PDA

View Full Version : nieuwe body 60's player strat.. houtsoort & finish?



jimihattricks
28 juli 2008, 11:10
Hey guys,

ik heb sinds een 6 maanden ofzo een classic player 60's strat.. tof gitaartje, m.u.v. de body, die een stuk te zwaar is imo (maar wel mooi sonic blue)..

je kunt je afvragen of en wat dat nu voor invloed op je sound heeft, maar ik zou toch graag de gok eens wagen en er een andere body opzetten om zo te zien wat er gebeurt.. kijken of ik het optimale uit deze axe kan halen

anyway, ik heb besloten om voor swamp ash te gaan.. heb eerder al eens een kasuga strat van ash gehad en die was vederlicht met bijbehorende geluidskwaliteiten.. tevens vult de gitaar dan mooi mijn andere alder-body strat aan (hoop ik)

welnu, ik heb op mijn andere strat (mijn main axe) alle poly-lak verwijdert en vervolgens heel dun satijn gelakt.. hoewel ik natuurlijk geen directe A/B-tests heb kunnen doen, heeft dit imo een positief effect gehad op de klank

daarom zou ik de swamp ash body ook liefst van een zo dun mogelijke lak- of olielaag voorzien

Ik heb al eens rondgekeken, en denk dat ik voor een Allparts-body ga, omdat ik met hun halzen goede ervaringen heb:
http://www.guitar-parts.nl/images/products/preview/sbao.jpg
of
http://www.guitar-parts.nl/images/products/preview/sbao-u.jpg

zou het fair zijn om aan de winkel te vragen of ze de body voor me kunnen wegen (is natuurlijk geen optie wanneer ze moeten bestellen)? of denken jullie dat een swamp ash body hoe dan ook lichter is dan mijn alder body?

--

dan de finish - liefst olie:

Ik lees hier dat sommigen Tung Oil aanraden, maar dat een Tru Oil of Danish Oil finish ook veel voorstanders heeft > wat zouden jullie voor swamp ash gebruiken en waarom? En ik begrijp ook van andere fora dat je geen filler hoeft te gebruiken wanneer je gaat olieen..?

kan ik dit bv gebruiken?:
http://www.guitarsupplies.nl/b_691.jpg

p.s. ik zie overigens bij www.guitarsupplies.nl ook "celluloselak" staan - ik neem aan dat dit geen nitro is? (even tussendoor)

barno
28 juli 2008, 11:19
ik denk dat swamp ash iets lichter is als alder.

nitro is hetzelfde als cellulose, voluit dus nitrocellulose lak.

Mr.Fingers
28 juli 2008, 11:21
Je moet geen filler gebruiken bij het olieen, omdat olie IN het hout moet trekken, en een filler belet dat.

En je kan niet EN olieen, EN aflakken met polyurethaan/nitro, those won't mix!

no 1 hops
28 juli 2008, 11:23
heb nu mijn gitaar behandelt met danish en ervaar dat als een mooi alternatief voor de spuitlakken
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=109989

ben er nu ook achter dat je met rustin's wood dye de body voorzien kan van een kleur.

dat is dus mijn volgende stap in een ander project
qua geluid kan ik er weinig over zeggen, wel dat mijn rosewood toets op een andere gitaar beter aanvoeld na gebruik van danish

jimihattricks
28 juli 2008, 11:31
Je moet geen filler gebruiken bij het olieen, omdat olie IN het hout moet trekken, en een filler belet dat.

En je kan niet EN olieen, EN aflakken met polyurethaan/nitro, those won't mix!

nee, dat was ook zeker niet mijn bedoeling, ik wilde alleen maar ff 'on the side' opmerken dat nitrocellulose dan dus blijkbaar toch nog te verkrijgen is in NL.. goed nieuws dacht ik zo.

jimihattricks
28 juli 2008, 11:32
ik denk dat swamp ash iets lichter is als alder.

ja, denk ik ook, over het algemeen.. toch denk ik wel dat er alder bodies zijn die lichter kunnen zijn dan een swamp ash body..

jimihattricks
28 juli 2008, 16:24
ff gemaild met guitar-parts:

Hallo Johan,



Bedankt voor je mail. Gewicht van bodies is altijd een kwestie op zich. Ik heb het één en ander voor je nagezocht en gewogen maar wat ik al dacht en wat ook geschreven staat is dat de swamp ash bodies zwaarder zijn dan de alder varianten. Er zitten altijd kleine verschillen tussen de bodies maar gemiddeld genomen weegt een swamp ash strat body rond de 2.2kg en een alder body rond de 1.9kg. Als je dus lichter wilt zou ik niet een swamp ash adviseren. Wat ik je wel kan aanbevelen is een basswood ( lindehout ) body. Deze zijn zeker lichter dan alder maar ook hier zijn de verschillen klein. Uiteraard is het wel afhankelijk of je de body van een kleur wilt voorzien of alleen wilt lakken, voor dit laatste is basswood minder geschikt omdat het nogal licht van kleur is en erg zacht. Wij leveren één ongelakte variant onder deze link http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=16&parent=222 en één gekleurde onder deze link http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=33&parent=222. Ik hoop dat het één en ander wat duidelijker is geworden, mocht je nog vragen hebben hoor ik dat graag.



Met vriendelijke groet,



Bas Ariese

Guitar-Parts.nl


---

hmmmmkay...? waar komen al die verhalen over 'super lightweight swamp ash' swamp ash bodies dan vandaan....?

mijn vermoeden wordt dus bevestigd; swamp ash is niet per se lichter dan alder...

---

edt: hier nog wat info van warmoth:

Alder (Alnus rubra):
Alder is used extensively for bodies because of its lighter weight (about four pounds for a Strat® body) and its full sound. Its closed grain makes this wood easy to finish. Alder's natural color is a light tan with little or no distinct grain lines. It looks good with a sunburst or a solid color finish. Because of its fine characteristics and lower price, Alder is our most popular wood and it grows all around us here in Washington State. The tone is reputed to be most balanced with equal doses of lows, mids and highs. Alder has been the mainstay for Fender bodies for many years and its characteristic tone has been a part of some of the most enduring pieces of modern day contemporary music.

Swamp Ash is a prized wood for many reasons. It is a fairly light weight wood which makes it easily distinguishable from Hard Ash. A Strat® body will normally weigh under 5 lbs. Many of the 50's Fenders were made of Swamp Ash. The grain is open and the color is creamy. This wood is a very nice choice for clear finishes. Swamp Ash is our second most popular wood. It is a very musical wood offering a very nice balance of brightness and warmth with a lot of "pop".

---

hmm als ik dit zo lees lijk ik toch een 'alder'-man.. mss moet ik gewoon vragen of guitar-parts me hun lichtste alder-body opstuurt...

jimihattricks
29 juli 2008, 11:19
en dit zegt vox humana:

"Hallo Johan, Swamp ash is altijd lichter dan een elzen body. De body's zijn via de webstore te verkrijgen maar ook via de winkel. Vriendelijke Groet,Guitar Centre Vox Humana"

...???...

dit is ook nog een interessante link

http://www.petelacis.com/2007/08/29/alder-vs-swamp-ash-what-is-better-on-a-strat-style-guitar-the-tale-of-two-suhr-classics/

hoewel de geluidsfragmenten een beetje crappy zijn, hoor je toch duidelijk het verschil tussen alder en swamp ash (vraag is in hoeverre de hals nog een rol speelt bij deze twee gitaren)... als ik dit zo hoor wordt toch bevestigd dat ik het maar bij alder moet houden.... lijkt toch wat meer doorzettingsvermogen te hebben rond de mids

Orpheo
29 juli 2008, 11:27
Je moet geen filler gebruiken bij het olieen, omdat olie IN het hout moet trekken, en een filler belet dat.

En je kan niet EN olieen, EN aflakken met polyurethaan/nitro, those won't mix!

goh, lees ik me daar toch een raar verhaal op unofficialwarmoth.com! orgasmocaster, willyk, CB, jackthehack en nog een paar vertellen dat je juist wél moet vullen. en no offence. hen geloof ik eerder dan jou. Die gasten hebben een paar staaltjes aflakwerk gedaan waar je U tegen zegt.

jimihattricks
29 juli 2008, 11:35
goh, lees ik me daar toch een raar verhaal op unofficialwarmoth.com! orgasmocaster, willyk, CB, jackthehack en nog een paar vertellen dat je juist wél moet vullen. en no offence. hen geloof ik eerder dan jou. Die gasten hebben een paar staaltjes aflakwerk gedaan waar je U tegen zegt.

en wat staat er op officialwarmoth.com..?


;)

flauw..

nouja, ik ga toch niet voor die immaculate perfect uitgevoerde finish, liever ziet het er een beetje diy/relic uit.. ik denk wel dat wanneer ik toch voor een alder body ga het fillen iig minder belangrijk wordt

maar bedankt voor de tip iig

barno
29 juli 2008, 12:24
ja, zal toch wel zijn dat ash wat zwaarder is dan. ik liet me misleiden omdat ik onlangs nog speelde op hele ouwe tele, die vederlicht was, maar dat zal met de leeftijd van het hout te maken hebben (gebrek aan vocht veronderstel ik)

jan jansen
29 juli 2008, 12:37
ja, zal toch wel zijn dat ash wat zwaarder is dan. ik liet me misleiden omdat ik onlangs nog speelde op hele ouwe tele, die vederlicht was, maar dat zal met de leeftijd van het hout te maken hebben (gebrek aan vocht veronderstel ik)


Je hebt gewoon licht essen en heel zwaar essen.Dit is afhankelijk waar de boom heeft gestaan,droog of nat en of het kernhout is of meer van de buitenkant.
Over het algemeen hoe lichter van gewicht het essen hout is,hoe steviger.
En essen hout moet je gewoon voorbehandelen met een filler.Kost je veel minder lak,bovendien levert het een veel strakker resultaat op,maar goed moet je mischien zelf wel achter komen... :blast:

JJ

jimihattricks
29 juli 2008, 13:07
uiteraard is elke boom anders..

toch vind ik het vreemd dat de mensen van guitar-parts (die de bodies dus gewogen hebben) bij de swamp ash bodies van allparts een gemiddeld 0,3 kg hoger gewicht constateren, terwijl ze bij vox humana beweren dat een allparts swamp ash body altijd lichter is dan een allparts alder body..

dit lijkt niet te rijmen

jan jansen
29 juli 2008, 15:16
uiteraard is elke boom anders..

toch vind ik het vreemd dat de mensen van guitar-parts (die de bodies dus gewogen hebben) bij de swamp ash bodies van allparts een gemiddeld 0,3 kg hoger gewicht constateren, terwijl ze bij vox humana beweren dat een allparts swamp ash body altijd lichter is dan een allparts alder body..

dit lijkt niet te rijmen


swamp ash is gegroeid in natte delen van amerika en is idd lichter van gewicht dan essen wat men hier kapt.Ben zelf nu met een telebody bezig,geen essen maar waarschijnlijk alder en weegt er behoorlijk in...,

JJ

Orpheo
29 juli 2008, 15:44
en wat staat er op officialwarmoth.com..?


;)

flauw..

nouja, ik ga toch niet voor die immaculate perfect uitgevoerde finish, liever ziet het er een beetje diy/relic uit.. ik denk wel dat wanneer ik toch voor een alder body ga het fillen iig minder belangrijk wordt

maar bedankt voor de tip iig


heel veel staat daar. maar qua olieen? vullen! zo simpel.

jimihattricks
29 juli 2008, 16:26
heel veel staat daar. maar qua olieen? vullen! zo simpel.

toch zijn er ook gasten op die site die zeggen dat je juist bij alder niet per se hoeft te fillen... het kan dan wel wat langer duren als je gaat olieen (meer lagen), maar dat vind ik niet zo'n ramp.. ook hoeft het geen gladde finish te zijn, ik wil de nerf nog kunnen voelen als ik klaar ben..

overigens, het is dus inderdaad een alder body geworden, de jongens van guitar-parts hebben de lichtste uit de stapel gezocht en deze weegt 1,91kg.. hijs wel een tientje duurder daar dan bij vox humana, maar vond de service erg prettig bij guitar-parts (hoewel ik ook graag bij vox shop).. wsl heb ik m morgen binnen.. de danish oil heb ik ook al besteld, alsmede een vintage style strat-tremolo van wilkinson omdat de classic player een 2-punts tremolo heeft (waar ik persoonlijk helemaal niet aan kon wennen)..

iemand nog tips om de 6 tremolo-bevestigingsgaten aan de voorkant vd body makkelijk en accuraat op de body uitgetekend te krijgen?

G.G.
29 juli 2008, 20:05
Hou er rekening mee dat ash een behoorlijk andere klank geeft. Ik vind het lekkerder. Geeft een meer 3-D gevoel (moeilijk te omschrijven). Het lekkerste vind ik hard essen. (iets minder warm, maar wel feller). Enige nadeel in jouw geval zou zijn dat het zwaar is.


Heb net ff mijn hard essen strat gewogen voor je en die komt op 4.7 kg (en da's best wel erg veel voor een strat)

barno
29 juli 2008, 22:48
Hou er rekening mee dat ash een behoorlijk andere klank geeft. Ik vind het lekkerder. Geeft een meer 3-D gevoel (moeilijk te omschrijven). Het lekkerste vind ik hard essen. (iets minder warm, maar wel feller). Enige nadeel in jouw geval zou zijn dat het zwaar is.


Heb net ff mijn hard essen strat gewogen voor je en die komt op 4.7 kg (en da's best wel erg veel voor een strat)

ik zat onlangs op een forum waar het over stratweight ging. 4,7 kg: dan behoort jouw strat blijkbaar tot de allerzwaarsten. hoe heb je dat geflikt, body/hals iets dikker dan standaard?

G.G.
29 juli 2008, 22:54
ik zat onlangs op een forum waar het over stratweight ging. 4,7 kg: dan behoort jouw strat blijkbaar tot de allerzwaarsten. hoe heb je dat geflikt, body/hals iets dikker dan standaard?

Body is normale dikte, hals is wel dikker dan normaal. De bellycut is ook iets minder extreem dan normaal, maar dat zijn grammen. 4.7 is inderdaad extreem veel. De mensen die hem vastgehad hebben op de DGBM kunnen dat bevestigen.

Volgens mij heeft gewicht wel een verband met tone, maar hoe het exact zit kan ik niet vertellen. Geef mij maar een gitaar met veel massa in de hals.

barno
29 juli 2008, 23:38
Body is normale dikte, hals is wel dikker dan normaal. De bellycut is ook iets minder extreem dan normaal, maar dat zijn grammen. 4.7 is inderdaad extreem veel. De mensen die hem vastgehad hebben op de DGBM kunnen dat bevestigen.

Volgens mij heeft gewicht wel een verband met tone, maar hoe het exact zit kan ik niet vertellen. Geef mij maar een gitaar met veel massa in de hals.

sinds ik op enkele vintage strats en tele's speelde die verderlicht waren - deels door de leeftijd, denk ik- en echte tonemonsters, ben ik ervan overtuigd dat oud hout betere resonantie eigenschappen heeft, het ademt precies beter. Ik zou wel es willen weten hoeveel gram een strat van 63 is vermagerd na 40 jaar.

jimihattricks
30 juli 2008, 10:49
interessante discussie inderdaad

ik heb ooit een Kasuga stratocaster gehad die volgens de (geringe) info op het net van 'sen ash' zou moeten zijn gemaakt... die gitaar was heel licht, maar had wel eerder een 50's contour dan een 60's contour.. die klonk fenomenaal, maar speelde minder en had een refret nodig, daarom heb ik m weggedaan

anyway, als ik voor mezelf spreek:
ik heb nu twee stratocasters gehad met een relatief zware alder body (de 60's player en een zelfbouw allparts) en, hoewel wel heel sustainrijk, vond ik ze een beetje 'plat' klinken.. en wat zompiger over de neckpickup
ze deden het overigens wel heel goed icm stompboxes, zetten ook goed door in een mix

ik heb momenteel twee stratocasters met een hele lichte alder body (een mexicaan waarvan ik de finish helemaal gestript heb, en een olympic white japanner met de meest royale routing die ik ooit heb gezien - gaat helemaal door tot in de punt van de onderste hoorn) en de sound van die twee vind ik zelf organischer en dynamischer.. past beter bij mijn geluid

dus ik hoop dat de body die ik nu heb besteld wat dat betreft ook aan dit plaatje voldoet.. het zal even duren voor een en ander in elkaar staat, ook omdat ik vakantie ga, maar alstie af is zal ik wel een verslagje doen

Orpheo
30 juli 2008, 12:52
alder kan je zo olieen, maar ash niet. dat bedoelde ik.

jimihattricks
30 juli 2008, 13:26
alder kan je zo olieen, maar ash niet. dat bedoelde ik.

ik dacht al dat je dat bedoelde, idd een handige en leuke site overigens.. wel erg GAS-enhancing

ik snap nu waarom jij voortdurend bestellingen hebt lopen bij warmoth :)