PDA

View Full Version : Gitaar in vliegtuig



dennis_rhcp
28 juli 2008, 08:26
hallo allemaal

ik ga binnekort op vakantie :p
ik zou graag mijn acoustische gitaar mee willen meenemen
alleen heb ik een softbag, dus hij kan niet in het ruim
maar kan hij mee als handbagage? en moet je er extra voor betalen?
heeft iemand hier ervaringen mee?

alvast bedankt,
dennis spee

pueblo
28 juli 2008, 08:59
hallo allemaal

ik ga binnekort op vakantie :p
ik zou graag mijn acoustische gitaar mee willen meenemen
alleen heb ik een softbag, dus hij kan niet in het ruim
maar kan hij mee als handbagage? en moet je er extra voor betalen?
heeft iemand hier ervaringen mee?

alvast bedankt,
dennis spee
de afmetingen die de handbagage mag hebben staat meestal vermeld, ik denk dat een gitaar wat te groot is

Tubescreamer
28 juli 2008, 09:01
Geinig vroeg ik me laatst ook al af....ik vond net dit:
http://www.schiphol.nl/LuchthavenSchiphol/CheckInControles/ControlesVeiligheid/VeiligheidsregelsHand-EnRuimbagage/VeiligheidsregelsHand-EnRuimbagage.htm
Onderaan staat een linkje naar pdfjes met lijsten wat je wel en niet mee mag nemen als handbagage.....weet niet of een gitaar valt onder "stomp voorwerp waar men letsel mee kan toebrengen" :D

Anders moet je Schiphol of je luchtvaartmaatschappij even bellen...maar volgens mij valt het gewoon onder hoeveel kilo handbagage je bij je mag hebben..dus het is of je gitaar of je rugtas...in dat geval zou ik je gitaarhoes maar meteen als handtas gebruiken.

Kim Wilson
28 juli 2008, 09:02
Daar is al het nodige over geschreven hier op het forum. Even zoeken op de term "handbagage", dan moet je wel wat topics kunnen vinden.

MarkV
28 juli 2008, 09:03
hallo allemaal

ik ga binnekort op vakantie :p
ik zou graag mijn acoustische gitaar mee willen meenemen
alleen heb ik een softbag, dus hij kan niet in het ruim
maar kan hij mee als handbagage? en moet je er extra voor betalen?
heeft iemand hier ervaringen mee?

alvast bedankt,
dennis spee

Je moet het even aangeven bij het inchecken of liever nog, vooraf contact opnemen. Het is afhankelijk van de maatschappij, maar tot nu toe heb ik altijd gitaren als handbagage mogen meenemen. Niet de gitaar zelf in een overhead bin proppen, maar gewoon even afgeven aan de steward/stewardess. Die zetten dan de gitaar in een grotere kast waar niet iedereen zomaar bij kan.

PT1989
28 juli 2008, 10:32
Ik had afgelopen een Martin meegenomen in een koffer en dat kon zelf dus nee bij mij maakte ze er geen probleem van, ik denk dat het gewoon kan.Je kan hem gewoon in de boxen plaatsten waar je normaal je handbagage in stopt alleen is er dan geen ruimte voor de handbagage voor je voor en achter buren...

Liquid_Metal
28 juli 2008, 11:36
Gitaren passen niet in de vakken voor handbagage, dus: het is geen handbagage ;). Wordt een flightcase (hardcase) aanschaffen. Weet je ook meteen waarom die zo heten ;)

Kim Wilson
28 juli 2008, 11:45
Gitaren passen niet in de vakken voor handbagage, dus: het is geen handbagage ;). Wordt een flightcase (hardcase) aanschaffen. Weet je ook meteen waarom die zo heten ;)
Heb je al leren lezen? Bekijk de post van Tubescreamer, MarkV of PT1989 dan nog eens. :satisfie:

MarkV
28 juli 2008, 11:45
Gitaren passen niet in de vakken voor handbagage, dus: het is geen handbagage ;). Wordt een flightcase (hardcase) aanschaffen. Weet je ook meteen waarom die zo heten ;)
Zou ik niet doen. Gewoon even de stewardess lief aankijken en dan bergt zij het wel op. Het is me zeker 10 keer (van de 10x) gelukt om zo een gitaar mee te nemen (in koffers en softbags)

Let wel, dat waren wel allemaal lijnvluchten (KLM, Continental, Delta). Ik weet niet hoe dat zit met de 'Arke Fly' (Charter) maatschappijen...

ieme
30 juli 2008, 15:13
als je je gitaar mee wil in t vliegtuig:

optie 1: in t ruim, heb ik gedaan met mn gibsons uit de states, thank god they were not broken
optie 2: mee naar binnen en dan moet je voor een extra stoel betalen...
optie 3: je slaat em in puin en drukt em in t vak boven je hoofd... heb je op je bestemming ook nog wat te doen, tube lijm mee en gaan!

FruscianteFan
30 juli 2008, 23:38
Tot nu toe altijd in een hoes en dan nog in een dikke koffer ingepakt, en dan mee met al dan niet speciale bagage. Koffer is nu wel behoorlijk kapot, maar de gitaar (die er ook niet echt nieuw meer uitziet, maar dan ook al 30 is ofzo) overleeft dat met gemak.