PDA

View Full Version : vraagje, 1ste en 3de element verbinden



Bmweber
28 juli 2008, 21:15
ik heb een HAAR custom '60 strat en ik ben er over na aan het denken om mijn brug element met de nek element(1ste en 3de) aan elkaar te verbinden door ze aan mijn onderste toonknop te verbinden, ik heb dit eerder gezien bij andere gitaren en ik vind het mooi klinken, maar is het misschien zonde? want de gitaar klinkt al heel fijn, maar de onderste toonknop gebruik ik nooit en door dit te doen krijg ik nog een extra optie erbij.

dus doen of niet? wat denken jullie?

gegroet

harrie-beton
28 juli 2008, 21:23
Je kunt de toonknop en de potmeter verwijderen (dat heb ik op al mijn gitaren) - klinkt iets frisser vind ik.

Ik heb een strat kopie gehad waar ieder element aan en uit kon, element 1 en element 3 klonk niet erg mooi - alle 3 tegelijk ook niet. Op een strat is 1+2 en 2+3 erg mooi en de losse elementen kunnen ook mooi klinken. Een strat klinkt wel als een strat, als je echt een zware toon wilt zit je toch aan les pauls achtige planken vast.

Wat voor toon zoek je?

Bmweber
28 juli 2008, 21:46
beetje de telecaster kant op. die van mij kan nu heel schel en warm klinken, de 5 posities klinken allemaal heel erg anders. maar toch ben ik nog niet 100% tevreden over.

voor de zware tonen ga ik idd een les paul halen, ouders zitten er nog een beetje mee, voor guns n' roses is een strat toch niet helemaal geschikt...

edit: en opzich ik kan het ook weer terugzetten. maar ik haal de onderste toonknop er niet uit, heb geen zin om een gerelicte slagplaat te zoeken :P

groovieguitarguus
28 juli 2008, 23:07
Je kan er wellicht een push-pull voor in de plaats zetten, waarmee je b.v. alleen je brug element aan en uit kan schakelen.
Staat je 5-standen schakelaar omhoog = neck, kan je de brug erbij aanzetten d.m.v. de push pull.
Ook is voor slag / funk alle 3 de elementen aan ook erg gaaf.
Tussen stand neck + midden + push pull voor brug.
Maakt je gitaar super veelzijdig.
Ik heb nu een slagplaat met 3 losse minischakelaars, maar zit ook aan bovenstaande oplossing te denken.
Succes.

no 1 hops
29 juli 2008, 08:12
ik denk dat de pushpull of mini schakelaar de prettigste manier van werken is onder het spelen.
en uiteindelijk in stand uit is haar nog steeds haar zoals je hem kent

Heibel
29 juli 2008, 10:15
Hey,

Ik heb zelf ook het brug en hals element gecombineerd van m'n strat. Ik gebruikte eigenlijk nooit het tussenstandje tussen brug en midden. Heel eenvoudig kun je de aansluingen van je pick-ups met de elementkeuzeschakelaar verwisselen. In mijn geval dus hals en midden, waardoor de combinatie hals- brug gemaakt kan worden. Niet erg ingrijpend en je kunt altijd weer terug switchen...

Succes

jimihattricks
29 juli 2008, 11:26
het is dus duidelijk een kwestie van smaak.. ik heb mijn strat zo geschakeld dat ik brug+midden en brug+neck kan schakelen, maar het neck+midden standje heb ik daarvoor opgeofferd (gebruikte ik toch niet).. verder delen mijn middelste- en brugpickup een tonecontrol en heeft de neckpickup een eigen tone...

wat betreft tone vind ik neck+brug dan wel weer ontzettend bruikbaar voor cleane sounds, maar t gaat nooit als een tele klinken ofzo

Bmweber
29 juli 2008, 18:29
wat betreft tone vind ik neck+brug dan wel weer ontzettend bruikbaar voor cleane sounds, maar t gaat nooit als een tele klinken ofzo


nee dat weet ik maar ik speel ook inderdaad veel clean :)

maar weet iemand een schema te vinden? ik heb er tot nu toe geen kunnen vinden...

bvd

jimihattricks
29 juli 2008, 19:03
wil je nu een soort van blend control om de neck en brugpickup te combineren..? of wil je ze gewoon samen kunnen schakelen met een switch ofzo?

anyway, dat laatste kun je hier zeker vinden:
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/

een blend control ook wsl..

Bmweber
29 juli 2008, 20:24
daar had ik idd al gekeken maar ik heb dat niet kunnen vinden.

het is dus de bedoeling dat als ik mijn onderste toon knop dichtdraai en mijn schakelaar omhoog zet dus alleen het neck element hoor en als ik hem opendraai dat dan mijn brug element erbij komt. dis heb ik daar niet kunnen vinden

gerritje tralalalala
29 juli 2008, 22:34
Is dit (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=switch_f_bp) niet wat je zoekt.

Dan zou je van je tone knop een volume knop moeten maken die alleen op je brug pickup is aangesloten, of dat mogelijk is vast wel maar daar zal een andere aardige gitaarnetter je bij moeten helpen.

Dit lijkt mij het meest logische.

Bmweber
30 juli 2008, 00:49
ja dat is zo'n push/pull knopje, dat zoek ik dus net niet :)

maar ik zou van die toonknop dan dus idd moeten omzetten tot volumeknop maar ik krijg een schema'tje van vriend van me die had dat nog liggen

toch allemaal bedankt! als ik dat schema krijg zal ik hem wel online zetten

kevervolks
30 juli 2008, 19:37
Heeft die gitarist van de band toch nog gereageerd?? :)

ieme
30 juli 2008, 20:03
ik kan met mijn onderste tone pot van mn fender strat mn neck element bij de andere elementen draaien/ mixen vooral bij mn hunbucker in de brug (pearly gates van SD) klinkt t erg mooi.... aanrader!

Bmweber
31 juli 2008, 00:18
Heeft die gitarist van de band toch nog gereageerd?? :)

ja hij zou het opzoeken ;) hopelijk doet hij dat ook :D

snaarplukker
31 juli 2008, 12:48
Hey,

Ik heb zelf ook het brug en hals element gecombineerd van m'n strat. Ik gebruikte eigenlijk nooit het tussenstandje tussen brug en midden. Heel eenvoudig kun je de aansluingen van je pick-ups met de elementkeuzeschakelaar verwisselen. In mijn geval dus hals en midden, waardoor de combinatie hals- brug gemaakt kan worden. Niet erg ingrijpend en je kunt altijd weer terug switchen...

Succes
Zo heb ik het ook gedaan. Komt een veel mooiere sound uit dan met brug/midden. ;)
Het zou als een telecaster moeten klinken, maar ook niet alle telecasters klinken hetzelfde.

Cees