PDA

View Full Version : Control cavity cover infrezen



KoenB
28 juli 2008, 13:19
Ik heb uit wat restjes mahonie een mooie cover gemaakt voor mijn SG project:

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/SG_ZZBODY.jpg

Nu vraag ik me alleen af hoe ik dat ding kan infrezen. Zijn hier goeie truukjes voor? Ik zou eigenlijk een mal moeten hebben voor de kopieerfrees maar dat gaat zo snel even niet.

barno
28 juli 2008, 13:29
het rechte stuk is easy: plak met dubbelkleef een rechte lat op de body waar de frees tegenaan kan glijden. De kromme: zonder mal kan het enkel uit de losse hand, ik doe het zo met goed maar niet perfect resultaat. Denk wel aan richting nerf bij het frezen.

aaronstonebeat
28 juli 2008, 14:02
Ik frees vaak uit de losse hand. Perfectie is inderdaad moeilijk te bereiken zo, maar je kunt een heel eind komen. Ik heb ontdekt dat het beter is niet meteen helemaal tot aan de buitenrand van het te frezen gat te gaan; als je in het 'midden' al wat dieper zit en dan pas naar de rand gaat, krijg je minder opstaande houtvezels die je het zicht op je buitenlijn ontnemen.

En idd: let op de richting van de nerf.

flappie
29 juli 2008, 08:02
ik had bij mn projectje eerst de ruimte voor cover mbv een mal gefreesd.
en vervolgens de cover zelf op maat gemaakt
suc6

orreltak
29 juli 2008, 08:53
als ik jou was zou ik toch een mal maken.
en die gebruiken met de kopieerfrees.
als ik zo kijk zit er in die rechte kant ook een lichte ronding dus geeneen meevaller.
kijk,maakt niet uit of de kier van de cavity 1 of 1,5 of 2mm is als ie maar evenwijdig loopt met je cover en uit het losse polsje lukt dat gewoon moeilijk en wordt meteen afgestraft met kier dat alle kanten opzwalkt.

tis maar waar je voor kiest voor je project.
misschien goed of gewoon perfect.

no 1 hops
29 juli 2008, 09:41
de extra moeite voor het maken van de mal is het waard.

orreltak
29 juli 2008, 14:04
misschien zie ik het over het hoofd maar waar/hoe ga je de cover in vast schroeven als het klaar is.
aangezien de cavity al bijna zo groot is als de cover zelf.
ik mis die verdiepte randstukjes waar je normaal dan je coverschroeven in draait.

no 1 hops
29 juli 2008, 17:11
@orrelT
dat zou je evt kunnen oplossen door losse blokje in de cav te lijmen

KoenB
30 juli 2008, 00:00
misschien zie ik het over het hoofd maar waar/hoe ga je de cover in vast schroeven als het klaar is.
aangezien de cavity al bijna zo groot is als de cover zelf.
ik mis die verdiepte randstukjes waar je normaal dan je coverschroeven in draait.

Er zit nog genoeg vlees op sommige plekjes (ongeveer een cm). En anders heb je altijd nog de oplossing waar no1hops al mee kwam ;)

oknarb180
30 juli 2008, 09:15
Hey,

Ik zou gewoon eeen malletje maken, dat geeft gewoon het netste en strakste resultaat. Is op zich niet zo veel werk om te maken. Je kan deze dan ook evt voor een ander project weer gebruiken.

vr.gr.

Branko

KoenB
30 juli 2008, 12:48
Hey,

Ik zou gewoon eeen malletje maken, dat geeft gewoon het netste en strakste resultaat. Is op zich niet zo veel werk om te maken. Je kan deze dan ook evt voor een ander project weer gebruiken.

vr.gr.

Branko

Ik wil inderdaad een mal maken. Het enige probleem is hoe je netjes een mal maakt voor zon gekke vorm. Ik zat zelf te denken: covertje op een plankje leggen, randje karton of dun hout er omheen, en dat vastplakken aan het plankje met lijm. Dan om dat randje karton nog een laagje, weer vastlijmen, tot er een stevig randje ontstaat. Dan het covertje eruit, gat maken waar de cover zat, en de frees doet de rest.

Andere suggesties zijn uiteraard zeer welkom

aaronstonebeat
30 juli 2008, 13:20
Ik wil inderdaad een mal maken. Het enige probleem is hoe je netjes een mal maakt voor zon gekke vorm. Ik zat zelf te denken: covertje op een plankje leggen, randje karton of dun hout er omheen, en dat vastplakken aan het plankje met lijm. Dan om dat randje karton nog een laagje, weer vastlijmen, tot er een stevig randje ontstaat. Dan het covertje eruit, gat maken waar de cover zat, en de frees doet de rest.

Andere suggesties zijn uiteraard zeer welkom

Ik denk dat ik zoiets zou doen:

Cover op de toekomstige mal leggen en de rand netjes overtrekken op de mal. Gat uitzagen/frezen/vijlen; als je de lijn uiteindelijk maar goed weet te volgen en haaks op de mal werkt.

oknarb180
3 augustus 2008, 00:03
Ik wil inderdaad een mal maken. Het enige probleem is hoe je netjes een mal maakt voor zon gekke vorm. Ik zat zelf te denken: covertje op een plankje leggen, randje karton of dun hout er omheen, en dat vastplakken aan het plankje met lijm. Dan om dat randje karton nog een laagje, weer vastlijmen, tot er een stevig randje ontstaat. Dan het covertje eruit, gat maken waar de cover zat, en de frees doet de rest.

Andere suggesties zijn uiteraard zeer welkom

Hey,

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik denk dat je het model uit z'n verhouding duwt/werkt tijdens het frezen. Een frees zoekt toch altijd tijdens het frezen, en dat gaat af en toe ook best nog wel met wat kracht. Persoonlijk zou ik voor de volgende optie gaan.


Ik denk dat ik zoiets zou doen:

Cover op de toekomstige mal leggen en de rand netjes overtrekken op de mal. Gat uitzagen/frezen/vijlen; als je de lijn uiteindelijk maar goed weet te volgen en haaks op de mal werkt.

Ik denk dat je op deze manier een mooiere en strakkere mal kan maken.

Verder, omdat je voor een coverplate niet zo diep hoeft te frezen, kun je better een wat dikker materiaal gebruiken voor je mal. Met bijv. zo'n Stewmac freesbitje (die is niet zo lang!) kun je dan zonder je mal hoger boven je body te moeten plaatsen toch de gewenste diepte halen (en dat is voor een coverplate dus niet diep. Als je je mal moet verhogen, dan het je alleen maar meer kans op afwijkingen en freesfouten. Zo even uit ervaring gesproken!!!
Ik heb dat nl. bij de 1 van de sparingen voor de coverplates van m'n PRS-kopie gehad.

zie hier, rechts onder op de foto,
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_1338.jpg

vr.gr.

Branko