PDA

View Full Version : Eerste electrische gitaar..



rickstick
28 juli 2008, 10:11
Dag mensen. Ik ben op zoek naar mijn eerste electrische gitaar. Ik weet dat er al een schat van informatie te vinden is hier. En dat er al een hoop topics als deze zijn. Maar ik wil toch nog graag wat advies alvorens tot een koop over te gaan.

Laat ik allereerst zeggen dat ik een enorme fan ben van John Mayer. En dan vooral de bluesy muziek die hij maakt met het John Mayer trio. Ik ben dus op zoek naar een beetje een soortgelijke "sound". Metal en dergelijke interesseert mij totaaaaaaal niet en ik durf met 99,999% zekerheid te stellen dat dit ook zo blijft.

Nu heb ik natuurlijk zelf ook het één en ander opgezocht. En als ik mij niet vergis ben ik op zoek naar een stratocaster model gitaar. Nu heb ik gelezen dat squier wel mooie instapmodellen heeft. Het liefst heb ik natuurlijk meteen een Fender John Mayer signed, maar goed dat doe ik maar niet direct. Nu heb ik even gegoogled en zie ik dat squier niet 1 model strat heeft.. En hier loop ik een beetje vast.. Een veel gelezen advies is naar de winkel gaan en testen, maar ik kan dus nog niet spelen. Dit lijkt me daarom vrij doelloos

Zelf heb ik mijn oog al laten vallen op een "Squier Stratocaster Vintage". Is dit wat ik zoek? Of totaal niet?

Natuurlijk hoort bij deze gitaar ook een versterker. Ik heb veel goeds gelezen over de Roland Cube series. Nu heb ik echter geen idee of deze een beetje het geluid produceren waar ik naar op zoek ben. Er zijn dan 3 modellen waar ik tussen twijfel.

De Microcube
De 15x
En de 30x

En bestaan ze ook zonder de x? De informatie overal is zeer onduidelijk. Wat ik heb kunnen vinden is dat de Microcube meer effecten heeft dan de 15x. 2 watt klinkt echter erg weinig! De 15x heeft dus meer power maar geen COSM(?) en minder effecten. De 30X heeft dan weer alles maar kost ook meteen een hoop meer en is misschien wat overkill..

Graag wat advies want zoals jullie al merken komt ik er nog niet helemaal uit :)

Bij voorbaat dank!

Frisods
28 juli 2008, 10:19
Dag mensen. Ik ben op zoek naar mijn eerste electrische gitaar. Ik weet dat er al een schat van informatie te vinden is hier. En dat er al een hoop topics als deze zijn. Maar ik wil toch nog graag wat advies alvorens tot een koop over te gaan.

Laat ik allereerst zeggen dat ik een enorme fan ben van John Mayer. En dan vooral de bluesy muziek die hij maakt met het John Mayer trio. Ik ben dus op zoek naar een beetje een soortgelijke "sound". Metal en dergelijke interesseert mij totaaaaaaal niet en ik durf met 99,999% zekerheid te stellen dat dit ook zo blijft.

Nu heb ik natuurlijk zelf ook het één en ander opgezocht. En als ik mij niet vergis ben ik op zoek naar een stratocaster model gitaar. Nu heb ik gelezen dat squier wel mooie instapmodellen heeft. Het liefst heb ik natuurlijk meteen een Fender John Mayer signed, maar goed dat doe ik maar niet direct. Nu heb ik even gegoogled en zie ik dat squier niet 1 model strat heeft.. En hier loop ik een beetje vast.. Een veel gelezen advies is naar de winkel gaan en testen, maar ik kan dus nog niet spelen. Dit lijkt me daarom vrij doelloos

Zelf heb ik mijn oog al laten vallen op een "Squier Stratocaster Vintage". Is dit wat ik zoek? Of totaal niet?

Natuurlijk hoort bij deze gitaar ook een versterker. Ik heb veel goeds gelezen over de Roland Cube series. Nu heb ik echter geen idee of deze een beetje het geluid produceren waar ik naar op zoek ben. Er zijn dan 3 modellen waar ik tussen twijfel.

De Microcube
De 15x
En de 30x

En bestaan ze ook zonder de x? De informatie overal is zeer onduidelijk. Wat ik heb kunnen vinden is dat de Microcube meer effecten heeft dan de 15x. 2 watt klinkt echter erg weinig! De 15x heeft dus meer power maar geen COSM(?) en minder effecten. De 30X heeft dan weer alles maar kost ook meteen een hoop meer en is misschien wat overkill..

Graag wat advies want zoals jullie al merken komt ik er nog niet helemaal uit :)

Bij voorbaat dank!

Ha,

Zelf heb ik de Cube 15, Prima versterker kan echt wel hard hoor.Ik zet hem nooit verder dan 15 procent en dan trilt alles al.( OP zolder)

Rormo
28 juli 2008, 10:25
De Cube 20X is erg lekker. Niet zo duur en wel meer opties en naar ik meen een grotere speaker dan de 15x.


Wat je gitaar betreft zit je met een strat idd op de goede weg. Zorg dat je iig geen Squier Affinity serie koopt. De gitaar die jij voorstelt lijkt me prima, maar een standard Squier zal ook prima voldoen. Een andere optie is om een London City Spitfire te kopen. Ongeveer even duur als een Squier, maar toch wel een heel stuk beter. Je ziet ze alleen iets minder, dus je zult iets harder naar een winkel moeten zoeken die ze verkoopt. Heb zelf laatst voor een maat die net begon ook z'n eerste gitaar gekocht. Hele berg gitaren getest en de Spitfire kwam als winnaar uit de bus. Beter dan Squiers naar onze mening.


Hulde trouwens voor wat je al had opgezocht en je duidelijke vraagstelling. Waren alle beginners vragen maar zo!

Spitfire
28 juli 2008, 11:48
Ik zou ook zeker eens naar de Spitfire kijken. Naar mijn idee toch wat meer gitaar voor het geld in vergelijkling met een Squier.

Verder zou ik naast een Roland Cube ook eens een Vox AD30VT of AD15VT testen (niet de XL versie, die zijn 'gemaakt' voor metal en harde rock). Die Roland en Vox versterkers zijn de meest gebruikte beginnersversterkers. De Vox versterkers zijn iets duurder, maar ik vind ze persoonlijk mooier klinken dan de Cubes. Zeker het testen waard!

rickstick
28 juli 2008, 11:52
Ik heb er even naar gekeken. Ik vind een Spitfire I en een Spitfire II. Is de II gewoon een nieuwe model en word de oude niet meer geleverd ofzo? Ik kon het niet vinden op google.

Rormo
28 juli 2008, 12:08
Die dingen zijn nogal raar genummerd bij London City. Weet niet eens zeker of er ook een Spitfire 1 was. Beiden zijn iig prima en volgens mij hetzelfde.

Acoustic
28 juli 2008, 12:30
Er is toch ook een Squir John Mayer Signature ? Prima gitaren om op te beginnen, en toch wat meer 'John Mayer' geluid dan de Standars. Heb zelf een Microcube gehad, geloof me voor thuis gaan die Cubes hard genoeg, zelfs de Micro. Zitten wat leuke effecten op en kan hard genoeg voor thuis ;)

Mr.Fingers
28 juli 2008, 12:32
Ik heb de microcube ook, en die gaat zeker luid genoeg, maar je mist wel de bassen in je spel. Kan je beter voor een Cube 15x, 20x gaan, die klinken veel voller

toon-
28 juli 2008, 15:23
Die microcube is prima, hoor! Ik heb er 2,5 jaar mee gespeeld en ben er nog steeds tevreden over. Die bassen mis je imo eigenlijk ook niet echt, als het alleen voor thuis is.

Vriend van me heeft een cube 15 en we vinden deze minder dan de microcube. Op die versterker staan immers geen effecten, maar ik weet niet of hij een cube 15x heeft, misschien staan op die x'en wel effecten.

Nellyrocks
28 juli 2008, 15:28
Die microcube is prima, hoor! Ik heb er 2,5 jaar mee gespeeld en ben er nog steeds tevreden over. Die bassen mis je imo eigenlijk ook niet echt, als het alleen voor thuis is.


Ahh. Vandaar dat je jezelf ook toon- (min?) noemt.

hezz
28 juli 2008, 15:30
Yup, die London City gitaren zijn prima! Je moet ze enkel wel even oppakken, qua feel zijn ze naar mijn mening nog erg anders. De hals is namelijk veel glossier gelakt en voelt dus ook anders, ook de tone van de gitaar zelf is toch weer een klein verschil. Beide factoren zijn echter nog aan te passen, de hals wordt door veel LC eigenaren wat opgeschuurd en de elementen kun je altijd nog verwisselen voor betere. Verder wel hardstikke degelijke gitaren, voor veel beginners perfect als eerste gitaar!

Ohja, je openings post is echt een voorbeeld voor alle beginners die hier een topic openen. Respect voor eerst je research te hebben gedaan! :cheerup:

toon-
28 juli 2008, 15:43
Ahh. Vandaar dat je jezelf ook toon- (min?) noemt.
En waar slaat dit op?

hezz
28 juli 2008, 15:45
En waar slaat dit op?

Omdat je de bass tonen niet mist ofzo. Volgens mij bedoelde hij er niets verkeerd mee hoor.

rickstick
28 juli 2008, 18:05
Bedankt voor de reacties allen! Ik heb een winkel gevonden waar ze de London City spitfire in de aanbieding hebben voor 235 euro. Dit lijkt me een mooie prijs!

De Cube 15x kan ik kopen voor 55 euro 2de hands. Dat scheelt nogal wat. Zal ik echter last hebben van het gebrek aan effecten tijdens mijn daverende John Mayer immitaties? Als iemand kan bevestigen van niet ben ik klaar ;)

EDIT: En ik denk ook dat Nelly een (flauw) grapje maakte. :noob:

EDIT2: Ik denk dat ik met dank aan dit forum en de informatie die iedereen hier post wel een wreed starterssetje krijg! Eén waar elke ongeinformeerde eerste de beste Stagg kit kopende onwetende na 6 maand stikjaloers op is :D

En nog even ter illustratie, ik wil ooit zoiets gaan proberen te spelen:

http://nl.youtube.com/watch?v=qla13aWrNP4
http://nl.youtube.com/watch?v=v9Nx6rzYBAc

rickstick
29 juli 2008, 18:41
Ik hoop dat een subtiel schopje mag. Ik kan die knakker van marktplaats ook niet heel lang laten wachten :P

Rormo
29 juli 2008, 19:27
Ja, lijkt me top! John Mayer moet je wel uit dat ampje krijgen (natuurlijk geen kopie, maar het zal goed genoeg klinken). John Mayer zit hem meer in de vingers dan in de effecten.

Mr.Fingers
29 juli 2008, 19:30
Topsetje, zeker doen

En inderdaad, Mayer zit in de vingers.

rickstick
31 juli 2008, 07:51
En uiteindelijk is het toch een Squier Vintage Modified Strat in Sunburst geworden ! Gewoon omdat ik die heel goedkoop kon krijgen 2dehands :P Het scheelt me 85 euro op een nieuwe London City Spitfire en de reviews die ik elders op internet lees zijn best lovend. Het is dus GEEN affinity series

Mijn keus is ook op deze gevallen omdat hij bij menig gitaar winkel nieuw 350 euro kost. (bij thomann 285) En ik heb hem voor 150. Als hij dan toch niet bevalt of ik vind de elektrische gitaar maar niks zal ik er niet zoveel verlies op maken bij een doorverkoop als op een nieuwe Spitfire.

http://www.squierguitars.com/products/index.php?partno=0301200525

Ik zal even foto's maken als die binnen is :)

Kakihara
31 juli 2008, 08:02
En uiteindelijk is het toch een Squier Vintage Modified Strat in Sunburst geworden ! Gewoon omdat ik die heel goedkoop kon krijgen 2dehands :P Het scheelt me 85 euro op een nieuwe London City Spitfire en de reviews die ik elders op internet lees zijn best lovend. Het is dus GEEN affinity series

Mijn keus is ook op deze gevallen omdat hij bij menig gitaar winkel nieuw 350 euro kost. (bij thomann 285) En ik heb hem voor 150. Als hij dan toch niet bevalt of ik vind de elektrische gitaar maar niks zal ik er niet zoveel verlies op maken bij een doorverkoop als op een nieuwe Spitfire.

http://www.squierguitars.com/products/index.php?partno=0301200525

Ik zal even foto's maken als die binnen is :)

Goeie keuze ! Mooie gitaar ook op de Fender-site, maar wij willen wel échte foto's zien natuurlijk ;)
En gefeliciteerd natuurlijk !

M Kactus
31 juli 2008, 08:32
En uiteindelijk is het toch een Squier Vintage Modified Strat in Sunburst geworden ! Gewoon omdat ik die heel goedkoop kon krijgen 2dehands :P Het scheelt me 85 euro op een nieuwe London City Spitfire en de reviews die ik elders op internet lees zijn best lovend. Het is dus GEEN affinity series

Mijn keus is ook op deze gevallen omdat hij bij menig gitaar winkel nieuw 350 euro kost. (bij thomann 285) En ik heb hem voor 150. Als hij dan toch niet bevalt of ik vind de elektrische gitaar maar niks zal ik er niet zoveel verlies op maken bij een doorverkoop als op een nieuwe Spitfire.

http://www.squierguitars.com/products/index.php?partno=0301200525

Ik zal even foto's maken als die binnen is :)

Proficiat ermee! Normaal gezien ontlopen een goede squier en een LC elkaar niet zoveel hoor, echt leuk gitaartje dat nog lang zal meegaan. En nu veel oefenen en soundclipjes posten hier ;)
En ja, foto's zijn verplicht! (is het die rode ?)

Rormo
31 juli 2008, 09:13
Normaal gezien ontlopen een goede squier en een LC elkaar niet zoveel hoor,

Dat ben ik niet met je eens. Een LC is toch wel echt een stuk beter. Neemt niet weg dat dit een mooie en goede deal is.

Succes en veel plezier met spelen!

M Kactus
31 juli 2008, 10:20
Dat ben ik niet met je eens.
Dat hoeft ook niet :) Maar de enkele LC's die ik al bespeeld heb, waren wel goed maar ook weer niet zó bijzonder. Net als een (goede, welteverstaan) squier. Goede beginnersgitaren...

Rormo
31 juli 2008, 12:28
Om daar even op in te haken, ik heb het gevoel dat Squiers wisselvalliger zijn. Een goede Squier is net zo goed als een London City, maar een gemiddelde of matige Squier vind ik veel minder. Terwijl ik nog nooit een slechte LC in mijn handen gehad heb (en ik heb er toch zeker 10 getest). Maar misschien is dit toeval hoor... Daarom zou ik een beginner dus ook altijd eerder een LC aanraden dan een Squier omdat je dus een kleiner risico loopt dat je een waardeloos exemplaar treft.