PDA

View Full Version : jcm 800 distortion valt uit



remondus
29 juli 2008, 13:41
Hallo,

Ik heb een jcm 800 1 kanaals combo en sinds kort geen distortion meer (heel bizar). Ik haal m'n gitaarsnoer uit de high input (nu nog wel distortion) en stop hem in de low-input en daarna weer terug naar de high-input. Nu geen distortion meer maar een zacht clean geluid met veel ruis. De low-input doet het nog wel prima.

Het is een oude versterker uit '87. Kan het zijn dat er gewoon een oude zekering is gesprongen? Of is er opeens een buis is stuk gegaan? Ik weet dat de buizen al ongeveer 10 jaar oud zijn, veel te oud dus.

GibsUn
29 juli 2008, 13:48
De buizen eens vervangen lijkt me een goed begin dan :satisfie:
Maar daar hoeft het probleem natuurlijk nog niet te liggen.

Nielsje
29 juli 2008, 13:52
De buizen eens vervangen lijkt me een goed begin dan :satisfie:

Wat is dit verdomme voor slecht advies?!?
De laatste tijd wordt het forum overspoeld met mensen die 'advies' geven. Ga je eerst eens inlezen ofzo!

Als zijn drive van het een op het andere moment zo maar weg is, dan ligt bijna zeker weten niet aan een buis! Zeker als je weet dat de low input het nog prima doet!

Wat ik denk: een van de onderdelen die aan de high input vastzitten (draadbrugjes, weerstandje) is los gekomen, of maakt slecht contact. Dit is eenvoudig zelf te repareren. Haal al je buizen even uit je top, en haal dan de versterker uit de behuizing. Dan kan je hem rustig omdraaien zonder dat je bang hoeft te zijn dat je buizen breekt oid. Als je dan ziet dat er wat los zit bij de high input, kan je dat zo weer vast solderen.

Buizen hoeven na 10 jaar echt nog niet af te zijn, dat ligt er maar net aan hoe vaak ze zijn gebruikt in die 10 jaar!

GibsUn
29 juli 2008, 14:02
:hippie:

Sorry...

Chris Winsemius
29 juli 2008, 14:33
Ik vermoed: slecht contact lo-input. Printplaat, knoppen en moertjes potmeters demonteren en dan die input vervangen.

remondus
29 juli 2008, 15:00
Bedankt voor de reacties! Ik had inderdaad al een klein vermoeden dat het niet aan de buis kon liggen, aangezien een buis meestal niet van het ene op het andere moment helemaal kapot kan zijn. Ik ga de versterker maar eens rustig uit elkaar halen en kijken of ik wat kan vinden.

ieme
29 juli 2008, 15:14
mijn jcm800 heeft het ook, staat nog klaar voor een opfrisbeurt bij ernst fliek...

caliban
29 juli 2008, 15:18
Ik heb laatst ook iets vergelijkbaars voorgehad met een laney aor100 van een vriend waaraan ik aan het 'werken' was (en werken is uiteindelijk wel op zijn plaats, de sound is heel erg verbeterd). Soms viel het overdrive geluid weg, en het lijkt gewoon te liggen aan de eerste koppelcondensator die slecht contact had.
http://www.drtube.com/schematics/marshall/2203prem.gif
Hier ook het schema, vrij eenvoudig. Een vraagje voor Chris: C2 in dit schema, die condensator tussen anode en kathode, je ziet die wel vaker in amps zitten, wat is de bedoeling daarachter juist, is dit een filter om heel hoge tonen mee weg te halen, of zit er veel meer achter. Bedankt hè.

gerrekat
29 juli 2008, 16:45
Buizen hoeven na 10 jaar echt nog niet af te zijn, dat ligt er maar net aan hoe vaak ze zijn gebruikt in die 10 jaar!


met alle respect maar 10 jaar gaat geen enkele eindbuis mee, voorbuizen kan ik me nog iets bij voorstellen maa dan nog....

Wellicht zijn ze na 10 jaar nog niet defect maar goed klinken zullen ze niet meer, zou zeker de buizen vervangen en je zult verbaasd staan van hoeveel beter de amp klinkt!

ieme
29 juli 2008, 16:47
10 jaar wekelijks gebruik (en dan niet zacht op een zolder kamer) dan zijn je buizen echt wel op...

Nielsje
29 juli 2008, 16:48
met alle respect maar 10 jaar gaat geen enkele eindbuis mee, voorbuizen kan ik me nog iets bij voorstellen maa dan nog....

Wellicht zijn ze na 10 jaar nog niet defect maar goed klinken zullen ze niet meer, zou zeker de buizen vervangen en je zult verbaasd staan van hoeveel beter de amp klinkt!

Volgens mij lees je niet helemaal goed wat er staat: Ik zeg dat de kwaliteit afhangt van hoe vaak de buizen zijn gebruikt.
NOS buizen zijn vaak wel 30+ jaren oud, maar nog in uitstekende staat.

Mij is ooit bijgebracht dat eindbuizen zo'n 600 branduren meegaan.

AART
29 juli 2008, 17:30
Schakelen de inputs van een 1 kanaals 800 niet? Misschien is er iets mis met de schakeling of de contactjes bij de inputs?