PDA

View Full Version : True bypass hype



Dirk_Hendrik
26 februari 2003, 15:08
Ik begin met name de laatste weken het gevoel te krijgen dat het "true bypass" fenomeen iets te veel opgehemeld wordt. In het Pearl topic wordt gevraagd of het ding "wel" true bypass is en dat er anders wel een bypass box omheen gebouwd wordt, ergens anders wordt gesteld dat de bypass nietvan het goede type is omdathet niet true bypass is. Een half jaar geleden had niemand het over true bypass.

Ik ben de laatste om te ontkennen dat TB beter is voor je signaalintegriteit maar je gaat daat IMHO pas echt last van krijgen als je meerdere pedalen na elkaar schakelt. Verder maakt de afwezigheid van TB een pedaal niet ineens slecht. Die suggestie wordt nogal eens gewekt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2003-02-26 15:09 ]</font>

Nielsje
26 februari 2003, 15:14
Hey dirk, ff over die pearl zaak enzo
ik heb meerdere pedalen, en ik heb ook pedalen gewoon omgebouwd naar true-bypass, gewoon omdat dan m'n signaal beter blijft. het maakt mij in princiepe niet uit of het ding wel of niet true bypass is, alleen als het niet zo is, dan vervang ik de schakelaar, of ik maak een bypassboxje, als het niet mogelijk is een dpdt erin te zetten zonder het hele ding te verneuken.
Mijn wah is niet omgebouwd, maar om een of adnere reden heb ik geen signaal verlies.. heel gek is dat maargoed, die komt ook nog wel een keer aan de beurt...

Negative K3 fan
26 februari 2003, 15:20
Ik vind het zelf gewoon enorm kut als mn toon door pedalen wordt verpoept. Ik heb nog geen enkel neit true bypass pedaal gevonden dat bneter klonk in bypass dan mn orignele signaal, als je begrijpt wat ik bedoel.

jpb
26 februari 2003, 16:01
Ik ben het wel eens met DH om thet TB-verhaal wat te nuanceren.
Mijn, inmiddels verkochte, TS9/808 klonk best goed in de (gebufferde) bypass stand. Het haalde de hoge randjes van mijn versterker. Toch vind ik het prettig om een zo direct mogelijk geluid te hebben dus ik geef voorkeur aan true-bypass, maar meer uit principe dan omdat het altijd mooier zou zijn.
Ik heb maar 3 pedalen dus dat kan nog wel. Bij meer pedalen is een of twee gebufferde pedalen weer beter. ik las ooit dat een bekende gitarist een goedkoop pedaal gebruikte en alleen in de bypass-stand, omdat dat beter klonkt; effect werd nooit aangezet...:sad:. kan ik me ook wel iets bij voorstellen...

Negative K3 fan
26 februari 2003, 16:39
kurtt coabin had ook vaak zn small clone/stone (ik haal ze altijd door elkaar, de chorus dus) in zn ketting omdat het zn signaal leuk kleurde.

blimb
26 februari 2003, 21:12
ok .. sorry maar nu lees ik hier van alles .. wat ik eigenlijk niet begrijp .. kan iemand mij uitleggen wat true bypass is?

Mitch
26 februari 2003, 22:07
Ik heb al eerder gemeld dat boutique-truebypass-original-reissue pedalen niet zaligmakend zijn en wil dat graag herhalen.
Ik heb momenteel een stuk of zes, zeven pedalen staan waarvan er twee true bypass zijn. Er staat ook nog een oude fuzz en soms de om zijn tone-suckende kwaliteiten veroordeelde Crybaby. En als ik dan eens direct inplug en de pedalen omzeil is er wel een verschil merkbaar, maar zodra de drummer invalt hoort niemand dat verschil nog !

Voordelen in een studio: tuurlijk !
Voordelen voor thuis als je op mooi geluid kickt: tuurlijk !
Voordelen bij gigs: nada !

Lucky
27 februari 2003, 07:19
Op 2003-02-26 15:08, schreef Dirk_Hendrik:
Ik begin met name de laatste weken het gevoel te krijgen dat het "true bypass" fenomeen iets te veel opgehemeld wordt. In het Pearl topic wordt gevraagd of het ding "wel" true bypass is en dat er anders wel een bypass box omheen gebouwd wordt, ergens anders wordt gesteld dat de bypass nietvan het goede type is omdathet niet true bypass is. Een half jaar geleden had niemand het over true bypass.

Ik ben de laatste om te ontkennen dat TB beter is voor je signaalintegriteit maar je gaat daat IMHO pas echt last van krijgen als je meerdere pedalen na elkaar schakelt. Verder maakt de afwezigheid van TB een pedaal niet ineens slecht. Die suggestie wordt nogal eens gewekt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2003-02-26 15:09 ]</font>


Helemaal mee eens!

jorrit
3 maart 2003, 13:24
haha lennard jou signaal kan waarschijnlijk niet slechter worden door een pedaal...misschien zou je een keer een noise gate op je waffel kunnen zetten zodat ie al de onzin die dr uit komt dr uit filtert en de zinnige dingen niet...want soms praat je echt grote onzin...

riesj
3 maart 2003, 15:02
Het true bypass maken van je pedalen heeft zijn voordelen en zijn nadelen (die ongetwijfeld allang de revu zijn gepasseerd.)
Belangrijkste voordeel: je signaal is na de bypass van het pedaal nagenoeg clean.
Belangrijkste nadeel: het signaal is niet gebufferd, dus het signaal wat uiteindelijk bij je amp terrecht komt (na meters kabel en getruebypasste (spelling?) pedalen) is minder intact. De meeste pedalen (Boss, Ibanez, etc.) bufferen je signaal. Meer info op http://www.generalguitargadgets.com/

In mijn geval ga ik voor de truebypass van mijn SD-1 pedaal om de simpele reden, dat ik het op een V-amp2 gebruik (nieuwe versterker duurt nog even) en als de SD-1 uit staat, hoor ik nog steeds het overdriven signaal van de SD-1 in mijn koptelefoon (wel zacht, maar toch erger ik me eraan).

Overigens, weet ik pas van al die bypass trucjes sinds die recente topics over die zelfbouw pedalen. Dus ik denk dat die bypass hype ook een beetje door het zelfbouwen wordt gevoed? (of is zelfbouw de hype?)


Groeten,

Negative K3 fan
3 maart 2003, 15:29
Op 2003-03-03 13:24, schreef jorrit:
haha lennard jou signaal kan waarschijnlijk niet slechter worden door een pedaal...misschien zou je een keer een noise gate op je waffel kunnen zetten zodat ie al de onzin die dr uit komt dr uit filtert en de zinnige dingen niet...want soms praat je echt grote onzin...


lachen...

in dit topic heb ik nog geen onzin naar buiten gegooid (deze psot maakt daar een eind aan).

Dirk_Hendrik
3 maart 2003, 22:08
Op 2003-03-03 15:02, schreef riesj:
Dus ik denk dat die bypass hype ook een beetje door het zelfbouwen wordt gevoed? (of is zelfbouw de hype?)


Ik ben al jaren bekend met de online te vinden zelfbouw sites. Die zijn dus geen hijpe. Ze winnen gelukkig wel aan bekendheid en navolgers. Ik vind het wel jammer dat heel veel mensen dezelfde weg volgen. Daaroor is er wel meer zelfbouw maar nog steeds niets nieuws onder de zon.

Nielsje
3 maart 2003, 22:30
ik voel me geroepen om hier ff op te reageren...:

Ik ben net begonnen met het zelfbouwen, dit, omdat het me intressant leek, een booster eenvoudig te maken leek(en is gebleken, tis ook zo) en omdat het me leuk leek. Nou alles is me meegevallen, vandaar dat ik nu bezig ben met een sustainer..
Ik zou graag een effect bedenken, maar ik heb gewoon niet de kennis in huis dat ik weet wat elk component doet en laat, vandaar dat ik het bij bouwen laat.

sorry dirk....

moretel
4 maart 2003, 10:18
Ik heb 25 jaar geleden al eens met een boekje uit de bieb een distorsion gebouwd, klonk niet echt fantastisch maar het werkte en op zich was dat al leuk , zat in een schoenendoos.

EdJ
4 maart 2003, 11:22
Ik denk dat je pas iets kunt bedenken als je snapt hoe dingen werken en merkt dat je bepaalde dingen keer op keer hetzelfde zit te doen.Dus denk ik dat je het wel nodig hebt om in eerste instantie na te bouwen en daar een hoop lol van te hebben.Alles wat daar dan eventueel nog uitkomt is meegenomen maar niet noodzakelijk.

bassopotmus
4 maart 2003, 19:44
Hmm ik ben dus niet de enige die op zoek is naar een clean signaal.
Ik denk gewoon dat (vooral bassisten) op zoek zijn naar het cleanst mogelijke signaal(owkee Ampeg uitgezondert) en een goede true-bypass dan daarvoor zorgen, niet??