PDA

View Full Version : Dave Murray & Adrian Smith



Kris Haex
28 juli 2008, 22:58
Ik wil eens een topicje over deze twee gitaristen starten. Ik vind het twee schitterende gitaristen met elk hun manier van spelen, ze vullen elkaar ook mooi aan. Murray met z'n soepele vloeiende snelle solospel en Smith met z'n melodieuze spel, schrijft echt mooie solo's bijv. die van The wickerman vind ik prachtig. Ik vind Maiden live ook altijd wel goed. Allé toch de keren dat ik ze zag. Wat denken jullie?

The Miracle
28 juli 2008, 23:29
Ik vind dat we Adrian Smith heilig moeten verklaren!!!

budje
28 juli 2008, 23:57
(met het risico gestenigd te worden) luister al sinds ergens in de jaren 80 naar maiden, vind het een toffe band (vooral in het verleden, da's een andere discussie) maar als ik heel eerlijk mag wezen vind ik de band als totaal altijd heel goed maar de losse delen niet. ik kan me praktisch geen enkele Iron Maiden solo voor de geest halen... Zal de platen weer eens luisteren! (want die zijn heeeeeeeel leuk) (die van vroeger)

Kris Haex
29 juli 2008, 01:39
Smith heilig verklaren haha. Hij schrijft in ieder geval echt goede solo's.

Powerchordschuiver
29 juli 2008, 07:28
Alleen al voor het componeren van Wasted years verdient de man een standbeeld.

GibsUn
29 juli 2008, 08:52
Heb ze dit jaar op graspop gezien, Dave Murray is een gewéldige gitarist.
Adrian Smith is een géniale gitarist.

maar er bestaat ook zoiets als Jannick Gers..

JC1978
29 juli 2008, 09:04
Alleen al voor het componeren van Wasted years verdient de man een standbeeld.

Indeed, 'Wasted Years' is misschien niet m'n meest favoriet Maiden nummer maar door de ogen van een gitarist heerlijk gecomponeerd (hoe er naar de solo toegewerkt wordt bijvoorbeeld).

Ook op Graspop gezien maandje geleden btw.

Hail to Adrian Smith & Dave Murray!

gerrekat
29 juli 2008, 13:28
overgewaardeerd?? nou ja ik ben iig nooit een maiden fan geweest, qua gitaartandem vind ik de heren van Priest smaakvoller.

Orgasmocaster
29 juli 2008, 18:08
overgewaardeerd?? nou ja ik ben iig nooit een maiden fan geweest, qua gitaartandem vind ik de heren van Priest smaakvoller.

dat meen je vast niet serieus ;)

de enige tandems die dichtbij het nivo van Murray/Smith komen, zijn Robbo/Gorham en Wilton/Degarmo

Kris Haex
29 juli 2008, 19:57
Smith/Murray is SUPER! Smith componeert heerlijk, ook z'n solo's zijn altijd mooi opgebouwd. Murray vind ik toch ook super.

gerrekat
31 juli 2008, 14:13
dat meen je vast niet serieus ;)

de enige tandems die dichtbij het nivo van Murray/Smith komen, zijn Robbo/Gorham en Wilton/Degarmo


bloedserieus, heb je Tiptons solo's op "painkiller" wel eens gehoord dat halen murray en smith in hun dromen nog niet. de twee van THIN LIZZY zijn inderdaad ook smaakvol, IMO smaakvoller dan het MAIDEN duo.

RedBuell
1 augustus 2008, 14:49
Janick Gers vind ik persoonlijk helemaal niks, heb toen Adrian weg ging bij maiden de band uit het oog verloren. Janick's spel kan mij totaal niet boeien.

Echt te gek dat Murray en Smith weer samen op het podium staan, alleen jammer dat Janick Gers daar ook nog staat.

drap
1 augustus 2008, 16:41
Maar Gers speelt verder nagenoeg geen leadgitaar meer. Dat is nagenoeg weer helemaal op conto van Smith en Murray. Gelukkig maar, want Gers is dan weer niet echt een super begenadigd leadgitarist wat mij betreft.

Gerrekat verkijkt zich volgens mij nogal op het kunnen van met name Smith.

budje
1 augustus 2008, 16:48
dat meen je vast niet serieus ;)

de enige tandems die dichtbij het nivo van Murray/Smith komen, zijn Robbo/Gorham en Wilton/Degarmo

Ik vind elke tandem die ooit in Thin Lizzy speelden qua gevoel (en al helemaal qua tone) kilometers boven de heren van maiden staan hoor!

Okee, de maiden mannen zijn sneller, maar wat koop je daarvoor? (de heren van queensryche zweven ergens in het midden wat mij betreft)

drap
1 augustus 2008, 16:54
Het gaat bij Maiden ook helemaal niet om de snelheid, maar juist om de melodie. Gevoel en tone, allemaal persoonlijke smaak. Daarom snap ik dat soort vergelijkingen ook nooit.

Hellsbellsnl
1 augustus 2008, 22:08
Thin Lizzy van nu is niet meer als vroeger (P.Lynott & G.Moore)
Heb Lizzy laatst op bospop gezien en was niet bepaald om over naar huis te schrijven.
(En ik ben een fan van Thin Lizzy en al erg lang, Nog van voor het overlijden van Lynott)
Ik had liever PARRIS (spam) gezien (dutch thin lizzy tribute) dat klinkt als lizzy en ademt de echte vibe. Dit was gewoon greatest hits ramwerk. En nog veel te snel en hard ook.
Doe mij maar Maiden tegenwoordig. Dit is nog de complete bezetting (als ik het goed heb)en het is nog steeds super op elkaar ingespeeld.
De andere gitaarduo's ken ik niet zo.

AoDf
4 augustus 2008, 13:06
Maar Gers speelt verder nagenoeg geen leadgitaar meer. Dat is nagenoeg weer helemaal op conto van Smith en Murray. Gelukkig maar, want Gers is dan weer niet echt een super begenadigd leadgitarist wat mij betreft.

Gerrekat verkijkt zich volgens mij nogal op het kunnen van met name Smith.

Ik ben niet echt een maiden fan maar heb 2 live dvd's liggen die ik graag af en toe kijk, vooral die oude nummers vind ik echt goed. Hoe zou jij het verschil tussen Smith/Murray willen omschrijven. In mijn oren klinkt Murray als de technisch meer onderlegde gitarist van de twee, mooiere tone en vloeiender solo's. Is Smith meer de componist van de twee? Zijn tone klinkt mij altijd een beetje dunner/scheller.

Kris Haex
4 augustus 2008, 13:24
Tja, Adrian is technisch toch ook niet te onderschatten. En ik vind persoonlijk dat zijn solo's uit "de juiste noten" bestaan. Hoewel ik Murray natuurlijk ook schitterend vind.

RedBuell
11 augustus 2008, 21:24
Murray speelt de vloeiende snellere solo's, Smith de meer bluesy minder vloeiende solo's. Samen vind ik het gewoon top klinken en vullen ze elkaar geweldig aan, allebei zorgen ze voor die maiden sound waar maiden bekend mee werd. Smith heeft tegenover Murray weer meer nummers geschreven.
En Gers, tja live dacht ik als hij een solo speelde, wat doet de man in hemelsnaam, wat rommelig om maar niet te spreken hoe de man op `a real dead one` het intro van 2 minutes to midnight verkrachtte.

Teremai
24 augustus 2011, 23:15
Ik ben niet echt een maiden fan maar heb 2 live dvd's liggen die ik graag af en toe kijk, vooral die oude nummers vind ik echt goed. Hoe zou jij het verschil tussen Smith/Murray willen omschrijven. In mijn oren klinkt Murray als de technisch meer onderlegde gitarist van de twee, mooiere tone en vloeiender solo's. Is Smith meer de componist van de twee? Zijn tone klinkt mij altijd een beetje dunner/scheller.

Ja Smith componeert al zijn solo's

grayfink
24 augustus 2011, 23:19
Zo, de bump van de dag. :D

JGD
4 september 2011, 19:31
fantastisch gitaar duo inderdaad.
zoals bijv het totale solo gedeelte van Caught Somewhere in Time, magistraal.

en inderdaad, mieter die glam-nicht van een Gers er eens uit, dan hebbben we weer gewoon " ons" Iron Maiden terug.

EDIT:
zat net even allerlei mooie filmpjes te kijken van Smith/Murray solo's en GODVER wat een irritante kut acrobaat blijft die Gers toch. Die gast weet echt van irritantigheid niet wat voor achterlijke apen bewegingen hij allemaal nog moet doen om de aandacht maar te trekken he.
Dan staat Murray daar een potje te heersen en loopt die joker met zijn benen te karate'en en rare fratsen uit te halen.
Gatver, in de prikkelbosjes douwen die gast, zonder broekje aan. :angry: