PDA

View Full Version : Presonus Digimax FS



yhcmarc
28 juli 2008, 13:22
Ik heb even een vraagje over de Presonus digimax FS. Ik zie dat er ook 8 direct outputs op zitten, betekend dit dat ik dit apparaat puur voor de mic pre's kan gebruiken samen met mijn audiotrak maya 1010 kaart? Ik wil nl. mijn oude tafel misschien gaan vervangen en dit lijkt me wel een mooi apparaat, welke ik later dan evt. kan uitbreiden met een presonus firestudio om op termijn ook de maya te vervangen.

thnx

bass blom
28 juli 2008, 13:50
ja, direct outs zijn voorversterkte signalen.

Roman
28 juli 2008, 13:54
Beetje zonde van het geld...

Ja, je kunt de DMFS prima als pre-amp daarvoor gebruiken. Dat is nl precies waarom'ie is gemaakt. Maar hij is 2x zo duur als bijvoorbeeld de Firepod welke exact de zelfde functies heeft maar dan ook een firewire aansluiting.

De FP kan in stand-alone mode als pre-amp worden gebruikt. (8x in, 8x uit)

In computer-mode, aangesloten met firewire, dient het als een audiointerface met 8x input en pre-amp. Dus daarmee voer je direct stap 2 uit; het vervangen van je maya.

Zijn de inputs van die maya1010 gebalanceerd? Ik lees iets over 2 mic inputs en 6 line inputs... klopt dat? in dat geval zou ik zeker dat ding vervangen.

Overigens heeft pre-sonus net de firestudio lightpipe uit. 32 kanalen ADATA naar firewire. kost 600 euro, machtig ding :)

Tevens is de firestudio tube ook net uit...
ach, zie voor je zelf op www.presonus.com
(nee, ik heb geen aandelen haha. vind het gewoon mooi spul)

yhcmarc
28 juli 2008, 15:39
Ok, dus ik kan beter eerst de firestudio kopen en die later evt. uitbreiden met de digimax?

Roman
28 juli 2008, 15:51
nee, je hoeft er dan GEEN Digimax meer bij te kopen :)
De firestudio, of firepod, zijn beide firewire interfaces met pre-amps voor 8 sporen. als je meer sporen wilt kun je meerdere devices koppelen, max 24 sporen :)

een firepod, of any other device of that type, kost zo'n 400 euro en meer dan zijn/haar/het geld waard.

Op dit forum zijn vele topics over dit soort zaken te vinden.
lees je eerst maar eens in. Maar ga in godsnaam niet lukraak die DM kopen want die kost je 800 euro en da's waaaay zonde als je dan je maya daaraan hangt. Dan gewoon een compleet nieuwe interface aanschaffen zoals genoemd.

suc6!

yhcmarc
28 juli 2008, 15:54
nee, je hoeft er dan GEEN Digimax meer bij te kopen :)
De firestudio, of firepod, zijn beide firewire interfaces met pre-amps voor 8 sporen. als je meer sporen wilt kun je meerdere devices koppelen, max 24 sporen :)

een firepod, of any other device of that type, kost zo'n 400 euro en meer dan zijn/haar/het geld waard.

Op dit forum zijn vele topics over dit soort zaken te vinden.
lees je eerst maar eens in. Maar ga in godsnaam niet lukraak die DM kopen want die kost je 800 euro en da's waaaay zonde als je dan je maya daaraan hangt. Dan gewoon een compleet nieuwe interface aanschaffen zoals genoemd.

suc6!

ik bedoel dus, eerst de firestudio (als initiele vervanging voor mijn maya en mengtafel), 8 sporen, en later naar 16 sporen uitbreidden met bv. een digimax welke ik dan via ADAT aan die firestudio hang.

Roman
28 juli 2008, 16:07
euh, ja dat zou ook kunen.

De firestudio kan, naast de eigen 8 pre-amps, middels ADAT nog eens 16 kanalen doorsturen. De Digimax heeft ook ADAT output dus het is een mogelijkheid ja.

Maar nog steeds een dure oplossing.... Zowel de firestudio als de digimax zijn de duurdere apparaten.

Wat houdt je tegen om gewoon een nieuwe interface met pre-amps te kopen ter vervangen van EN je mengtafel EN je maya???

yhcmarc
28 juli 2008, 17:33
Wat houdt je tegen om gewoon een nieuwe interface met pre-amps te kopen ter vervangen van EN je mengtafel EN je maya???

Dat doe ik toch met de firestudio? Ik zie dat ik hem evt ook kan uitbreidden met een behriner ADA8000, het is niet dat ik continu 16 kanalen nodig heb, maar voor drumkits wil ik er toch wel meer dan 8 beschikbaar hebben.

yhcmarc
28 juli 2008, 18:01
hmm, ik zie nu een add voor 2 presonus firepods die samen net iets meer kosten dan 1 firestudio .. erg interessant. Zo te zien zijn er niet echt ongelovelijk veel verschillen tussen deze units behalve de ADAT interface vs. firewire uplink ..

Roman
28 juli 2008, 20:37
Dat klopt.
De firepod (FP) is de meest eenvoudige van de reeks maar heeft wel alles wat je nodig heb (ik heb er zelf ook eentje en bevalt mij erg goed)
De firestudio heeft zelfde opties maar met ADAT als extra
Daarnaast is er ook een firestudio-project welke geen ADAT heeft. Feitelijk een opvolger van de FP. Heeft o.a. betere meters voorop (3 leds per kanaal)
Nieuw is de firestudio-tube welke op 2 kanalen een buis heeft zitten en verder een shit-load aan leuke extra (limiter, band-pass-filter, betere routing, 8 extra line inputs (zonder pre-amp) wat het totaal op 16 inputs brengt)

bovenstaande zijn allen firewire audio-interfaces. Tevens hebben ze, wanneer niet via FW aangesloten, dus in stand-by mode, direct pre-amp als functie.

De FP is het goedkoopst en voldoet eigenlijk aan alle eisen. Je kunt 3 van die units aan elkaar knopen om 24 sporen te krijgen. Je kunt dat idd ook doen door een firestudio te kopen en daar 2 digimax units aan te hangen. Maar dat kost je ook meteen 4x zoveel geld voor het zelfde doel!
(dat was mijn punt eerder)

Lees je eerst in, er is veel keus. Ook naast pre-sonus zijn er veel interfaces. Dit board staat er vol mee. M-audio heeft ook net een fantastische unit op de markt gebracht, net als Tascam. MOTU heeft ook mooi spul, net als Focusrite... De onyx serie van Mackie is ook goed spul, maar weer wat duurder. Alesis heeft de multimix serie op de markt, check ook die maar's.
Daarnaast heb je nog de budget merken zoals Phonic, Behringer, ART etc... leuk spul maar mij iets TE budget.

Kortom; loads of nifty stuff out there :)

Trouwens: Met presonus heb je goed spul in huis voor niet heul er veul geld!

yhcmarc
28 juli 2008, 20:50
ik heb dus een maja, wel ok ding, maar met een mengtafel erbij teveel gesleep. Aankomend weekend gaan we weer verder met opnames dus wil ik graag een wat kleinere interface gebruiken. Het eerste deel hebben we gedaan met een geleende Adient interface, maar die kunnen we helaas aankomend weekend niet lenen. Ik lees op harmony central veel negatieve verhalen over de presonus fp10, morgen maar even bij feedback langs, de focusrite saffire en de motu 8pre klinken ook wel interessant, en zitten in ongeveer dezelfde prijsrange.

Roman
28 juli 2008, 21:52
Ik ben zelf erg positief over de FP10.
Overigens ben ik ook zeer te spreken over de MOTU spullen.

Die mengtafel, gebruik je die alleen om te pre-ampen? Is inderdaad overbodig als je verder ook niets met multi-foldback mixen doet etc. (meerdere koptelefoon mixen voor de band).

Alles wat je zoekt zit al in zo'n 8 kanaals interface. De pre-sonus heeft vrij rechte pre-amps, daar moet je van houden (ik wel) en tevens een beest van een koptelefoon versterker ingebouwd.

Bij feedback hebben ze de meeste bekende units wel staan, maar xou zeker even goed onderzoeken wat je wilt. Volgens mij ligt de nieuwe m-audio pro-fire 2626 er ook wel ;)
http://feedback.nl/?b=MPF2626&a=179

yhcmarc
28 juli 2008, 22:17
Die mengtafel is idd alleen om te preampen. Maar het is echt een rotding om te verslepen, en ik ben nu gelimiteerd tot 10 kanalen en heb geen phantoom spanning, dus daar moet ik dan weer losse boxjes voor kopen. Ik denk dat ik met zo een interface iets mobieler ben. Ik wil eerst een 8 kanaals interface kopen en dan als ik mijn huidige kaart + tafel heb kunnen verkopen een 2e erbij zodat ik gewoon een klein rack heb met 16 kanalen.

Roman
29 juli 2008, 07:48
Da's inderdaad een goed argument, dat gesleep wordt je ook niet vrolijk van als je op locatie wilt op nemen... nu nog een oplossing voor die zware multikabels ...

Een 8 kanaals interface is dan de oplossing. Zoek er wel eentje uit die je kunt "chainen", dus meerdere units aanelkaar kunt knopen. Deze zullen van het zelfde merk en type moeten zijn anders krijg je ASIO problemen met Cubase.

guhlenn
29 juli 2008, 08:30
zo zeg, dat kost ook niks meer he? Min fw1814 is langzaam ook aan vervanging toe. leuke tips hier. Oh, en ik kan je het mixerloos leven aanraden. HEb ook ooit gesleept (met een soundcraft console nota bene ter grootte van een flinke keuekentafel :) ). Ik ga niet meer terug. Bekijk het maar met de out of the box approach. Ik hou van mijn rug ;).

yhcmarc
29 juli 2008, 09:00
Da's inderdaad een goed argument, dat gesleep wordt je ook niet vrolijk van als je op locatie wilt op nemen... nu nog een oplossing voor die zware multikabels ...

Een 8 kanaals interface is dan de oplossing. Zoek er wel eentje uit die je kunt "chainen", dus meerdere units aanelkaar kunt knopen. Deze zullen van het zelfde merk en type moeten zijn anders krijg je ASIO problemen met Cubase.

idd, chainen of een adat interface zodat ik er een adat unit aan kan hangen met 8 pre's .. ik ga zo naar rotterdam om eens een kijkje te nemen.

yhcmarc
29 juli 2008, 09:01
(met een soundcraft console nota bene ter grootte van een flinke keuekentafel :) )

Same here, soundcraft series 1, grote zware tafel in een flightcase

Roman
29 juli 2008, 09:23
Wat heb je toch steeds met die ADAT?
Heb je nog een paar ADAT units staan ofzo?

Ik zou het niet aanraden wanneer je een audio-interface systeem gaat opzetten, gebruik dan meteen de juiste apparaten.

guhlenn
29 juli 2008, 10:14
wat is er mis met een ADAT uitbreiding? Niks, in mijn ervaring..

Roman
29 juli 2008, 10:38
wat is er mis met een ADAT uitbreiding? Niks, in mijn ervaring..
In functionele zin niets, maar in de context van het onderwerp zie ik het nut niet.

yhcmarc
29 juli 2008, 12:19
Nou, ik ben zojuist bij feedback geweest en de jongen daar adviseerde me om toch voor de saffire pro 10 te gaan, dus die heb ik uiteindelijk meegenomen.

Roman
29 juli 2008, 12:32
geen slechte keus denk ik :)

yhcmarc
29 juli 2008, 13:29
geen slechte keus denk ik :)

Lijkt me ook niet, net even aangesloten, werkte in 1 keer, zero latency monitoring, ik ben blij.

fivelastwords
29 juli 2008, 13:41
Have fun ermee! Vergeet niet de gratis plugins erbij te installeren, zijn best aardig!

Roman
29 juli 2008, 14:39
Have fun ermee! Vergeet niet de gratis plugins erbij te installeren, zijn best aardig!
Ik vind ze nogal zwaar, ze vreten behoorlijk CPU en echt onder de indruk van die krengen was ik niet. Maar goed, ze werken wel naar behoren.