D goeie gitaren zijn.. Dusja, ik zeg gewoon wat tegen me verteld is? En wat ik gelezen heb over die Ibanez gitaren:)

Maar sorry hoor? :???:

Squier4ever
5 augustus 2008, 14:53
Hé, ik probeer hem gewoon te adviseren wat jullie ook bij mij deden? Budget 250 euro, Les Paul model.. Over 't algemeen zij bijna iedereen wel dat J&D goeie gitaren zijn.. Dusja, ik zeg gewoon wat tegen me verteld is? En wat ik gelezen heb over die Ibanez gitaren:)

Maar sorry hoor? :???:

sorry maar het komt nogal knullig over, eerst ons om advies vragen en dat vervolgens doodleuk kopiëren, ook is je advies eigenlijk nogal random.

Dingetje
5 augustus 2008, 14:54
Oke ik hou mijn mondje wel :)

In ieder geval veel succes :)

Babo
9 augustus 2008, 14:38
Volgende week heb ik eindelijk mijn gitaartje. Alleen ben ik bang dat ik het zonder versterker moet doen. Had namelijk een roland cube 15 gekocht via marktplaats, netjes het geld overgemaakt. Toen netjes een mail terug gekregen dat het geld was ontvangen en dat hij het zou versturen. Dat was 5 dagen geleden en heb nog niks gekregen, heb ook niks meer vernomen van die man. Dus ik ben bang dat ik ben opgelicht. Had ik niet echt verwacht aangezien het een nette man was en hij gewoon een tiscali emailadres gebruikte en geen hotmail of andere gratis emailadressen. Ik hoop dat ik het fout heb.

Tubescreamer
9 augustus 2008, 14:47
Volgende week heb ik eindelijk mijn gitaartje. Alleen ben ik bang dat ik het zonder versterker moet doen. Had namelijk een roland cube 15 gekocht via marktplaats, netjes het geld overgemaakt. Toen netjes een mail terug gekregen dat het geld was ontvangen en dat hij het zou versturen. Dat was 5 dagen geleden en heb nog niks gekregen, heb ook niks meer vernomen van die man. Dus ik ben bang dat ik ben opgelicht. Had ik niet echt verwacht aangezien het een nette man was en hij gewoon een tiscali emailadres gebruikte en geen hotmail of andere gratis emailadressen. Ik hoop dat ik het fout heb.
Kwam het uit Nederland? Vanuit Belgie wil het nog wel eens een tijdje duren had ik begrepen...
Maar hoe dan ook, ik zou die man even een mailtje sturen met de opmerking dat je nog niks hebt ontvangen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wanneer hij het precies heeft verstuurd. Stel dat hj daar toch nog mee heeft gewacht tot donderdag, krijg je het misschien maandag nog. Of vanmiddag. Pakketpost zou niet lang moeten duren, maar toch....
Stuur die man gewoon een beleefde mail met de vraag wanneer hij hem verstuurd heeft. Hoor je niks terug en heb je maandag nog niks ontvangen is de kans groot dat het foute boel is. Of er is iets misgegaan waar niemand wat aan kan doen..
Goed heel even geduld nog voordat je conclusies trekt. Mailen!!

EDIT: wel of geen gratis emailadres is geen indicatie voor of iemand wel of niet te vertrouwen is. We hebben hier allemaal massa's spullen ge- & verkocht via Marktplaats en ga mij niet wijsmaken dat een groot gedeelte niet gewoon Hotmail of Gmail heeft.

Oh en iets anders: hoeveel heb je ervoor betaald? Vast niet meer dan 100 euro, denk (hoop) ik. Ik zou het een beetje laag van iemand vinden om iemand anders voor 100 euro te belazeren. Niet dat ik het met grotere bedragen goedkeur :D maar het lijkt me de moeite zo ontzettend niet waard :stop: .......

Mafia66
9 augustus 2008, 15:04
http://www.feedback.nl/?a=0&b=EPG400&id=55&treeID=

Is dit niet het zelfde? Ik las dat hij 400 ofso koste. Maar bij feedback zie ik hem voor 269?

Babo
9 augustus 2008, 15:06
Kwam vanuit Nederland. Ik werk zelf bij TNT post en het wordt meestal de volgende dag bezorgt, hooguit 2 dagen. Ik had hem ook verzocht om de track&trace code door te geven zodat ik het in de gaten kon houden, maar heb niks gehoord. Ik heb nog een weekje geduld, want hij komt totaal niet over als een oplichter. Ik snap ook dat een tiscali adres geen zekerheid is. Maar de meeste oplichters zullen met gratis emailadressen werken omdat ze dan moeilijker traceerbaar zijn. Een emailadres van een provider staat op jou naam en je bent zo achterhaald.

Maar voor dit moment houd ik het erop dat het gewoon iemand is die niet zo netjes zakendoet (vind ik dan). Als ik iets via marktplaats verkoop zorg ik dat ik het gelijk verstuur als het geld is ontvangen. Als ik geen tijd heb maak ik er tijd voor. Dat is wel zo netjes vind ik. En als hij geen tijd ervoor heeft had hij niet moeten zeggen dat hij het zou versturen.

Als het een oplichter is is het wel een hele domme, ik heb namelijk al zijn gegevens. Naam, banknummer, telefoonnummer en ik heb zelfs een foto en de naam van zijn band. Misschien zit hij wel op dit forum :satisfie: Dus ik weet binnen een minuut waar hij woont. Daarom denk ik eigelijk dat het geen oplichter kan zijn. Al vind ik het niet netjes dat hij mijn geld al een week heeft en ik heb nog steeds niks. Heb al een vriendelijke mail gestuurd en daarin ook de vraag of hij wil antwoorden zodat ik weet dat hij het leest. Ben benieuwd. Heb er trouwens iets van 65 euro voor betaald.


@Maffia, ja dat is hetzelfde, maar het gaat om de versterker. De gitaar heb ik gewoon in de winkel gekocht. Want aan een tweedehands gitaar ga ik nog niet beginnen omdat ik pas net begin met gitaarspelen. Dus als een tweedehands gitaar mankementen zou hebben zal ik ze niet zo snel vinden. Vandaar dat ik de gitaar en acessoires in de winkel koop. De versterker heb ik via marktplaats.

Tubescreamer
9 augustus 2008, 15:16
Nou ja even afwachten dus.....alles zo bij elkaar klinkt het niet echt als oplichting nee..

Rormo
9 augustus 2008, 15:21
Ik heb nog een weekje geduld, want hij komt totaal niet over als een oplichter.

Dat zijn natuurlijk wel de beste.... Maar heb nog maar ff vertrouwen en anders idd rapido aangifte doen. Maar eerst maar eens mailen/bellen als je maandag nog niets gehad hebt.

Tubescreamer
9 augustus 2008, 17:04
Precies, nogmaals: iemand voor 65 euro oplichten? Ik zou er de moeite niet voor doen.

Babo
9 augustus 2008, 17:58
Tjah ik ook niet, maar misschien andere mensen wel. Misschien een jong iemand. Alhoewel hij erg volwassen overkomt. Misschien ben ik wel ongeduldig, hij heeft het geld bijna 7 dagen. Dan kan ik toch wel verwachten dat hij dat ding binnen een week opstuurd? Of ben ik te ongeduldig.


Edit: Netjes een mail terug gehad met excuses dat het zo laat was verzonden en de track en trace code. Dus maandag heb ik hem als het mee zit binnen.