PDA

View Full Version : Versterker zelf bouwen?



Nielsje
26 februari 2003, 14:02
Is het een beetje goed te doen? zelf een buizenbak maken? Zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben? het lijkt mij wel een mooie uitdaging, maar het gaat natuurlijk wel in de kosten lopen, met die trafo's enzo. Ik zit eventueel te denken aan een 30 tot max 50 watt buizen kast. misschien een vox ac 30? of een jtm 45.?
iemand ervaringen? tips? ideeen?

EdJ
26 februari 2003, 14:39
Is goed te doen.Kijk ff op http://www.ax84.com
en op http://www.hoffmanamps.com
Vooral de layouts aldaar maken een hoop duidelijk.Voor vragen kijk ff op http://www.ampage.org

Nielsje
26 februari 2003, 15:05
hm van hoffman was ik al geweest. ik was wel geintresseerd in een ac 30, die leek me nie zo verdomd ingewikkeld (boss pedalen zijn minder overzichtelijk)
Zijn deze dingen goed te doen met point to point? of kan ik dan beter gaan etsen?

EdJ
26 februari 2003, 17:38
Makkelijker met point to point.

nicoverduin
26 februari 2003, 17:42
Ik heb er al een paar gebouwd. Kijk maar op home.wanadoo.nl/nico.verduin

Nico

FragDaddy
26 februari 2003, 18:08
er zijn al een aantal topics hierover.

ik zeg het nog maar een keer. het is niet echt moeilijk (inderdaad sommige boss pedalen zijn ingewikkelder)

maar de hoogspanning in de buizenbakken is eigenlijk alleen veilig voor de experts. dusse bouw je versterker samen met iemand die al eens eerder buizenversterkers heeft gebouwd/onderhouden.

door de elco's in de voeding, kan de hoogspanning nog dagenlang opgeslagen blijven, zelfs als de stekker uit het stopcontact is kun je jezelf nog doden.

maak er geen grapjes over. als die elco's met 450volt gelijkspanning zich via jou ontladen heb je best kans op een onmiddelijke hartstilstand.. niet grappig dus.

ga alsjeblieft samenwerken met iemand die ervaring heeft :sad:

FragDaddy
26 februari 2003, 18:10
nico, waar haal jij je trafo's ?

nicoverduin
26 februari 2003, 20:10
Voor die Fender heb ik de trafo's gekocht bij FNS in Renkum. Voor de Marshall heb ik een uitgangstrafo gebruikt uit een lafayette en de voedingstrafo uit een oude Geloso (met 2 x EL84). Voor de Champ heb ik een uitgangstrafo uit een oude radio (ik heb inmiddels een betere die gaat er dit weekend in ?) en de voedingstrafo uit een oude radio.
Verder heb ik nog een zootje oude 100 wat bakken liggen met voldoende trafo's om een beetje meer power te maken.
Nico

Nielsje
26 februari 2003, 23:18
ah oke, ik was al van plan dat als ik zon ding ging maken, dat als ie af was dat ik um eerst door de lokale gitaarboer laat controleren....

Zeg nico, die behuizingen, koop je die of buig je die zelf? (ik kan ze op school zelf wel buigen, maar ben gewoon ff nieuwsgierig)

Dude
27 februari 2003, 08:17
Op 2003-02-26 17:42, schreef nicoverduin:
Ik heb er al een paar gebouwd. Kijk maar op home.wanadoo.nl/nico.verduin

Nico

oh my god, youre the man !!! erg gave site dude, netjes en cool !

nicoverduin
27 februari 2003, 13:54
Het chassis laat ik buigen bij een zwager van mij (directeur staal constructie bedrijf). Inmiddels ben ik zelf overgestapt van aluminium naar gegalvaniseerd staal.
Dit is sterker waardoor dunnere plaat nodig is (1 -1,5 mm). Omdat het gegalvaniseerd is, roest het niet.
Het gehele ontwerp wordt in Autocad getekend met aparte lagen voor afmetingen, buigen, boren, frontplaat etc. Tenslotte wordt de kast er a.h.w. omheen getekend en daarna weer gesplitst in aparte "zaag" stukken. Deze worden dan bij de plaatselijke houtboer op maat gezaagd waardoor ik zeker weet dat het altijd past. De rest is een kwestie van afwerking.
De frontplaat laat ik tegenwoordig graveren in de vs. (goedkoper dan in Nederland, zelfs inclusief de porto etc).
Nico
In de toekomst denk ik dat ik het ook nog laat poedercoaten (+/- 15-20 euro heb ik begrepen).
Nico

Nielsje
27 februari 2003, 13:59
Ah oke, ik kan dat buigen zelf ook doen op school (makkelijk als je op een hts zit :razz:) tevens ben ik in het bezit van autocad, dat is ook nog weer een pre, maar die buizenvoetjes, trafo's enzo, haal je die gewoon bij een grote gitaarzaak of heb je daar een speciaal zaal voor? (ik vermeld hierbij dat ik zelf in drenthe woon en dat ik in groningen op school zit...)

moet trouwens toegeven dat het fantastisch mooie dingetjes zijn...

nicoverduin
27 februari 2003, 19:40
Je kunt je spullen ofwel bij http://www.marble-amps.com bestellen of een afspraak maken (FNS en ze zitten in Renkum).
Een alternatief is bestellen via het internet in de VS. Ook in Italie schijnt er een goeie te zitten.
Trafo's doe ik niet uit de VS. JE wordt genekt door de porto en onze vrienden op Schiphol.

Weerstanden kun je gewoon via het internet bestellen bij een postorder bedrijf.

Nico

Nielsje
27 februari 2003, 19:48
Kee , bedankt.

ik was eigenlijk van plan dit ding misschien met een vriend te bouwen, maar nu heeft die zak een orange gekocht :razz:

maar goed, lijkt me alsnog wel leuk om te doen, maar ik moet ff zien hoe ik het allemaal ga aanpakken...

BLOK182
27 februari 2003, 19:49
Ik ben ook van plan iets te bouwen, zo rond de zomer denk ik.

nicoverduin
27 februari 2003, 20:08
Nou,

Als je nog vragen hebt, dan mail je maar:

nico.verduin@wanadoo.nl