PDA

View Full Version : Element gezocht: Air Norton, maar met meer 'scheur'?



Speeddemon
28 juli 2008, 16:12
Ik ben op zoek naar een lekker klinkend hals-element voor m'n nieuwe Flying V (een Hamer Vector XT).
D'r zit nu een Duncan Designed ding in, wat best lekker klinkt (beetje Les Paul light), maar mist wat sustain en scheur.

Ik ben er van plan veel 80's metal mee te spelen (denk: Priest, Maiden, Dio, Whitesnake, Mercyful Fate, Ratt, the Crüe, etc.) en het moet wel douwen.

Alleen behoud ik ook graag de Air Norton achtige klank; dat wil zeggen helder en 'liquid smooth' tegelijk. GEEN Duncan Jazz! Klinkt me veel te karakterloos en scooped!

Iemand een idee? (oh ja, Bareknuckles en co gaan me een beetje te ver qua budget. 't moet wel leuk blijven...)

Orpheo
28 juli 2008, 16:49
rio grande texas is een optie. ik wilde je eigenlijk de emerald van bareknuckle aanraden, maar die wil je dus niet :P

anders de tonezone (in de nek ja). ook heel lekker qua sound (denk aan buckethead's sound).

of uhm.. de motherbucker van kent armstrong of de alnico2pro van seymour duncan.

oh en anders:

www.tonefordays.com (http://www.tonefordays.com/)

90 dollar voor een pup! te gek. kan je de tone die je wilt doormailen, en dan bouw je 'm samen met hem. wat ik je aanraadt qua wiring dan:

alnico3 4 of 5, icm een hotte winding (ongeveer 12k, 42gauge wire). (alnico3 met 16k-17k, alnico4 met 14k-15k, alnico5 met ongeveer 12k, dat zou ik doen).

of gewoon de superdistortion, laag afgesteld.

maar raar joh dat je niet genoeg power haalt uit de air norton...

Speeddemon
28 juli 2008, 16:55
Is de Alnico2Pro juist niet rustiger dan een Air Norton?!

Overigens; misschien dat het reuze meevalt met een Air Norton hoor; ik heb er één in m'n Ibanez S540FM TTS, (mahonie dunne body met flame maple top en back, maple Wizard neck en rosewood toets), en mogelijk dat een Flying V van zichzelf al meer sustain heeft dan die Ibanez, aangezien die Hamer Vector string-through body heeft en een set neck...

Ik wilde wel mogelijk voor de Super Distortion gaan in de brug, maar ik hoop dat ie niet te modderig wordt (de samples op de Ibanez site laten 'm nog all bass/mid-heavy uit de verf komen).

Een Duncan SH-11 Custom Custom lijkt me ook prima (heb ik in m'n Hamer Californian), alleen Duncan heeft volgens mij geen volledig crème kleurige hb's. En wit zou echt niet staan.

Wouter J
28 juli 2008, 19:53
Is de "Air zone" niet wat voor jou?

Speulert
28 juli 2008, 20:32
Is de "Air zone" niet wat voor jou?

Een airzone in de hals lijkt me niet echt verstandig.doe dan gewoon de tonezone zoals orpheo zegt

Orpheo
28 juli 2008, 20:41
de alnico2pro is wat dikker. niet meer output, dat wel. ik zou gaan voor de tonezone of de superdistortion. word in de hals echt niet modderig :)

Speeddemon
28 juli 2008, 22:02
Orph, wat wat jouw ervaring met Air Norton in een Les Paul en heb je ook wel eens een Super Distortion in een Les Paul gehad? Zo ja, hoe klonk dat?

Tweede vraag; je hebt volgens mij ook een Flying V (gehad)? Heb je wel eens met elementen geswapped tussen je LP en de V en wat was het verschil?

Voor mijn gevoel komt een V een aardig end richting het karakter van een LP, maar wat helderder en met minder smeuïge vetheid.

Die Duncan Designed HB's die er nu inzitten meten DC 16,68k Ohm (brug) en 7,69k Ohm (hals).

Lenweë Míriel
29 juli 2008, 00:35
Maar als ik het goed begrijp heb je een air norton, Kan je dan 'm niet even in je nieuwe geitaar schroeven. Dan weet je meteen hoe die uit pakt in die gitaar en of je echt wel iets mist nog in de klank.

Speeddemon
29 juli 2008, 01:01
Maar als ik het goed begrijp heb je een air norton, Kan je dan 'm niet even in je nieuwe geitaar schroeven. Dan weet je meteen hoe die uit pakt in die gitaar en of je echt wel iets mist nog in de klank.
Dat is zeker een optie, minus de 'even'. ;)

Een hals-humbucker uit een H-S-H gitaar halen kost nogal wat moeite.
Ik ben meer van het 'probeer een goeie deal op Ebay te scoren; blijkt het niks te zijn, dan gaat ie zonder verlies op Marktplaats en heeft de koper nog steeds een nette prijs...'

crapton
29 juli 2008, 09:23
Ik ben op zoek naar een lekker klinkend hals-element voor m'n nieuwe Flying V (een Hamer Vector XT).

Alleen behoud ik ook graag de Air Norton achtige klank; dat wil zeggen helder en 'liquid smooth' tegelijk.

Misschien snap ik m niet helemaal maar ik zou zeggen een Air Norton... of zie onder Virtual PAF.

Ik heb zelf een Ibanez SZ520 waar ik ook de Duncan Designed uit heb gehaald (waren niet slecht trouwens) en in de BRUG een Air Norton heb gezet, in de nek een Virtual PAF. Bevallen me heel goed, ik zocht m.n. de helderheid en definitie en in beide elementen gevonden. Ik speel meer pop-rock covers zoals QOTSA, Aerosmith, Anouk, Buckcherry enz dus minder heavy als jij doet.

De Air Norton wordt vaak voor de nek aangeraden maar ik vind m daar wat snel muddy worden. De Virtual PAF heeft dat minder. De Norton komt in de brug pos beter tot zijn recht naar mijn mening. Ik zou iig een element pakken met niet teveel output zodat je definitie blijft behouden.

Heb ook de Tonezone en de Evolutions geprobeerd maar die zijn 'te', van 'teveel', 'te muddy', 'te harsh' enz. Uiteraard doen je amp en speeltechniek ook heel veel...

dml
29 juli 2008, 10:10
ToneZone in de hals bij een mahonie gitaar???

Sinds een tijdje speel ik op mahony Tele's, gelijmde mahony hals met palissander toets en string thru. Al m'n Tele's zijn voorzien van twee Super Distortions, die ik ook beide kan splitten. Bij oversturing een lekker strakke sound, beetje ToneZone-achtig maar zonder het "gecompreste" van Alnico. En verrassend helder!! Tussenstandje + split = instant twang.

Orpheo
29 juli 2008, 11:09
ToneZone in de hals bij een mahonie gitaar???

Sinds een tijdje speel ik op mahony Tele's, gelijmde mahony hals met palissander toets en string thru. Al m'n Tele's zijn voorzien van twee Super Distortions, die ik ook beide kan splitten. Bij oversturing een lekker strakke sound, beetje ToneZone-achtig maar zonder het "gecompreste" van Alnico. En verrassend helder!! Tussenstandje + split = instant twang.

tonezone in een mahonie gitaar levert een verrassend lekker geluid op. warm, maar niet dichtgesmeerd, strak, maar niet te compressed, en behoorlijk gearticulerd.

wat je zegt over de superdistortion ben ik met je eens.

de air norton, dicht gesmeerd, in een LP? totaaaaal niet zo in de mijne. maar ja, ik heb ook een ebben toets. dat scheelt ook wel wat.

@speeddemon: ik heb een 7 snaar Vee, dus pups swappen gaat niet zo lekker :D maar ja, een Vee is wat minder warm dan een LP, minder 'smeuiig'. wat meer scherp, pinnig, scheurend tegenover grommend van de LP. luister maar naar the scorpions voor de gein, of michael Schenker. Typische Flying Vee- sound.

attack of the mad axe man is een perfect voorbeeld (en gewoon een geweldig nummer!)

@eroosch: veel output kan ook nog steeds super-defnitie geven aan je sound hoor, ook in de hals positie. Ik heb de bluesbucker in de halspositie van een LP, en dat ding scheurt, brult, squeelt en pincht als een gek, superstrakke sound, maar heel warm, gedefinieerd, maar wel dat typische neck-geluid zeg maar. Of de bareknuckle nailbomb, de painkiller, de miracle man... allen superhot, maar wel heel gedefinieerd en heel strak en heel erg 'eerlijk'. worden totaal geen mush.

Kakihara
29 juli 2008, 11:40
Definitie en scheur ? Bill Lawrence L-500... Moet je wel liggen natuurlijk en het is echt een element dat je aanzet tot het gebruik van je tonepot.

Speeddemon
8 september 2008, 00:44
Ben er nog steeds niet uit...

overigens, de body van de Vector blijkt een alder body met flame maple top te zijn, dus geen mahonie!

Heb er nu een echt oude (70's) DiMarzio Dual Sound (Super Distortion 4-wire) in de brug liggen en dat klinkt heerlijk.

Ik zat ook te denken aan de Power Rails en evt. Crunchy Rails van GFS, al denk ik dat de Crunchy Rails misschien te fel wordt in een Alder Flying V...

Orpheo
8 september 2008, 00:51
Definitie en scheur ? Bill Lawrence L-500... Moet je wel liggen natuurlijk en het is echt een element dat je aanzet tot het gebruik van je tonepot.

heb ik getest, maar ik vond het een modderige zooi. lag niet aan de amp, want met een setje pafjes was 't weer superstrak (en met de iommi pups ook).

@Speeddemon: ik gok op de crunchy rails. jij wilt classic rock en glamrock/hair metal. hair metal is de heldere tone van country met superveel gain, classic rock is de blues-variant ervan. dus een tussenweg kiezen lijkt me.

dml
8 september 2008, 08:51
Ben er nog steeds niet uit...

overigens, de body van de Vector blijkt een alder body met flame maple top te zijn, dus geen mahonie!

Heb er nu een echt oude (70's) DiMarzio Dual Sound (Super Distortion 4-wire) in de brug liggen en dat klinkt heerlijk.

Ik zat ook te denken aan de Power Rails en evt. Crunchy Rails van GFS, al denk ik dat de Crunchy Rails misschien te fel wordt in een Alder Flying V...

Heb zowel de Crunchy als de Power Rails gehad, ook in beide posities. Ze klinken vrij licht en met higain niet zo strak als bijv. een Super Distortion of ToneZone, het rommelt een beetje. Een Crunchy Rails is wel aardig in de nek als het ietwat helder moet klinken, maar het blijft toch een beetje ongedefinieerd en karakterloos.

gerrekat
8 september 2008, 09:05
Ik ben op zoek naar een lekker klinkend hals-element voor m'n nieuwe Flying V (een Hamer Vector XT).
D'r zit nu een Duncan Designed ding in, wat best lekker klinkt (beetje Les Paul light), maar mist wat sustain en scheur.

Ik ben er van plan veel 80's metal mee te spelen (denk: Priest, Maiden, Dio, Whitesnake, Mercyful Fate, Ratt, the Crüe, etc.) en het moet wel douwen.

Alleen behoud ik ook graag de Air Norton achtige klank; dat wil zeggen helder en 'liquid smooth' tegelijk. GEEN Duncan Jazz! Klinkt me veel te karakterloos en scooped!

Iemand een idee? (oh ja, Bareknuckles en co gaan me een beetje te ver qua budget. 't moet wel leuk blijven...)

zou gewoon een Super Distortion nemen voor de muziek die je noemt, baggervette overdrive, veel sustain, dikke leadsounds. Misschien niet het allerstrakste low end maar voldoet zeker.

Orpheo
8 september 2008, 14:40
Heb zowel de Crunchy als de Power Rails gehad, ook in beide posities. Ze klinken vrij licht en met higain niet zo strak als bijv. een Super Distortion of ToneZone, het rommelt een beetje. Een Crunchy Rails is wel aardig in de nek als het ietwat helder moet klinken, maar het blijft toch een beetje ongedefinieerd en karakterloos.

vindik ook, maar de CR en de PR zijn gewoon een stuk goedkoper dan een superdistortion.

Kellet
8 september 2008, 15:43
Aan de DiMarzio Breed Neck gedacht? Heeft wat meer aggressie dan de Air Norton.

Anders Destium
8 september 2008, 19:07
een tonezone zou ik zelf zeker niet doen, daar ben ik zelf niet over te spreken bij mahonie gitaren. Het wordt modderig en ongedefinieerd, precies wat je niet wilt.

Het element waar ik direct aan denk is een dimarzio paf pro, niet toevallig een element dat heel populair was in de hoogtijdagen van de bands die je wilt benaderen.

Speeddemon
8 september 2008, 23:50
Heeft iemand de Air Norton en de PAF Pro in de hals positie wel eens vergeleken en zo ja, wat zijn de verschillen?

Ik vind de Air Norton erg veel (en mooi) karakter hebben in m'n Ibanez S540M TTS, dus ik ben benieuwd hoe een PAF Pro, Super Distortion en evt. de Crunchy Rails en Power Rails zich verhouden...

drap
9 september 2008, 06:11
(oh ja, Bareknuckles en co gaan me een beetje te ver qua budget. 't moet wel leuk blijven...)

Dit snap ik niet helemaal. Seymour Duncans of DiMarzio's zijn helemaal niet perse goedkoper.

Misschien zijn EMG's wat voor je?

Orpheo
9 september 2008, 10:21
Dit snap ik niet helemaal. Seymour Duncans of DiMarzio's zijn helemaal niet perse goedkoper.

Misschien zijn EMG's wat voor je?

een SD of dimarzio heb je voor 50 a 60 euro op ebay, als je goed zoekt. een BKP begint ongeveer bij 150E...

drap
9 september 2008, 17:27
een SD of dimarzio heb je voor 50 a 60 euro op ebay, als je goed zoekt. een BKP begint ongeveer bij 150E...

Ey slimbo, 'als je ff goed zoekt' dan zou je ook Bare Knuckles tweedehands kunnen vinden, is het niet.

Orpheo
9 september 2008, 18:09
Ey slimbo, 'als je ff goed zoekt' dan zou je ook Bare Knuckles tweedehands kunnen vinden, is het niet.

ik heb 't over nieuw, slimbo.

Orpheo
9 september 2008, 18:27
Als jij voor die prijs de nieuwe Seymour Duncans of DiMarzio's die hier genoemd zijn kan scoren ben jij de man.

geen punt. op warmoth heb je ze, op ebay ook.

Speeddemon
9 september 2008, 19:50
Drap, Orph heeft wel een punt. Een nieuwe Duncan of Dimarzio kost incl. verzenden hooguit 70 euro vanuit de U.S. and A... een nieuwe Bareknuckle kost minimaal het dubbele.


@Dml en Orph: de Crunchy rails is dus wat feller/helderder dan de Power Rails. Maar hoe zit het met hun mid-range? Want die Crunchy Rails beschrijving van GFS The midrange is relaxed- not quite a “Scoop” but you get the picture..." deed mij vrezen dat ik de 'juicyness' van een Air Norton of een PAF-achtige zou missen... en ik wil er toch zeker een overtuigende Slash-leadtone uit kunnen halen...

Nu is het wel zo dat mijn amp (Engl Invader 100) niet heel aggressief gevoiced is; maar ik moet gewoon voldoende vette mids en gedefinieerd hoog hebben...

Orpheo
9 september 2008, 19:54
Drap, Orph heeft wel een punt. Een nieuwe Duncan of Dimarzio kost incl. verzenden hooguit 70 euro vanuit de U.S. and A... een nieuwe Bareknuckle kost minimaal het dubbele.


@Dml en Orph: de Crunchy rails is dus wat feller/helderder dan de Power Rails. Maar hoe zit het met hun mid-range? Want die Crunchy Rails beschrijving van GFS The midrange is relaxed- not quite a “Scoop” but you get the picture..." deed mij vrezen dat ik de 'juicyness' van een Air Norton of een PAF-achtige zou missen... en ik wil er toch zeker een overtuigende Slash-leadtone uit kunnen halen...

Nu is het wel zo dat mijn amp (Engl Invader 100) niet heel aggressief gevoiced is; maar ik moet gewoon voldoende vette mids en gedefinieerd hoog hebben...

tja die beschrijving is savvy. b=6, m=7, h=7 bij de crunchy rails. zo zie ik 't. bij de halspup is 't b=7,5 m=7,5 h=5,5 a 6 denk ik zo. wellicht dat je daar wat mee kan?

Speeddemon
9 september 2008, 20:01
tja die beschrijving is savvy. b=6, m=7, h=7 bij de crunchy rails. zo zie ik 't. bij de halspup is 't b=7,5 m=7,5 h=5,5 a 6 denk ik zo. wellicht dat je daar wat mee kan?
en de Power Rails?


En qua output/sustain, ontlopen ze elkaar dan?
Overigens houd ik natuurlijk ook een slag om de arm, om gewoon een 2e Super Distortion erin te gooien... Ik dacht ook nog dat ik nog een zwarte PAF Pro had liggen, maar ofwel ik ben 'm kwijt, of ik heb 'm een jaar of wat geleden verkocht op MP ofzo.