PDA

View Full Version : kleine lampencombo



SloeGin
27 juli 2008, 17:37
Ik ben op zoek naar een lampenversterker met een mooie clean en vette overdrive (wie niet ;)). Maar ik speel niet in een band en ik zoek dus iets met max. 15 Watt.
Richtprijs is een 300 euro max.

Welke zouden jullie mij aanraden om eens te testen?


Alvast bedankt!

Mr.Fingers
27 juli 2008, 17:41
ik adviseer de zoekmachine

Squier4ever
27 juli 2008, 17:48
de zoekmachine is een goeie om te testen idd!

SloeGin
27 juli 2008, 20:52
nog niet veel wijzer uit geworden vandaar men topic ..

MattellicA
27 juli 2008, 20:56
Harley Benton of Blackheart of dergelijke... Zie 'es op thomann.de, kijk welke amps in je budget vallen en zoek daar info over op (niet zo moeilijk hoor)

BTW 15W lampen is al redelijk hard voor thuis... mss ff kijken naar 5W?

Fender Blues Jr/Pro is een mooie amp, maar iets over budget...

Mitch
27 juli 2008, 22:22
Ik snap niet waarom een buizenversterker van ca. 15W zo vaak in één adem moet worden genoemd met 'voor thuis' en 'laag budget'.
In deze lage prijsklasse zou ik niet willen kijken naar een buizenversterker maar naar een Cube of iets dergelijks. Heel misschien dat een tweedehands VC15 van Laney nog iets is of zo, die heeft twee kanalen.

MattellicA
27 juli 2008, 22:38
Ik snap niet waarom een buizenversterker van ca. 15W zo vaak in één adem moet worden genoemd met 'voor thuis' en 'laag budget'.
In deze lage prijsklasse zou ik niet willen kijken naar een buizenversterker maar naar een Cube of iets dergelijks. Heel misschien dat een tweedehands VC15 van Laney nog iets is of zo, die heeft twee kanalen.

De TS heeft graag een buizenamp voor dat geld, dit is toch zijn zaak? Als hij dat goed vind klinken moet hij zoiets kopen. Maar je hebt gelijk, Cubes zijn goede amps voor het geld, maar missen toch de warmte ed. van een buizenamp.

@TS: mss je budget een beetje verhogen?

drap
27 juli 2008, 22:43
Ik adviseer een Line 6 Spider. Doe zo'n ding maar 's aan, het lijkt wel een schiettent zoveel lampjes.

Een Epiphone Valve Junior is wellicht wat voor je. Scheurpedaaltje ervoor, desnoods tweedehands, en bloaz'n met die handel!

MattellicA
27 juli 2008, 22:47
Ik adviseer een Line 6 Spider. Doe zo'n ding maar 's aan, het lijkt wel een schiettent zoveel lampjes.


:seriousf: :seriousf: :seriousf:
.........

robert-gitarist
27 juli 2008, 23:35
Ik adviseer een Line 6 Spider. Doe zo'n ding maar 's aan, het lijkt wel een schiettent zoveel lampjes.

Die is toch zeker wel sig. waardig :D :seriousf:

Gearjunkie
28 juli 2008, 00:01
Ik ben op zoek naar een lampenversterker met een mooie clean en vette overdrive (wie niet ;)). Maar ik speel niet in een band en ik zoek dus iets met max. 15 Watt.
Richtprijs is een 300 euro max.

Welke zouden jullie mij aanraden om eens te testen?


Alvast bedankt!
Veel mensen willen dit wel, en ik weet ook niet of je iets gaat vinden binnen de kaders die je geeft.

Of je moet 2e hands heel veel mazzel hebben, maar ja, mooi clean+vette overdrive??

Voor thuis zou ik sneller kijken naar iets met 2 kanalen en een master volume. 15 watt buizen is echt heeeeeeel hard!

drap
28 juli 2008, 00:17
Die is toch zeker wel sig. waardig :D :seriousf:

We hebben ooit 's gerepeteerd in een ruimte waar zo'n ding stond. Ik weet niet hoe vaak we dat ding aan en uit hebben gedaan en we lagen elke keer weer blauw van het lachen. Toen ik lampjes las moest ik meteen weer hieraan denken :D

robert-gitarist
28 juli 2008, 00:22
Hehe lol :D

Ach het klopt wel. Bedoel als je soms versterkers ziet, die hebben nog meer lampjes dan op de landingsbaan staan van Schiphol :stop:

Kim Wilson
28 juli 2008, 08:56
Ik ga met Mitch mee. Een Roland Cube of Vox Valvetronix werkt voor thuis veel beter dan een 15W lampenbak. Ik snap ook niet zo goed waarom iedereen (helemaal voor thuis) zo geilt op een buizenamp met 5 watt voor weinig geld. Buizen zijn leuk voor op het podium, als je de boel lekker los kunt draaien, maar voor thuis heb je voor 300 uro veel betere alternatieven.

Epic
28 juli 2008, 09:55
Ik ga met Mitch mee. Een Roland Cube of Vox Valvetronix werkt voor thuis veel beter dan een 15W lampenbak. Ik snap ook niet zo goed waarom iedereen (helemaal voor thuis) zo geilt op een buizenamp met 5 watt voor weinig geld. Buizen zijn leuk voor op het podium, als je de boel lekker los kunt draaien, maar voor thuis heb je voor 300 uro veel betere alternatieven.
+1

De vraag is: Wil je een goed geluid bij laag volume, of wil je een buizenversterker met laag wattage.

Soundscape
28 juli 2008, 11:30
De Vox Valvetronix serie is een goede lijn versterkers. Ga dan wel voor de AD 60 VT (of AD 120 VT), deze hebben de meeste mogelijkheden. Ze hebben een wattageschakelaar en kunnen tot zelfs 1 W terug gedraaid worden, dus het (hoge) vermogen is geen probleem.

Een goede buizenversterker met weinig vermogen is de Orange Tiny Terror, maar deze ligt waarschijnlijk boven het budget (misschien wel een optie als tweedehands).

Hallie
28 juli 2008, 16:03
Een goede buizenversterker met weinig vermogen is de Orange Tiny Terror, maar deze ligt waarschijnlijk boven het budget (misschien wel een optie als tweedehands).

alleen zie je ze bijna nooit. dat is wel jammer.

ik wilde eerst ook een 15 watt buizenamp voor thuis, maar ik heb een 5 watter genomen, en Man..dat ding gaat ook al loeihard.
hij passeert de 12 uur Nooit.
tenzij ik mijn oordoppen in heb:D

kijk maar eens naar deze;

blackheart: http://www.thomann.de/nl/blackheart_little_giant_bh5h.htm

harley benton: http://www.thomann.de/nl/harley_benton_ga5h.htm
of de combo versie: http://www.thomann.de/nl/harley_benton_ga5.htm

epiphone valve junior: http://www.thomann.de/nl/epiphone_valve_junior_head.htm

Perfect voor thuis!

neem je een combo, houd je geld over, koop je lekker een pedaaltje, en hoppa!

neem je een head, koop dan deze cab erbij:

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g212_vintage.htm

heerlijk met 2 x 12 v30's

SloeGin
5 augustus 2008, 00:47
alleen zie je ze bijna nooit. dat is wel jammer.

ik wilde eerst ook een 15 watt buizenamp voor thuis, maar ik heb een 5 watter genomen, en Man..dat ding gaat ook al loeihard.
hij passeert de 12 uur Nooit.
tenzij ik mijn oordoppen in heb:D

kijk maar eens naar deze;

blackheart: http://www.thomann.de/nl/blackheart_little_giant_bh5h.htm

harley benton: http://www.thomann.de/nl/harley_benton_ga5h.htm
of de combo versie: http://www.thomann.de/nl/harley_benton_ga5.htm

epiphone valve junior: http://www.thomann.de/nl/epiphone_valve_junior_head.htm

Perfect voor thuis!

neem je een combo, houd je geld over, koop je lekker een pedaaltje, en hoppa!

neem je een head, koop dan deze cab erbij:

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g212_vintage.htm

heerlijk met 2 x 12 v30's

Welke is volgens jou/jullie de beste van de 3?
*blackheart
*harley benton
*epiphone valve junior

Ik heb tevens de mogelijkheid om een Roland Cube 30 tweedehands te kopen voor een 150 euro. Is er eigelijk veel verschil in sound tussen zo'n cube 30 of een 5 Watt lampenbak?

humbucker
5 augustus 2008, 00:57
test en luister ;).

op de vraag "welke is de beste?" kan niemand een antwoord geven buiten jezelf!

guitartub
5 augustus 2008, 08:18
De Vox Valvetronix serie is een goede lijn versterkers. Ga dan wel voor de AD 60 VT (of AD 120 VT), deze hebben de meeste mogelijkheden. Ze hebben een wattageschakelaar en kunnen tot zelfs 1 W terug gedraaid worden, dus het (hoge) vermogen is geen probleem.


+1
Bovendien klinkt die oudere AD60 erg goed en is met een beetje mazzel wellicht met jouw budget te verkrijgen.

guitartub
5 augustus 2008, 08:22
Ik heb tevens de mogelijkheid om een Roland Cube 30 tweedehands te kopen voor een 150 euro. Is er eigelijk veel verschil in sound tussen zo'n cube 30 of een 5 Watt lampenbak?

Een transistorbak of een hybride (transistor met een buis) zijn absoluut niet te vergelijken met een lampenbak. Je zult zelf moeten gaan luisteren wat je het mooiste vindt. Maar dat was hier al gesteld.

Eko
5 augustus 2008, 10:04
Een Bluesjunior-achtige versterker voor thuis is al lastig. Op je slaapkamer haal je bijna nooit het geluid wat je graag zou willen horen. De natuurlijke oversturing van een buizenbak is heel mooi maar gaat alleen als je hem harder zet dan wenselijk.
Een Cube geeft de mogelijkheid om dit allemaal wel te doen. Ook een valvetronic heb ik al meer bespeeld waar bij het geluid akelig goed was te krijgen.

Kim Wilson
5 augustus 2008, 10:08
Daarom vind ik persoonlijk ook dat je beter een goeie modeller kunt kopen dan je blind staren op de almighty buizenamps. Voor alleen thuisgebruik gaat een goeie modeller echt veel beter werken dan een buizenversterker. Het gaat erom wat het beste klinkt voor jouw toepassing, en dat hoeft niet altijd een buizenamp te zijn.

M Kactus
5 augustus 2008, 10:46
Daarom vind ik persoonlijk ook dat je beter een goeie modeller kunt kopen dan je blind staren op de almighty buizenamps. Voor alleen thuisgebruik gaat een goeie modeller echt veel beter werken dan een buizenversterker. Het gaat erom wat het beste klinkt voor jouw toepassing, en dat hoeft niet altijd een buizenamp te zijn.

Zo, het hoge woord is eruit :) Modeling. Ik geef Kim gelijk. Zoek een goede modeler.

SloeGin
5 augustus 2008, 20:30
Zo, het hoge woord is eruit :) Modeling. Ik geef Kim gelijk. Zoek een goede modeler.

Wat is een modeller juist en wat is een goeie ?

M Kactus
5 augustus 2008, 21:21
Wat is een modeller juist en wat is een goeie ?

Een modeler is een apparaat dat versterkers simuleert of nabootst. Er zijn een paar hele goeie modelers op de markt, en heel wat minder goeie. Het voordeel is dat ze de het geluid van dure versterkers kunnen nabootsen die loeihard staan, zonder zelf loeihard te moeten staan. Je kan dus op slaapkamervolume het geluid van een Mesa krijgen die over zijn nek gaat. In theorie, want er zijn ook nadelen aan: Volgens velen is het geluid "minderwaardig" aan een echte versterker en klinkt het digitaal.
Een hele goeie is naar het schijnt de Axe-FX, maar daar zijn lange wachtlijsten voor en hij is ontieglijk duur. De Boss GT8 of de nieuwere GT10, de digitech GNX-reeks, de Vox Tonelab, de Pod xT of x3, en de zoom G9.2tt zijn wat je noemt de "usual suspects" die betaalbaar zijn en een degelijk tot erg goed resultaat neerzetten, afhankelijk van je smaak. Dan heb je nog de minder bekende, maar daarom zéker niet minder goede Rocktron Utopia en de Damage Control pedalen. Die zou ik zeker ook eens uitchecken.

Kim Wilson
5 augustus 2008, 21:26
Dat zijn modelling multi-fx boards. Hij zoekt een combo.

De meest gangbare en goed betaalbare zijn de Vox AD**VT (15, 30, 60) en de Roland Cubes. Als het wat meer mag kosten, heeft Tech21 ook hele mooie versterkers, die een stuk beter klinken dan de Vox en Roland.

M Kactus
5 augustus 2008, 21:33
Dat zijn modelling multi-fx boards. Hij zoekt een combo.

De meest gangbare en goed betaalbare zijn de Vox AD**VT (15, 30, 60) en de Roland Cubes. Als het wat meer mag kosten, heeft Tech21 ook hele mooie versterkers, die een stuk beter klinken dan de Vox en Roland.

Hij speelt niet in een band en zoekt daarom "maar" 15Watt buizen. Zoals je zelf al zei is dat niet de beste oplossing...
De Roland Cubes hebben COSM-technologie. Ze werken gewoon met een processor en modeling, net zoals al die apparaten die ik heb opgenoemd. Het enige verschil met Cubes/ADVT's/Tech21's is dat die er een luidspreker aan hebben hangen. Maar da's niet zo'n groot verschil als de kwaliteit van de modelingsoftware onderling. Je kan beter wat meer uitgeven aan goede modelingsoftware, dan middelmatige sofware te hebben, met een luidspreker eraan...

drap
5 augustus 2008, 21:34
Dan zeg ik nog een keer: Line6 Spider! Best of both worlds! :D

Kim Wilson
5 augustus 2008, 21:36
En hoe moet ie dan zijn gitaar horen? Als je met zo'n fx-plank speelt, wil je toch ook graag wat horen, of ben ik nou gek? Het enige verschil zeg je. Ik vind het nogal essentieel, het is namelijk het verschil tussen wel en niet wat horen.

M Kactus
5 augustus 2008, 21:38
En hoe moet ie dan zijn gitaar horen? Als je met zo'n fx-plank speelt, wil je toch ook graag wat horen, of ben ik nou gek?

Jajoh, maar ik neem nu even aan dat hij wel ergens luidsprekers heeft, of een goede koptelefoon erbij koopt...Daarna kan je nog gaan sparen voor betere luidsprekers of een amp die goed met je modeler combineert.

En ben je nou nog steeds aan het werk ;)

Kim Wilson
5 augustus 2008, 21:41
Nee, dat niet. Ik neem nu al mijn "werk" mee naar huis. :D

Bernd Veenema
5 augustus 2008, 23:10
Voor 300 euro zou ik liever gaan voor een tweedehands Flextone III combo. Die heeft ook een aantal heel aardige effecten aan boord en ook nog genoeg power voor een oefenruimte. De cube en de Vox Valvetronix zijn ook wel aardig, maar ik vind de Flextone dan toch beter.

Nobler
6 augustus 2008, 16:46
Topicstarter zoekt een 15 watt buizenversterker voor thuis met een mooie clean en een vette overdrive voor maximaal 300 euro. Dan moet je gaan zoeken of ergens nog een muziekhandel een Laney LC-15 heeft staan. Ik heb er zo een vorig jaar gekocht voor minder dan 300 euro, hij kan tot voor in huis een heel behoorlijk volume clean blijven en heeft door de instelbare gain toch op laag volume ook een behoorlijke dosis mooie oversturing. Je hebt wel een redelijk kleine speaker, dus zo vol als een 2x12 zal het nooit klinken, maar in feite heb je dan wel alles wat je wilt. Het is alleen moeilijk ze nog te vinden, want ze worden als ik het goed heb al een tijdje niet meer gemaakt.